självförsvar för tjejer i skolan|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
självförsvar för tjejer i skolan
MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
sp_UserOfflineSmall Offline
305407
April 7, 2003 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Håller me dig.. Att arbeta mot diskriminering är bara intressant så länge det är kvinnor som diskriminerats. Visste du att av all dödlig misshandel så är 85% av de utsatta män? Och ändå ska kvinnor få åka taxi hem billigare, få gå på gratis självförsvarskurser osv.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
305431
April 7, 2003 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Helt OT men... Varför sägs det alltid att killar inte kan laga mat. Har själv varit med om att tjejer blir förvånade när man lagar till något gott 😉

Är det något som ligger kvar från tiden då män arbetade och kvinnor stod vi spisen???

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
305435
April 7, 2003 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

japp det e sjukt, alla tror att man e en nolla på matlagning men jag e fan en riktig mästerkock om man jämför med de tjejer jag känner.

så tjejerna får släppa sina värderingar om männen oxå annars kommer det alltid att tjafsas om det här

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
305442
April 7, 2003 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

nu är det ju lite missuppfatningar här, det jag stör mig på är inte att tjejer ska få självförsvar, utan att dom ska få det i skolan, på skoltid, och betalt av skolan. Utanför skolan på egen bekostnad? bra ide. annars, aldrig i livet.

Ska tjejer få det i skolan ska vi få det i skolan.

Sen hur man överhuvudtaget kan föreslå att just tjejer ska ha det är idiotiskt när det är flest killar som blir misshandlade.

Att kvinnor åker billigare Taxi gratis självförsvar mm det är diskriminering.

Jag tänker aldrig i helvete göra lumpen, men kanske blir tvingad endå. ska kvinnor nu ha det jämnställd så ska det vara tvång för dom också. vare sig dom vill eller inte.

"Automatiskt dåligt bara för att det är vänstern" jaha? Jag tror nog att jag sett en del bra förslag där, även om jag inte kom på något just nu, men dom är ett riktigt litet clown parti och dom flesta av deras förslag är helt åt helvete.

Någon vänsterpartist som klagar på moderater!??! du skulle hört diskussionen jag hade med några från ung vänster på våran skola förra veckan.,...och jag är inte ens moderat!!!

(btw, jag är inte moderat, inte folkpartist, mm mm, jag är liberal. Det finns inget parti i sverige som har bara bra åsikter som jag är beredd att stödja med en röst den dagen det blir aktuellt. möjligtvis fp om något.)

Om dom la det som en frivillig kurs som ALLA fick gå vore bra....

Och som sagt....skulle nog inte leda till någon bättring, möjligen att det höjer självkänslan hos tjejer.

MEN, har en ytterligare teori.
Killar idag slår inte tjejer för att det anses fel, dom är svagare mm mm, och det är ju rätt.
men om man tänker på lång sikt, båda könen blir lika starka och slåss lika mycket, kommer inte misshandeln att öka då??
Ska man ha kurser så borde det ju vara "slåss inte kurser".

Och som sagt...killar känner sig inte alltid 100& trygga ute på stan....tror tjejer känner sig tryggare eftersom dom flesta drar sig för att slå en tjej.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
305447
April 7, 2003 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Det känns lite som att ett förslag automatiskt blir dåligt, bara för att det är vänstern som kommer med det...

ser du någon vänsterpartist/socialdemokrat som skriver inlägg och klagar på att moderaterna gör dumma saker? nä..

Nej för att M kommer inte med dumma förslag som Kommunisterna(Vänstern)...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
305498
April 7, 2003 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

För att återgå lite till ämnet:

Ska några lära sig självförsvar är det tjejer. Men jag tror inte det gör någon nytta. Om något ökar det bara självförtroendet så pass att man sätter sig själva i mer utsatta situationer.

Varför ska killar lära sig självförsvar? I praktiken lär de sig ingenting, i teorin skulle det innebära att alla killar blev bättre på att försvara sig vilket skulle innebära att när du behöver försvara dig kan personen som anfaller dig samma saker som du.

