March 15, 2004
Det är ju knappast någon som vill ta sitt liv! Den där måns hade nog inte velat nåt annat än att komma till skolan en dag där allt var perfekt.
Allt är alla andras fel, speciellt mobbarnas. När det gäller såna som ser mobbing men inte ingriper så är dom fega, och det är väldigt tråkigt men jag förstår dom, vem vill riskera sin egen popularitet för att hjälpa någon annan.
Det räcker med en liten grupp på skolan som mobbar den där stackars killen så vågar ingen annan att börja umgås med han.
Jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt att det gick så långt att han tog livet av sig. På bilden såg han ut som en riktig trevlig och rolig kille.
Ämnet mobbing berör mig djupt, inte för att jag har blivit mobbad direkt. Däremot lite smått utfryst ibland men det är ju bara för att jag inte gillar o göra saker som mina andra vänner gör.
Men det är iallafall sånt här som gör så jag får en sån extrem lust att hjälpa såna som blir mobbade. Jag försöker göra vad jag kan iallafall.
Hör jag att någon av mina kompisar snackar skit om en om utseende och beteende, så säger jag bara "vad är det för fel med det då?" Så att dom måste förklara sig och om dom kommer med nån dum kommentar igen så fortsätter jag bara i samma bana. Och till slut så lägger dom av. Så det funkar faktiskt.
Var bara tvungen att skriva av mig lite...
August 15, 2005
Jag har blivit mobbad under en tid i skolan men det var för att jag inte förstod mig på mina klasskamrater och tyckte de var väldigt idiotiska och handlade helt fel.
Senare insåg jag att det var jag som var tvungen att veta hur jag ska hantera mobbarna. Det var inte någon annans ansvar än mitt. Det gäller att mobboffret ska hitta ett sätt att hantera mobbarna.
February 17, 2004
OBS! Begå självmord & ta sitt liv ** en del som har missat detta **
obelix wrote: [quote=Json_81] Nu tycker jag att du skiljer lite på sakerna.
Naturligtvis ska vi motverka mobbning så mycket som möjligt. Det ska inte få förekomma.
Det jag säger är bara att om någon bestämt sig för att han/hon inte vill leva mer så ska hon/hon få ta det beslutet själv.
så ett liv är inte värt mer i dina ögon?
Du anser att det är fullkomligt normalt att vilja ta livet av sig, om man nu tex inte har en dödlig sjukdom?
Självmord kan aldrig vara ett riktigt beslut, det är en desperat handling!
Sen är det svårt att bli av med detta stora problem då det alltid har funnits och med tanke på alla problem vi har i samhället. Orsaken till beslutet skiljer sig från fall till fall, så det är svårt att hitta någon gemensam nämnare. En viss procent av det totala antalet skulle jag tippa beror på sjukdom(depression etc), en större del utgörs av labila personer, som har nått havets botten. De flesta har någon gång under livet det väldigt jobbigt. INTE alla men många. Tror stöttning/kontakt med familj/släkt och vänner har stor betydelse hur man hanterar motgångarna i livet. Vet för några år sedan en idrottspolare som tog sitt liv, pga av spelskulder på ca 50 papp. Han hoppade från en bro. Väldigt tragiskt.
När jag jobbade som vikarie på dagis och på mellan-/högstadiet så märkte man hur frekvent mobbingen är. Vid en händelse under arbetstid så kallade en elev sin "klasskompis" för neger. Jag fick ett utbrott som heter duga. Hela skolgården stannade upp, när jag läxade upp den skyldige. Hade det varit tillåtet att röra eleverna hade jag slagit sönder honom. Tyvärr är det sällan man ser lärarna ingripa på detta sätt då de är rädda om sitt eget skinn.
/Dani
December 22, 2000
Återigen ett mycket intressant samtalsämne och lite av ett hjärteämne här.
Jag läste i början av tråden någon som sa "De som anses vara i riskzonen för att begå självmord får behandling. Men eftersom det saknas pengar där så är den inte fullgod. "
Till en början får jag väl säga att om de som är i riskzonen hade kommit in på psyket, oavsett ekonomi på landstingen, så hade inte siffran varit 1500/år som tar sitt liv. Det är långt ifrån hälften alla som får behandling.
Men visst jag håller med, i trafiken dör varje år 130 personer och till detta sätter man 70 miljoner i forskning till. 1500 pers tar sitt liv varje år och till detta får man 17 miljoner som SPES (Suicid Prevention och Efterlevandes Stöd) ska försöka göra något bättre med. Känns som att de inte kommer riktigt lika långt på den summan.
Sen tycker jag det är väldigt hemskt att läsa, i samtalsämnen som dessa, att där finns folk som säger att dödshjälp borde finnas.
Visst är det så att vissa psykiska sjukdomar medför ett annat synsätt på livet när man inte har förmågan att tänka på något annat sätt än det ser i sin sjukdom. Men det är dock ändå så att i de allra flesta fall bottnar en självmordstanke i grund och botten på en depression som bara växt sig större och större av olika faktorer. I väldigt många fall, av egen erfarenhet talat utifrån jobbet, så är det otroligt tragiska saker som hänt kring denna människa som gör att man till slut inte ser ett slut på allt ont. Och att då gå steget längre och erbjuda dödshjälp som slut på problemen kan ju tyckas vara snällt mot personen som inte vill annat än att dö MEN då är det detsamma som att sjunka till den sjukes nivå och enkelt lösa problemen med döden istället för att sträcka ut sin friska stabila hand och hjälpa personen, inte över en kafferast, inte på en vecka, inte utan medicinering utan en längre tid under professionell behandling och visa att livet kan gå vidare iallafall.
Och med det så kan jag väl tillägga att ja, självklart ska lärare och liknande utbildas inom detta för att få upp ögonen för att vara rädda om barnen men även folk i andra sammanhang oxå. Det är så enkelt att kläcka ur sig grodan "äsch, ryck upp dig nu" när man ser något på jobbet eller bland kompisar. För det kan vara så att man känt samma person i 20 år och känt varandra sen barnsben och aldrig har det varit problem. Men problemen hinner sällan arta sig så djupt som liten utan kommer med tiden och från tonåren och framåt ett par år kan det hända mycket och väldigt mycket kan bli fel och då gäller det att ha ögonen öppna och stötta varandra.
Jag har även noterat, inte bara här inne, utan allmänt att en del människor inte förstår det här med folk som sjunker så långt ner att det vill ta sitt liv.
Jag brukar göra en väldigt förenklad jämförelse bara för att man ska förstå hur olika det kan vara. Tänk dig två kompisar till dig som båda två går och bryter ett varsitt ben på nästa likadana sätt. Båda två kommer in till sjukhuset och blir gipsade. Den ena har alltid varit lite av en "He-Man" och kommer efter någon dag upp på benen och med mycket möda tar han sig framåt hoppandes och vinglandes, men än dock. På den andra som inte var riktigt lika tuff har sprickan satt sig lite djupare, orkar inte resa sig riktigt lika snabbt, benet värker lite mer på honom och behöver mer stöd. Kan kanske inte ens ta på sig skorna själv utan behöver stöttning. Den sistes benstomme var kanske inte riktigt lika grov som på den första, även om skadan är den densamme nästan så ser de två personerna olika ut och kan hantera skadan på olika sätt.
Jag skulle vilja påstå att det är nästan exakt likadant när vi pratar om psyket. Vissa har ett starkare psyke, klarar av att hantera vissa situationer lättare, har kanske mycket stöttning runtomkring sig. Andra har inte lika starkt psyke, inte lika lätt för att hantera krisartade situationer och behöver mer stöttning och mer hjälp. Det är inte likt för alla, det finns ingen lösning som är universal för oss alla när det gäller psyket. Vissa säger "medicin" vissa säger "dödshjälp" vissa säger "lås in dom". Men precis som med ett brutet ben måste man se till personen själv och vilken hjälp just den personen behöver.
Tack för mig.
August 17, 2005
Tycker var och en ska ha rätt att bestämma om man själv ska leva. men det är allas vår skyldighet som medmänniskor att göra allt vi kan för att hindra att folk i vår omgivning drivs dit hän.
Vill bara tillägga att man inte kan "ta självmord". Det heter "ta sitt liv" eller "begå självmord" (attans nån han före)
August 11, 2005
Det är skillnad på dödshjälp och självmord, jag är mot att självmord ska vara ett alternativ för en (frisk?) människa eftersom denne blivit påtvingad en sådan val. Tex förlorat allt vad heter jobb, familj, hem etc och bara har kvar ett fåtal val där självmord är en av dem.
Men dödshjälp är jag för om det är ens riktiga vilja.
September 3, 2001
Å andra sidan borde man väl kanske avla fram psykiskt starkare personer med tiden, om man låter de som vill begå självmord göra det, eller till och med uppmuntra det hehe.
Men jo mobbning är ju fel oavsett. Jag tycker att lärare borde få större rättigheter för att ingripa med handgemäng i värsta fall. Många verkar ju inte ens veta vad reglerna för nödvärn och övertagande av nödvärn är. Och så kanske ha mer befogenheter för kraftigare åtgärder både till offrets fördel och mobbarens nackdel.
På mitt jobb som vikarie för högstadieelever märker man ju tydligt hur vissa elever kan utöva hets mot folkgrupp, misshandel, snatteri/stöld/rån, utpressning, kränkningar och sexuella trakasserier utan några konsekvenser. I bästa fall blir föräldrarna ringda och det kanske blir möte med rektorn. Men därefter fortsätter beteendet, eftersom det enda man gör är att vifta på fingret och säger "aja baja".
Och allvarligt talat så gör dom inte så här för att dom "mår dåligt" eller har haft dålig uppväxt. Enda anledningen är att dom kan komma undan med det, att det lönar sig och att ingen vågar sätta gränser.
August 7, 2001
AnonymousKiller wrote: Allt som inte kränker personens äganderätt. Om persoenen vill ta livet av sig så visst får hon/han det. Hon/Han äger ju sin kropp.
Dom som hamnar i en så svår depression så dom försöker ta sitt liv. När dom väl kommer ur sin depression så är många glada att deras liv fortlöper.
Det är inget val dom gör, det är enda alternativet i det läget.
July 27, 2002
AnonymousKiller wrote: Personen tänker själv: Åh, mitt liv suger. Jag dödar mig själv.
Borde inte hon/han få göra det? Eller tänker du inkräkta på hennes/hans äganderätt?
Svår fråga med tanke på omständigheterna. Jag tycker att man ska få ta sitt liv om man vill det. Det kan handla om andra saker exempelvis. Om min flickvän skulle dö skulle jag vilja ha rätt att ta mitt liv om jag så ville vid tillfället. Det behöver inte heller handla om svaghet, utan att få avsluta sitt liv när det har varit som bäst förutom den senaste tragedi som hänt. Och sådana saker skulle faktiskt jag själv vilja bestämma om.
4 Guest(s)