November 26, 2002
gillbert wrote: [quote=Dehman]Tänkte mest på att du inte använde en av dessa regler själv. 😉
misstänkte det 😛
tyvärr kan jag inte kontra med något liknande så jag säger: ordmärkare! 😛
Du kan ju säga någonting i stil med att det stavas "lågstadiet" och inte "lågstatidet".
Det skulle jag gjort iallafall
March 10, 2002
Öwall wrote: [quote=gillbert][quote=Dehman]Tänkte mest på att du inte använde en av dessa regler själv. 😉
misstänkte det 😛
tyvärr kan jag inte kontra med något liknande så jag säger: ordmärkare! 😛
Du kan ju säga någonting i stil med att det stavas "lågstadiet" och inte "lågstatidet".
Det skulle jag gjort iallafall
Oj, ursäkta. Bara därför påpekar jag att du inte använde punkt när du avslutade meningen.
July 22, 2003
Jag gillar säskrivningar 🙂 Eftersom det skulle göra det enklare att lära sig engelska, det är ju därifrån i princip alla särskrivningar kommer. Och jag tror nästan att det är en naturlig utveckling i språket, för hur många pratar/skriver som man gjorde för 100år sen? Inte speciellt många...
January 20, 2003
Flera verkar bli irriterade av det, ändå så har de säkert själva gjort det flera gånger av misstag ( ja människan är inte perfekt 🙂 ).
En annan sak som är hyfsat vanlig i Sverige är att flera lider av dyslexi som inte är o leka med, kan vara ett av skälen till att vissa skriver som de gör.
November 29, 2001
smurfen- wrote: Jag gillar säskrivningar 🙂 Eftersom det skulle göra det enklare att lära sig engelska, det är ju därifrån i princip alla särskrivningar kommer. Och jag tror nästan att det är en naturlig utveckling i språket, för hur många pratar/skriver som man gjorde för 100år sen? Inte speciellt många...
Att skriva ihop är relativt nytt så att säga att man går mot särskrivning när regeln är så pass ny är ju lite underligt.
Snarare verkar folk bli bättre på det.
ta och fråga någon gamling (50+) vad de tycker om särskrivning, de flesta kommer bara titta på dig oförstående. 🙂
February 12, 2003
DeDeath wrote: [quote=Mathias]Särskrivningärstörande,menintelikastörandesomlunarspråket 😉
Mycketbrasagt!Hållermedtill100%lunarspråketärdetvärsatasomfinns.menjaggillarintehellercsspråk
Hurdeffinerarducssnackdå?Detarbaraettfåtalsomanvändersigavdetdomflestaanvändervanligtspråk!
January 23, 2002
x-per wrote: [quote=DeDeath][quote=Mathias]Särskrivningärstörande,menintelikastörandesomlunarspråket 😉
Mycketbrasagt!Hållermedtill100%lunarspråketärdetvärsatasomfinns.menjaggillarintehellercsspråk
Hurdeffinerarducssnackdå?Detarbaraettfåtalsomanvändersigavdetdomflestaanvändervanligtspråk!
Detfulamedsånhärtextärjuattmanläserdenutanproblem. 😀
July 26, 2003
smurfen- wrote: Jag gillar säskrivningar 🙂 Eftersom det skulle göra det enklare att lära sig engelska, det är ju därifrån i princip alla särskrivningar kommer. Och jag tror nästan att det är en naturlig utveckling i språket, för hur många pratar/skriver som man gjorde för 100år sen? Inte speciellt många...
Nu är det ju så att det inte är så enkelt, hela innebörden kan ju oftast ändras när man särskriver. Som exempel kan vi ju ta "Sjö nära tomt till salu", eller "Vi byter däck och 'spolar vätska' på din bil".
Ser du skillnaden?
Och ja, särskrivningar är hädelse...