Däremot om tjejer skulle lära sig det skulle det i teorin innebära att nivån tjejer emellan är oförändrad medan den mellan tjejer och killar blir jämnare, vilket vore bra.

Sedan läste jag en kommentar om att tjejer inte behöver oroa sig lika mycket som killar eftersom de senare inte gärna vill slå en tjej. Vilken planet kommer du i från? Idioter som misshandlar, våldtar och rånar bryr sig nog inte om det. Om något slår de inte en tjej i fall någon kan få reda på det. Men i ensamhet?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
305501
April 7, 2003 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten fråga bara... Vad är det som säger att killar skulle vara bättre på att försvara sig än tjejer... egentligen? Visst killar kanske har större muskelmassa. Men om någon vill slå mig i huvudet med ett basebollträ så hjälper det väl knappast med muskler om jag inte har någon teknik att avvärja personen.

Visst, man kan själv gå till anfall, men nu handlar det om försvar...

Bara en tanke... 😕

MoNsTeR
Member
Medlem
305521
April 7, 2003 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Hauk] Jämställdhet är bra, feminism är sjukt.

Du har mycket att lära...

feminismen är inte könsneutral och kan då heller inte representera jämställdhet mellan könen..

MoNsTeR
Member
Medlem
305525
April 7, 2003 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Feminister kämpar för jämställdhet men det är främst en kvinnorörelse som kämpar för kvinnors jämställdhet med män. Att män missgynnas i vissa avseenden bortses ofta. Diskriminering av män har dessutom stöd i Sveriges lag och utövas flitigt av landets jurister. Rent mansfientliga är lagen om totalförsvarsplikt och Jämställdhetslagen (som främst ska förbättra kvinnornas villkor i arbetslivet) men även Föräldrabalken ger utmärkta exempel på hur män diskrimineras. När det gäller tvister i samband med vårdnaden om barn så gynnas modern framför fadern. Det ska vara synnerliga skäl till att fadern ska få ensam vårdnad. Diskrimineringen förstärks genom Äktenskapsbalken och Sambolagen där den som bäst behöver den gemensamma bostaden får den, vilket oftast blir den som ska ha vårdnaden om barnen. Inte nog med att pappan kan tas ifrån vårdnaden om sitt barn och sin bostad kan han bli underhållsskyldig för sitt barn och sin f.d. fru.

Inom näringslivet erbjuds kvinnor starta eget bidrag och andra kurser endast för kvinnor. Utbildningar som ”data för kvinnor” blir allt mer populära i utbildningsväsendet samtidigt som feministerna har sin alldeles egna propagandamaskin bland Sveriges universitet och högskolor, fast här kallas det för ”genusvetenskap”. Inom marknadsföringen gynnas ofta kvinnor med kampanjer som billigare taxiresor, kryssningar till halva priset (Viking Line), 020-nummer för telefonträffar (där män får betala 19 kronor per minut), rabatter på internationella kvinnodagen (ex. OnOff) och gratis inträde på krogar.

Prisdiskriminering är tillåtet i Sverige och det kan vara vettigt så länge man ger rabatter till mindre köpstarka konsumenter som barn, studenter och pensionärer. Men att diskriminera män utan någon anledning borde inte tillåtas.

Inom marknadsföringen har feministerna en egen organisation som ska se till att det inte förekommer någon sexistisk och schabloniserande reklam. Denna organisation heter Näringslivets Etiska Råd Mot Könsdiskriminerande Reklam (ERK). Konstigt nog anses sällan reklam vara sexistisk när det rör sig om män, och på samma sätt är det alltid mest synd om kvinnorna vid schabloniserande reklam.

Att män diskrimineras har jag nu visat med en rad exempel och listan kan göras mycket längre. Detta är ännu ett utmärkt exempel som illustrerar feministernas dubbelmoral.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
305548
April 7, 2003 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra talat (eller skrivet i det här fallet)... :worship:

Hauk
Member
Medlem
305587
April 7, 2003 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk skrev:

Jämställdhet är bra, feminism är sjukt.

