August 7, 2001
hawkie wrote: http://br.youtube.com/watch?v=.....38;search=
När jag ser det där så är det nästan så jag hoppas att idioten kör av vägen innan han skadar eller dödar någon annan...
September 20, 2001
Helt sjukt vad en sån hoj kan axa.
Fattar dock inte hur de kan köra så fort. Jag ahr varit uppe som max i 180 en gång med bil, och det tyckte jag gick jäkligt fort. Hur kan man tro att man kan kontrollera hojen i de hastigheterna. Kommer det en korsning eller nåt syns inte motorcykeln på det avståndet, och han lär inte hinna stanna. Splatt...
February 12, 2002
Edvuld, det är ju en förbannad skillnad på att köra motorcykel och bil i de hastigheterna. Har kört både bil och motorcykel (och skoter) i över 200 och det känndes tryggare på cykeln. Dessutom så har den högst 1/3 av bromsträckan som en bil har.
Tycker dock ändå det är förkastligt att göra så där mot poliser och allmänna vägar... Vist kan de va kul om de kör på ett hjul eller stylar lite men det skall vara under väldigt genomtänkta former.
October 22, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Edvuld, det är ju en förbannad skillnad på att köra motorcykel och bil i de hastigheterna. Har kört både bil och motorcykel (och skoter) i över 200 och det känndes tryggare på cykeln. Dessutom så har den högst 1/3 av bromsträckan som en bil har.
Tycker dock ändå det är förkastligt att göra så där mot poliser och allmänna vägar... Vist kan de va kul om de kör på ett hjul eller stylar lite men det skall vara under väldigt genomtänkta former.
Nu får du väl ta och klippa dig lite.
En normalbil bromsar i snitt från 100km/h till stillastående på 38m. Att en båge ska få ner samma fart på 12,6m är totalfel. Däremot så stannar duktiga hojåkare på 25-27m.
Men de kanske bara var en tankevurpa av dig att hojen har 1/3 kortare bromssträcka än bilen.
September 20, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Edvuld, det är ju en förbannad skillnad på att köra motorcykel och bil i de hastigheterna. Har kört både bil och motorcykel (och skoter) i över 200 och det känndes tryggare på cykeln. Dessutom så har den högst 1/3 av bromsträckan som en bil har.
Det stämmer säkert det du skriver, har inte kört motorcykel så jag vet inte, men det måste ju fortfarande vara jäkligt svårt att uppfatta saker i den hastigheten, även om man kan stanna på 1/3 av sträckan.
February 12, 2002
Jag överdrev nog en aning men 25-27m?! Nej...
Är inte körskolans krav typ de? Går nog att bromsa betydligt fortare än man krävs bromsa för att klara kortet.
Finns det ingen här som kan backa upp mina "vilda teorier"?
Edit: Jag kan nog ha gjort en tankevurpa som du sa. Men mitt minne av uppkörningen är väl skramblat av mitt hårda levende... Men väntar fortfarande på någon annans utlåtande innan jag blottar hela strupen.
October 22, 2002
Jag gjorde en googlesökning på "bromssträcka mc". Första länken är denna:
http://www.sporthoj.com/forum/.....hp?t=56529
Citat från Kreuger där:
Håller med om att 25 meter vid 90 km/h var ett hårt krav. Tror jag faktiskt inte på. Vi mätte lite bromssträckor vid olika fart på Lunda flygfält för några veckor sen. Jag lyckades få ner det till 25 meter från 100 knyck några gånger men oftast vart det nån meter till pga bakhjulslyft.
Bör tilläggas att jag inte ens kör mc 🙂
1 Guest(s)