August 22, 2005
Vulgoveganerna skriker efter "solidaritet över artgränserna" (jo, det är sant, titta själva på Vegan.nu) och mer eller mindre medborgerliga rättigheter åt djuren. Jättetrevlig idé, tycker jag. För med medborgerliga rättigheter följer även medborgerliga skyldigheter. Och det är här det blir riktigt kul.
Sluta tjata om kvinnlig värnplikt och inför animalisk värnplikt istället. Härliga syner målas upp för mitt inre: ett helt kompani blodtörstiga attacksvin, en hårt disciplinerad pluton fallskärmshästar eller en grupp krigsmålade jägarsniglar. Att göra militärtjänst är minsann ett privilegium och inte en skyldighet, fick jag reda på när jag gjorde detsamma. Om inte annat kommer befälen äntligen att få de rekryter de rent mentalt förtjänar.
Dessutom måste vi ju revidera en stor del av vår vokabulär. Det går ju inte an att kalla folk för animaliska öknamn om djuren helt plötsligt blir våra bröder och systrar (Tag återigen lärdom av Vegan.nu). Lagen om hets mot folkgrupp måste utökas rejält. Diskrimineringsombudsmannen får bråda dagar. För att bara inte tala om folkbokföringen.
Sedan kan man ju äntligen få göra upp med alla de där irriterande djuren man alltid stört sig på. Skäller grannens golden labradorspaniel på dig? Stäm kräket inför rätta för ärekränkning! Juckar mosters strävhåriga pudeltax mot ditt ben? Bura in byrackan för sexuellt ofredande! Blir du jämt myrbiten när du är ute i skogen? Anmäl myrstackarna som svartbyggen! Gör djuren till våra likar så att de äntligen kan börja ta sitt ansvar!
1 Guest(s)