Seder hit, och seder dit.|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Seder hit, och seder dit.
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
990150
December 11, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Något jag regerade över är

Det har ingenting med att man inte VILL bli intergread eller inte att göra, utan mest för saknaden av det man lämnat efter sig.

På vilket sätt saknar en andra generations invandrare den kultur som ens föräldrar/morfarföräldrar endast upplevt? Om svaret då blir att föräldern kanske låtit barnen ta del av kulturen i efterhand så tror jag inte ett skit på det, skulle föräldern ha så lite vett att ens göra det skulle de också ha vett att uppfostra sitt barn till att inte bli kriminell.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
990162
December 11, 2005 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Håller med Delp1, det är inte folket det är fel på utan systemet.

Jag tycker faktiskt det är ganska fifty-fifty. Ger dig två olika berättelser.
Häromdan hade jag en vaktmästare hemma hos oss för att fixa en grej,
han: Så att vad gör du?
jag: Jag studerar.
han: *konstig blick + smile* jasså, till vad då?
jag: Civilingenjör
han: vilken inriktning?
jag: Kemiteknik
han: så du ska hem till hemlandet sen och tillverka bomber *jag=förolämpad, men tog det som ett skämt*
jag: ao lätt
han: *wow + skeptism* Jag har känt en kille i huset, han har bott i sverige i 25 år. vet du vad han gör idag?
jag: nej
han: han läser SFI
han + jag: bla bla bla debatt *orka*

Det där är ena halvan av berättelsen, sen har du den andra. Här har vi Hamodi Jaberi (påhittad), han har levt i sverige i ca 5 år, han är ingenjör/läkare/lärare (what ever, välj en av dessa). Idag jobbar han som taxichaufför (eller jobbar inte alls, han får inget jobb helt enkelt). Han är väldigt dålig på det svenska språket, samt trött på sin situation.

Här har du de två exemplen, den ena där en idiot hittat socialen som ett tecken från gud att inte behöva jobba (felet på personen i fråga). Den andra som inte får chansen att bevisa att han kan jobba lika bra som vem som helst (felet på systemet dvs).

Fortune wrote: jaa, vad finns det att säga, landet är på väg åt h*****e, o snart ska jag väl bli "invandrare" i nåt annat land för det här placet är ju så fucked up så det är inte ens kul längre...
blir nog England, verkar soft.

Ja England har säkert mindre kriminalitet där borta *wink wink*.
Fast jag kan medge en sak, för utlänningar med en diplom är det hur lätt som helst att få jobb i england. På noll tid lever du i en superbra standard.

Callister wrote:
På vilket sätt saknar en andra generations invandrare den kultur som ens föräldrar/morfarföräldrar endast upplevt? Om svaret då blir att föräldern kanske låtit barnen ta del av kulturen i efterhand så tror jag inte ett skit på det, skulle föräldern ha så lite vett att ens göra det skulle de också ha vett att uppfostra sitt barn till att inte bli kriminell.

Jag är andra generation, varför skulle jag inte sakna den kulturen som mina föräldrar hade? Dina argument har tyvär inga ben att stå på. Du har absolut ingen respekt för folk, vilket inte förvånar mig. Du sitter här och säger att folk som lär sina barn sin egen kultur inte har någon vett, när du skulle gjort detsamma om du hade bott i något annat land *fy skäms*.

Föresten glömde berätta, min mamma (ingenjör) ringde mig igår och bad mig sluta på civilingenjörsprogrammet, och istället börja sälja knark.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
990167
December 11, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Något jag regerade över är

Det har ingenting med att man inte VILL bli intergread eller inte att göra, utan mest för saknaden av det man lämnat efter sig.

Det var bland det mest efterblivna jag hört! VEM uppfostrar sina barn på så sätt att de ska bli kriminella menar du? Och det är klart andra generationens invandrare också har en kultur som liknar sina föräldrars och det är inget sjukt med det, inte heller är det så svårt att begripa att det är naturlight att det blir så, de är ju efter allt uppfostrade av dem! Sjukt att du ens kan tänka så...

...skulle föräldern ha så lite vett att ens göra det skulle de också ha vett att uppfostra sitt barn till att inte bli kriminell.

Jag förstår mig inte ens på det sista så jag skiter i att kommentera det...

csm101
Member
Medlem
990176
December 11, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=csm101]Håller med Delp1, det är inte folket det är fel på utan systemet.

Föresten glömde berätta, min mamma (ingenjör) ringde mig igår och bad mig sluta på civilingenjörsprogrammet, och istället börja sälja knark.

Min morsa ringde mig också (utbildad undersköterska och personlig assisten) och hon sa också något liknande, att jag skulle hoppa av läkarlinjen oför att bli våldtäksman. Där ser man...

Ps. håller med dig om det du skrev, menade inte att det enbart är systemets fel, men till stor del är det ändå systemets fel som har sådana regler som tillåter att utnyttjande invandrare kan hålla på sådär.

Caso
Member
Medlem
990182
December 11, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Ps. håller med dig om det du skrev, menade inte att det enbart är systemets fel, men till stor del är det ändå systemets fel som har sådana regler som tillåter att utnyttjande invandrare kan hålla på sådär.

Personligen så anser jag att detta kommer i princip försvinna inom de kommande 30 åren. Anledning till detta är minskad rasism, död av fler gammlingar (som inte kan prata engelska ordentligt), bättre kommunikation och ökad Integration. Detta kommer medföra att sverige i princip blir mer internationell, där folk utan kunskap i det svenska språket direkt kommer in i samhället.

csm101
Member
Medlem
990185
December 11, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=csm101] Ps. håller med dig om det du skrev, menade inte att det enbart är systemets fel, men till stor del är det ändå systemets fel som har sådana regler som tillåter att utnyttjande invandrare kan hålla på sådär.

Personligen så anser jag att detta kommer i princip försvinna inom de kommande 30 åren. Anledning till detta är minskad rasism, död av fler gammlingar (som inte kan prata engelska ordentligt), bättre kommunikation och ökad Integration. Detta kommer medföra att sverige i princip blir mer internationell, där folk utan kunskap i det svenska språket direkt kommer in i samhället.

Jag hoppas verkligen så men tror faktiskt det kommer ske tidigare än 30 år. redan nu räcker det med att man inför lite hårdare kontroller (på alla arbetslösa) så att man kan sätta dit de som jobar svart tex.

Så det går att få till stånd en riktig integration mycket tidigare...

Callister
Member
Medlem
990214
December 11, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hah! Csm (något) om du inte förstod det där så fattade du inte principen med mitt inlägg,
och

Jag är andra generation, varför skulle jag inte sakna den kulturen som mina föräldrar hade? Dina argument har tyvär inga ben att stå på. Du har absolut ingen respekt för folk, vilket inte förvånar mig. Du sitter här och säger att folk som lär sina barn sin egen kultur inte har någon vett, när du skulle gjort detsamma om du hade bott i något annat land *fy skäms*.

DU fattade ju inte heller något av mitt inlägg, du tror helt fel sak, jag är ju mer på "din" sida än några andra i tråden..

Uteslut mig från diskussionen, be någon radera mina inlägg för jag tänker inte försvara det eller förklara det på något sätt om ni inte ens fattar vad jag menar, kanske behöver lära sig svenska?

whatever...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
990220
December 11, 2005 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

jag fattar inte heller vad du menar, ska jag också lära mig svenska?

kan någon som kan svenska ordentligt förklara vad callister menar?

Callister
Member
Medlem
990226
December 11, 2005 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är en teori...

Nej, jag orkar inte förklara vad jag menade, invandrarpolitik är ett ämne som kommer störta många nationer, det ska inte få störta min kväll.

Caso
Member
Medlem
990240
December 11, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister:

Nej, jag orkar inte förklara vad jag menade, invandrarpolitik är ett ämne som kommer störta många nationer, det ska inte få störta min kväll.

Du tar det personligt, det är därför du inte har kul när du diskuterar (sidan om dåliga argument så klart).

DU fattade ju inte heller något av mitt inlägg, du tror helt fel sak, jag är ju mer på "din" sida än några andra i tråden..

Det var skönt och höra, även om det inte direkt märks.

Uteslut mig från diskussionen, be någon radera mina inlägg för jag tänker inte försvara det eller förklara det på något sätt om ni inte ens fattar vad jag menar, kanske behöver lära sig svenska?

Menar du dig själv här eller jag? Menar du dig själv så är det väl rätt, den meningen ser lite konstig ut (och lång). Menar du mig så har du sårat mig djupt, känner mig förolämpad.

Men vi låtsas att vi inte fattade vad du menade egentligen, förklara mer än gärna, jag vill veta vad du menade med:

Om svaret då blir att föräldern kanske låtit barnen ta del av kulturen i efterhand så tror jag inte ett skit på det, skulle föräldern ha så lite vett att ens göra det skulle de också ha vett att uppfostra sitt barn till att inte bli kriminell.

Missförstånd kan ske, alternativ dålig formulering.
Vill du inte svara så skit i det.

Callister
Member
Medlem
990302
December 11, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske behöver lära sig svenska?

Syftar på mig ja, vet inte men jag har inte kunnat skriva de senaste dagarna överhuvudtaget, ska kolla om inte skärmen är på 60 hz.

Ang. diskus: nvm wink

csm101
Member
Medlem
990405
December 11, 2005 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote:

kanske behöver lära sig svenska?

