October 31, 2003
skillnaden mellan 98 och 99oktan kan spela roll i en F1:a men 950häst. Men i en vanlig gatbil nja. Köp oktanbooster det blir nog billigare. Och man måste undra vad dom skryter om, Racingbränsle finns att köpa, 114 oktan(detta används även av mindre flygplan). Ska man ha ett F1 bränsle ska man ha Williams från 93-95 ca Elf super mega mix som gav cancer bara man tittade på det. Detta var ju före alla började lyssna på Max "jag vill sakta ner allt" Mosley(idiot, det ska vara farligt att tjäna dom risktilläggen).
September 28, 2002
Nja,tror där förekommer ett stort missförstånd rent allmänt angående V-Power.Att oktanhalten är höjd är inte menat som något "raket-bränsle",utan det är tillsatserna i Shells V-power som är/skall vara det magiska.Enligt tester så renar den din motor.Det vill säga sotbelägg som lägger sig runt ventiler försvinner.Säg att man har en motor som rullat 15-20 tusen mil,med normal bensin av varierande kvalitet skapar alltid ett visst belägg.Detta påverkar "andningen" i din motor.Ventilerna stängs inte som dom skall och vid öppning får du inte maximalt luftflöde,detta påverkar bilens gång och prestanda.Så generellt kan man säga att bilar som rullat långt och har relativt hög kompressions-förhållande (över 10.1:1) tjänar mest på att köras med V-Power.
September 28, 2002
October 25, 2003
Sammanfattning. Shell anger för sin V-Power MON 87,5, vilket inte är mer än vanlig Grön 98 från vilken annan handlare som hellst. Alkylatbensin (exempelvis OKQ8 och Aspen) har betydligt bättre knackmotstånd.
Utveckling. En jämförelse blir svår eftersom alkylatbensin är en annan produkt som har lite anorlunda egenskaper, dessutom är RON och MON resultat av två olika mätmetoder varför vanlig bensin och alkylatbensin inte går att jämföra rakt av. Kort kan man säga att MON är det intressanta värdet om man vill få en mätsticka på knackmotståndet i en belastad motor. Om man är intresserad av knackmotståd är RON av sekundärt intresse, man får istället lusläsa produktbladet och leta efter MON. Den där 99'an som Shell viftar med är på sätt och vis lite missvisande.
Här är ett utval av utbudet för att få en uppfattning om skillnaderna:
Försäljare produktnamn: RON/MON
OKQ8 Grön 95: 95/85
OKQ8 Grön 96: 96/86,5
OKQ8 Grön 98: 98/87,5
Shell V-Power: 99/87,5
Aspen Racingfuel: 102/90
Aspen Alkylat: 99/93
Taget från Sporthoj.com
September 28, 2002
September 28, 2002
November 29, 2003
Kunde knappt hålla mig för skratt när vi skulle åka till Stockholm, vi stannade till vid en Shell-mack för jag skulle köpa dricka. Ser då en snubbe som tankar sin halvrisiga Volvo 245 med Shell Vpower. :)R
Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.
December 5, 2001
whak wrote: Kunde knappt hålla mig för skratt när vi skulle åka till Stockholm, vi stannade till vid en Shell-mack för jag skulle köpa dricka. Ser då en snubbe som tankar sin halvrisiga Volvo 245 med Shell Vpower. :)R
Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.
Vem vet vad Gueno har i bakfickan
September 28, 2002
December 11, 2002
När jag körde kart i tyskamästerskapet så använde dom v-power som bränsle. Dock är den 100oktaning i tyskland, men det ger ingen mer effekt för att man har högre oktantal. Ända skillnaden vi märkte var att man fick köra med annan inställning på förgasaren jämfört med t.ex. efl/shell racing bensin. Det sliter lite mer på packningar osv också jämför med riktigt racing bensin, men samtidigt är den ju bättre än "normal" handelsbensin. Har även testat i min 350z och det blev ingen skillnad där, däremot kan man känna en liten skillnad när man kör med den tyska v-powern. Inte mer effekt eller drag men den gick lättare på mellan. Så imo är v-power duktigt onödigt om man nu inte vill skryta med att man kör med dyr bensin(om det är något att skryta med att man är så dum så man köper den).
June 3, 2001
Sardaukar wrote: [quote=whak]Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.
Vem vet vad Gueno har i bakfickan
Jag har min plånbok, börsen, samlade slantar eller va man jnu vill kalla den...
Va jag har läst mig till så ska motorn kunna varva upp lite bättre i mellanregistret.
det är nog allt.
November 9, 2002
dom påstår ju att man sak komma längre/liter... o den här månaden fick ja en rabbattkupong på 50öre/litern...
tänkte att d kanske skulle va värt o testa iaf en tank me den rabatten o se om priset per mil faktiskt sjönk (även om ja e mycke tveksam till att d skulle va så bra)
men ni menar alltså att såvida ja inte har ett monster på 1000hästkrafter o ska köra streetrace så behöver ja int bry mig?
eller kan dom där "renande egenskaperna" vara bra o köra nån tank lite då o då?
Edit: PS. fast ja förstod knappt nåt av motorsnacket ni kom me 🙄
2 Guest(s)