Ja, det har jag verkligen. jag har inte varit omkring så mycket i världen och är inte så insatt i politik, har ju inte ens gått ut gymnasiet! men tillräckligt har jag lärt mig för att fatta att feminismen inte vill ha jämnställdhet, dom vill bara vända på allt till kvinnornas fördel.

nej! det är sjukt att det heter männsikor!! det vore mer jämnställt om vi döpte om alla till kvinniskor!!

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
305832
April 7, 2003 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ThaMole wrote: [quote=Öwall]Det känns lite som att ett förslag automatiskt blir dåligt, bara för att det är vänstern som kommer med det...

ser du någon vänsterpartist/socialdemokrat som skriver inlägg och klagar på att moderaterna gör dumma saker? nä..

Nej för att M kommer inte med dumma förslag som Kommunisterna(Vänstern)...

Det behövs inte när segregation med mera ligger inbakat i deras politik..
Sen är inte vänsterpartiet opch kommunisterna samma sak, det är nästan som att jämföra moderaterna med nazisterna.

tillbaka till ämnet:
Det kommer aldrig någonsin råda jämställdhet mellan könen. Vi är olika, därför kan vi inte vara lika.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
305848
April 7, 2003 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

jämställdhet, men inte jämlikhet

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
305850
April 7, 2003 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ehh.. kanske det. jag virrar ihop det nu..

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
306074
April 7, 2003 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote:

Hauk skrev:

Ja, det har jag verkligen. jag har inte varit omkring så mycket i världen och är inte så insatt i politik, har ju inte ens gått ut gymnasiet! men tillräckligt har jag lärt mig för att fatta att feminismen inte vill ha jämnställdhet, dom vill bara vända på allt till kvinnornas fördel.

nej! det är sjukt att det heter männsikor!! det vore mer jämnställt om vi döpte om alla till kvinniskor!!

Där har du fel. Feminism innebär att man vill ha jämnstäldhet, men sen är det många som kallar sig för feminister fast inte är det, utan bara använder ordet feminism i deras kampanjer, vad dom igentligen vill är att kvinnan ska ha makten.
BTW: Har inte heller gått ur gymnasiet än...

Hauk
Member
Medlem
306119
April 7, 2003 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

är har du fel. Feminism innebär att man vill ha jämnstäldhet, men sen är det många som kallar sig för feminister fast inte är det, utan bara använder ordet feminism i deras kampanjer, vad dom igentligen vill är att kvinnan ska ha makten.

Ja men jag har väl blivit påverkade av dom "felaktiga" feministernas kampanjer då! iaf det är så lär ju 85% av alla feminister sånna.

Coore
Member
Medlem
306121
April 7, 2003 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote:

är har du fel. Feminism innebär att man vill ha jämnstäldhet, men sen är det många som kallar sig för feminister fast inte är det, utan bara använder ordet feminism i deras kampanjer, vad dom igentligen vill är att kvinnan ska ha makten.

Ja men jag har väl blivit påverkade av dom "felaktiga" feministernas kampanjer då! iaf det är så lär ju 85% av alla feminister sånna.

Ja, det har du nog tyvärr blivigt.. nopp så många är det inte... känns bara som det...

MoNsTeR
Member
Medlem
306156
April 7, 2003 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Hauk]

Hauk skrev:

Där har du fel. Feminism innebär att man vill ha jämnstäldhet, men sen är det många som kallar sig för feminister fast inte är det, utan bara använder ordet feminism i deras kampanjer, vad dom igentligen vill är att kvinnan ska ha makten.

Hur kommer det sig då att endast det kvinnliga genuset ingår i ordet feminism om de nu står för jämställdhet? Och hur kommer det sig att feminister bara uppmärksammar den diskriminering som drabbar kvinnor både i demonstrationer och i vanliga fall?

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
306158
April 7, 2003 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skulle dom bry sig om det som inte hjälper dom? Onödig börda liksom..

Coore
Member
Medlem
306161
April 7, 2003 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Monster: Slå upp ordet feminism så får du se vad det betyder...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 75
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL