Ser vi samma färger?!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ser vi samma färger?!
Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
sp_UserOfflineSmall Offline
534872
February 6, 2004 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote:

Det också. Fast mina ögon uppfattar vågorna och brytningar på ett vis och ni chattare uppfattar det på ett annat.

ehh.. jaha, och hur kan det komma sig ers höghet?

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
534880
February 6, 2004 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: [quote=PaiN]

Det också. Fast mina ögon uppfattar vågorna och brytningar på ett vis och ni chattare uppfattar det på ett annat.

ehh.. jaha, och hur kan det komma sig ers höghet?

Jo, det skall jag för dig berätta: Ingen är den andre lik. Människor är annorlunda af naturen.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
534882
February 6, 2004 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

alla säger ju at vattnet är blått på havet men egentligen är det bara en Synvilla, Speglar sig från himmelen som inte eller är blå egengligen beror på alla vattenmolkeyler som solens strålar far igenom därför det blir regnbågar ibland också... Ni förstår vad man menar va, kanske blev lite konstig formulerat. 🙂

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
534889
February 6, 2004 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Eftersom färger endast ligger i betraktarens ögon är det så abstrakt att man kan påstå att det inte finns några 'färger'.
För färger är inte färger, det är något vi har fått lära/blivit lurade? till att det är.

Alla uppfattar ju, som sagt, inte samma färger, därför kan man inte säga att våglängden "tjoho" blir lila med gula prickar i, eftersom någon annan ser det som orange.

Förtydlingande (efter att ha insett hur otydligt jag skrivit):
Ordet färger finns så klart, men vad jag menar med färger är samlingsnamnet för det gäng inlärda 'färgerna'; röd, vit och blå o.s.v., de existerar inte.

Sen kan vi ta en linjal och börja mäta hur långt ut i universum vi kommer tills vi slår i en vägg eller spawnas på andra sidan.

Jo, men nu snackar du filosofi djupare än nödvändigt. För om man lägger ribban där så kan man ju dessutom säga att värme och kyla inte existerar, eftersom vi upplever värme olika från person till person. Ett annat exempel är tid. Vi lever ju alla efter en gemensam tid, men vi upplever den garanterat olika. En timme i min världsuppfattning kanske upplevs som 45 minuter för en annan person räknat efter min tidsuppfattning. Det finns egentligen inget som är ABSOLUT eftersom allas vår koppling till omvärlden går från våra sinnen till hjärnan, och varken hjärnan och eller våra kroppar är identiska så vi upplever ALLT olika sinsemellan. Förstår du vad jag menar?

Ogrebeast
Member
Medlem
534894
February 6, 2004 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Vaniljflickan][-( Det är visst så! Det MÅSTE va så! :bash: Jag är speciell, one of a kind... så det så!!! cry

Det är klart att du är lite speciell. Det har inte vi inte kunnat undgå att märka...;)
Vi hade en mongolid katt en gång i tiden. Min mor brukade säga att den var lite speciell, den också...:)

Vilken smickrande liknelse! [Image Can Not Be Found]

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
534895
February 6, 2004 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår. Allt är relativt 🙂

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
534898
February 6, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Jo, men nu snackar du filosofi djupare än nödvändigt. För om man lägger ribban där så kan man ju dessutom säga att värme och kyla inte existerar, eftersom vi upplever värme olika från person till person. Ett annat exempel är tid. Vi lever ju alla efter en gemensam tid, men vi upplever den garanterat olika. En timme i min världsuppfattning kanske upplevs som 45 minuter för en annan person räknat efter min tidsuppfattning. Det finns egentligen inget som är ABSOLUT eftersom allas vår koppling till omvärlden går från våra sinnen till hjärnan, och varken hjärnan och eller våra kroppar är identiska så vi upplever ALLT olika sinsemellan. Förstår du vad jag menar?

Jag förstår vad du menar.

Man kan analysera sönder allt, därför nöjer sig den vanliga svensson med de godtyckliga definitionerna. Men nu började de gräva i de filosofiska träsket och då kan ska man ju inte cementera över deras oändliga hål med en generaliserad syn på saken. 😛

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
534899
February 6, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaaa, tur man är hårdnackad!!!

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
534901
February 7, 2004 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

Kan vi inte diskutera nåt annat kul nu? Typ meningen med livet eller nåt sånt? Klockan börjar bli dags för det.... få höra nu?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
534904
February 7, 2004 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Kan vi inte diskutera nåt annat kul nu? Typ meningen med livet eller nåt sånt? Klockan börjar bli dags för det.... få höra nu?

Då får du nog allt starta en sådan tråd istället...:)

DraGoN
Member
Medlem
534905
sp_Permalink sp_Print

Meningen med livet är väl att man ska lära sig något under skoltiden sen kunna pratiksera det på jobbet man hamnar på. Sen föda barn så jorden kan befolkas ännu mer. Se på när ens barn växer upp & gör samma sak som en själv. Sen bli pensionär o ta hand om sina barnbarn 🙂 Eller har jag fel Vanilja?

Ogrebeast
Member
Medlem
534906
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=Ogrebeast]Jo, men nu snackar du filosofi djupare än nödvändigt. För om man lägger ribban där så kan man ju dessutom säga att värme och kyla inte existerar, eftersom vi upplever värme olika från person till person. Ett annat exempel är tid. Vi lever ju alla efter en gemensam tid, men vi upplever den garanterat olika. En timme i min världsuppfattning kanske upplevs som 45 minuter för en annan person räknat efter min tidsuppfattning. Det finns egentligen inget som är ABSOLUT eftersom allas vår koppling till omvärlden går från våra sinnen till hjärnan, och varken hjärnan och eller våra kroppar är identiska så vi upplever ALLT olika sinsemellan. Förstår du vad jag menar?

Jag förstår vad du menar.

Man kan analysera sönder allt, därför nöjer sig den vanliga svensson med de godtyckliga definitionerna. Men nu började de gräva i de filosofiska träsket och då kan ska man ju inte cementera över deras oändliga hål med en generaliserad syn på saken. 😛

Jo, det är jag med på. Då är vi inne på samma (ljus)våglängd 😛 (jaja håll inne med tomaterna, dåligt skämt jag vet 😉 )

Vaniljflickan wrote: Kan vi inte diskutera nåt annat kul nu? Typ meningen med livet eller nåt sånt? Klockan börjar bli dags för det.... få höra nu?

Meningen med livet är livets bevarande. Punkt slut! 🙂

Man kan ju säga att meningen med livet är kärleken också, men kärleken leder ju till livets bevarande wink

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
534909
February 7, 2004 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Ja ni, låter väl förnuftigt. Dragon, ring mig när du ska föda barn så jag kan komma med kameran 😉 Nä men ja men, helt plötsligt blev ju alla så storsinta och ense då faller ju liksom hela idén med en diskussion.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
534910
February 7, 2004 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Vad händer sen då, när vi spelat ut vår roll? Ligger vi i jorden & har tråkigt? (trotsar denstore, vill va här)

DraGoN
Member
Medlem
534912
February 7, 2004 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

Ja men meningen med livet är väl det? Eller-...Men man ska ju trivas som person me & utvecklas själv & få kärlek & ge kärlek. Säg din mening med livet då.. 😉

DraGoN
Member
Medlem
534913
February 7, 2004 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Vad händer sen då, när vi spelat ut vår roll? Ligger vi i jorden & har tråkigt? (trotsar denstore, vill va här)

Vad som händer sen när man dör är en bra fråga, Jag tror att på något sätt blir man till en ny männsika eller ett djur. Men tror inte på att Gud finns där uppe eller himelen El helvetet.

Ogrebeast
Member
Medlem
534918
February 7, 2004 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Nä men ja men, helt plötsligt blev ju alla så storsinta och ense då faller ju liksom hela idén med en diskussion.

Jamen aZzå samförztånd är ju bara hääärligt! 😀

Vaniljflickan ----> [Image Can Not Be Found] <---- NH

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
534919
February 7, 2004 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

Hela poängen är ju att livet inte har någon mening. Livet är bara skit och elände, och sen dör man. På vägen förnedras man stundom av sina vänner och stundom av sina ovänner. När man väl dör ligger man bara där och ingen bryr sig ett endaste skräp om varför eller hur man hamnade där. Det är lika bra att förboka träfracken direkt och ställa den på vänt. Om man nu skulle uppleva ett par nanosekunder av tillfällig lycka, då kan man ge sig fasen på att det är något fruntimmer som ställer sakerna tillrätta igen och den bitterljuva misären kan åter inträda. Om livet skulle ha någon mening är det nog mest att vänta in insikten att man aldrig tillförde något egentligt viktigt.
Så, nu får det vara färdigt med diskussion av livets mening i färgtråden, annars låser jag eländet.
Jag säger bara svart, svart, svart!!

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
534921
February 7, 2004 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Haha djaaa, kanske då. Jag tror som ni om meningen med livet. Diskussionen om Gud är intressant.

Ogrebeast
Member
Medlem
534923
February 7, 2004 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Diskussionen om Gud är intressant.

HAHA Har vi utsett årets Miss Off-Topic nu? laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 96
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL