Shell V-Power|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Shell V-Power
pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
955430
September 26, 2005 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Gueno]SjÀlv Äker jag bara med riktigt bensin i tanken: 102 oktan. :bgrin:

TÄl verkligen den tunna tyska stÄltanken det :bgrin:

Tyst nu det Ă€r en tank mit superqualitĂ€t i blodet tillverkad av judar för tyskar! 🙄

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
955606
September 27, 2005 - 3:57 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=hawkie]MĂ€rkte stor skillnad mellan V-power och vanlig valfri 98 oktan.
Dock Àr det inte dÀrför jag tankar v-power, den har en renande egenskap precis som mÄnga andra har skrivit. En egenskap jag tror Àr viktigt nÀr man har varvstopp pÄ 8500rpm.

Har dock en teori om att tanka 75% v-power och 25% E85. Ska se om det blir finare resultat. Ska vÀl ocksÄ sÀga att bilen var dÄ "mappad" för 100 oktan egentligen. Nu, för 99. Vet bara inte riktigt hur jag ska redovisa resultaten, har inget som kan logga vÀrden.

Vad Àr det för motor som Àr mappad för 100 oktan dÄ ? och vart köper man sÄdan soppa ?

Det Àr en 4G63(T)i en evo 1 med gizzmochip som Àr mappade för 100 oktan för att bÄde bilen och chippet hÀrstammar frÄn Japan dÀr 100 oktan finns.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
956973
September 29, 2005 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: AlltsÄ.
Har du en gÄng kört med 95 oktan i bilen Àr det inte att rekomendera att byta oktanhalt i bilen.

Man ska alltsÄ helst bara köra med 95 oktan om den har gÄtt med den typen av bensin i t.ex. 10k mil.

Har du nÄgra belÀgg för det du skrev? mest nyfiken pÄ varför.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
956978
September 29, 2005 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=jonte_power][quote=Joni^]Det Àr inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen Àr. Det Àr förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bÀttre kvalite pÄ sin bensin, behöver inte vara sÄ men jag anar att det Àr sÄ.

Antar att detta Àr ett svar till mig.. eftersom du nÀmner UNO-X

Som sagt jag skrev att Shell 95 Àr bÀttre Àn Uno-x 98 (svar pÄ att jag inte pÄstÄt att oktantalet spelar roll hela tiden)

Men för mig gör det..

Och anledningen till att min bil gÄr bÀttre pÄ V-Power eller statoli/OKQ8 98 Àr för att min motor Àr gjord för 98'a-oktanig bensin och Àven utrustad med en sÄkallad knackningssensor.

Knappast att den borde gÄ sÄ mycket bÀttre, om den har knackningssensor osv. dÄ dessa motorstyrsystem anpassar motorn efter hur brÀnslet Àr osv. Men kan ge en mÀrkbar skillnad.
Eller sÄ ger det inbillad effekt. NÀr man betalar mera sÄ vill man tro att bilen gÄr bÀttre fast sÄ inte skulle vara fallet.

Processorer klockar ned sig vid vĂ€rme. Aha.. dĂ„ kan man köpa en mindre flĂ€kt för den har Ă€ndĂ„ sensor för om det blir för varmt? O dĂ„ drar den mindre ström... 🙄 samma sak... För optimal prestanda 98-okt.

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
957583
October 1, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

98 oktan "skiter" inte ner lika mycket som 95 oktan. Det har inte med oktanhalten i sig sjÀlvt att göra utan en kombination av Àmnerna i bensinen.
DÄ Àr alltsÄ v-power Ànnu renare "bensin" som Àr bra för motorn. Tycker det Àr vÀrt 2-3kr mer...

Det Àr vad jag vet, vilka Àmnen det rör sig om vet jag inte...

Sedan Àr det vÀl kanske onödig att tanka 98 oktan i en nissan micra k10(88:a) dÄ motorn Àr redan sÄpass skiten att det inte skulle göra nÄgot mÀrkbar skillnad. MEN hade man kört 98 oktan under hela bilens liv tror jag att motorn hade kunnat gÄ mycket lÀngre Àn vad den hade gjort om den körts pÄ 95 oktan.

Volvo rekommenderar 98 oktan pĂ„ samtliga sina T modeller, av just den renande effekten i bensinen som pĂ„verkar driftsĂ€kerheten. StĂ„r sĂ„ i handboken för T4:an 🙂

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
Member Since:
August 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
957585
October 1, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla moppekillar hĂ€r tankar v-power och inbillar sig att dom fĂ„r bĂ€ttre acc osv 🙄

zoddan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
Member Since:
March 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
957587
October 1, 2005 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Skaffa V8 sĂ„ Ă€r problemen lösta 🙂

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
Member Since:
March 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
957753
October 1, 2005 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska kul att se alla spekulera om V-power och oktanhalterna.
Vet inte riktigt vart vi ska börja, men jag kör pÄ.

Som vissa redan redovisat hÀr sÄ Àr inte oktantalet till V-powerns fördel, utan dess fördel Àr tillsatserna i bensinen och renheten.
Utöver det sÄ har V-power annat energivÀrde, och helt annan flamutbredning/brinntid, och brinntemp.

V-power gör ALLTID en skillnad i bilen, men dock inte alltid en mÀrkbar. Vissa med lambdareglering/spikreglering mÀrker av prestandaökning dÄ tÀndningen stÀlls om.
Turbo/kompressorbilar eller bilar rent allmÀnt med hög insugstemp har Àven en prestandafördel att vinna med V-power.
Man kan bÄde öka laddtrycket OCH stÀlla pÄ tÀndningen utan att det spikar mer, trots att man har samma insugstemperatur.

Sen till dom renande egenskaperna.
Hur mÄnga hÀr har plockat ner en motor som körts pÄ 95/98 och en motor som enbart rullat pÄ V-power?
Ok, inte sÄ mÄnga?
DÄ kan jag tala om för er att skillnaden Àr dag och natt nÀr man ser det, en 95/98 maskin har för det mesta en ganska hÄrd sotbelÀggning i förbrÀnningsrum, pÄ ventiler och i avgaskanaler medans V-power motorer ofta har ett sotfritt förbrÀnningsrum, ventiler utan belÀggningar och rena avgaskanaler.
Man fÄr i princip samma renande effekt som nÀr man kör vatteninsprutning.

Sen över igen till det hÀr med effektvinst.
Följande utfördes pÄ en bekants Cheva bigblock motor med Vortech kompressor.
Denna motor har körts bÄde pÄ 98 bensin, AG Racefuel 108 oktan och V-power.

AG-racefuelen tar jag bort frÄn jÀmförelsen dÄ den inte Àr vanlig pumpbensin.

BÄda ''testen'' utfördes med 104 graders insugstemp (utan intercooler).
Med 98 gÄr bilen bra, men knappast optimalt.
Skillnaden i V-power vart att man kunde stÀlla pÄ tÀndningen 2-4 grader vilket ger avsevÀrd skillnad i en sÄdan bil.

Vad vill jag med detta inlÀgg?
Inte tusan vet jag, kanske bara ge lite klarhet i det hela...

Oldschool member since 2002.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
957785
October 2, 2005 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det ingen vanlig dödlig mÀnniska som testat den hÀr bensinen i en helt vanlig bil?
Standardmotor pÄ 75-120hk eller sÄ ?
Utan att snacka massa teori.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
957813
October 2, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=Pojo][quote=jonte_power][quote=Joni^]Det Àr inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen Àr. Det Àr förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bÀttre kvalite pÄ sin bensin, behöver inte vara sÄ men jag anar att det Àr sÄ.

Antar att detta Àr ett svar till mig.. eftersom du nÀmner UNO-X

Som sagt jag skrev att Shell 95 Àr bÀttre Àn Uno-x 98 (svar pÄ att jag inte pÄstÄt att oktantalet spelar roll hela tiden)

Men för mig gör det..

Och anledningen till att min bil gÄr bÀttre pÄ V-Power eller statoli/OKQ8 98 Àr för att min motor Àr gjord för 98'a-oktanig bensin och Àven utrustad med en sÄkallad knackningssensor.

Knappast att den borde gÄ sÄ mycket bÀttre, om den har knackningssensor osv. dÄ dessa motorstyrsystem anpassar motorn efter hur brÀnslet Àr osv. Men kan ge en mÀrkbar skillnad.
Eller sÄ ger det inbillad effekt. NÀr man betalar mera sÄ vill man tro att bilen gÄr bÀttre fast sÄ inte skulle vara fallet.

Processorer klockar ned sig vid vĂ€rme. Aha.. dĂ„ kan man köpa en mindre flĂ€kt för den har Ă€ndĂ„ sensor för om det blir för varmt? O dĂ„ drar den mindre ström... 🙄 samma sak... För optimal prestanda 98-okt.

Och? Eftersom skillnaden i effekt som motorn presterar med 95 och 98 ligger pÄ sisÄdÀr 1% (högst/cirka) i en vanlig bil sÄ blir effektskillnaden enorm pÄ hela en hÀstkraft. (Om man rÀknar med standard bil som har cirka 100 kusar.)
Och en hÀstkraft, Àr nÀra ett piss i havet.
Men de renande egenskaperna gör sÀkert större nytta.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
958148
October 2, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=jonte_power][quote=Pojo][quote=jonte_power][quote=Joni^]Det Àr inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen Àr. Det Àr förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bÀttre kvalite pÄ sin bensin, behöver inte vara sÄ men jag anar att det Àr sÄ.

Antar att detta Àr ett svar till mig.. eftersom du nÀmner UNO-X

Som sagt jag skrev att Shell 95 Àr bÀttre Àn Uno-x 98 (svar pÄ att jag inte pÄstÄt att oktantalet spelar roll hela tiden)

Men för mig gör det..

Och anledningen till att min bil gÄr bÀttre pÄ V-Power eller statoli/OKQ8 98 Àr för att min motor Àr gjord för 98'a-oktanig bensin och Àven utrustad med en sÄkallad knackningssensor.

Knappast att den borde gÄ sÄ mycket bÀttre, om den har knackningssensor osv. dÄ dessa motorstyrsystem anpassar motorn efter hur brÀnslet Àr osv. Men kan ge en mÀrkbar skillnad.
Eller sÄ ger det inbillad effekt. NÀr man betalar mera sÄ vill man tro att bilen gÄr bÀttre fast sÄ inte skulle vara fallet.

Processorer klockar ned sig vid vĂ€rme. Aha.. dĂ„ kan man köpa en mindre flĂ€kt för den har Ă€ndĂ„ sensor för om det blir för varmt? O dĂ„ drar den mindre ström... 🙄 samma sak... För optimal prestanda 98-okt.

Och? Eftersom skillnaden i effekt som motorn presterar med 95 och 98 ligger pÄ sisÄdÀr 1% (högst/cirka) i en vanlig bil sÄ blir effektskillnaden enorm pÄ hela en hÀstkraft. (Om man rÀknar med standard bil som har cirka 100 kusar.)
Och en hÀstkraft, Àr nÀra ett piss i havet.
Men de renande egenskaperna gör sÀkert större nytta.

LĂ€s gĂ€rna mitt första inlĂ€gg i denna trĂ„d.. 😀

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
Member Since:
January 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
958506
October 3, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

UrsÀka men nu frÄgar jag igen! Vad kostar det? Jag har vart till shell och kollat med de stÄr inget!

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
958530
October 3, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Suizide wrote: UrsÀka men nu frÄgar jag igen! Vad kostar det? Jag har vart till shell och kollat med de stÄr inget!

Verkar ju bra. Tanka vĂ„r nya soppa, du fĂ„r reda pĂ„ vad det kostar nĂ€r du Ă€r klar 😉

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
958543
October 3, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Suizide wrote: UrsÀka men nu frÄgar jag igen! Vad kostar det? Jag har vart till shell och kollat med de stÄr inget!

80 öre mer Àn 95 oktan har jag lÀst att den ska kosta.

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
958597
October 4, 2005 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

Suizide wrote: UrsÀka men nu frÄgar jag igen! Vad kostar det? Jag har vart till shell och kollat med de stÄr inget!

Kostar bensinen lika mycket överallt?

http://www.bensinbolaget.se/

I regel Àr den 20-50 öre dyrare Àn "vanlig" 98 oktan.
Men det varierar kraftigt, tankade i Uppsala förra helgen för 12:95:-/l men hÀromdan för 10:95:-/l i vÄr lilla hÄla, dÀr det Àr lite priskrig just nu.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
958601
October 4, 2005 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=Suizide]UrsÀka men nu frÄgar jag igen! Vad kostar det? Jag har vart till shell och kollat med de stÄr inget!

Kostar bensinen lika mycket överallt?

http://www.bensinbolaget.se/

I regel Àr den 20-50 öre dyrare Àn "vanlig" 98 oktan.
Men det varierar kraftigt, tankade i Uppsala förra helgen för 12:95:-/l men hÀromdan för 10:95:-/l i vÄr lilla hÄla, dÀr det Àr lite priskrig just nu.

Bra lĂ€nk...synd att man inte bor i SkellefteĂ„ 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL