May 1, 2003
Har funderat på en grej ett bra tag nu.
Färjer går ju absolut inte att beskriva. Men hur kan vi då veta att alla ser samma färger.
Tex så lär man ju sig att gräset, det är grönt. Och då tror man den färgern är grönt. Men egentligen är det ju inte säkert att man ser samma färg.
Antagligen så är det ju så att de flesta människor ser samma.
Men det kan ju finnas undantag.
Jag vet inte om det finns nån bevisning lr nåt som läkare fått fram lr nåt men.
Ja.. 🙄
June 30, 2003
Marron wrote: Har funderat på en grej ett bra tag nu.
Färjer går ju absolut inte att beskriva. Men hur kan vi då veta att alla ser samma färger.
Tex så lär man ju sig att gräset, det är grönt. Och då tror man den färgern är grönt. Men egentligen är det ju inte säkert att man ser samma färg.
Men det kan ju finnas undantag.Jag vet inte om det finns nån bevisning lr nåt som läkare fått fram lr nåt men.
Ja.. 🙄
Detta har jag också funderat på.
August 17, 2003
Alltså som någon har sagt så är det ju ljus som har reflekterats, men bara den färgen vi ser reflekteras. Så man borde på något sätt kunna "mäta" vilken färg det är.
Men det säger ju ingenting om hur vi uppfattar den, eller?
Jobbig fråga, som tråden om hur blinda drömmer :cy:
Usch, en till natt med sömnproblem :z:
September 28, 2003
har också funderat på detta å det gäller för alla sinnen ju vi kan inte jämföra dem alls med varandra men vi vet själva typ men jag har också tänkt på att om du tar på dej en kofta som jag tycker sticks men inte du betyder det då att det kan vara så här med alla sinnen det är ju möjligt
May 1, 2003
fastbullit wrote: har också funderat på detta å det gäller för alla sinnen ju vi kan inte jämföra dem alls med varandra men vi vet själva typ men jag har också tänkt på att om du tar på dej en kofta som jag tycker sticks men inte du betyder det då att det kan vara så här med alla sinnen det är ju möjligt
hört talas om punkter och sånt?! 🙄
Ja, det är frågor som tål att tänkas på.
Men orkar man....
February 21, 2003
Lauregos wrote: Alltså som någon har sagt så är det ju ljus som har reflekterats, men bara den färgen vi ser reflekteras. Så man borde på något sätt kunna "mäta" vilken färg det är.
Men det säger ju ingenting om hur vi uppfattar den, eller?
Precis! Det ljuset som kommer in kan man ju lätt bestämma våglängden på eftersom den är universell och inte är något man kan tolka olika om ni förstår vad jag menar.
Däremot är det just det här med hur vi uppfattar färgerna. Man har ju t ex kommit fram till att katter uppfattar världen i olika nyanser av lila (eller vad det var). Det kom man förmodligen fram till genom att studera kattögonens näthinna för att se vilka nyanser den reagerar på. Liknande kan man nog göra för olika människor också, men det skiljer nog inte så mycket från person till person. Om man då inte har medfött "fel" som inte upptäckts eftersom det barnet lär sig att de färgerna heter så och så som det har nämnts här tidigare. Färgblinda är ju annars ett uppenbart fall.
Intressant fråga filosofiskt sett är det iaf. 🙂
August 17, 2003
Jooo, men då kommer ju problemet: jag har en kompis som tycker att gräs är oranget! Frågan är hur han kan veta att det just är oranget, på det sättet som vi uppfattar det. Det finns ju också många färgblinda som har svårt att se skillnad på grönt och rött, frågan är ju då vad vi skulle uppfatta dem som om vi såg det på samma sätt?
May 1, 2003
Lauregos wrote: Jooo, men då kommer ju problemet: jag har en kompis som tycker att gräs är oranget! Frågan är hur han kan veta att det just är oranget, på det sättet som vi uppfattar det. Det finns ju också många färgblinda som har svårt att se skillnad på grönt och rött, frågan är ju då vad vi skulle uppfatta dem som om vi såg det på samma sätt?
Va ser han en apelsin i för färg då?
November 26, 2002
Lauregos wrote: Jooo, men då kommer ju problemet: jag har en kompis som tycker att gräs är oranget! Frågan är hur han kan veta att det just är oranget, på det sättet som vi uppfattar det. Det finns ju också många färgblinda som har svårt att se skillnad på grönt och rött, frågan är ju då vad vi skulle uppfatta dem som om vi såg det på samma sätt?
det kan han inte veta.
har han lärt sig att gräs är grönt så tycker han att gräs är grönt. det är bara ett ord.
July 19, 2001
Callister wrote: Det är vad dina ögon, eller snarare sagt hjärnan uppfattar det som. Och eftersom alla människor är lika på den punkten ( tror jag iaf ) så blir det som det blir.
Vi vet ju inte, hundar t.ex kanske ser grönt som rött och rött som grönt.. osv osv.. 😛
Om nu hundar inte är färgblinda så skulle det nog fuka 😉
Men det är en intressant tanke.. Det kan nog vara därför vissa har så jäääääkligt dålig smak när det gäller möbler och kläder..
September 8, 2003
DoN wrote: [quote=Marron]Har funderat på en grej ett bra tag nu.
Men det kan ju finnas undantag.Jag vet inte om det finns nån bevisning lr nåt som läkare fått fram lr nåt men.
Ja.. 🙄
En polare sa att han tänkt på det lite, sen dess har jag också tänkt lite på det...
Detta har jag också funderat på.
1 Guest(s)