Syftar på mig ja, vet inte men jag har inte kunnat skriva de senaste dagarna överhuvudtaget, ska kolla om inte skärmen är på 60 hz.

Ang. diskus: nvm wink

Asså... Jag har mvg i svenska men fattar inte ett dyft av vad du menar...

Citat från en ståuppkomiker från stockholm live

"Anledningen till att många invandrare bryter är för att de går på SFI när de kommer till Sverige. Lär istället ut den svenska som svenskarna pratar..."

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
990507
December 12, 2005 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan mycket väl vara så att människor som kommer till sverige från andra länder begår större andel brott än andra. Men det kanske finns andra anledningar än att de bara inte är födda på svensk mark?

Andelen människor som begår brott är över huvud taget högre bland låginkomsttagare och arbetslösa, och eftersom det är svårt även för högutbildade utlandsfödda att få jobb här, så blir det naturligtvis så att många av dem blir låginkomsttagare eller arbetslösa.
Det är i utanförskap man bli brottsling (för det mesta enligt den älskade statistiken), vare sig det rör sig om rån eller hatbrott.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
990571
December 12, 2005 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Många som är "antirasister" här på forumet klagar på att vi som är lite anti mot invandrare har låg ålder, dålig verklighetsuppfattning osv.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har varit i thailand, bulgarien, turkiet, egypten, england, spanien och alla nordiska länder. Alla utomlandsvistelser har varit trevliga och kul att träffa nya människor osv. utom turkiet och egypten, där har majoriteten av infödingarna varit otrevliga banditer. Dom har försökt lura en och råna en och jag vet inte vad.

Är det någon slump kanske? Det tror inte jag, jag tror helt enkelt att folket som kommer från den regionen av världen generellt sett inte är lika kul att ha och göra med.

Sen finns det ju alltid undantag. Jag drar inte alla över en kam för det, en av dom trevligaste personerna jag känner är kurd. Men som sagt, undantagen bekräftar regeln.

Och avslutningsvis, när man råkar i trubbel här hemma i svea rike, då är det 99% av gångerna nån från den regionen ja nämde innan som är inbland. Det kan inte vara en slump! Om alla andra som invandrar hit kan sköta sig, varför skulle inte dom kunna det? (om det inte beror på att dom är sämst helt enkelt)

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
990582
December 12, 2005 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Många som är "antirasister" här på forumet klagar på att vi som är lite anti mot invandrare har låg ålder, dålig verklighetsuppfattning osv.

Jag kan bara tala för mig själv men jag har varit i thailand, bulgarien, turkiet, egypten, england, spanien och alla nordiska länder. Alla utomlandsvistelser har varit trevliga och kul att träffa nya människor osv. utom turkiet och egypten, där har majoriteten av infödingarna varit otrevliga banditer. Dom har försökt lura en och råna en och jag vet inte vad.

Är det någon slump kanske? Det tror inte jag, jag tror helt enkelt att folket som kommer från den regionen av världen generellt sett inte är lika kul att ha och göra med.

Sen finns det ju alltid undantag. Jag drar inte alla över en kam för det, ev av dom trevligaste personerna jag känner är kurd. Men som sagt, undantagen bekräftar regeln.

Och avslutningsvis, när man råkar i trubbel här hemma i svea rike, då är det 99% av gångerna nån från den regionen ja nämde innan som är inbland. Det kan inte vara en slump! Om alla andra som invandrar hit kan sköta sig, varför skulle inte dom kunna det? (om det inte beror på att dom är sämst helt enkelt)

De senaste gångerna jag varit i trubbel så har det inte handlat om någon "från den regionen". Då har de handlat om "helsvenskar" som oftast varit alldeles för berusade för sitt eget bästa.
Fast jag hade nog oxå undrat vad som stod på, ifall de du oftast hamnar i trubbel med är "från de regionern".

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
990585
December 12, 2005 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: Det kan mycket väl vara så att människor som kommer till sverige från andra länder begår större andel brott än andra. Men det kanske finns andra anledningar än att de bara inte är födda på svensk mark?

Andelen människor som begår brott är över huvud taget högre bland låginkomsttagare och arbetslösa, och eftersom det är svårt även för högutbildade utlandsfödda att få jobb här, så blir det naturligtvis så att många av dem blir låginkomsttagare eller arbetslösa.
Det är i utanförskap man bli brottsling (för det mesta enligt den älskade statistiken), vare sig det rör sig om rån eller hatbrott.

Så alla som kommer hit ska få högavlönade jobb och Rotary medlemsskap så begår dom inga brott. wink

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
990587
December 12, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Garfzez wrote:
De senaste gångerna jag varit i trubbel så har det inte handlat om någon "från den regionen". Då har de handlat om "helsvenskar" som oftast varit alldeles för berusade för sitt eget bästa.

