Signing off|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Signing off
Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2004 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag fått nog av rasistiska småpojkar som luktar kiss. Vill tacka dom som förtjänar det för tiden här. Kanske ses vi igen på ett forum där alla är välkomna och trevliga.

mANgOO'
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 307
612811
May 5, 2004 - 6:21 am
sp_Permalink sp_Print

vadå får man itte tycka tycka som man själv vill lr??!! bättre än en kamelryttare iaf

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
612819
May 5, 2004 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

vet inte vem som utryckt rasistiska åsikter. möjligen vanligt bondvett samt att man tycker om sitt land typ. men nu är ju det här landet så här att man ses som rasist av vissa ändå...men men

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
612845
May 5, 2004 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror de flesta inte är rasister utan snarare "kulturister", dvs tycker inte illa och personer pga av hudfärg eller var de kommer ifrån utan snarare kulturen de har med sig i bagaget. Även om det är okej att aga sina barn i sitt hemland, utföra hedersmord utan att bli straffad, behandla kvinnor som lägre stående människor så är det inte okej i Sverige. Om man tar med sådana seder till Sverige så nlir man inte populär. Ta sedan en titt på efterlyst och kolla hur stor andel av våldsbrotten såsom våldtäkt där en del av signalementet är "talade med utlänsk brytning" så är det inte så konstigt att det uppstår en viss irritation mot invandringen.

Jag är själv inte svensk och absolut inte rasist men jag är definitivt "kulturist".

PS. Hur vet du vilka som luktar kiss? Och är småpojkar? Jag är 35, hur gammal är du? 70?

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
612866
May 5, 2004 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Jag tror de flesta inte är rasister utan snarare "kulturister", dvs tycker inte illa och personer pga av hudfärg eller var de kommer ifrån utan snarare kulturen de har med sig i bagaget. Även om det är okej att aga sina barn i sitt hemland, utföra hedersmord utan att bli straffad, behandla kvinnor som lägre stående människor så är det inte okej i Sverige. Om man tar med sådana seder till Sverige så nlir man inte populär. Ta sedan en titt på efterlyst och kolla hur stor andel av våldsbrotten såsom våldtäkt där en del av signalementet är "talade med utlänsk brytning" så är det inte så konstigt att det uppstår en viss irritation mot invandringen.

Jag är själv inte svensk och absolut inte rasist men jag är definitivt "kulturist".

PS. Hur vet du vilka som luktar kiss? Och är småpojkar? Jag är 35, hur gammal är du? 70?

Mycket bra skrivet, det är sådär de flesta inklusive jag tänker, det misstolkas bara av sådana som Kamelryttarn.

Åldern har en avgörande roll i hur man klämmer ur sig det. Men som sagt, 14 eller 40 spelar ingen roll, säger man Neger i sverige är man värd lika mycket som Hitlers rövhål oavsett vad man menade.

Tyvärr... Jag lär flytta till England eller Holland då jag är klar med allt här i sverige.
Svårt att välja... Fotboll eller Red light district 🙄

[Image Can Not Be Found]

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
612871
May 5, 2004 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote:
Tyvärr... Jag lär flytta till England eller Holland då jag är klar med allt här i sverige.

Hehe, flytta till London så e det inte så långt över =)

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
612876
May 5, 2004 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra skrivet av John_lz.

Har inget emot invandrare och är polare med invandrare men varken mina polare eller jag uppskattar invandrare som anser att det är ok att aga sina barn, utföra hedersmord utan att bli straffad eller behandla kvinnor som lägre stående människor. 😕

För övrigt tycker jag det är lite tråkigt att du har uppfattat forumet så, om du sticker eller inte är upp till dig och det kanske jag inte bryr mig så mycket om men det är ändå tråkigt att du har fått den uppfattningen du har fått.

CoLiC wrote: Tyvärr... Jag lär flytta till England eller Holland då jag är klar med allt här i sverige.

Ja dessa svåra beslut man måste göra i livet. laugh

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
612882
May 5, 2004 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Vet ett annat forum där en liknande disskussion är uppe, en invandrare som jag känner IRL wrote: Sen om man ska beröra en så känslig fråga (för andra iaf, jag diskuterar det öppet o gärna) som kriminella invandrare,
Jag kan helt enkelt inte fatta att man släpper in(när de söker asyl) vem som helst i sverige. Det finns vissa folkgrupper som i deras hemländer måste försörja sig på stöld lr likanande. Är det då så konstigt att det gör likadant här i sverige? Detta är iaf en orsak till det hela. Sen kan de oftast inte försörja sig heller för det finns inget arbete till "nyinflyttade" i landet... Varför släpper man då in fler invandrare kan man fråga sig?

Nej, rösta på mig nästa val så sätter jag stopp för invandringen totalt 😀 (Med undantag för vissa yrkesgrupper)

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
612913
May 5, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Vad menar ni med "aga" egentligen, vet ni ens vad det betyder?

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
612915
May 5, 2004 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Zelog wrote: Vad menar ni med "aga" egentligen, vet ni ens vad det betyder?

att straffa sina barn genom att slå/smiska dom. typ som farfar å farmor blev slagna med ris på rumpan när dom gjorde bus som små. förbjudet i sverige sen 70 eller 80 talet.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
612928
May 5, 2004 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: [quote=Zelog]Vad menar ni med "aga" egentligen, vet ni ens vad det betyder?

att straffa sina barn genom att slå/smiska dom. typ som farfar å farmor blev slagna med ris på rumpan när dom gjorde bus som små. förbjudet i sverige sen 70 eller 80 talet.

Njaee där diffar det på ett par årtionden .-)
Men det är så pass nyligt att tex skidan och andra gammlingar har kunnat få stryk helt lagligt.

"Skolagan förbjöds i folkskolestadgan 1958.
Föräldrarnas rätt att aga sina barn togs bort 1966.
Så här står det i Sveriges lag, Föräldrabalken 6 kap. 1 paragrafen:
"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."

Sen får man säga och tycka vad man vill om detta med aga, jag skulle bli tokig om jag såg någon slå ett barn. Men samtidigt så ser vi att sen agan togs bort har även respekten för äldre, för andra, för samhället rasat.

Vidare så har debatten om dessa frågor pågått alldeles för mycket tidigare och har resulterat i låsta trådar.

Om någon vill tacka för sig och säga hejdå är det helt ok i min ringa mening. Men det skall inte leda vidare till otillåtna diskutioner enligt forumets regler.
Ett sånt inlägg till och även denna tråd låses.

CoLiC
Member
Medlem
612946
May 5, 2004 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Men samtidigt så ser vi att sen agan togs bort har även respekten för äldre, för andra, för samhället rasat.

Jag ser inte varför man ska respektera en vuxen bara pga hans/hennes ålder, ålder är som vi vet ingen garanti för vishet.

Jag måste nästan säga att jag inte ens har någon respekt för mina
föräldrar, jag uppfattar bara deras gnällande och tjatande och ständiga
påminnelser om uppenbara saker. Det är allt de blivit de senaste åren.

Jag har mött så många idioter över 50-60, en försökte slita ner mig från ett träd och tvingade mig att plocka upp kastanjerna under det (Han skyllde dem på mig), en gammkärring sa att jag tog upp för mycket plats på trottoaren med rullstolen och sa att jag skulle rulla på gatan istället, och varje gång man väntar vid minuten och det står gammla före så ser dom alltid ut som om man ska hoppa på dem, misshandla dem och sno varenda tråd på kroppen. 1920-1940 är oftast en kass årgång.

zyrus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1444
612950
May 5, 2004 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Peter@20ghz]Men samtidigt så ser vi att sen agan togs bort har även respekten för äldre, för andra, för samhället rasat.

Jag ser inte varför man ska respektera en vuxen bara pga hans/hennes ålder, ålder är som vi vet ingen garanti för vishet.

Jag måste nästan säga att jag inte ens har någon respekt för mina
föräldrar, jag uppfattar bara deras gnällande och tjatande och ständiga
påminnelser om uppenbara saker. Det är allt de blivit de senaste åren.

Jag har mött så många idioter över 50-60, en försökte slita ner mig från ett träd och tvingade mig att plocka upp kastanjerna under det (Han skyllde dem på mig), en gammkärring sa att jag tog upp för mycket plats på trottoaren med rullstolen och sa att jag skulle rulla på gatan istället, och varje gång man väntar vid minuten och det står gammla före så ser dom alltid ut som om man ska hoppa på dem, misshandla dem och sno varenda tråd på kroppen. 1920-1940 är oftast en kass årgång.

Instämmer helt och hållet! Kunde inte ha sagt det bättre själv..

CoLiC
Member
Medlem
612959
May 5, 2004 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag måste också säga att respekt mellan vuxna och tonåringar inte är ömsesidig, vi må ha viss respekt för dem, men de ser oss som något de kan kontrollera och böja inför dess vilja.

Kolla bara på din morsa/farsa, respekterar de dig på samma sätt som de respekterar dig?

tex, kan du tillrättavisa dem eller säga att de har fel (De ska ta åt sig såklart)? Nej, du är den som har fel, därför att du är ung och dum, D'oh.

Kan du på ca 17-18 år ha en jämnställd diskussion med dem på en vuxen nivå? Nej, därför att de inte fattar att du är en intelligent människa och därför måste diskussionen ägnas åt att "lära" dig hur man tycker och tänker, inte åt att ta lärdom av dina åsikter och whatev.

Det är en kass värld vi lever i, jag hoppas att våran generation gör den bättre socialt.

CoLiC
Member
Medlem
612961
May 5, 2004 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Det känns som om Peter kommer att skriva en roman om mina senaste inlägg 😀

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
612965
May 5, 2004 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Måste du vara så märkvärdig genom att göra en tråd för att du slutar på forumet och dessutom förolämpa oss det sista du gör.

Rid iväg på din kamel du...

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
612973
May 5, 2004 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sa förvisso aldrig att man SKALL ha respekt för äldre, men jag tycker det hör till ren och skär hyfs.
Är dessutom en av grunderna i sammhällets struktur sen urminnes tider (ingår även i budorden)

Vidare så är iofs. utalandena ovan ganska målande för vart ni befinner er i livet. Revolten mot de äldre i samhället är en del av uppväxtprocessen och utbrytningsfasen.
Jag vet att det kommer att vara omöjligt.
men det skulle vara roligt att återkomma till detta om 20 år och höra er uppfattning då.

och varje gång man väntar vid minuten och det står gammla före så ser dom alltid ut som om man ska hoppa på dem, misshandla dem och sno varenda tråd på kroppen.

Är inte så konstigt när man vet att dagens unga inte har nån respekt för äldre, man läser om rån mot äldre dagligen i pressen.
Tidigare var de äldre närmast fredade, idag är dom ett lockande lovligt byte.

Kolla bara på din morsa/farsa, respekterar de dig på samma sätt som de respekterar dig?

kan bara svara för mig själv,, svar ja, skulle nästan säga att dom visar mig mer respekt än vice versa.

Sen finns det givetvis äldre mäniskor som inte är riktigt som dom skall, men då är det samma där som i så många andra fall som diskuterats här, man kan inte dra alla över en kant.

Det klagas från ett håll att det och det är fel, att det är hemskt med våldtäkter, barn-aga osv. medans man själv inte ens inser vad ren hyfs är. Är ju inte konstigt då om det falerar i samhället. Folk som inte ens lärt sig grundläggande hyfs lär ju ha ännu svårare för att skilja på rätt och fel.

Ni kanske märker att jag generaliserar, men det verkar vara melodien numera.

Personligen anser jag att agan hör hemma i den malpåse den ligger i.
Man kan inte heller tvinga fram respekt.
Men jag funderar ändå ofta på hur samhället hade sett ut om vi inte hade uppfostrats av mjäkiga velourföräldrar som tillåtit allt,
varit rädda för att säga ifrån för att då kommer BRIS och tar dom. Som hade utdelat en upprumpning när man snattat, ljugit slagits utan att bättra sig när man blivit muntligt korrigerad.

Det känns som om Peter kommer att skriva en roman om mina senaste inlägg

Nejdå. men jag försöker även att sköta mitt jobb, (läs äta lunch) 🙂

Jag måste även säga att de i åldern från 16 - 19 ofta sitter med väldigt sunda åsikter, gärna känslosvallande osv. kanske inte ännu helt indoktrinerade av sammällets normer.

Men som sagt, utan vissa normer så fungerar det uppenbarligen inte heller.

CoLiC
Member
Medlem
613011
May 5, 2004 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: Måste du vara så märkvärdig genom att göra en tråd för att du slutar på forumet och dessutom förolämpa oss det sista du gör.

Rid iväg på din kamel du...

Du samlade just alla mina tankar om denna tråd till en alldeles utmärkt sammanfattning...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
613012
May 5, 2004 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

okej hejdå!

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
613022
May 5, 2004 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

öööh uhm... kamelen, vad menar du med denna tråd?
tror du att vi kommer be dig att stanna?
själv så tycker jag detta var en ganska så onödig tråd, men den bliv interessant med peter och colics inlägg...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 276
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL