Sjuka blir utan pengar när reglerna ska följas|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sjuka blir utan pengar när reglerna ska följas
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 14, 2005 - 6:08 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.borastidning.se/bt/.....ion=208849

När försäkringskassan strikt tillämpar reglerna slår det mot sjuka som förlorar sin ersättning.
Industrifackets ombudsman Pauli Kuitunen är starkt kritisk. Han hjälper nu medlemmar som förlorar sin sjukpenning, men är för sjuka för att få ett jobb.

Undrar om dom kommer inse att dom begår ett misstag.
För det är dom som är mest utsatta som drabbas i slutändan.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
822134
January 14, 2005 - 6:23 am
sp_Permalink sp_Print

Visst är det bra att dom rensar upp bland sjukskrivingarna. Finns många som är sjukskrivna även fast dom skulle kunna jobba. Dock är det tråkigt att det slår mot vissa som inte kan eller får jobb.

Är ju lika vart f*n moralen har tagit vägen när folk tycker det är OK att vara hemma från jobbet för att man är trött, bakis eller bara allmänt seg. Usch. Sorry att det var OT.

obelix
Member
Medlem
822151
January 14, 2005 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Visst behövs det rensas upp, men jag tycker dom gör det på fel sätt.

Ifråga sätt läkarna som sjukskriver istället, inte dom som är sjukskrivna.

Det blir rätt sjukt när handläggaren och försäkringsläkaren ska bestämma över någon dom inte ens har träffat.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
822161
January 14, 2005 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Ge dem ett jobb som telefonförsäljare, det bör väl de flesta klara av.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
822174
January 14, 2005 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Jobbat på kassan och det är fan inte lätt altså.
Jobba där en månad och klaga sen!

Folk som mer eller mindre bestämt sig för att inte jobba resten av sina liv. Alla dessa personer överbelastar hela systemet och det tar lång tid innan man hinner ikapp.

Hjälpte till med bearbetning av inkommande "fall" ett tag.. Vi snackade nästan 1-metershög stapel med papper / dag som var och ett måste behandls och skötas på ett korrekt sätt... detta bara på kontroret jag jobbade på!

Om folk gav fan i att fula sig och låta kassan göra massor med onödigt jobb så skulle det bli bättre.

Tyvärr fungerar det ju så att samma regler gäller alla. För att få stopp på alla som "inte är sjuka" måste reglerna ändras och drabbar då dom som är sjuka.

Problemet kvarstår ändå, för många skitanmälningar som gör att allt hamnar efter. Detta leder till att folk får sina pengar senare än dom ska och HÄR tar som rikstigt sjuka skada...

Tom personale på McDonalds skulle se sin arbetsplats som rena semestern mot kassan där alla jobbar arslet av sig!
(aldrig jobbar på mcdonalds men personaen ser iaf asstressade ut :))

obelix
Member
Medlem
822178
January 14, 2005 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova
Dom som jobbar där gör ett superjobb, det är inte dom som är bovarna, det är som som bestämmer reglerna som är det.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
822180
January 14, 2005 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: SuperNova
Dom som jobbar där gör ett superjobb, det är inte dom som är bovarna, det är som som bestämmer reglerna som är det.

Nej, bovarna är de som utnyttjar system. Hade inte folk fuskat så mycket, så hade man inte behövt ifrågasätta de som verkligen är sjuka.
Jag vet minst 5 personer som har fuskat med sjukersättning i olika former. Och jag tror inte jag är speciell. De flesta har, eller känner någon som har fuskat.

obelix
Member
Medlem
822189
January 14, 2005 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix]SuperNova

Nej, bovarna är de som utnyttjar system. Hade inte folk fuskat så mycket, så hade man inte behövt ifrågasätta de som verkligen är sjuka.
Jag vet minst 5 personer som har fuskat med sjukersättning i olika former. Och jag tror inte jag är speciell. De flesta har, eller känner någon som har fuskat.

Nope, dom som utnyttjar systemet är inte bovar, dom är skitstövlar.

denstore
Member
Medlem
822204
January 14, 2005 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix]SuperNova

Nope, dom som utnyttjar systemet är inte bovar, dom är skitstövlar.

Nej, nu har du nog fått det hela om bakfoten.
Skitstövel. Någon som är otrevlig och gör saker besvärligt för andra.
I detta fallet de som stiftar lagar och regler.
Bov. Någon som utför en kriminell handling. T.ex. utnyttjar sjukförsäkringssystemet utan att egentligen ha rätt att göra det.

Just att folk i detta landet har så svårt att skilja på bov och skitstövel är det största problemet vi har idag. Visst, det kanske borde vara kriminellt att förändra lagar och regler till det sämre, men nu är det inte det. Det gör politiker till skitstövlar. Men bara för att de beter sig för jäkligt, så ger det inte vanligt folk rätt att kriminellt utnyttja systemet.
Som läget är idag, så tycker folk att det är samma sak att jobba svart med sjukersättning, som att sitta på ett toppjobb och sko sig på människor därifrån. Nu är det inte så det är. Det ena är lagligt, men kanske inte borde vara det. Det andra är definitivt en kriminell handling.
Att vi idag har så pass många sjukskrivna är bara ett tecken på moralens förfall. Visst, du kanske blir drabbad, men skyll inte detta på lagstiftarna. Skyll det på de som fuskar. Det är dessa personer som har dragit systemet till botten.

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
822325
January 14, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaaa en länkning till Borås tidning, usch det är ju värre än AB ju.
Ok kanske inte så farligt, men det enda BT har att komma med är serierna.

Kul att se en Boråsare här ivf, är en gammal Brämhultare själv.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
822806
January 15, 2005 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

Hopppas att jag kan komma tillbaka till jobbet. För om man har en skada som läkare säger är så svår att det blir sjukpesion eller liknande och någon man aldrig träffat anser sig ha rätt att upphäva det beslutet. Ja, bombtillverkningen skulle ju nå rekordnivåer i min lägenhet iaf. Nu är det ju inte så illa med mig, jag har ju alltid haft det bra. 🙄

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
822898
January 15, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte säga att jag har fullt förtroende för folk som värkligen är sjuka. Min granne har te.x. en svår magsjukdom, och dom som är sjuka ska ha sjukpenning.

Visst det är synd att folk drabbas men man måste rännsa upp. Sverige kan inte vara Europas sjukaste folk. Jag vet många som fuskar. Dom var sjukskrivna men dom orkar inte gå till jobbet så dom softar hemma med en massa bidrag. Om jag får gissa själv så kan nog 1/4 av alla som är sjukskrivna i själva värket jobba.

När sjukskrivningarna kostar 120miljarder så måste man göra något åt saken. Gör vi inte det så kommer det att stiga ännu mera, och tyvärr så drabbas vissa men det blir alltid så. Om man te.x. reformerar på ett företag så drabbas folk eller när dom bantar försvaret så drabbas folk tyvärr det är så, det är synd men det är något vi måste göra.

denstore
Member
Medlem
822909
January 15, 2005 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Tänkte säga att jag har fullt förtroende för folk som värkligen är sjuka. Min granne har te.x. en svår magsjukdom, och dom som är sjuka ska ha sjukpenning.

Visst det är synd att folk drabbas men man måste rännsa upp. Sverige kan inte vara Europas sjukaste folk. Jag vet många som fuskar. Dom var sjukskrivna men dom orkar inte gå till jobbet så dom softar hemma med en massa bidrag. Om jag får gissa själv så kan nog 1/4 av alla som är sjukskrivna i själva värket jobba.

När sjukskrivningarna kostar 120miljarder så måste man göra något åt saken. Gör vi inte det så kommer det att stiga ännu mera, och tyvärr så drabbas vissa men det blir alltid så. Om man te.x. reformerar på ett företag så drabbas folk eller när dom bantar försvaret så drabbas folk tyvärr det är så, det är synd men det är något vi måste göra.

En av de största nackdelarna med fusket är att de som verkligen är sjuka kommer att få svårare med sin ersättning, men ännu värre är det att fler och fler kommer att bli sjuka.
När folk sätter i system att sjukskriva sig, så kommer någon annan att få betala detta. Problemet är att folk är så korkade, att de tror att det inte drabbar folk i deras närhet. Det är ju kassan eller regeringen eller någon annan som betalar tror de. Men till syvende och sist så skall ersättningen betalas. Och detta kommer att leda till en ännu hårdare arbetsbörda för de som inte fuskar, och en ännu större exploateringsgrad från arbetsgivarens sida.
Det är bara att inse. Den sedan 70-talet vansinnesbortskämda arbetarklassen har målat in sig i hörnet. Snart går det inte längre. Systemet rasar ihop, och det kommer inte att finnas någon här och sopa upp efter dem.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
822913
January 15, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Många av de som är sjuka skulle mycket väl kunna göra ett annat jobb.
Men det är bekvämt även för dem att gå hemma.

Sett många som gör så, de går hemma, kommer tillbaka, arbetstränar eller jobbar ett par veckor och sedan går de hemma igen eftersom de är sjuka igen.

skinner
Member
Medlem
822914
January 15, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Varför inte sänka "köttbergens" penioner då?

Känner mig inte så hipp att behöva betala en massa skatt till dom som har brytigt ner våran ekonomi.

Tyvärr så måste jag säja att jag är för reformen innom försäkringskassan. Det är ett viktigt steg som måste göras. Annars så kommer folk att ligga hemma och slappa på mina pengar. Sånt tål inte jag att behöva veta att mina pengar går till någon som lever på en massa bidrag när den i själva värket kan i alla fall jobba 50%.

Håller med någon på tv att det är oss det är synd om. Vi som måste betlala pengar till fuskare. Jag betalara gärna pengar till persioner som värkligen är sjuka men då säkert 30% av alla sjukskrivna kan jobba så vill inta jag betala några pengar.

nobody
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
822920
January 15, 2005 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Man måste KONTROLLERA. vissa har föräldrapenning, barnbidrag OCH sjukpenning samtidigt, andra kanske inte alls är sjuka, utan jobbar och har sjukpenning.

Sen finns det dom som tjänar MER på att ha sjukpenning och varför ska man ARBETA när man kan stanna hemma och tjäna bättre?

skinner
Member
Medlem
822922
January 15, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

nobody wrote: Sen finns det dom som tjänar MER på att ha sjukpenning och varför ska man ARBETA när man kan stanna hemma och tjäna bättre?

Visst men så ska det ju inte vara. Det skall vara mer lönsamt att arbeta en att leva på bidrag. Bidragen är tyvärr för höga.

Men jag skulle så i alla fall ha arbetat i stället för att leva på bidrag. För då tar jag kanske någon sjuks bidrag.

En lösning som jag måste säja att jag tror på är att kvottera bidragen. Då skulle försäkringskassan vara tvungna att vara mer nogranna. Som det ser ut nu så kan ju halva befolningen bli sjukskrivna.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
822930
January 15, 2005 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

En stor del av problemet ligger i bristande moral, varför gå och jobba när jag kan ligga hemma och softa. Varför inte nyttja systemet när "storgubbarna" gör det? Om dom kan motivera pensioner och löner på hundratals miljoner till sej själva, varför ska inte jag kunna vara hemma en dag extra?

Nä vad som måste till är att folk får tillbaka moral och ansvar, både hög som låg. Det är precis lika kriminellt att roffa åt sej monsterlöner och pensioner, som dom stjäl från företag/ägare samt arbetare, som det är att fuska med sjukskrivningar o dyl.

Men med tanke på att det är dom som bestämmer som stjäl pengar så är det liten risk att det kommer att ändras, enklare att klämma åt den stora anonyma massan än att inse sin egen del i problemet.

Själv har jag haft tur genom åren, bröt armen (på jobbet, ramlade ner från flaket 🙂 ) för snart 14 år sedan så jag blev sjukskriven 3 veckor, efter det har jag inte varit sjuk en dag. Finns andra som inte haft samma tur.

skinner
Member
Medlem
822936
January 15, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Har man gjort rätt för pengarna så ska man få ha kvar dom. Man har inte gjort rätt för pengarna om man bidragsfuskar.

denstore
Member
Medlem
822947
January 15, 2005 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: En stor del av problemet ligger i bristande moral, varför gå och jobba när jag kan ligga hemma och softa. Varför inte nyttja systemet när "storgubbarna" gör det? Om dom kan motivera pensioner och löner på hundratals miljoner till sej själva, varför ska inte jag kunna vara hemma en dag extra?

Nä vad som måste till är att folk får tillbaka moral och ansvar, både hög som låg. Det är precis lika kriminellt att roffa åt sej monsterlöner och pensioner, som dom stjäl från företag/ägare samt arbetare, som det är att fuska med sjukskrivningar o dyl.

Saken är att det idag inte är olagligt med monsterlöner och bisarra pensioner. Däremot är svartarbete och bidragsfusk olagligt.
Att svensken av idag tycker att direktörernas löner är giltiga argument för kriminell verksamhet är det stora problemet.
För min del kan man klämma åt alla fuskare, från slott till koja. Men man kan inte fortsätta att hävda saker som att man måste börja med att komma åt problemet uppifrån. Folkvalda skall representera folket, och är folket korrupt, så kommer garanterat deras valda också att vara det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 205
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL