September 5, 2001
Mind wrote: [quote=hawkie]MĂ€rkte stor skillnad mellan V-power och vanlig valfri 98 oktan.
Dock Àr det inte dÀrför jag tankar v-power, den har en renande egenskap precis som mÄnga andra har skrivit. En egenskap jag tror Àr viktigt nÀr man har varvstopp pÄ 8500rpm.Har dock en teori om att tanka 75% v-power och 25% E85. Ska se om det blir finare resultat. Ska vÀl ocksÄ sÀga att bilen var dÄ "mappad" för 100 oktan egentligen. Nu, för 99. Vet bara inte riktigt hur jag ska redovisa resultaten, har inget som kan logga vÀrden.
Vad Àr det för motor som Àr mappad för 100 oktan dÄ ? och vart köper man sÄdan soppa ?
Det Àr en 4G63(T)i en evo 1 med gizzmochip som Àr mappade för 100 oktan för att bÄde bilen och chippet hÀrstammar frÄn Japan dÀr 100 oktan finns.
December 24, 2002
Cezar wrote: AlltsÄ.
Har du en gÄng kört med 95 oktan i bilen Àr det inte att rekomendera att byta oktanhalt i bilen.Man ska alltsÄ helst bara köra med 95 oktan om den har gÄtt med den typen av bensin i t.ex. 10k mil.
Har du nÄgra belÀgg för det du skrev? mest nyfiken pÄ varför.
December 24, 2002
Pojo wrote: [quote=jonte_power][quote=Joni^]Det Àr inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen Àr. Det Àr förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bÀttre kvalite pÄ sin bensin, behöver inte vara sÄ men jag anar att det Àr sÄ.
Antar att detta Àr ett svar till mig.. eftersom du nÀmner UNO-X
Som sagt jag skrev att Shell 95 Àr bÀttre Àn Uno-x 98 (svar pÄ att jag inte pÄstÄt att oktantalet spelar roll hela tiden)
Men för mig gör det..
Och anledningen till att min bil gÄr bÀttre pÄ V-Power eller statoli/OKQ8 98 Àr för att min motor Àr gjord för 98'a-oktanig bensin och Àven utrustad med en sÄkallad knackningssensor.
Knappast att den borde gÄ sÄ mycket bÀttre, om den har knackningssensor osv. dÄ dessa motorstyrsystem anpassar motorn efter hur brÀnslet Àr osv. Men kan ge en mÀrkbar skillnad.
Eller sÄ ger det inbillad effekt. NÀr man betalar mera sÄ vill man tro att bilen gÄr bÀttre fast sÄ inte skulle vara fallet.
Processorer klockar ned sig vid vĂ€rme. Aha.. dĂ„ kan man köpa en mindre flĂ€kt för den har Ă€ndĂ„ sensor för om det blir för varmt? O dĂ„ drar den mindre ström... đ samma sak... För optimal prestanda 98-okt.
September 5, 2001
98 oktan "skiter" inte ner lika mycket som 95 oktan. Det har inte med oktanhalten i sig sjÀlvt att göra utan en kombination av Àmnerna i bensinen.
DÄ Àr alltsÄ v-power Ànnu renare "bensin" som Àr bra för motorn. Tycker det Àr vÀrt 2-3kr mer...
Det Àr vad jag vet, vilka Àmnen det rör sig om vet jag inte...
Sedan Àr det vÀl kanske onödig att tanka 98 oktan i en nissan micra k10(88:a) dÄ motorn Àr redan sÄpass skiten att det inte skulle göra nÄgot mÀrkbar skillnad. MEN hade man kört 98 oktan under hela bilens liv tror jag att motorn hade kunnat gÄ mycket lÀngre Àn vad den hade gjort om den körts pÄ 95 oktan.
Volvo rekommenderar 98 oktan pĂ„ samtliga sina T modeller, av just den renande effekten i bensinen som pĂ„verkar driftsĂ€kerheten. StĂ„r sĂ„ i handboken för T4:an đ
March 9, 2004
March 17, 2002
Ganska kul att se alla spekulera om V-power och oktanhalterna.
Vet inte riktigt vart vi ska börja, men jag kör pÄ.
Som vissa redan redovisat hÀr sÄ Àr inte oktantalet till V-powerns fördel, utan dess fördel Àr tillsatserna i bensinen och renheten.
Utöver det sÄ har V-power annat energivÀrde, och helt annan flamutbredning/brinntid, och brinntemp.
V-power gör ALLTID en skillnad i bilen, men dock inte alltid en mÀrkbar. Vissa med lambdareglering/spikreglering mÀrker av prestandaökning dÄ tÀndningen stÀlls om.
Turbo/kompressorbilar eller bilar rent allmÀnt med hög insugstemp har Àven en prestandafördel att vinna med V-power.
Man kan bÄde öka laddtrycket OCH stÀlla pÄ tÀndningen utan att det spikar mer, trots att man har samma insugstemperatur.
Sen till dom renande egenskaperna.
Hur mÄnga hÀr har plockat ner en motor som körts pÄ 95/98 och en motor som enbart rullat pÄ V-power?
Ok, inte sÄ mÄnga?
DÄ kan jag tala om för er att skillnaden Àr dag och natt nÀr man ser det, en 95/98 maskin har för det mesta en ganska hÄrd sotbelÀggning i förbrÀnningsrum, pÄ ventiler och i avgaskanaler medans V-power motorer ofta har ett sotfritt förbrÀnningsrum, ventiler utan belÀggningar och rena avgaskanaler.
Man fÄr i princip samma renande effekt som nÀr man kör vatteninsprutning.
Sen över igen till det hÀr med effektvinst.
Följande utfördes pÄ en bekants Cheva bigblock motor med Vortech kompressor.
Denna motor har körts bÄde pÄ 98 bensin, AG Racefuel 108 oktan och V-power.
AG-racefuelen tar jag bort frÄn jÀmförelsen dÄ den inte Àr vanlig pumpbensin.
BÄda ''testen'' utfördes med 104 graders insugstemp (utan intercooler).
Med 98 gÄr bilen bra, men knappast optimalt.
Skillnaden i V-power vart att man kunde stÀlla pÄ tÀndningen 2-4 grader vilket ger avsevÀrd skillnad i en sÄdan bil.
Vad vill jag med detta inlÀgg?
Inte tusan vet jag, kanske bara ge lite klarhet i det hela...
Oldschool member since 2002.
February 16, 2004
jonte_power wrote: [quote=Pojo][quote=jonte_power][quote=Joni^]Det Àr inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen Àr. Det Àr förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bÀttre kvalite pÄ sin bensin, behöver inte vara sÄ men jag anar att det Àr sÄ.
Antar att detta Àr ett svar till mig.. eftersom du nÀmner UNO-X
Som sagt jag skrev att Shell 95 Àr bÀttre Àn Uno-x 98 (svar pÄ att jag inte pÄstÄt att oktantalet spelar roll hela tiden)
Men för mig gör det..
Och anledningen till att min bil gÄr bÀttre pÄ V-Power eller statoli/OKQ8 98 Àr för att min motor Àr gjord för 98'a-oktanig bensin och Àven utrustad med en sÄkallad knackningssensor.
Knappast att den borde gÄ sÄ mycket bÀttre, om den har knackningssensor osv. dÄ dessa motorstyrsystem anpassar motorn efter hur brÀnslet Àr osv. Men kan ge en mÀrkbar skillnad.
Eller sÄ ger det inbillad effekt. NÀr man betalar mera sÄ vill man tro att bilen gÄr bÀttre fast sÄ inte skulle vara fallet.
Processorer klockar ned sig vid vĂ€rme. Aha.. dĂ„ kan man köpa en mindre flĂ€kt för den har Ă€ndĂ„ sensor för om det blir för varmt? O dĂ„ drar den mindre ström... đ samma sak... För optimal prestanda 98-okt.
Och? Eftersom skillnaden i effekt som motorn presterar med 95 och 98 ligger pÄ sisÄdÀr 1% (högst/cirka) i en vanlig bil sÄ blir effektskillnaden enorm pÄ hela en hÀstkraft. (Om man rÀknar med standard bil som har cirka 100 kusar.)
Och en hÀstkraft, Àr nÀra ett piss i havet.
Men de renande egenskaperna gör sÀkert större nytta.
December 24, 2002
Pojo wrote: [quote=jonte_power][quote=Pojo][quote=jonte_power][quote=Joni^]Det Àr inte pga oktantalet utan pga hur ren bensinen Àr. Det Àr förmodligen mycket skit i tankarna hos Uno-X. Sen kan ju shell kanske köpa bÀttre kvalite pÄ sin bensin, behöver inte vara sÄ men jag anar att det Àr sÄ.
Antar att detta Àr ett svar till mig.. eftersom du nÀmner UNO-X
Som sagt jag skrev att Shell 95 Àr bÀttre Àn Uno-x 98 (svar pÄ att jag inte pÄstÄt att oktantalet spelar roll hela tiden)
Men för mig gör det..
Och anledningen till att min bil gÄr bÀttre pÄ V-Power eller statoli/OKQ8 98 Àr för att min motor Àr gjord för 98'a-oktanig bensin och Àven utrustad med en sÄkallad knackningssensor.
Knappast att den borde gÄ sÄ mycket bÀttre, om den har knackningssensor osv. dÄ dessa motorstyrsystem anpassar motorn efter hur brÀnslet Àr osv. Men kan ge en mÀrkbar skillnad.
Eller sÄ ger det inbillad effekt. NÀr man betalar mera sÄ vill man tro att bilen gÄr bÀttre fast sÄ inte skulle vara fallet.
Processorer klockar ned sig vid vĂ€rme. Aha.. dĂ„ kan man köpa en mindre flĂ€kt för den har Ă€ndĂ„ sensor för om det blir för varmt? O dĂ„ drar den mindre ström... đ samma sak... För optimal prestanda 98-okt.
Och? Eftersom skillnaden i effekt som motorn presterar med 95 och 98 ligger pÄ sisÄdÀr 1% (högst/cirka) i en vanlig bil sÄ blir effektskillnaden enorm pÄ hela en hÀstkraft. (Om man rÀknar med standard bil som har cirka 100 kusar.)
Och en hÀstkraft, Àr nÀra ett piss i havet.
Men de renande egenskaperna gör sÀkert större nytta.
LĂ€s gĂ€rna mitt första inlĂ€gg i denna trĂ„d.. đ
September 5, 2001
Suizide wrote: UrsÀka men nu frÄgar jag igen! Vad kostar det? Jag har vart till shell och kollat med de stÄr inget!
Kostar bensinen lika mycket överallt?
I regel Àr den 20-50 öre dyrare Àn "vanlig" 98 oktan.
Men det varierar kraftigt, tankade i Uppsala förra helgen för 12:95:-/l men hÀromdan för 10:95:-/l i vÄr lilla hÄla, dÀr det Àr lite priskrig just nu.
December 5, 2001
hawkie wrote: [quote=Suizide]UrsÀka men nu frÄgar jag igen! Vad kostar det? Jag har vart till shell och kollat med de stÄr inget!
Kostar bensinen lika mycket överallt?
I regel Àr den 20-50 öre dyrare Àn "vanlig" 98 oktan.
Men det varierar kraftigt, tankade i Uppsala förra helgen för 12:95:-/l men hÀromdan för 10:95:-/l i vÄr lilla hÄla, dÀr det Àr lite priskrig just nu.
Bra lĂ€nk...synd att man inte bor i SkellefteĂ„ đ
1 Guest(s)