June 29, 2004
Jekyll 3000 wrote: Naturligtvis memorerar man mobilnummer som xxx xxx xx xx av den enkla anledningen att i mobilens tidiga dagar hade alla 010 254 i början varvid man bara behövde komma ihåg dom sista 4 siffrorna. Allteftersom numren användes upp släpptes även 010 260 nummer så då behövde man komma ihåg dom sju sista. Sen bröt det ju loss alldeles med olika nummer hela vägen och därav lägger iaf jag upp numren som ovan.
Det är inte alla som har hängt med så länge att dom sett mobiltelefonens födelse 😉 mig inkluderad 😛
June 29, 2004
Jerry wrote: [quote=Tovedal] har för övrigt hört att genomsnittsmännsikan bara kan minnas åtta figurer i en följd därför är det lättar att minnas dom i grupper typ:
Då kan man fråga sig varför man kan alfabetet så bra, det är ju 28 figurer. För mig funkar det iaf eftersom det i princip är som en sång, det flyter bara på liksom 😛
testa vet ja, 8 figurer är genomsnitt om man inte lär det sig som en ramsa eller sång eller på annat vis som förenklar:P
Man brukar säga att en normal människa minns runt 7 enheter, eller 7 +- 2. Då talar man om korttidsminnets kapacitet. Att lära sig längre serier går givetvis om man repeterar och övar sig. Hur mycket tid har vi inte alla lagt ned på alfabetet i skolan? 🙂
Man kan komma runt denna begränsning genom att sätta ihop enheter till nya enheter. Det är alltså lättare att minnas xxx xxx xxx än xxxxxxxxx. Det första är 3 enheter, det andra 9.
Jag säger mitt telefonnummer: yyy xx xx xxx. De första tre sätter jag ihop för att det är riktnumret. (Den fjärde siffran tillhör inte riktnumret, mind you.) De sista tre siffrorna är i följd och det känns naturligt att minnas dem tillsammans.
ahaaa! kortidsminne 😛 tänkte jag inte på men så måste det ju vara. Sov väl bort den delen av lektionen :/
May 12, 2005
Jag ser ofta koder/nummer som mönster. Exempelvis blir koden 1452 en fyrkant när man slår den. Mina föräldras mobilnummer bildar ett kryss över telefonen (om man bortser från 070, innehåller sedan siffrorna 1 5 9 3 7) Brukar bli idiotförklarad för mitt sätt att tänka men det funkar! 😀 Annars minns jag oftast mobilnummer som XXX - XXX XX XX, beror på vilka siffror som står ihop, är numret 070-1020301 så kommer jag ihåg det som XXX - XX XX XX X
/Carl
March 10, 2002
CaaN wrote: Jag ser ofta koder/nummer som mönster. Exempelvis blir koden 1452 en fyrkant när man slår den. Mina föräldras mobilnummer bildar ett kryss över telefonen (om man bortser från 070, innehåller sedan siffrorna 1 5 9 3 7) Brukar bli idiotförklarad för mitt sätt att tänka men det funkar! 😀 Annars minns jag oftast mobilnummer som XXX - XXX XX XX, beror på vilka siffror som står ihop, är numret 070-1020301 så kommer jag ihåg det som XXX - XX XX XX X
/Carl
Mjo men fungerar ju inte riktigt då siffrorna sitter olika på olika saker, är ju inte likadant på t.ex. mobilen och numpad.
April 18, 2003
Tovedal wrote: [quote=Jekyll 3000]Naturligtvis memorerar man mobilnummer som xxx xxx xx xx av den enkla anledningen att i mobilens tidiga dagar hade alla 010 254 i början varvid man bara behövde komma ihåg dom sista 4 siffrorna. Allteftersom numren användes upp släpptes även 010 260 nummer så då behövde man komma ihåg dom sju sista. Sen bröt det ju loss alldeles med olika nummer hela vägen och därav lägger iaf jag upp numren som ovan.
Det är inte alla som har hängt med så länge att dom sett mobiltelefonens födelse 😉 mig inkluderad 😛
Haha, jo akta dej, man har uppnått den aktningsvärda ålder 35 nu, men jag har inte varit med från början riktigt men väl innan boomen slog till nångång i mitten på -90 eller vad det nu var.
June 29, 2004
Jekyll 3000 wrote: [quote=Tovedal][quote=Jekyll 3000]Naturligtvis memorerar man mobilnummer som xxx xxx xx xx av den enkla anledningen att i mobilens tidiga dagar hade alla 010 254 i början varvid man bara behövde komma ihåg dom sista 4 siffrorna. Allteftersom numren användes upp släpptes även 010 260 nummer så då behövde man komma ihåg dom sju sista. Sen bröt det ju loss alldeles med olika nummer hela vägen och därav lägger iaf jag upp numren som ovan.
Haha, jo akta dej, man har uppnått den aktningsvärda ålder 35 nu, men jag har inte varit med från början riktigt men väl innan boomen slog till nångång i mitten på -90 eller vad det nu var.
hahah 😛 aa men 35 alltså. Vore kul att veta hur gammla alla på forumet är, vill minnas att det fanns en sån tråd nån gång på stenåldern, har jag fel? 😕
1 Guest(s)