Sifferminne|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sifferminne
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 29, 2007 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ganska bra sifferminne men jag undrar hur det fungerar, telefonnummer t.ex.

Vissa nummer minns jag såhär:
xxx - xx x x x x x

Andra såhär:
xxxx - xx xx xx

Såhär:
xxx - xx xxx xx

Men nu är det så att för några veckorsedan fick jag ett nummer av en person. Detta nummer minns jag på ett helt knasigt sätt.

0701 - ab ca dd Men detta är inte är inte rätt nummer, men jag vet att "aa" ska vara brevid varandra så det egentliga numret är:
0701 - ca ab dd. Varför blir det så? 😛

Kanske lite flummigt formulerat men vill inte använda mig av riktiga nummer ;P

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1153791
August 29, 2007 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Det är vanligt att man minns siffror i klumpar som avtar i storlek desto längre man kommer. Vet inte exakt varför det är så, men jag är likadan 😉

//Andreas

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
1153792
August 29, 2007 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar minnas i

xx xx xx

sen kan jag windows 98s licens nyckel i huvudet.
25 bokstäver och siffror 😛

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1153793
August 29, 2007 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är glad om jag kommer ihåg pinkoden till dörrarna på jobbet... 😛

Och jag blir vansinnig när folk säger sina mobilnummer ojämnt.
Det skall sägas i potenser av två.

Vanligt Fel: YYY YXX XXX X << wtf? Rätt: YYYY - XX XX XX

Keni
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 590
1153796
August 29, 2007 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Jag är glad om jag kommer ihåg pinkoden till dörrarna på jobbet... 😛

he are right!

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1153800
August 29, 2007 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

jag minns två nummer som xxx- xxx xx xx men de två är nästan identiska, bara den sista siffran som skiljer (48 och 45) annars brukar jag minnas nummer som xxx-xx xx xxx

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1153802
August 29, 2007 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick nytt bankomat/köpkort för över 1 år sedan, och har inte lärt mej det utantill ännu. Har en "fusklapp" i plånkan jag får kolla varenda gång.. Likadant med PINkoden till mobilen..
:-s
Gubben börjar med största sannolikhet bli till åren kommen.
🙁

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1153807
August 29, 2007 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Fick nytt bankomat/köpkort för över 1 år sedan, och har inte lärt mej det utantill ännu. Har en "fusklapp" i plånkan jag får kolla varenda gång.. Likadant med PINkoden till mobilen..
🙁

om du har kortet i samma plånbok är det nog det absolut dummaste jag hört. Om någon snor din plånbok och länsar kontot kan du få problem med att få tillbaka pengarna om det kommer fram att du förvarat koden tillsammans med kortet

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1153813
August 29, 2007 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

på tal om pinkoder och bortglömmandet av desamma så brukar jag när jag får prob att komma ihåg en sådan kod skriva upp den som ett telefonnummer, ta typ de första 2 siffrorna i ditt telefonnummer och sen pinkoden.
Säg att ditt telefonnummer är 690892 och din pinkod är 2781
då blir din kom-i-håg lapp 692781, då kan man ha den i plånboken utan att vara rädd att någon tar den och länsar kontot 🙂
ett litet tips ifrån en glömsk till en annan.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1153814
August 29, 2007 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: [quote=ilg@dd]Fick nytt bankomat/köpkort för över 1 år sedan, och har inte lärt mej det utantill ännu. Har en "fusklapp" i plånkan jag får kolla varenda gång.. Likadant med PINkoden till mobilen..
🙁

om du har kortet i samma plånbok är det nog det absolut dummaste jag hört. Om någon snor din plånbok och länsar kontot kan du få problem med att få tillbaka pengarna om det kommer fram att du förvarat koden tillsammans med kortet

Naturligtvis är det en massa andra siffror på lappen, jag skulle gissa att kortet blir kvar i bankomaten om någon annan provar. Är väl 3 försök man har om jag minns rätt.
För övrigt har jag aldrig hört talas om att nån fått sin plånka snodd här i byn, någonsin.. Fast iofs har vi ju nya grannar..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1153819
August 29, 2007 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Jag är glad om jag kommer ihåg pinkoden till dörrarna på jobbet... 😛

Helt underbart! Fattar inte varför många ser det så...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1153820
August 29, 2007 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

mattan wrote: [quote=Gamblor]Jag är glad om jag kommer ihåg pinkoden till dörrarna på jobbet... 😛

Helt underbart! Fattar inte varför många ser det så...

