October 2, 2003
För en vecka sedan tappade jag bort min mobil. En nokia 6100. Det är inte den senaste modellen men ändå.
Nyss såg jag att någon försöker sälja den på blocket. Jag kände igen slitningarna på den och när jag spårade upp numret till killen visade det sig att snubben bor 5 km från mig. Jag är helt säker på att det är min mobil.
Vad ska jag göra? Ska jag ta och knacka på hans dörr med ett par polare eller ska jag ringa polisen?
SATAN vad sur jag blir.
January 14, 2002
Polisen.se
Upphittade föremål
Om du hittar ett föremål och behåller det är du skyldig att senast inom 14 dagar anmäla fyndet till Polisen eller ägaren. Om du behåller fyndet utan anmälan kan du dömas för fyndförseelse. Polisen är skyldig att ta emot godset och kan också besluta att omhänderta godset mot upphittarens vilja. Observera att du inte är skyldig att ta hand om hittegods.
Stöld eller förlust av mobiltelefon
Ungdomsrån, stölder och handel med stulna mobiltelefoner ökar. Därför har mobiltelebranschen/operatörer och polis har tagit fram rutiner för att spärra mobiltelefoner vid förlust eller stöld. Alla telefoner har ett så kallat IMEI nummer som identifierar telefonen i ett GSM-nät. Numret hittar du på telefonen genom att trycka in följande kod: stjärna, fyrkant 06 fyrkant. (*#06#). Anteckna numret så att du kan spärra ditt abonnemang hos din nätoperatör vid stöld.
November 7, 2005
hnmm, mitt tips är att ringa honom o säga att du vet att han har din mobil o säga att du vill ha tillbaka den..
O säg att du vet att han försöker sälja den och att antingen gör ni detta utan polisen eller med polisen..
Du behöver inte alls hota honom bara inge honom den faktan som är viktig..
November 21, 2005
November 21, 2005
October 28, 2002
nej nej nej.
Du KÖPER telefonen av honom.
Sen när du har telefonen i din ägo "upptäcker" du att det visst var din telefon och gör en anmälan. Då sätter du dit honom både för stöld och häleri.
Dessutom är det ju ganska lätt att bevisa att det är din telefon när du har den i din ägo...
Har du anmält den stulen / försvunnen sedan tidigare när den försvann?
Se till att du får något bevis från honom på att han sålt telefonen, spara blocket annonsen och be honom skriva ett handskrivet kvitto på telefonen eller något sådant.
Du kan ju dessutom prata med polisen i förväg. Förklara situationen och fråga iaf dem kan göra något åt det, om inte, föreslå att du kan köpa telefonen för att sedan bevisa att det är din när du väl har den i din ägo.
Givetvis har du dold kamera etc etc och följer upp fallet ordentligt här på NH, så har vi snart nästa P-P-P-Powerb00k! 😀
2 Guest(s)