March 20, 2001
Det svåra med att turbokonvertera är att få den godkänd av sbp. Oftast är det avgaskraven som det skiter sig på och om du har tänkt köpa en bil som det finns modeller med turbo till så är det oftast billigare att köpa den med turbo. Men du kan ju fråga på http://www.zatzy.com dom brukar kunna ge ganska bra svar.
March 11, 2003
Blue_Moon_ wrote: Är det svårt att på en vanlig bil utan turbo montera dit ett Turbo? Vad behövs göras på ett ungefär?
Svårt och svårt. Är det svårt att knyppla? Beror ju på om man är intresserad av handarbete....
Nej det är inte extremt svårt. Men oftast rätt bökigt. Man bör sänka kompressionen på lämpligt sätt. Och att trycka genom förgasare är jobbigt att få tätt. Insprutning är ibland bättre. Viss vana vid att svetsa rör kan ju vara ganska bra också. Vad är det för projekt du hade tänkt dig?
November 8, 2002
denstore wrote: Svårt och svårt. Är det svårt att knyppla? Beror ju på om man är intresserad av handarbete....
Nej det är inte extremt svårt. Men oftast rätt bökigt. Man bör sänka kompressionen på lämpligt sätt. Och att trycka genom förgasare är jobbigt att få tätt. Insprutning är ibland bättre. Viss vana vid att svetsa rör kan ju vara ganska bra också. Vad är det för projekt du hade tänkt dig?
Fiat uno, (hehe) har en Fiat uno 45hästare, men det finns en turbovariant av den bilen så jag funderade på om det är möjligt att leta reda på en turbo nånstans på en skrot och montera dit. Turboverisonen av Uno ger ~110hästar om jag inte missminner mig.
Flickvännens far kan nog hjälpa mig med svetsningen isåfall.
Man behöver alltså ha en passande Turbo, lite rör? inget mer i matrialväg?
Du pratade om att täta förgasaren, vad menas med det / varför gör man det?
March 11, 2003
Blue_Moon_ wrote: [quote=denstore]Svårt och svårt. Är det svårt att knyppla? Beror ju på om man är intresserad av handarbete....
Nej det är inte extremt svårt. Men oftast rätt bökigt. Man bör sänka kompressionen på lämpligt sätt. Och att trycka genom förgasare är jobbigt att få tätt. Insprutning är ibland bättre. Viss vana vid att svetsa rör kan ju vara ganska bra också. Vad är det för projekt du hade tänkt dig?
Fiat uno, (hehe) har en Fiat uno 45hästare, men det finns en turbovariant av den bilen så jag funderade på om det är möjligt att leta reda på en turbo nånstans på en skrot och montera dit. Turboverisonen av Uno ger ~110hästar om jag inte missminner mig.
Flickvännens far kan nog hjälpa mig med svetsningen isåfall.
Man behöver alltså ha en passande Turbo, lite rör? inget mer i matrialväg?
Du pratade om att täta förgasaren, vad menas med det / varför gör man det?
Det kommer att bli billigare att köpa hela motorn med turbon om du hittar en skrotad. Sen kan du alltid sälja tillbaka din 45 hästare till samma skrot. Tänk också på att SBP inte gillar underdimensionerade bromsar och annat när man ökar effekten.....
March 11, 2003
Blue_Moon_ wrote: Byta hela motorn? Varför är det billigare att köpa en helt ny motor? hmm... Finns det nått enklare sätt att öka effekten på? Om vi nu bortser från Turbon...
Jag hade lustgas på min Honda 900. Fy helvete vad den gick. 8)
Det är så mycket komponenter som skiljer mellan standardmotorn, så det blir knappt någon skillnad mot att försöka bygga den själv. Ungefär som att datorpaket ibland blir billigare än vad man kan bygga själv.
February 12, 2003
Försök med http://www.helbilist.nu, och prova med expertpanelen!
November 8, 2002
haha verkligen, lät itnressant det där med lustgas! Läste ett repotage om hur man installerar / använder lustgasen å det verkade inte vara så jäkla svårt! Om man inte klantar sig, läste också att man inte bara kan koppla in gasen å sen köra utan man måste köra på nått särskillt sätt för att inte motorn skulle explodera.
Men lustgas i en Fiat Uno 45hästare? Seriöst, kan det funka? Är gasen dyr? Hur mkt mer effekt kan man kräma ur motorn på unon med lustgas? mkt frågor nu 😛
March 11, 2003
Blue_Moon_ wrote: haha verkligen, lät itnressant det där med lustgas! Läste ett repotage om hur man installerar / använder lustgasen å det verkade inte vara så jäkla svårt! Om man inte klantar sig, läste också att man inte bara kan koppla in gasen å sen köra utan man måste köra på nått särskillt sätt för att inte motorn skulle explodera.
Men lustgas i en Fiat Uno 45hästare? Seriöst, kan det funka? Är gasen dyr? Hur mkt mer effekt kan man kräma ur motorn på unon med lustgas? mkt frågor nu 😛
Det är inte särskilt meningsfullt att sätta lustgas i din Uno. Det ger upp till 50% mer effekt, men din gamla slitna motor är inte ens från början dimensionerad för så mycket effekt. Den kommer att rasa. Och sen får man ju ha solenoider för att styra munstyckena så att man får gas när man behöver. Jag hade ett trestegs system till min cykel, och var väl uppe i runt 200HK innan den till slut rasade i växellådan. Har inte orkat fixa till den sedan dess. 7 år sedan nu. Men kul var det. Särskilt när någon osnuten nybliven motorcyklist trodde att han skulle dra den där sura 80-talshojen. Snacka om dagens överaskning......:)
November 8, 2002
Farligt det där när växellådan rasar, speciellt på hojjar, bakhjulet kan ju låsa sig! kan sluta illla! 200hk är iofs rätt najs hahahaa
Så gasflödet ska alltså regleras automatiskt?
Är det komplcerat att byta ut standardmotorn till en turbomotor då? with a little help from my friends kanske det skulle gå å fixa!
March 11, 2003
Blue_Moon_ wrote: Farligt det där när växellådan rasar, speciellt på hojjar, bakhjulet kan ju låsa sig! kan sluta illla! 200hk är iofs rätt najs hahahaa
Så gasflödet ska alltså regleras automatiskt?
Är det komplcerat att byta ut standardmotorn till en turbomotor då? with a little help from my friends kanske det skulle gå å fixa!
Jag hade det styrt så att jag fick mer gas vid olika varvtal. Men det var rätt sällan jag använde systemet bland vanliga människor. Körde en del på strippen, och då var det ju lite mer kontrollerat än mitt inne i stan vid rödljusen. Men det blev tråkigt när de riktiga effektcyklarna började komma. I och med att vilken rikemansunge som helst kunde köpa en R1:a eller liknande så blev det inte roligt längre. Som om man skulle kunna köpa en färdig 3DMark-vinnare. Hur tråkigt som helst.
January 23, 2002
Men snälla blåmåne, sluta terra massa forum med din Fiat :bgrin:
Det är som det redan har sagts här att lustgas i din bil bara får den å rasa.
Men visst, lägger du ned mycket pengar och bl.a. förstärker din motor samt drivlina så kan du ju göra massor trots att det bara är en 45 hästars burk.
Vet en folka med 50hk orginal som har närmare 140hk nu, å han har gjort det snyggt och "nästan" lagligt, polisen eller beisktningen kan inte se vad han har gjort.
Men han fick ju en bra skillnad i körglädje med bilen. 😀
Du kan ju börja med att slipa kammarna, turbo, nytt avgas, öppet sportluftfilter, lustgas, borra upp cylindervolymen m.m
Det e respekt å komma på strippen med en sån bil och piska många av de större sakerna.
Bara å sätta igång men skyll inte på oss när det skiter sig. 😛
1 Guest(s)