Själv nämner jag mitt mobilnummer som XXX - XXX XX XX..Säger någon det annorlunda måste jag tänka efter om det stämmer..
embarassed

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1153824
August 29, 2007 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Fick nytt bankomat/köpkort för över 1 år sedan, och har inte lärt mej det utantill ännu. Har en "fusklapp" i plånkan jag får kolla varenda gång.. Likadant med PINkoden till mobilen..
🙁

Finns det bankomat i Ljungaverk? 😮

Jag märker här att iaf några verkar vettiga, klart man säger mobilnummer som XXXX- XX XX XX (i vissa undantagsfall går det bra med XXXX-XXX XXX)

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1153826
August 29, 2007 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Keni wrote: [quote=Gamblor]Jag är glad om jag kommer ihåg pinkoden till dörrarna på jobbet... 😛

he are right!

he is right. not are 😛

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
1153829
August 29, 2007 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

shit fattar inte det här, jag minns mitt mobil nr som:

x x x x x x x x x x

verkar lite onromalt:P
har för övrigt hört att genomsnittsmännsikan bara kan minnas åtta figurer i en följd därför är det lättar att minnas dom i grupper typ:

xx xx xx xx xx

Eftersom man då bara måste minnas 5 figurer. På såvis kan man minnas en lågn kod, säg:

123456789123456789123456

så här:

123 456 789 123 456 789 123 456

Då kan man fråga sig varför man kan alfabetet så bra, det är ju 28 figurer. För mig funkar det iaf eftersom det i princip är som en sång, det flyter bara på liksom 😛

testa vet ja, 8 figurer är genomsnitt om man inte lär det sig som en ramsa eller sång eller på annat vis som förenklar:P

edit: Stavfel.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1153834
August 29, 2007 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är mer som Tovedal, kommer ihåg mitt nummer som X X X X X X X X X X, men har inga direkta problem att se det i grupper om två heller 🙂 Mest på grund av att mitt nummer är väldigt enkelt.

Jag tror att det ibland är enklare att komma ihåg längre nummer i grupper om två, då man ser de två siffrorna som ett separat objekt, istället för två.
Exempelvis är det väldigt mycket enklare att visualisera talet 52 (om man säger femtiotvå) än om man bara säger 5 2 (fem två). Det tycker jag verkar logiskt i alla fall. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1153839
August 29, 2007 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=ilg@dd]Fick nytt bankomat/köpkort för över 1 år sedan, och har inte lärt mej det utantill ännu. Har en "fusklapp" i plånkan jag får kolla varenda gång.. Likadant med PINkoden till mobilen..
🙁

Finns det bankomat i Ljungaverk? 😮

Jag märker här att iaf några verkar vettiga, klart man säger mobilnummer som XXXX- XX XX XX (i vissa undantagsfall går det bra med XXXX-XXX XXX)

Nej, men jag har bil och körkort sedan många år.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1153844
August 29, 2007 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tovedal wrote:
har för övrigt hört att genomsnittsmännsikan bara kan minnas åtta figurer i en följd därför är det lättar att minnas dom i grupper typ:

Då kan man fråga sig varför man kan alfabetet så bra, det är ju 28 figurer. För mig funkar det iaf eftersom det i princip är som en sång, det flyter bara på liksom 😛

testa vet ja, 8 figurer är genomsnitt om man inte lär det sig som en ramsa eller sång eller på annat vis som förenklar:P

Man brukar säga att en normal människa minns runt 7 enheter, eller 7 +- 2. Då talar man om korttidsminnets kapacitet. Att lära sig längre serier går givetvis om man repeterar och övar sig. Hur mycket tid har vi inte alla lagt ned på alfabetet i skolan? 🙂

Man kan komma runt denna begränsning genom att sätta ihop enheter till nya enheter. Det är alltså lättare att minnas xxx xxx xxx än xxxxxxxxx. Det första är 3 enheter, det andra 9.

Jag säger mitt telefonnummer: yyy xx xx xxx. De första tre sätter jag ihop för att det är riktnumret. (Den fjärde siffran tillhör inte riktnumret, mind you.) De sista tre siffrorna är i följd och det känns naturligt att minnas dem tillsammans.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1153848
August 29, 2007 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Naturligtvis memorerar man mobilnummer som xxx xxx xx xx av den enkla anledningen att i mobilens tidiga dagar hade alla 010 254 i början varvid man bara behövde komma ihåg dom sista 4 siffrorna. Allteftersom numren användes upp släpptes även 010 260 nummer så då behövde man komma ihåg dom sju sista. Sen bröt det ju loss alldeles med olika nummer hela vägen och därav lägger iaf jag upp numren som ovan.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1153849
August 29, 2007 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Är jag ensam om mobiltelefonnummerkombinationen (bästa ordet) xxxx - xxx xxx?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 511
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL