July 13, 2002
För er som inte vet är Silmarillion en bok som sattes ihop efter J.R.R Tolkiens död och är i princip en historia bok som kort berättar om allt som hände fram tills sagan om ringen triologin. Allt som står skrivet (nästan) är dock skrivet av Tolkien, man har bara satt ihop hans anteckningar och brev osv. Silmarillion är egentligen den äldsta av hans böcker då han började skriva på den vid 20 års ålder, innan ringen triologin.
Personligen tyckte jag silmarillion var väldigt mkt bättre än sagan om ringen triologin och skulle därför gärna se den som film 🙄 Men med tanke på alla namn och olika släktträd man måste hålla reda på är det nog en ganska hopplös dröm 👿 (finns t.ex. ett 50-sidigt index längst bak där man kan slå upp släktträd, namn och alviska uttryck.)
Någon annan som läst silmarillion? Om inte gör det!!! Gör det så mkt roligare att se/läsa ringen triologin när man vet vad allt handlar om, vad t.ex. Gandalf ens är för något eller vart dvärgarna, orcherna, alverna och människorna kommer ifrån osv osv..
Håller för övrigt på att läsa "sagor från midgård". Det finns 4(tror jag?) böcker till om historian om midgård, silmarillion drar bara igenom allt ganska snabbt.
July 13, 2002
Jiggly wrote: Har tänkt att jag skulle börja läsa Silmarillion snart, men vad jag har hört av mina kompisar som har läst den så ska den tydligen vara rätt seg?
Självfallet så kommer jag ju läsa den förr eller senare men ändå.. 🙄
jo men det är bara för att de har med så mkt det är riktigt kompakt. Men om man läser den ordentligt så är det värt det!
August 17, 2003
Jag har börjat läsa Silmarillion, den är kanske inte Seg,
men J**ligt jobbig, den är.... svår helt enkelt. Massor med namn hela tiden. Hur svårt som helst att hålla reda på dem, tycker jag.
Film, ja det skulle jag gärna se, då kanske man skulle kunna orka läsa den sen. Men den är väl ganska svår att göra film av, den utspelar ju sig över en så lång tidsperiod.
1 Guest(s)