Shell V-Power|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Shell V-Power
Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
953811
September 22, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Till stor del marknadsföring/lureri för att de skall känna mera pengar.
Såg nåt liknande idag på en annons om en bärbar dator med Wired Lan, de förssöker inte få det att se ut som Wireless Lan.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953819
September 22, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=Sardaukar][quote=whak]Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.

Vem vet vad Gueno har i bakfickan wink

Jag har min plånbok, börsen, samlade slantar eller va man jnu vill kalla den...

Va jag har läst mig till så ska motorn kunna varva upp lite bättre i mellanregistret.
det är nog allt.

Det stämmer mycket bra det, precis som jag sa.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953834
September 22, 2005 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Har man en turbo med högt uppställt laddtryck så hjälper vpower.
Annars finns det ingen mening att köra det eftersom bilarna är optimerad för 95 och/eller 98.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953866
September 22, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Pingen wrote: Äh, E85 är manligare. Klart märkbar skillnad i en B230F.

Ja fast slöare, jag kör runt 30-40% E85 och resten 98 i min 740, funkar rätt bra, men med min nya fina V8monster så kan jag leva med lite mindre effekt i volvon.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953904
September 22, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Min bil drog lite mindre soppa när jag använde V-Power
men ingen effektökning jämfört med Statoil eller OKQ8 blyfri-98.

Däremot om jag tankar blyfri-95 så går bilen lite sämre.. speciellt om jag tankar på (vet inte varför) Uno-X

Men shells 95-oktaniga fungerar bättre på min bil än t ex Uno-X 98-oktan
och bilen drar dessutom mindre.

Så mest ekonomsikt för mig är Shells 95-okt

kör en Audi A4 V6'a på 2,8L och 30ventiler

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953941
September 23, 2005 - 4:24 am
sp_Permalink sp_Print

Det är inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen är. Det är förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bättre kvalite på sin bensin, behöver inte vara så men jag anar att det är så.

Pulka
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
Member Since:
October 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953983
September 23, 2005 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

högre oktan betyder inte mer kraft, däremot kan man ställa tändningen och laddtrycket hårdare(och då få mera kraft). Eftersom högre oktan själv antänder inte lika lätt. Men att det skulle märkas på en bil som inte är trimmad till spiknings gränsen är bullshit.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954087
September 23, 2005 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag glömde i mina tidigare inlägg skriva om 95 vs 98. Där finns en större skillnad pga att 95an är E3 eller tom E5 och Etanol har lite sämre energi. Så där kan det märkas lite, lite då inte som biturbo på 440"

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
954342
September 24, 2005 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: Det är inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen är. Det är förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bättre kvalite på sin bensin, behöver inte vara så men jag anar att det är så.

Antar att detta är ett svar till mig.. eftersom du nämner UNO-X

Som sagt jag skrev att Shell 95 är bättre än Uno-x 98 (svar på att jag inte påståt att oktantalet spelar roll hela tiden)

Men för mig gör det..

Och anledningen till att min bil går bättre på V-Power eller statoli/OKQ8 98 är för att min motor är gjord för 98'a-oktanig bensin och även utrustad med en såkallad knackningssensor.

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
Member Since:
January 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954419
September 24, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Men vad kostar det då??

Ruskis
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
September 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
954804
September 25, 2005 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

Ja,Jonte du har rätt!För "oss" med moderna,lite motorstarkare motorer med högre komp och knacksensorer kan få märkbar skillnad i prestanda av att tanka V-Power.Men jag tror att den största skillnanden ligger i en "renare" motor efter 100-150 liter av deras bensin.Har man slipat sina ventiler och märkt skillnaden så vet man hur mycket rena ventiler kan göra för ens bil 🙂

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
955082
September 25, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=Joni^]Det är inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen är. Det är förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bättre kvalite på sin bensin, behöver inte vara så men jag anar att det är så.

Antar att detta är ett svar till mig.. eftersom du nämner UNO-X

Som sagt jag skrev att Shell 95 är bättre än Uno-x 98 (svar på att jag inte påståt att oktantalet spelar roll hela tiden)

Men för mig gör det..

Och anledningen till att min bil går bättre på V-Power eller statoli/OKQ8 98 är för att min motor är gjord för 98'a-oktanig bensin och även utrustad med en såkallad knackningssensor.

Knappast att den borde gå så mycket bättre, om den har knackningssensor osv. då dessa motorstyrsystem anpassar motorn efter hur bränslet är osv. Men kan ge en märkbar skillnad.
Eller så ger det inbillad effekt. När man betalar mera så vill man tro att bilen går bättre fast så inte skulle vara fallet.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955091
September 25, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv åker jag bara med riktigt bensin i tanken: 102 oktan. :bgrin:

p4zz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
February 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
955107
September 25, 2005 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Själv åker jag bara med riktigt bensin i tanken: 102 oktan. :bgrin:

Då vet jag vem jag ska slanga soppa av...

🙄

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955117
September 25, 2005 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Själv åker jag bara med riktigt bensin i tanken: 102 oktan. :bgrin:

Tål verkligen den tunna tyska ståltanken det :bgrin:

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
955130
September 25, 2005 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Suizide wrote: Men vad kostar det då??

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955216
September 26, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Märkte stor skillnad mellan V-power och vanlig valfri 98 oktan.
Dock är det inte därför jag tankar v-power, den har en renande egenskap precis som många andra har skrivit. En egenskap jag tror är viktigt när man har varvstopp på 8500rpm.

Har dock en teori om att tanka 75% v-power och 25% E85. Ska se om det blir finare resultat. Ska väl också säga att bilen var då "mappad" för 100 oktan egentligen. Nu, för 99. Vet bara inte riktigt hur jag ska redovisa resultaten, har inget som kan logga värden.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955296
September 26, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Märkte stor skillnad mellan V-power och vanlig valfri 98 oktan.
Dock är det inte därför jag tankar v-power, den har en renande egenskap precis som många andra har skrivit. En egenskap jag tror är viktigt när man har varvstopp på 8500rpm.

Har dock en teori om att tanka 75% v-power och 25% E85. Ska se om det blir finare resultat. Ska väl också säga att bilen var då "mappad" för 100 oktan egentligen. Nu, för 99. Vet bara inte riktigt hur jag ska redovisa resultaten, har inget som kan logga värden.

Vad är det för motor som är mappad för 100 oktan då ? och vart köper man sådan soppa ?

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
955334
September 26, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså.
Har du en gång kört med 95 oktan i bilen är det inte att rekomendera att byta oktanhalt i bilen.

Man ska alltså helst bara köra med 95 oktan om den har gått med den typen av bensin i t.ex. 10k mil.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955387
September 26, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Gueno]Själv åker jag bara med riktigt bensin i tanken: 102 oktan. :bgrin:

Tål verkligen den tunna tyska ståltanken det :bgrin:

Det är Bämwä.. den klarar allt. :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 383
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL