January 28, 2003
Det är ju bara att inse att systemet är snett. Bara för mig att titta över gatan, grannarna är sjukskrivna bägge två, hon sjukpensionär och han arbetslös. Nu är han dock sjukskriven för ryggproblem. Jag är tvärsäker på att han fått dem när han varit ute och skottat snö eller dragit upp buskar i trädgården...
Ännu roligare är det att de under de senaste 2 åren haft 3, nya, bilar och 2 husvagnar. Nu har de dock ingen husvagn, sprillans ny husbil istället. Är det rätt att kunna ha sån konsumption när man är sjukpensionär/arbetslös?
Inte en chans i helvetet enligt mig. Hon är sjukpensionär pga ledvärk, men kan utan problem jobba i trädgården 8 timmar om dagen, veckan om. Då BORDE man kunna jobba iaf 4 timmar om dagen, eller?
Visst skall de som verkligen är sjuka ha rätt ersättning, men börja peka ut fuskarna i er omgivning först, så skall det nog lösa sig.
Även som obelix sa, man borde även kontrollera läkarna. Mor min jobbar på vårdcentralen i byn, här är det EN läkare som står för alla heltidssjukskrivningar, en annan har inte en enda patient som är heltidssjukskriven. Makes you wonder.
November 27, 2003
MrWeizel wrote: Inte en chans i helvetet enligt mig. Hon är sjukpensionär pga ledvärk, men kan utan problem jobba i trädgården 8 timmar om dagen, veckan om. Då BORDE man kunna jobba iaf 4 timmar om dagen, eller?
Beror ju helt på vad man ska jobba som. Min mor har fruktansvärda problem med ledvärk och reumatism (började redan vid 30 års ålder) och hon måste röra på sig för att det inte ska bli värre och då är trädgårdsarbete ett väldigt bra sett för det. Hon gör det för att inte må sämre inte för att hon kan. Det är vanligt att man måste hålla igång med något lätt arbete för att lederna inte ska packa ihop och då gäller det att ha ett lätt arbete man kan utföra utan stress och i sin egen takt.
Vet itne hur det är för henne dock, men man ska vara väldigt försiktig med att dra alla över en kam och ditt exempel är inte bra i detta fall 😉
//Andreas
March 14, 2004
Visst håller jag med om att politikerna är korruppta. Te.x. vissa ministrar har över 100.000kr i månaden. Så ska det ju inte vara. Men jag är nog lite moderat och anser att monsterlöner är rätt om man förkänar dom. Jag anser personligen att Donald Trumph eller Ingvar Kamprad har rätt till varenda öre som dom äger, då dom har jobbat ihop dom.
Men som sakt fuskare (vare sig det gäller skatt eller bidrag) har ingen rätt till sina pengar och enligt mig så borde te.x. bidragsfuskare behöva betala tillbaka pengarna. Så dom som är sjukskrivna trotts att dom kan jobba ska betala tillbaka delar av sina sjukbidrag.
April 18, 2003
denstore wrote:
För min del kan man klämma åt alla fuskare, från slott till koja. Men man kan inte fortsätta att hävda saker som att man måste börja med att komma åt problemet uppifrån. Folkvalda skall representera folket, och är folket korrupt, så kommer garanterat deras valda också att vara det.
Jag för min del hävdar inte att man ska komma åt problemet uppifrån, jag menar att man kan inte bara jaga dom som har det sämst ställt utan alla, hög som låg, måste komma till sans.
Sen tror jag att det är tvärtom, om dom folkvalda är korrupta så kommer dom som väljer dom att också bli det, högfolket har garanterat fuskat mer och längre än arbetarklassen... betänk att det är dom senaste 50 åren eller så som det har kommit till allmänhetens kännedom vad dom högre upp har pysslat med i alla tider, det är också då som fusket i övrigt har ökat... det beror nog inte enbart på det men helt klart har det ett samband.
Det håller inte att köra med den gamla klassikern "gör som jag säger, inte som jag gör" längre, utan man måste styra genom föredöme idag då så gott som allt kommer fram förr eller senare i dagens infosamhälle.
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: Sen tror jag att det är tvärtom, om dom folkvalda är korrupta så kommer dom som väljer dom att också bli det, högfolket har garanterat fuskat mer och längre än arbetarklassen... betänk att det är dom senaste 50 åren eller så som det har kommit till allmänhetens kännedom vad dom högre upp har pysslat med i alla tider, det är också då som fusket i övrigt har ökat... det beror nog inte enbart på det men helt klart har det ett samband.
Det håller inte att köra med den gamla klassikern "gör som jag säger, inte som jag gör" längre, utan man måste styra genom föredöme idag då så gott som allt kommer fram förr eller senare i dagens infosamhälle.
Du läste inte vad jag skrev, eller? Det handlar främst om att sätta dit dem som bryter mot lagen. Om man gör det i första hand, så kan man nog ta itu med vansinneslönerna hos politiker och liknande också.
Jag undrar lite var du får att arbetarklassen skulle vara skuldfri ifrån ur ett historiskt perspektiv? Vad får dig att säga att arbetarklassen skulle ha fuskat mindre än någon annan? Jag tror inte ett dyft på det, och jag har aldrig läst något som skulle visat på det heller. Fusk har funnits inom alla grupper, alltid. Att sedan samtliga antagligen fuskade mindre för 50 år sedan, det är en annan sak.
På fullt allvar så ser inte samhället alls ut som det gjorde för 50 år sedan. Det finns ingen utsatt arbetarklass, som behövs enas för att stå på sig mot de exploaterande kapitalisterna. Det är ett överspelat kapitel. Att man t.ex. idag står och försöker skydda byggjobbarna mot den otäcka strömmen av arbetskraft från baltikum är för mig direkt skrattretande. De vill ju ha monopol på fusket! Man skrattar nästan på sig. Varför skall balterna ha svensk lön idag, när svenska byggjobbare har jobbat i bl.a. baltikum tidigare, och bestämt argumenterat för att man skall ha lön efter var man bor? Det här handlar enbart att byggfacket inte vill ha konkurrens från östarbetare. Inte så konstigt heller. De jobbar bättre och billigare, är inte lika gnälliga och snor inte lika mycket. Vad skulle hända med den svenske byggjobbaren om det blev en konkurrenssättning på marknaden? Tja, vem vet, han kanske skulle bli tvungen att få lön som en akademiker, men frågan är om han skulle klara sig på så lite.....;)
June 18, 2001
Hellre fuskare än sjuka utan ersättning.
Sedan får man nog ställa lite krav på läkare och psykologer som ordnar med sjukskrivning att de inte sjukskriver vem som helst.
Undersöks orsaken till sjukdomen hos de som är långtidssjukskrivna? Vad hjälper en månads vila för stress eller utslitning om arbetssituationen är likadan när man kommer tillbaka?
January 12, 2004
MrWeizel wrote: Det är ju bara att inse att systemet är snett. Bara för mig att titta över gatan, grannarna är sjukskrivna bägge två, hon sjukpensionär och han arbetslös. Nu är han dock sjukskriven för ryggproblem. Jag är tvärsäker på att han fått dem när han varit ute och skottat snö eller dragit upp buskar i trädgården...
Ännu roligare är det att de under de senaste 2 åren haft 3, nya, bilar och 2 husvagnar. Nu har de dock ingen husvagn, sprillans ny husbil istället. Är det rätt att kunna ha sån konsumption när man är sjukpensionär/arbetslös?
Inte en chans i helvetet enligt mig. Hon är sjukpensionär pga ledvärk, men kan utan problem jobba i trädgården 8 timmar om dagen, veckan om. Då BORDE man kunna jobba iaf 4 timmar om dagen, eller?
Visst skall de som verkligen är sjuka ha rätt ersättning, men börja peka ut fuskarna i er omgivning först, så skall det nog lösa sig.
Även som obelix sa, man borde även kontrollera läkarna. Mor min jobbar på vårdcentralen i byn, här är det EN läkare som står för alla heltidssjukskrivningar, en annan har inte en enda patient som är heltidssjukskriven. Makes you wonder.
Har man rätt försäkringar så kan man få en hel del pengar.
Tack vare mitt fd fackförbund, som trollade bort min försäkring, gick jag miste om 100-150 000:- iom att jag är sjukskriven.
Och om jag hade blivit sjukpensionär så hade jag fått mer pengar.
Den enda gången man kan tjäna på att vara sjukskriven är om man är "korttisdssjukskriven", om man som jag är långtidssjukskriven så finns det inga möjligheter att tjäna på det, om man inte jobbar svart.
April 18, 2003
denstore wrote:
Du läste inte vad jag skrev, eller?
Jag undrar lite var du får att arbetarklassen skulle vara skuldfri ifrån ur ett historiskt perspektiv? Vad får dig att säga att arbetarklassen skulle ha fuskat mindre än någon annan? Jag tror inte ett dyft på det, och jag har aldrig läst något som skulle visat på det heller.
Jorå jag läste nog vad du skrev, men vi pratar om 2 olika saker, du om lagligt fel, jag om moraliskt fel.
Angående att det fuskades mindre förr så tror jag att det inte skedde helt enkelt därför att man inte gjorde så förr, men precis som du har jag inget fast belägg för det hela. Jag har aldrig läst nått som säger att dom fuskade lika mkt eller mindre förr, men jag tror bestämt att moralen var högre då.
Jag fullständigt övertygad om att fuskandet kommer uppifrån helt enkelt för att det var bara dom som hade möjlighet att göra det.
Kanske ska förtydliga mej lite om monsterlöner, den som startar ett företag får ju plocka ut den lön han tycker sej ska ha, det är helt riktigt då det är hans bolag (Ingvar Kamprad tex), men när det glider in nån nisse (Barnevik tex) och jobbar några år i ett etablerat företag och lyfter dom löner dom gör då är det nått som är snett. Hur motiverar man en pension på 800 miljoner eller vad det nu var för sej själv? I synnerhet som lönen sätts av kamrater och släktingar som man dan efter ska bestämma lönen åt själv. Kliar du min rygg så kliar jag din...
Förfallet sker över hela linjen, från socfall till näringslivstoppen, men det är bara i botten det jagas, det är det jag tycker är fel.
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=denstore]
Du läste inte vad jag skrev, eller?
Jag undrar lite var du får att arbetarklassen skulle vara skuldfri ifrån ur ett historiskt perspektiv? Vad får dig att säga att arbetarklassen skulle ha fuskat mindre än någon annan? Jag tror inte ett dyft på det, och jag har aldrig läst något som skulle visat på det heller.
Jorå jag läste nog vad du skrev, men vi pratar om 2 olika saker, du om lagligt fel, jag om moraliskt fel.
Angående att det fuskades mindre förr så tror jag att det inte skedde helt enkelt därför att man inte gjorde så förr, men precis som du har jag inget fast belägg för det hela. Jag har aldrig läst nått som säger att dom fuskade lika mkt eller mindre förr, men jag tror bestämt att moralen var högre då.
Jag fullständigt övertygad om att fuskandet kommer uppifrån helt enkelt för att det var bara dom som hade möjlighet att göra det.
Kanske ska förtydliga mej lite om monsterlöner, den som startar ett företag får ju plocka ut den lön han tycker sej ska ha, det är helt riktigt då det är hans bolag (Ingvar Kamprad tex), men när det glider in nån nisse (Barnevik tex) och jobbar några år i ett etablerat företag och lyfter dom löner dom gör då är det nått som är snett. Hur motiverar man en pension på 800 miljoner eller vad det nu var för sej själv? I synnerhet som lönen sätts av kamrater och släktingar som man dan efter ska bestämma lönen åt själv. Kliar du min rygg så kliar jag din...
Förfallet sker över hela linjen, från socfall till näringslivstoppen, men det är bara i botten det jagas, det är det jag tycker är fel.
Det är hur enkelt som helst att försvara. Om företaget tycker att de kan ge en person en idiotiskt hög lön, så finns det ingen anledning att gnälla, så länge det inte bryter mot lagen. Kamprads lön är klart tveksam i detta fallet, medans faktiskt Barneviks inte alls var tveksam enligt gällande lagstiftning. Hela anledningen att han lät bli den pensionen var att han hade större inkomster p.g.a av sina övriga styrelseuppdrag, som han troligtvis hade blivit av med om han hade propsat på att få behålla de berömda miljonerna.
Ge mig ett enda exempel på att fuskande skulle komma uppifrån. Det är det enda jag begär. Ett enda bevis på att det är ett faktum att fusk startar uppifrån och går neråt. Jag har letat i tjugo år, och fortfarande inte sett det. Har du?
Att närheten till kliande av släkt och vänners ryggar skulle vara något unikt för toppskiktet är också en klar illusion. Vad är kompismässigt hantverkande hemma hos kusiner? Eller att man jobbar lite hoss brorsan när han har det krisigt? Det är ingen skillnad. Det är skatteflykt lik förbannat. Men folk tycker det är OK, bara för att det handlar om tjänster och gentjänster. Och detta är ingen nyhet. Så har det alltid varit.
April 18, 2003
denstore wrote: Om företaget tycker att de kan ge en person en idiotiskt hög lön, så finns det ingen anledning att gnälla, så länge det inte bryter mot lagen.
Då är vi där igen, det är moraliskt fel att göra så, när folket ser att chefer, politiker osv inte håller igen så tror jag inte dom gör det heller. Gammgubben Wallenberg (Piter?) sa till dom som skulle in i toppen nått i stil med "Don't be hogs" dvs roffa inte åt er. Det finns ingen som säger sånt idag.
denstore wrote:
Kamprads lön är klart tveksam i detta fallet
Motivera gärna. Det är hans företag som han byggt upp från ingenting och som inte ägs av nån annan. Varför får inte han ta ut dom pengar han vill ur det bolaget? Nu vet jag ju inte hur mkt han tar ut, jag tror ingen annan vet heller men jag tvivlar på att det ens är i närheten av vad andra bolagschefer tar ut.
denstore wrote:
Ge mig ett enda exempel på att fuskande skulle komma uppifrån. Det är det enda jag begär. Ett enda bevis på att det är ett faktum att fusk startar uppifrån och går neråt. Jag har letat i tjugo år, och fortfarande inte sett det. Har du?
Ge mej ett enda bevis på att fuskandet kommer nerifrån då? Det går ju inte då det är en hönan eller ägget fråga. Jag tror benhårt att det kommer uppifrån för att det var dom som hade möjlighet att fuska helt enkelt. En bonnfamilj utan pengar kunde inte göra sånt, medans en patron hade både medel och möjlighet att göra det. Mycket vill ha mer, finns det ett gammalt ordstäv som lyder, ingen rök utan eld är ett annat. Det brukar ligga en del sanning bakom dom.
January 28, 2003
Delph1 wrote: Beror ju helt på vad man ska jobba som. Min mor har fruktansvärda problem med ledvärk och reumatism (började redan vid 30 års ålder) och hon måste röra på sig för att det inte ska bli värre och då är trädgårdsarbete ett väldigt bra sett för det. Hon gör det för att inte må sämre inte för att hon kan. Det är vanligt att man måste hålla igång med något lätt arbete för att lederna inte ska packa ihop och då gäller det att ha ett lätt arbete man kan utföra utan stress och i sin egen takt.
Vet itne hur det är för henne dock, men man ska vara väldigt försiktig med att dra alla över en kam och ditt exempel är inte bra i detta fall 😉
//Andreas
Du säger ju själv att man måste hålla igång med något lätt arbete, varför måste det ske inom husets väggar, i så fall? Men visst, det är ju bekvämare att gå och pula i trädgården, än att ha ett jobb...
Och drar jag alla över en kam, när jag uttalat pratar om MIN granne?
November 27, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Delph1]Beror ju helt på vad man ska jobba som. Min mor har fruktansvärda problem med ledvärk och reumatism (började redan vid 30 års ålder) och hon måste röra på sig för att det inte ska bli värre och då är trädgårdsarbete ett väldigt bra sett för det. Hon gör det för att inte må sämre inte för att hon kan. Det är vanligt att man måste hålla igång med något lätt arbete för att lederna inte ska packa ihop och då gäller det att ha ett lätt arbete man kan utföra utan stress och i sin egen takt.
//Andreas
Du säger ju själv att man måste hålla igång med något lätt arbete, varför måste det ske inom husets väggar, i så fall? Men visst, det är ju bekvämare att gå och pula i trädgården, än att ha ett jobb...
Och drar jag alla över en kam, när jag uttalat pratar om MIN granne?
Man slipper pressen helt enkelt och kan arbeta i sin egen takt. Man kan ta pauser när så behövs etc.
Jag sa inte att du drog alla över en kam heller, jag sa man ska var försktig med det, bl.a. eftersom vi alla har olika arbetsförmåga 😉
//Andreas
January 28, 2003
Delph1 wrote: Man slipper pressen helt enkelt och kan arbeta i sin egen takt. Man kan ta pauser när så behövs etc.
Jag sa inte att du drog alla över en kam heller, jag sa man ska var försktig med det, bl.a. eftersom vi alla har olika arbetsförmåga 😉
//Andreas
Och det är absolut helt omöjligt att de kan utföra något som helst arbete på grund av det. För det går inte att anpassa arbetsmiljön efter deras behov. Right...
Jag vet att det måste ändring till på även det planet, men största problemet ligger i att folk som inte behöver vara sjukskrivna ändå är det. Det behövs ändring på båda plan.
Du säger att man inte skall dra alla över en kam, och att mitt exempel var dåligt, i samma mening, hur skall det tolkas annars?
Är det en ursäkt att inte jobba, för att man har olika arbetsförmåga jämfört med andra? Där ser man.
November 27, 2003
MrWeizel wrote: Och det är absolut helt omöjligt att de kan utföra något som helst arbete på grund av det. För det går inte att anpassa arbetsmiljön efter deras behov. Right...
Jag vet att det måste ändring till på även det planet, men största problemet ligger i att folk som inte behöver vara sjukskrivna ändå är det. Det behövs ändring på båda plan.
Du säger att man inte skall dra alla över en kam, och att mitt exempel var dåligt, i samma mening, hur skall det tolkas annars?
Är det en ursäkt att inte jobba, för att man har olika arbetsförmåga jämfört med andra? Där ser man.
Nej, men få arbetsgivare ger den möjligheten att kunna ta en rast när man behöver och man måste jobba enligt fast schema och eftersom värken inte kommer efter samma fasta schema så måste man fortsätta jobba tils rasten kommer och vilket i långa loppet till att värken bara blir värre och man ännu sjukare.
Om man kunde erbjuda en flexibel arbetstid, vilket självklart är svårt, så skulle det göra det lättare för dom med dom besvären iaf.
Klantigt/otydligt av mig.
Sista tänker jag inte ens kommentera...
//Andreas
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote:
Ge mej ett enda bevis på att fuskandet kommer nerifrån då? Det går ju inte då det är en hönan eller ägget fråga. Jag tror benhårt att det kommer uppifrån för att det var dom som hade möjlighet att fuska helt enkelt. En bonnfamilj utan pengar kunde inte göra sånt, medans en patron hade både medel och möjlighet att göra det. Mycket vill ha mer, finns det ett gammalt ordstäv som lyder, ingen rök utan eld är ett annat. Det brukar ligga en del sanning bakom dom.
Jag har inte sagt att fuskandet kommer nerifrån, så varför skulle jag försöka bevisa det. Jag tror benägenheten till fusk är precis lika utbrett i alla klasser. Dock är det ett faktum att när det kommer till fusk med bidrag så är det knappast ett överklassproblem. De väljer att fuska med andra saker. T.ex nolltaxering eller liknande saker.
Min poäng är att all form av kriminalitet måste bekämpas. Men av någon anledning så ser inte folk det här fusket som något kriminellt.
Jag kan inte förstå ditt exempel. Vad skulle göra det mindre möjligt för bondfamiljen att fuska, medans patronen hade möjlighet?
Problemet med överklassens fifflande har oftast varit att de har utnyttjat kryphål i lagen för att kunna slippa betala, men ändå inte bryta mot lagen. Detta gör man enklare om man har medel för att betala någon som är insatt i systemet, t.ex. en skattejurist. Men detta är inte mot lagen. Det är ju själva poängen. Därför behövs det lagändringar för att komma åt den sortens fuskande. Men först kan vi börja med att sätta åt dem som helt uppenbart bryter mot de lagar vi har. Att fortsätta att se mellan fingrarna på brottslighet är det mest idiotiska man har gjort i det här landet. Ingenting har kostat sverige så mycket som slappheten gentemot kriminaliteten.
April 18, 2003
denstore wrote:
Jag har inte sagt att fuskandet kommer nerifrån, så varför skulle jag försöka bevisa det.
Var nog jag som missförstod dej då:
denstore wrote:
är folket korrupt, så kommer garanterat deras valda också att vara det
Detsamma var det om det kommer uppifrån eller inte, det kostar lika mkt ändå. Men så fort det ska jagas kostnader så är det alltid dom i botten som tvålas dit, man jagar aldrig i toppen. Det spelar ingen roll hur mkt dom fuskar så blir det så gott som aldrig nått av det hela. Ska bli kul att se vad L-E Peterson mfl får för straff, om något, för sina lagbrott. Blir väl som för Spång där Skandia själva, efter överenskommelse med Spång, vill att åklagaren ska lägga ner åtalet... there's something rotten in the state of Sweden.
denstore wrote:
Jag kan inte förstå ditt exempel. Vad skulle göra det mindre möjligt för bondfamiljen att fuska, medans patronen hade möjlighet?
Med vad skulle dom fuska? Det gick inte att ringa in och sjukskriva sej då precis, inte heller fiffla med skatten såvitt jag vet.
denstore wrote:
Problemet med överklassens fifflande har oftast varit att de har utnyttjat kryphål i lagen för att kunna slippa betala, men ändå inte bryta mot lagen. Detta gör man enklare om man har medel för att betala någon som är insatt i systemet, t.ex. en skattejurist. Men detta är inte mot lagen. Det är ju själva poängen. Därför behövs det lagändringar för att komma åt den sortens fuskande.
Håller med dej om det men chansen att såna lagar ska ändras är obefintlig. Det jag tycker är märkligast är att så fort det ges chans till fiffel så tas den utan eftertanke. Politiker som ivrigt debatterar för att det är fint att betala skatt tvekar inte en sekund att fuska med reseavdrag, representation, dubbla boenden osv.
1 Guest(s)