July 13, 2002
Bättremedsärskriviningänihopskrivning 😉
Jag särskriver nog en del men inte för att jag tror att orden stavas så... det bara blir så i farten. Likadant med att jag ofta skriver bokstäverna i fel ordning, t.ex. mne elelr dräför osv., pga. att jag tänker fortare än jag skriver :D. Brukar läsa igenom mina posts innan jag skickar dem och rätta diverse fel.
March 14, 2001
Steel wrote: [quote=x-per][quote=DeDeath][quote=Mathias]Särskrivningärstörande,menintelikastörandesomlunarspråket 😉
Detfulamedsånhärtextärjuattmanläserdenutanproblem. 😀
Ja konstig att de e så pass lätt att läsa sånna texter tycker jag..
July 22, 2003
Blekingen wrote: [quote=smurfen-]Jag gillar säskrivningar 🙂 Eftersom det skulle göra det enklare att lära sig engelska, det är ju därifrån i princip alla särskrivningar kommer. Och jag tror nästan att det är en naturlig utveckling i språket, för hur många pratar/skriver som man gjorde för 100år sen? Inte speciellt många...
Nu är det ju så att det inte är så enkelt, hela innebörden kan ju oftast ändras när man särskriver. Som exempel kan vi ju ta "Sjö nära tomt till salu", eller "Vi byter däck och 'spolar vätska' på din bil".
Ser du skillnaden?
Jag jämför allt med engelskan eftersom jag anser att vi borde byta officiellt språk, eller åtminstone ha engelskan som ett andra huvudspråk.
March 5, 2002
smurfen- wrote: [quote=Blekingen][quote=smurfen-]Jag gillar säskrivningar 🙂 Eftersom det skulle göra det enklare att lära sig engelska, det är ju därifrån i princip alla särskrivningar kommer. Och jag tror nästan att det är en naturlig utveckling i språket, för hur många pratar/skriver som man gjorde för 100år sen? Inte speciellt många...
Ser du skillnaden?
Jag jämför allt med engelskan eftersom jag anser att vi borde byta officiellt språk, eller åtminstone ha engelskan som ett andra huvudspråk.
Haha, då kan vi lika gärna byta flagga, döpa våra barn i "amerikanska namn" osv 😛
Särskrivning über alles! Eller inte. Låter det som ett ord, så skrivs det oftast som ett ord 😛
February 21, 2003
Måste säga att jag blir väldigt störd på språk som strider mot det korrekta. Eftersom det förekommer så ofta på nätet så låter jag bli att kommentera det. För då skulle hälften av inläggen på NH utgöras av mina kommentarer som rättar föregående inlägg. Jag blir t ex väldigt irriterad på mig själv om jag råkar missa en tangent av bara farten eller faktiskt t o m tryckt dit en extra. Det är inte ovanligt att jag kontrolläser mina inlägg tre gånger innan jag postar dem för att verkligen se så att allt är fullt riktigt. För är ett inlägg felstavat så tappar man automatiskt lite respekt för det. Människan bakom inlägget är säkert inte dummare för ett felskrivet inlägg, men det är det intryck det ger.
Lika bra att ni lär er skriva ordentligt nu, för i arbetslivet är det OTROLIGT viktigt att ni stavar rätt. En felstavning i ett ansökningsbrev är oftast lika med sopkorgen. Framför allt för den kvinna som en gång skrev i ett ansökningsbrev att hon sökte jobbet som "korekturläsare". Gick inte hem om man säger så.
Så stava inte rätt för andras skull, utan för din egen! 🙂
Bara undrar hur många som verkligen kommer lusläsa mitt inlägg efter grammatiska fel efter mina utlägg här. Kämpa på hehe.
February 12, 2003
Ogrebeast wrote: Så stava inte rätt för andra skull, utan för din egen! 🙂
Bara undrar hur många som verkligen kommer lusläsa mitt inlägg efter grammatiska fel efter mina utlägg här. Kämpa på hehe.
Behövdes ingen lusläsning 😀
Ett litet gramattiskt fel hittade man allt: Så stava inte rätt för andra skull
Missade ett S kanske 😀 😀
Förlåt men jag var tvungen!
1 Guest(s)