Visst fulla svenska drägg finns det också, men dom gångerna man stöter på såna brukar det inte hända nåt särskilt mer än att dom kan vara lite besvärande. Däremot så blir det alltid slagsmål eller liknande när man stöter på otrevliga invandrare, sen får man höra "aboo leen ja ska knulla din mamma" vilket jag börjat tröttna på. Det är alltid samma visa, jämt och ständigt, var man än kommer. Och det kan liksom hetta till pga att man t ex. råkar slå i deras stol när man går förbi eller att dom går in i en och man inte flyttar sig. Sånt tjaffs ser ja vääääldigt sällan/aldrig svenskar som gör.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
990599
December 12, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, svenskarna sitter väl och "knyter näven i fickan."

🙄

csm101
Member
Medlem
990602
December 12, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: Det kan mycket väl vara så att människor som kommer till sverige från andra länder begår större andel brott än andra. Men det kanske finns andra anledningar än att de bara inte är födda på svensk mark?

En eloge till dig, du vet vad du pratar om!

abishai wrote: [quote=Darakir]Det kan mycket väl vara så att människor som kommer till sverige från andra länder begår större andel brott än andra. Men det kanske finns andra anledningar än att de bara inte är födda på svensk mark?

Så alla som kommer hit ska få högavlönade jobb och Rotary medlemsskap så begår dom inga brott. wink

Du fattar inte poängen med det hon skrev, men svaret på din lite dumm fråga är; JA! En utbildad civilingenijör SKA få ett bra jobb istället för att tvingas leva på socialen. Det har inte med att göra med att invandrare ska ha högbetalda jobb, utan med att VÄLUTBILDADE människor ska ha välbetalda jobb, enklare kan det inte bli.

optimuz wrote:

Nu vet jag inte vilken sällskapskrets du har att göra med men INGEN av alla dem jag känner som kommer från just "de regionerna" är brottslingar. Sen är det klart att 99% *HOST bullshit HOST* av de som begår brott hos dig är just invandrare från just de regionerna om du råkar hänga med enbart invandrare hela tiden. Du ville inte dra alla över en kam, det är bra att inte vilja det, men du misslyckas ändå med det tycker jag...

optimuz wrote: [quote=Garfzez] De senaste gångerna jag varit i trubbel så har det inte handlat om någon "från den regionen". Då har de handlat om "helsvenskar" som oftast varit alldeles för berusade för sitt eget bästa.

Visst fulla svenska drägg finns det också, men dom gångerna man stöter på såna brukar det inte hända nåt särskilt mer än att dom kan vara lite besvärande. Däremot så blir det alltid slagsmål eller liknande när man stöter på otrevliga invandrare, sen får man höra "aboo leen ja ska *censur* din mamma" vilket jag börjat tröttna på. Det är alltid samma visa, jämt och ständigt, var man än kommer. Och det kan liksom hetta till pga att man t ex. råkar slå i deras stol när man går förbi eller att dom går in i en och man inte flyttar sig. Sånt tjaffs ser ja vääääldigt sällan/aldrig svenskar som gör.

"vääääldigt sällan/aldrig..." Håller med dig... Svenskarna är, som en skrev tidigare, små söta änglar som bara knyter näven i fickan och sedan kommer till något forum på internet och vill ha ut alla invandrare...

Anledningen till att många tycker att ni är omogna och saknar verklighetsuppfattning är just på grund av såna här kommentarer.

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
990613
December 12, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=Garfzez] De senaste gångerna jag varit i trubbel så har det inte handlat om någon "från den regionen". Då har de handlat om "helsvenskar" som oftast varit alldeles för berusade för sitt eget bästa.

Visst fulla svenska drägg finns det också, men dom gångerna man stöter på såna brukar det inte hända nåt särskilt mer än att dom kan vara lite besvärande. Däremot så blir det alltid slagsmål eller liknande när man stöter på otrevliga invandrare, sen får man höra "aboo leen ja ska *censur* din mamma" vilket jag börjat tröttna på. Det är alltid samma visa, jämt och ständigt, var man än kommer. Och det kan liksom hetta till pga att man t ex. råkar slå i deras stol när man går förbi eller att dom går in i en och man inte flyttar sig. Sånt tjaffs ser ja vääääldigt sällan/aldrig svenskar som gör.

Kan verkligen inte känna igen detta alls.
Kanske beror det på andra faktorer så som att jag är hyfsat stor.. eller att jag är bra på att be om ursäkt, eller att snacka mig ur situationer.. Jag vet faktiskt inte. Men jag känner inte igen att invandrare skulle vara mer benägna att vilja hamna i slagsmål än vad svenskar skulle vara.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 437
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL