March 19, 2003
Satt och tryckte i mig en macka och funderade över priserna som SJ tar.
Och så tänkte jag vad SL tar.
Hur kommer det sig att priserna är så olika hos SJ?
Varför kostar det mer att åka på högtider eller på typ helger osv?
Inte tar t.ex. SL mer bara för att det är lördag kl 23 en vad de tar på en tisdag kl 13.
Eller lokalbussar i era hålor.
De kostar välla alltid lika mycket oavsertt om det är måndag, söndag eller torsdag.
För nått som är statligt borde inte svaja i priser när de rött i kallendern?
Tänkte att de kanske var privatägt fast de är de ju inte, fast om man tänker att aktieägarna är privat så är det en annan femma.
Så styrs SJ
Sedan 2001 är SJ ett aktiebolag som ägs av svenska staten. Här kan du bland annat läsa om vår affärsidé och vision, hur vi är organiserade, vem som är vd och vilka som sitter i styrelsen.
Är det bara jag som funderar över detta?
November 27, 2003
Är man ute i god tid är det inga problem med priset, och har man tur med sista minuten så är det ju överkomligt, men om man nu inte kan planera framåt (eller är en slashas) så är det ju mindre kul med de priser som blir ganska när avresan.
SJ är inte billigt, men måste nästan säga att det blivit bättre på en del sträckor de senare åren, även om de flesta fortfarande lider av höga priser.
Tänk dock på de stackare som åker Connex i Norrland 😉
//Andreas som åker ganska mycket tåg
January 15, 2006
SJ har inte monopol på järnvägstrafik i sverige, det finns andra bolag som kör trafiken på olika sträckor där de har kommit med ett bättre prisförslag.
Anledningen till att SJ ägs av farbror staten är för att Socialdemokraterna insåg värdet i att behålla vinstgivande bolag även efter bolagiserieng.
Skulle det vara för dyrt däremot så skulle andra trafikbolag gå in och få köra samma sträckor billigare för kunderna. I dagsläget så verkar det inte som om det finns andra trafikbolag som vill köra billigare med samma service som SJ.
Väldigt förenklat men ungefär så det fungerar på svenska järnvägar..
August 11, 2005
BarateaU wrote: [quote=csm101]Tycker det är dåliga alternativ på omröstningen btw.
la bara upp de för skoj skull.
går välla säkert att ändra ifall du har förslag.
Jag skulle gärna vilja få med något alternativ som lgår ungefär som "Jag har tänkt på det men tycker ändå inte att priserna är orimliga" eller dylikt. Alla dina alternativ utgår ju direkt och indirekt från att du har rätt och att sj har för dyra priser 😉
February 4, 2003
csm101 wrote: Okej?
Är så med flyg med.
Tycker inte att priserna är orimliga, här är det efterfrågan som styr priset mer direkt än på lokaltrafiken, och vill många resa så blir det dyrare.
Visst är det så, men det är tämligen ganska dumt också, när man vill att folk ska åka kollektivt, och värna om miljön.
Varför åka med halvfulla tåg, varför inte ha fler vagnar på och liknande?
Förstår inte logiken. Tycker att man ska se till fylla tågen så mycket.
Om det är något jag tycker staten ska ansvara för och inte privatisera så är det järnvägen, och kollektivtrafiken. Ska inte finnas något direkt vinstintresse i ett sådant bolag, utan den ger så mycket tillbaka ändå. Turism, folk kan röra sig, jobba på andra ställen (skatteintäkter) och massa. Visst, försvinner pengar med i andra ändan (bensinskatt, osvarande). Men tycker att i vårt långa land så borde vi värna om rättigheten/möjligheten att uttnytja turismen/möjligheten träffa vänner på ett helt annat sätt.
Kanske låter jätte dumt, men, lever i en fantasivärld 🙂
July 11, 2002
Som student flyger man hur billigt som helst, inrikes.
Flyger alltid för 400kr inkl skatter och avgifter. oavsett sträcka 😀
Tacka vet jag konkurrensen från lågprisbolag som flynordic =)
SJ priser är enligt min menig ca 20-30% överprisade, men inget o jämföra med 3-4årsen då var det ännu dyrare
SJ har riktigt bra service och kvalite, har fått åkt flera gånger första klass gratis i militäruniform pga av de var fullt i 2a klass 🙂
Kändes annorlunda o ha m/90 och sitta alldeles intill kostymnissar :bgrin:
Inte tänkt så mycket på SJ's priser eftersom jag sällan och aldrig nyttjar deras tjänster.
Däremot vet jag med bestämdhet att något monopol på tågresor har dom då rakt inte.
Dom få gånger jag åkt, har jag beställt biljetter i god tid före, men inte reagerat nämnvärt på priserna. Alternativet är ju att ta bilen, vilket kan bli rejält mycket besvärligare, och knappast billigare.
Beställ biljett i god tid, eller ta en sån där sista minutenbiljett om du vill åka billigt. Problemet med sists minuten är väl kanske att det inte finns nån plats till just den destination man önskar åka till.
Och det är ju samma med det där också som andra "avregleringar", priserna går oftast upp när det "privatiseras", dock verkar det inte vara speciellt många som inser detta. Se bara på elmarknaden.
*Edit*
Röstningsalternativen?? Går ju inte att rösta på nått av de där.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 9, 2005
Omröstningen var ju om möjligt den dummaste hittills. SJs biljettsystem är väl rätt uppenbart hur det fungerar och varför? Det är dyrare att åka på vissa tider för att dom är antagligen väldigt populära, eller för att dom är dyrare att driva på dom tiderna. Och dessutom så är det ju mest mellan olika tågtyper som det skiljer, i alla fall när jag har åkt.
Är biljetterna för dyra kan man ju alltid hoppas på sista minuten eller Tradera..
1 Guest(s)