Sju av tio mc-förare kör för fort|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sju av tio mc-förare kör för fort
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1153718
August 28, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: http://br.youtube.com/watch?v=.....38;search=

När jag ser det där så är det nästan så jag hoppas att idioten kör av vägen innan han skadar eller dödar någon annan...

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1153730
August 28, 2007 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade varit nice om han failat och sekunden efter hade låtit *du dump*. :bgrin:

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1153850
August 29, 2007 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt sjukt vad en sån hoj kan axa.

Fattar dock inte hur de kan köra så fort. Jag ahr varit uppe som max i 180 en gång med bil, och det tyckte jag gick jäkligt fort. Hur kan man tro att man kan kontrollera hojen i de hastigheterna. Kommer det en korsning eller nåt syns inte motorcykeln på det avståndet, och han lär inte hinna stanna. Splatt...

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1153855
August 29, 2007 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

"Dödens kurva" i Pixbo mellan Mölndal och Mölnlycke var ett praktexempel på mc-magnet. Roliga backar och dålig sikt. Nu har de planat ut vägen och gjort det säkrare pga alla olyckor.

Visst, många bilförare kör "för fort" men hur många ligger i 180 knyck?

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1153859
August 29, 2007 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld, det är ju en förbannad skillnad på att köra motorcykel och bil i de hastigheterna. Har kört både bil och motorcykel (och skoter) i över 200 och det känndes tryggare på cykeln. Dessutom så har den högst 1/3 av bromsträckan som en bil har.

Tycker dock ändå det är förkastligt att göra så där mot poliser och allmänna vägar... Vist kan de va kul om de kör på ett hjul eller stylar lite men det skall vara under väldigt genomtänkta former.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1153878
August 30, 2007 - 1:54 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Edvuld, det är ju en förbannad skillnad på att köra motorcykel och bil i de hastigheterna. Har kört både bil och motorcykel (och skoter) i över 200 och det känndes tryggare på cykeln. Dessutom så har den högst 1/3 av bromsträckan som en bil har.

Tycker dock ändå det är förkastligt att göra så där mot poliser och allmänna vägar... Vist kan de va kul om de kör på ett hjul eller stylar lite men det skall vara under väldigt genomtänkta former.

Nu får du väl ta och klippa dig lite.

En normalbil bromsar i snitt från 100km/h till stillastående på 38m. Att en båge ska få ner samma fart på 12,6m är totalfel. Däremot så stannar duktiga hojåkare på 25-27m.

Men de kanske bara var en tankevurpa av dig att hojen har 1/3 kortare bromssträcka än bilen.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1153880
August 30, 2007 - 3:26 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Edvuld, det är ju en förbannad skillnad på att köra motorcykel och bil i de hastigheterna. Har kört både bil och motorcykel (och skoter) i över 200 och det känndes tryggare på cykeln. Dessutom så har den högst 1/3 av bromsträckan som en bil har.

Det stämmer säkert det du skriver, har inte kört motorcykel så jag vet inte, men det måste ju fortfarande vara jäkligt svårt att uppfatta saker i den hastigheten, även om man kan stanna på 1/3 av sträckan.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1153886
August 30, 2007 - 5:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag överdrev nog en aning men 25-27m?! Nej...

Är inte körskolans krav typ de? Går nog att bromsa betydligt fortare än man krävs bromsa för att klara kortet.

Finns det ingen här som kan backa upp mina "vilda teorier"?

Edit: Jag kan nog ha gjort en tankevurpa som du sa. Men mitt minne av uppkörningen är väl skramblat av mitt hårda levende... Men väntar fortfarande på någon annans utlåtande innan jag blottar hela strupen.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1153920
August 30, 2007 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde en googlesökning på "bromssträcka mc". Första länken är denna:
http://www.sporthoj.com/forum/.....hp?t=56529

Citat från Kreuger där:
Håller med om att 25 meter vid 90 km/h var ett hårt krav. Tror jag faktiskt inte på. Vi mätte lite bromssträckor vid olika fart på Lunda flygfält för några veckor sen. Jag lyckades få ner det till 25 meter från 100 knyck några gånger men oftast vart det nån meter till pga bakhjulslyft.

Bör tilläggas att jag inte ens kör mc 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 389
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL