Shell V-Power|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Shell V-Power
Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 22, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom ja har shellkort så har ja fått en massa reklam om deras nya bensin... o d låter lite som installationen till windows 😕

bättre
viktigare
bäst
inga minus, bara plus
mycke dyrare

nån bilkunnig som kan säga nåt om d?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953557
September 22, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

skillnaden mellan 98 och 99oktan kan spela roll i en F1:a men 950häst. Men i en vanlig gatbil nja. Köp oktanbooster det blir nog billigare. Och man måste undra vad dom skryter om, Racingbränsle finns att köpa, 114 oktan(detta används även av mindre flygplan). Ska man ha ett F1 bränsle ska man ha Williams från 93-95 ca Elf super mega mix som gav cancer bara man tittade på det. Detta var ju före alla började lyssna på Max "jag vill sakta ner allt" Mosley(idiot, det ska vara farligt att tjäna dom risktilläggen).

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953600
September 22, 2005 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja,tror där förekommer ett stort missförstånd rent allmänt angående V-Power.Att oktanhalten är höjd är inte menat som något "raket-bränsle",utan det är tillsatserna i Shells V-power som är/skall vara det magiska.Enligt tester så renar den din motor.Det vill säga sotbelägg som lägger sig runt ventiler försvinner.Säg att man har en motor som rullat 15-20 tusen mil,med normal bensin av varierande kvalitet skapar alltid ett visst belägg.Detta påverkar "andningen" i din motor.Ventilerna stängs inte som dom skall och vid öppning får du inte maximalt luftflöde,detta påverkar bilens gång och prestanda.Så generellt kan man säga att bilar som rullat långt och har relativt hög kompressions-förhållande (över 10.1:1) tjänar mest på att köras med V-Power.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953608
September 22, 2005 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, som att hälla i en liter 2-taktsolja i tanken då. Billigare.

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953610
September 22, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om MoparPower.Men tillsatser som gör samma sak som Shells vpower finns redan,vad som är bäst vet jag dock ej.Men det är INTE 2-taktsolja,det skall du ha till din moppe serru! 😀

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953611
September 22, 2005 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, du vet inte hur bra det tar bort avlagringar och sedan brinner upp. 😛

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953612
September 22, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Sammanfattning. Shell anger för sin V-Power MON 87,5, vilket inte är mer än vanlig Grön 98 från vilken annan handlare som hellst. Alkylatbensin (exempelvis OKQ8 och Aspen) har betydligt bättre knackmotstånd.

Utveckling. En jämförelse blir svår eftersom alkylatbensin är en annan produkt som har lite anorlunda egenskaper, dessutom är RON och MON resultat av två olika mätmetoder varför vanlig bensin och alkylatbensin inte går att jämföra rakt av. Kort kan man säga att MON är det intressanta värdet om man vill få en mätsticka på knackmotståndet i en belastad motor. Om man är intresserad av knackmotståd är RON av sekundärt intresse, man får istället lusläsa produktbladet och leta efter MON. Den där 99'an som Shell viftar med är på sätt och vis lite missvisande.

Här är ett utval av utbudet för att få en uppfattning om skillnaderna:
Försäljare produktnamn: RON/MON
OKQ8 Grön 95: 95/85
OKQ8 Grön 96: 96/86,5
OKQ8 Grön 98: 98/87,5
Shell V-Power: 99/87,5
Aspen Racingfuel: 102/90
Aspen Alkylat: 99/93

Taget från Sporthoj.com

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953613
September 22, 2005 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det vet jag ju inte,men tycker snarare att det borde skapa mer problem än det löser.Har faktist hällt oljeblandad bensin från min motorcross i bilen en gång,och den rök rätt friskt o gick allmänt kasst. 🙂

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953621
September 22, 2005 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Rent generellt kan man säga,att ju högre oktan-tal ju högre temperatur tåler bensinen innan den exploderar.Så "spikningar" o misständningar uppstår inte lika lätt med bensin som har högt oktantal.RON används i EU,medans MON används i USA.

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953623
September 22, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kunde knappt hålla mig för skratt när vi skulle åka till Stockholm, vi stannade till vid en Shell-mack för jag skulle köpa dricka. Ser då en snubbe som tankar sin halvrisiga Volvo 245 med Shell Vpower. :)R

Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953626
September 22, 2005 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Kunde knappt hålla mig för skratt när vi skulle åka till Stockholm, vi stannade till vid en Shell-mack för jag skulle köpa dricka. Ser då en snubbe som tankar sin halvrisiga Volvo 245 med Shell Vpower. :)R

Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.

Vem vet vad Gueno har i bakfickan wink

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953658
September 22, 2005 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote:
Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.

Vem vet vad Gueno har i bakfickan wink

Ja det skulle väl vara han isåfall. 🙂

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953670
September 22, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en BMW 530i Touring,där e bra klös i den tycker jag,,,, 🙂

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953711
September 22, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag körde kart i tyskamästerskapet så använde dom v-power som bränsle. Dock är den 100oktaning i tyskland, men det ger ingen mer effekt för att man har högre oktantal. Ända skillnaden vi märkte var att man fick köra med annan inställning på förgasaren jämfört med t.ex. efl/shell racing bensin. Det sliter lite mer på packningar osv också jämför med riktigt racing bensin, men samtidigt är den ju bättre än "normal" handelsbensin. Har även testat i min 350z och det blev ingen skillnad där, däremot kan man känna en liten skillnad när man kör med den tyska v-powern. Inte mer effekt eller drag men den gick lättare på mellan. Så imo är v-power duktigt onödigt om man nu inte vill skryta med att man kör med dyr bensin(om det är något att skryta med att man är så dum så man köper den).

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
953726
September 22, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säga att det blev en märkbar skillnad med v-power gentemot OK's 98-oktaniga soppa. Motorn svarar bättre och känns allmänt aningen starkare. Åtminstone i audis 1.8T-motor 🙂

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953744
September 22, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=whak]Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.

Vem vet vad Gueno har i bakfickan wink

Jag har min plånbok, börsen, samlade slantar eller va man jnu vill kalla den...

Va jag har läst mig till så ska motorn kunna varva upp lite bättre i mellanregistret.
det är nog allt.

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
March 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953799
September 22, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, E85 är manligare. Klart märkbar skillnad i en B230F.

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953801
September 22, 2005 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

dom påstår ju att man sak komma längre/liter... o den här månaden fick ja en rabbattkupong på 50öre/litern...
tänkte att d kanske skulle va värt o testa iaf en tank me den rabatten o se om priset per mil faktiskt sjönk (även om ja e mycke tveksam till att d skulle va så bra)

men ni menar alltså att såvida ja inte har ett monster på 1000hästkrafter o ska köra streetrace så behöver ja int bry mig?
eller kan dom där "renande egenskaperna" vara bra o köra nån tank lite då o då?

Edit: PS. fast ja förstod knappt nåt av motorsnacket ni kom me 🙄

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953803
September 22, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Stupid Ass wrote: Edit: PS. fast ja förstod knappt nåt av motorsnacket ni kom me 🙄

You stupid ass! :bgrin:

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953804
September 22, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=Stupid Ass]Edit: PS. fast ja förstod knappt nåt av motorsnacket ni kom me 🙄

You stupid ass! :bgrin:

Fan du hann före 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL