Sifferminne|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sifferminne
Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
sp_UserOfflineSmall Offline
1153851
August 29, 2007 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

XXXX XX XX XX & XXXX XX XX XXX.
Så memorerar jag mobil-nummer. Annars när det gäller PIN-koder och liknande försöker jag hitta på nått slags samband för att komma ihåg dem.

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
1153882
August 30, 2007 - 5:01 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Naturligtvis memorerar man mobilnummer som xxx xxx xx xx av den enkla anledningen att i mobilens tidiga dagar hade alla 010 254 i början varvid man bara behövde komma ihåg dom sista 4 siffrorna. Allteftersom numren användes upp släpptes även 010 260 nummer så då behövde man komma ihåg dom sju sista. Sen bröt det ju loss alldeles med olika nummer hela vägen och därav lägger iaf jag upp numren som ovan.

Det är inte alla som har hängt med så länge att dom sett mobiltelefonens födelse 😉 mig inkluderad 😛

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
1153883
August 30, 2007 - 5:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Tovedal] har för övrigt hört att genomsnittsmännsikan bara kan minnas åtta figurer i en följd därför är det lättar att minnas dom i grupper typ:

Då kan man fråga sig varför man kan alfabetet så bra, det är ju 28 figurer. För mig funkar det iaf eftersom det i princip är som en sång, det flyter bara på liksom 😛

testa vet ja, 8 figurer är genomsnitt om man inte lär det sig som en ramsa eller sång eller på annat vis som förenklar:P

Man brukar säga att en normal människa minns runt 7 enheter, eller 7 +- 2. Då talar man om korttidsminnets kapacitet. Att lära sig längre serier går givetvis om man repeterar och övar sig. Hur mycket tid har vi inte alla lagt ned på alfabetet i skolan? 🙂

Man kan komma runt denna begränsning genom att sätta ihop enheter till nya enheter. Det är alltså lättare att minnas xxx xxx xxx än xxxxxxxxx. Det första är 3 enheter, det andra 9.

Jag säger mitt telefonnummer: yyy xx xx xxx. De första tre sätter jag ihop för att det är riktnumret. (Den fjärde siffran tillhör inte riktnumret, mind you.) De sista tre siffrorna är i följd och det känns naturligt att minnas dem tillsammans.

ahaaa! kortidsminne 😛 tänkte jag inte på men så måste det ju vara. Sov väl bort den delen av lektionen :/

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1153885
August 30, 2007 - 5:24 am
sp_Permalink sp_Print

minns mitt eget som X X X X - X X X X X X, dock minns jag mina föräldrars som XXXX - XX XX XX.

beror väl lite på vilket nummer det är och hur du tänkte första gången ?

best regards, pole

CaaN
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
1153931
August 30, 2007 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser ofta koder/nummer som mönster. Exempelvis blir koden 1452 en fyrkant när man slår den. Mina föräldras mobilnummer bildar ett kryss över telefonen (om man bortser från 070, innehåller sedan siffrorna 1 5 9 3 7) Brukar bli idiotförklarad för mitt sätt att tänka men det funkar! 😀 Annars minns jag oftast mobilnummer som XXX - XXX XX XX, beror på vilka siffror som står ihop, är numret 070-1020301 så kommer jag ihåg det som XXX - XX XX XX X

/Carl

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1153939
August 30, 2007 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

CaaN wrote: Jag ser ofta koder/nummer som mönster. Exempelvis blir koden 1452 en fyrkant när man slår den. Mina föräldras mobilnummer bildar ett kryss över telefonen (om man bortser från 070, innehåller sedan siffrorna 1 5 9 3 7) Brukar bli idiotförklarad för mitt sätt att tänka men det funkar! 😀 Annars minns jag oftast mobilnummer som XXX - XXX XX XX, beror på vilka siffror som står ihop, är numret 070-1020301 så kommer jag ihåg det som XXX - XX XX XX X

/Carl

Mjo men fungerar ju inte riktigt då siffrorna sitter olika på olika saker, är ju inte likadant på t.ex. mobilen och numpad.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1153957
August 30, 2007 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Tovedal wrote: [quote=Jekyll 3000]Naturligtvis memorerar man mobilnummer som xxx xxx xx xx av den enkla anledningen att i mobilens tidiga dagar hade alla 010 254 i början varvid man bara behövde komma ihåg dom sista 4 siffrorna. Allteftersom numren användes upp släpptes även 010 260 nummer så då behövde man komma ihåg dom sju sista. Sen bröt det ju loss alldeles med olika nummer hela vägen och därav lägger iaf jag upp numren som ovan.

Det är inte alla som har hängt med så länge att dom sett mobiltelefonens födelse 😉 mig inkluderad 😛

Haha, jo akta dej, man har uppnått den aktningsvärda ålder 35 nu, men jag har inte varit med från början riktigt men väl innan boomen slog till nångång i mitten på -90 eller vad det nu var.

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
1153970
August 30, 2007 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Tovedal][quote=Jekyll 3000]Naturligtvis memorerar man mobilnummer som xxx xxx xx xx av den enkla anledningen att i mobilens tidiga dagar hade alla 010 254 i början varvid man bara behövde komma ihåg dom sista 4 siffrorna. Allteftersom numren användes upp släpptes även 010 260 nummer så då behövde man komma ihåg dom sju sista. Sen bröt det ju loss alldeles med olika nummer hela vägen och därav lägger iaf jag upp numren som ovan.

Haha, jo akta dej, man har uppnått den aktningsvärda ålder 35 nu, men jag har inte varit med från början riktigt men väl innan boomen slog till nångång i mitten på -90 eller vad det nu var.

hahah 😛 aa men 35 alltså. Vore kul att veta hur gammla alla på forumet är, vill minnas att det fanns en sån tråd nån gång på stenåldern, har jag fel? 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 370
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL