January 13, 2004
Kunde inte låta bli att reagera på det här inlägget.
Delph1 wrote: Jag orkar inte ens leta reda på tråden där det visade att den så kallade statistik som ni alla så högt vördar mest är feltorkad propaganda frön högerpopulistiska partier.
Jag kollade runt lite på brottsförebyggande rådet, BRÅs hemsida för ett par år sedan och kunde med egna ögon se svart på vitt att invandrare är, relativt sett, väldigt överrepresenterade i brottsstatistiken, vilket stämmer väl överrens med mina egna erfarenheter. Har nu letat igenom sajten igen men hittar inte rapporten. Den har väl blivit hemligstämplad eller nåt 😛
Det är ju egentligen inget att diskutera - det är fakta och egentligen inte särskilt märkvärdigt heller med tanke på invandrarnas omständigheter i många fall. Det är inte deras fel att de kostar Sverige miljarder och åter miljarder - det är politikernas. Det är inte heller deras fel att de mår dåligt (oftast). Gnället om jämlikhet och rasism hit och dit kommer ju för övrigt för det mesta ifrån överbeskyddande svenskar.
Dock anser jag att alla är ansvariga för sina egna handlingar och att Frankrike föregick med ypperligt exempel när de skickade ut många trubbelmakare i kravallerna som nyligen pågick. Ärligt talat bryr jag mig inte om de är flyktingar eller har kommit hit av andra anledningar. De har alla samma skyldigheter och passar det inte så kan det gärna vara.
Mauricio Rojas (stavning?) från fp skrev en artikel i DN som handlade om att brottsligheten varierar kraftigt mellan invandrare som kommer från olika ställen. Är jag rasist nu? Ta tjuren vid hornen istället för att hyckla.
November 26, 2002
Boomhauer wrote: Kunde inte låta bli att reagera på det här inlägget.
[quote=Delph1]Jag orkar inte ens leta reda på tråden där det visade att den så kallade statistik som ni alla så högt vördar mest är feltorkad propaganda frön högerpopulistiska partier.
Jag kollade runt lite på brottsförebyggande rådet, BRÅs hemsida för ett par år sedan och kunde med egna ögon se svart på vitt att invandrare är, relativt sett, väldigt överrepresenterade i brottsstatistiken, vilket stämmer väl överrens med mina egna erfarenheter. Har nu letat igenom sajten igen men hittar inte rapporten. Den har väl blivit hemligstämplad eller nåt 😛
Det är ju egentligen inget att diskutera - det är fakta och egentligen inte särskilt märkvärdigt heller med tanke på invandrarnas omständigheter i många fall. Det är inte deras fel att de kostar Sverige miljarder och åter miljarder - det är politikernas. Det är inte heller deras fel att de mår dåligt (oftast). Gnället om jämlikhet och rasism hit och dit kommer ju för övrigt för det mesta ifrån överbeskyddande svenskar.
Dock anser jag att alla är ansvariga för sina egna handlingar och att Frankrike föregick med ypperligt exempel när de skickade ut många trubbelmakare i kravallerna som nyligen pågick. Ärligt talat bryr jag mig inte om de är flyktingar eller har kommit hit av andra anledningar. De har alla samma skyldigheter och passar det inte så kan det gärna vara.
Mauricio Rojas (stavning?) från fp skrev en artikel i DN som handlade om att brottsligheten varierar kraftigt mellan invandrare som kommer från olika ställen. Är jag rasist nu? Ta tjuren vid hornen istället för att hyckla.
nej, informationen finns fortfarande på sidan. skulle man vilja dölja fakta?
varför då isåfall? kanske för att folk inte förstår hur den ska användas, kan det vara en anledning?
vad som står på den sidan är att invandrare, som utgör en tiondel av befolkningen, begår en femtedel av brotten.
då kan man använda detta som fakta, och säga att invandrare begår fler brott än svenskar och det märks minsann på min skola, alla som bråkar där är ju invandrare och hå och hej.
men som du säger, det beror på varifrån man kommer också. hälften av dessa brott begicks, enligt samma statistik, av invandrare från andra nordiska länder. en invandrare är enligt definitionen en svensk medborgare med minst en förälder som är född utomlands.
vad man kan göra med denna statistiken är:
a) läsa meningen "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken" och ge sig in i en debatt på ett hårdvaruforum
b) inse att man aldrig kommer kunna ta del av alla faktorer, och att statistiken därför mer eller mindre är värdelös, och vänta på att den undersökning som pågår ska bli färdig så man eventuellt får information man kan förstå.
November 27, 2003
Boomhauer wrote: Kunde inte låta bli att reagera på det här inlägget.
[quote=Delph1]Jag orkar inte ens leta reda på tråden där det visade att den så kallade statistik som ni alla så högt vördar mest är feltorkad propaganda frön högerpopulistiska partier.
Visst är dom överrepresenterade, men de siffror som brukar dras upp här på NH av folk som kommit så långt in i livet som gymnasiet i vissa fall är de jag syftar på 😉
//Andreas
October 22, 2002
någon som vet hur många procent av sveriges invandrare begår brott?, sedan undrar jag över dessa statistik, liksom vad definieras som brott? allt man gör som är olagligt (tex, skattefusk, fildelning)? eller bara liksom allvarliga olagliga saker, som tex rån, våldtäckt, etc.
May 10, 2002
CasO wrote: någon som vet hur många procent av sveriges invandrare begår brott?, sedan undrar jag över dessa statistik, liksom vad definieras som brott? allt man gör som är olagligt (tex, skattefusk, fildelning)? eller bara liksom allvarliga olagliga saker, som tex rån, våldtäckt, etc.
Det är väl "innocent til proven guilty" så de som åker fast hamnar i statistiken.
November 26, 2002
CasO wrote: någon som vet hur många procent av sveriges invandrare begår brott?, sedan undrar jag över dessa statistik, liksom vad definieras som brott? allt man gör som är olagligt (tex, skattefusk, fildelning)? eller bara liksom allvarliga olagliga saker, som tex rån, våldtäckt, etc.
finns ju olika statistiker som visar olika =)
kollade på bra.se, hittade att 80000 våldsbrott anmälts 2004.
räknar man på att 20% av brotten begås av invandrare, 10% av befolkningen är invandrare och befolkning på 9000000, så får man resultatet att nästan 2% av invandrarna begått brott år 2004, och drygt 1% av svenskarna.
detta är dock förutsatt att ingen begår fler än ett brott, och att alla brott anmäls.
November 4, 2001
csm101 wrote: hOLY CRAP, KOM PÅ ATT JAG INTE DANSAT PÅ LÄNGE 🙁 ojsan *hata caps-lock*
Och meningen med detta inlägg i den här tråden är?
Börjar också bli trött på detta eviga tjat om att att folk "bara" går gymnasiet och är unga oerfarna och okunniga. Vem är det nu som drar alla över en kam? Bara för att man "bara" går på gymnasiet behöver man inte vara hela okunnig om livet. Intelligensen hos människor i den åldern varierar kraftigt. Snacka om att generalisera och dra alla över en kam!
November 27, 2003
Spannen wrote: [quote=csm101]hOLY CRAP, KOM PÅ ATT JAG INTE DANSAT PÅ LÄNGE 🙁 ojsan *hata caps-lock*
Börjar också bli trött på detta eviga tjat om att att folk "bara" går gymnasiet och är unga oerfarna och okunniga. Vem är det nu som drar alla över en kam? Bara för att man "bara" går på gymnasiet behöver man inte vara hela okunnig om livet. Intelligensen hos människor i den åldern varierar kraftigt. Snacka om att generalisera och dra alla över en kam!
Vi skulle inte göra det om ni skrev inlägg som styrkte det du sa 😉
//Andreas
November 4, 2001
Delph1 wrote: [quote=Spannen][quote=csm101]hOLY CRAP, KOM PÅ ATT JAG INTE DANSAT PÅ LÄNGE 🙁 ojsan *hata caps-lock*
Vi skulle inte göra det om ni skrev inlägg som styrkte det du sa 😉
//Andreas
Och "vi" skulle inte tycka som vi gjorde om de flesta invandrare vi haft att göra med betett sig på ett visst vis. Så, nu har du själv erkänt att din erfarenhet av unga gymnasieelever är att de skriver skit, så därför kan du dra alla över en kam och smutskasta deras argument. Alltså kan du nu inte klaga på vårt generaliserande utifrån våra erfarenheter 😉
November 27, 2003
Spannen wrote: Och "vi" skulle inte tycka som vi gjorde om de flesta invandrare vi haft att göra med betett sig på ett visst vis. Så, nu har du själv erkänt att din erfarenhet av unga gymnasieelever är att de skriver skit, så därför kan du dra alla över en kam och smutskasta deras argument. Alltså kan du nu inte klaga på vårt generaliserande utifrån våra erfarenheter 😉
De ser vad du vill se uppenbarligen. Jag har inte erkänt något att gymnasieelever skriver skit. Det jag skrev var att ni som blir kallade för tangentbordstuffingar, oerfarna etc ofta kväker ur er mycket dumma saker här på forumet. Att det skulle vara just gymnasieelever är en annan sak, men givetvis finns det en koppling, men att påstå att man skulle hunnit nå upp till någon större erfarenhet redan när man är 17-18-19 bast i ett Sverige där allt kommer serverat på silverfat är ju bra skrattretande iaf.
//Andreas
August 11, 2005
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Borde väl få tyst på en del...
December 5, 2002
csm101 wrote: http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Borde väl få tyst på en del...
Det kan ju bero på att det bor fler svenskar i Sverige än svenskar med invandrarbakgrund. Skit samma, fördomarna finns och kommer alltid finnas där...
1 Guest(s)