July 27, 2002
Att begå självmord är aldrig rätt. Men folk som är självmordsbenägna ser ingen lösning på hundra mil. Och jag tror inte det finns en lösning för alla heller, å andra sidan lär det ju kännas lika kört för någon som har en liten chans gentemot en som inte har en. Självmord blir plötsligt en enkel lösning. 🙂
August 7, 2001
Json_81 wrote: Nu tycker jag att du skiljer lite på sakerna.
Naturligtvis ska vi motverka mobbning så mycket som möjligt. Det ska inte få förekomma.
Det jag säger är bara att om någon bestämt sig för att han/hon inte vill leva mer så ska hon/hon få ta det beslutet själv.
Det är ju inte så att någon bestämmer sig för att ta självmord.
Ofta är det pågrund av psykiska sjukdomar.
Min farsas förra chef tog livet av sig helt plötsligt, han levde ett idyll liv med fru och barn men en dag så hade han helt plöstsligt hängt sig. Ingen vet varför han gjorde så. Med mer kunskap kanske han skulle ha kunnat räddats?
Om man tar Mikael Ljungberg.
Han hade svåra psykiska problem och tog livet av sig även fast han legat inne. Med mer kunskap kanske han skulle ha kunna räddats?
Måns i artikeln blev mobbad tills han tappade livslusten. Med mer kunskap kanske han skulle ha kunnat räddats?
En bekants mamma slängde sig framför ett tåg. Levde ett lugnt och trivsamt liv men hon besökte psykolog då och då. Med mer kunskap kanske hon skulle ha kunnat räddats?
En bekant tog tillsammans med en kompis överdos av mediciner i högstadiet och överlevde. Dom var i en rejält svår ungdomsdepression.
Med mer kunskap kanske det skulle ha kunnat förhindrats i förväg?
August 15, 2005
Krävs jävligt mycket mod för att ta livet av sig själv. Och själviska är vi alla så det argumentet spelar ingen roll.
Att motarbeta mobbning är som att försöka få folk att sluta skita. Det är naturligt. Sker oavsett hur man nu försöker hjärntvätta unga. Mobbning ger mer sammanhållning i gruppen. Själva frågan är hur de som blir mobbade ska hantera det. Antingen slå tillbaka och skydda sig beroende på hur de blir mobbade eller inte ta emot allt skit.
November 22, 2001
dree wrote: [
Det är ju inte så att någon bestämmer sig för att ta självmord.
Ofta är det pågrund av psykiska sjukdomar.Min farsas förra chef tog livet av sig helt plötsligt, han levde ett idyll liv med fru och barn men en dag så hade han helt plöstsligt hängt sig. Ingen vet varför han gjorde så. Med mer kunskap kanske han skulle ha kunnat räddats?
Om man tar Mikael Ljungberg.
Han hade svåra psykiska problem och tog livet av sig även fast han legat inne. Med mer kunskap kanske han skulle ha kunna räddats?Måns i artikeln blev mobbad tills han tappade livslusten. Med mer kunskap kanske han skulle ha kunnat räddats?
En bekants mamma slängde sig framför ett tåg. Levde ett lugnt och trivsamt liv men hon besökte psykolog då och då. Med mer kunskap kanske hon skulle ha kunnat räddats?
En bekant tog tillsammans med en kompis överdos av mediciner i högstadiet och överlevde. Dom var i en rejält svår ungdomsdepression.
Med mer kunskap kanske det skulle ha kunnat förhindrats i förväg?
obelix wrote: så ett liv är inte värt mer i dina ögon?
Du anser att det är fullkomligt normalt att vilja ta livet av sig, om man nu tex inte har en dödlig sjukdom?
Vad ger er rätt att bestämma att de måste leva fastän de inte vill?
Vill folk inte leva så vill de inte.
January 12, 2004
Json_81 wrote: Vad ger er rätt att bestämma att de måste leva fastän de inte vill?
Det är en sak om man är vid sina sunda vätskor, men dessvärre så är majoriteten inte det, därför ansert jag det vara fel och att det ska förhindras.
August 15, 2005
obelix wrote: [quote=Json_81] Vad ger er rätt att bestämma att de måste leva fastän de inte vill?
Det är en sak om man är vid sina sunda vätskor, men dessvärre så är majoriteten inte det, därför ansert jag det vara fel och att det ska förhindras.
Även om det inkräktar på deras egen vilja? Du borde skämmas.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix]Det är en sak om man är vid sina sunda vätskor, men dessvärre så är majoriteten inte det, därför ansert jag det vara fel och att det ska förhindras.
Och om man hindrar dem en gång, hur länge klarar de sig innan de vill ta livet av sig igen?
det beror på orsaken, och vad som krävs för att förhindra det.
Ta tex folk som är deprimerade.
När dom börjar sin behandling med "lyckopiller" så är det så att en av biverkningarna är att dom kan sjunka än djupare i sin depression, vilket kan medföra att dom försöker ta livet av sig, är det ok?
November 22, 2001
obelix wrote: det beror på orsaken, och vad som krävs för att förhindra det.
När dom börjar sin behandling med "lyckopiller" så är det så att en av biverkningarna är att dom kan sjunka än djupare i sin depression, vilket kan medföra att dom försöker ta livet av sig, är det ok?
Ok, där kan jag hålla med dig. Medicinerar man någon och vet att det är en bieffekt så bör man ju försöka motverka det.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix]det beror på orsaken, och vad som krävs för att förhindra det.
Ok, där kan jag hålla med dig. Medicinerar man någon och vet att det är en bieffekt så bör man ju försöka motverka det.
det var det jag menade med att det är ok om man är vid sina sunda vätskor
är för aktiv dödshjälp...
August 15, 2005
Om man ska göra någonting så ska man ha personens eget iniativ om att försöka komma ur depressionen. Inget tvång. Man ska också informera personen om biverkningarna och fråga om de vill ha hjälp. Men inte tvinga någon.
MAO så tycker jag att hjälp kan finnas för de som vill ha den.
January 12, 2004
AnonymousKiller wrote: Om man ska göra någonting så ska man ha personens eget iniativ om att försöka komma ur depressionen. Inget tvång. Man ska också informera personen om biverkningarna och fråga om de vill ha hjälp. Men inte tvinga någon.
MAO så tycker jag att hjälp kan finnas för de som vill ha den.
i många fall är inte personen i fråga kapabel att ta sådana egna beslut.
September 5, 2001
Alltså, vill man ta livet av sig så ska man kunna göra det.
Men de flesta som begår självmord är inte i rätt psykiskt läge att ta det beslutet.
Jag tror det hänger väldigt mycket på uppväxten och uppfostran, saker som formar din personlighet. Vissa pallar helt enkelt inte påfrestningarna hemma, jobbet och världen.
Tråkigt, men jag tror inte det finns någon bot på det, man kan inte tvinga alla till att vara laglydiga medborgare,snälla föräldrar. alltid ta rätt beslut för sina barn etc.
Vissa pallar trycket, andra inte. Okänslig? Nej, men realistisk.
March 30, 2003
AnonymousKiller wrote: Krävs jävligt mycket mod för att ta livet av sig själv.
Att vara desperat är inte samma sak som att vara modig. Är man desillusionerad kan man göra vad som helst och övertyga sig själv att man bara är en värdelös trasa kött. Har visserligen aldrig tagit livet av mig eller motsvarande. Men jag känner mig själv så pass väl att jag, i alla fall, kan säga att det gäller för mig.
1 Guest(s)