December 11, 2002
Gueno wrote: [quote=Sardaukar][quote=whak]Det kan hjälpa ytterst lite på trimmade bilar.
Men tror ingen på forumet har en bil med sånt klös i.
Vem vet vad Gueno har i bakfickan
Jag har min plånbok, börsen, samlade slantar eller va man jnu vill kalla den...
Va jag har läst mig till så ska motorn kunna varva upp lite bättre i mellanregistret.
det är nog allt.
Det stämmer mycket bra det, precis som jag sa.
December 24, 2002
Min bil drog lite mindre soppa när jag använde V-Power
men ingen effektökning jämfört med Statoil eller OKQ8 blyfri-98.
Däremot om jag tankar blyfri-95 så går bilen lite sämre.. speciellt om jag tankar på (vet inte varför) Uno-X
Men shells 95-oktaniga fungerar bättre på min bil än t ex Uno-X 98-oktan
och bilen drar dessutom mindre.
Så mest ekonomsikt för mig är Shells 95-okt
kör en Audi A4 V6'a på 2,8L och 30ventiler
October 9, 2002
December 24, 2002
Joni^ wrote: Det är inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen är. Det är förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bättre kvalite på sin bensin, behöver inte vara så men jag anar att det är så.
Antar att detta är ett svar till mig.. eftersom du nämner UNO-X
Som sagt jag skrev att Shell 95 är bättre än Uno-x 98 (svar på att jag inte påståt att oktantalet spelar roll hela tiden)
Men för mig gör det..
Och anledningen till att min bil går bättre på V-Power eller statoli/OKQ8 98 är för att min motor är gjord för 98'a-oktanig bensin och även utrustad med en såkallad knackningssensor.
September 28, 2002
Ja,Jonte du har rätt!För "oss" med moderna,lite motorstarkare motorer med högre komp och knacksensorer kan få märkbar skillnad i prestanda av att tanka V-Power.Men jag tror att den största skillnanden ligger i en "renare" motor efter 100-150 liter av deras bensin.Har man slipat sina ventiler och märkt skillnaden så vet man hur mycket rena ventiler kan göra för ens bil 🙂
February 16, 2004
jonte_power wrote: [quote=Joni^]Det är inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen är. Det är förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bättre kvalite på sin bensin, behöver inte vara så men jag anar att det är så.
Antar att detta är ett svar till mig.. eftersom du nämner UNO-X
Som sagt jag skrev att Shell 95 är bättre än Uno-x 98 (svar på att jag inte påståt att oktantalet spelar roll hela tiden)
Men för mig gör det..
Och anledningen till att min bil går bättre på V-Power eller statoli/OKQ8 98 är för att min motor är gjord för 98'a-oktanig bensin och även utrustad med en såkallad knackningssensor.
Knappast att den borde gå så mycket bättre, om den har knackningssensor osv. då dessa motorstyrsystem anpassar motorn efter hur bränslet är osv. Men kan ge en märkbar skillnad.
Eller så ger det inbillad effekt. När man betalar mera så vill man tro att bilen går bättre fast så inte skulle vara fallet.
September 5, 2001
Märkte stor skillnad mellan V-power och vanlig valfri 98 oktan.
Dock är det inte därför jag tankar v-power, den har en renande egenskap precis som många andra har skrivit. En egenskap jag tror är viktigt när man har varvstopp på 8500rpm.
Har dock en teori om att tanka 75% v-power och 25% E85. Ska se om det blir finare resultat. Ska väl också säga att bilen var då "mappad" för 100 oktan egentligen. Nu, för 99. Vet bara inte riktigt hur jag ska redovisa resultaten, har inget som kan logga värden.
June 28, 2001
hawkie wrote: Märkte stor skillnad mellan V-power och vanlig valfri 98 oktan.
Dock är det inte därför jag tankar v-power, den har en renande egenskap precis som många andra har skrivit. En egenskap jag tror är viktigt när man har varvstopp på 8500rpm.Har dock en teori om att tanka 75% v-power och 25% E85. Ska se om det blir finare resultat. Ska väl också säga att bilen var då "mappad" för 100 oktan egentligen. Nu, för 99. Vet bara inte riktigt hur jag ska redovisa resultaten, har inget som kan logga värden.
Vad är det för motor som är mappad för 100 oktan då ? och vart köper man sådan soppa ?
3 Guest(s)