November 10, 2003
Lite kvällsläsning;
http://www.sciencedaily.com/re.....074728.htm
http://www.universityofcalifor.....ticle/5928
Kortfattat, sjukdommar som vi haft här har gjort att folk dött, de som överlevt har haft gener som gjort dem motståndskraftigare mot den sjukdommen, vissa av dessa sjukdommar har uppenbarligen likheter med hiv/aids då ~10% verkar ha viss motståndskraft mot de.. 🙂 :bok:
November 10, 2003
"The gene produces a receptor, called CCR5, that is the main entry port for HIV-1 into T cells and macrophages. While most people around the world have two CCR5 genes or alleles, about 10 percent of Europeans, on average, lack one of the alleles. They thus produce fewer CCR5 receptors, which hinders initial infection by HIV-1 and slows spread within the body once an immune cell has been infected. Those lacking both alleles produce no CCR5 receptor. "
Ett allel är en gen i ett visst locus, typ blåögdhetsgen -> i ögonfärgsplatsen på dna strängen, 10% i europa saknar en av generna för o skapa ccr5 som tydligen är bra för hiv/aids och ännu färre saknar båda.. gener är alltid i dubbel uppsättning i diploida celler.. hoppas de förklara nåt
April 3, 2007
jahapp...men forskarna borde ju kunna använda det dära cc5 elelr vad det hette o göra nått piller aqv som stoppar aids... eller är det de som är bromsmeedeciner, fast d bromsar ju bara!... men implantera en sån i allas dna typ... så blir alla imuna... skit billigt e det också! och mycket möjligt!!!....nooot!
November 10, 2003
Hagiz wrote: jahapp...men forskarna borde ju kunna använda det dära cc5 elelr vad det hette o göra nått piller aqv som stoppar aids... eller är det de som är bromsmeedeciner, fast d bromsar ju bara!... men implantera en sån i allas dna typ... så blir alla imuna... skit billigt e det också! och mycket möjligt!!!....nooot!
ccr5 är ett allel som kodar för ett protein som hiv använder sig av för att fästa på celler som jag förstog det, det är avsaknaden av det allelet som gör att folk klarar sig bättre mot hiv, så man skulle väl behöva byta ut de till nåt annat protein som inte skadar folk eller nåt.. finns säkert nån som förstår biologi bättre än mig som kan förklara :p
June 17, 2002
Hagiz wrote: jahapp...men forskarna borde ju kunna använda det dära cc5 elelr vad det hette o göra nått piller aqv som stoppar aids... eller är det de som är bromsmeedeciner, fast d bromsar ju bara!... men implantera en sån i allas dna typ... så blir alla imuna... skit billigt e det också! och mycket möjligt!!!....nooot!
stoppar man aids kommer ju dom stora läkemdelsföretagen inte kunna sälja bromsmedecin o sånt. det e ju där de har sin stora kassa ko. tänk dig en snubbe som har aids. käkar medicin i 15 år. fett med pengar till företaget medans ett botemedel bara används en gång..
konspiration i läkemedelsvärlden tror jag på...
November 10, 2003
MULLVADEN wrote: [quote=Hagiz]jahapp...men forskarna borde ju kunna använda det dära cc5 elelr vad det hette o göra nått piller aqv som stoppar aids... eller är det de som är bromsmeedeciner, fast d bromsar ju bara!... men implantera en sån i allas dna typ... så blir alla imuna... skit billigt e det också! och mycket möjligt!!!....nooot!
stoppar man aids kommer ju dom stora läkemdelsföretagen inte kunna sälja bromsmedecin o sånt. det e ju där de har sin stora kassa ko. tänk dig en snubbe som har aids. käkar medicin i 15 år. fett med pengar till företaget medans ett botemedel bara används en gång..
konspiration i läkemedelsvärlden tror jag på...
Nu är det ju inte så lätt att stoppa aids :b
November 27, 2003
obelix wrote: hur kan det komma sig att tex immunitet mot HIV/AIDS kommer från norra Europa och sprider sig ner mot Afrika, medans sjukdomen i sig kommer från Afrika och sprider sig mot norra europa?
Borde de inte gå mer hand i hand?
Men det är ju precis det som det gör. Slumpen gav att vissa har ett extra skydd mot HIV och detta har gjort dem "starkare." Därför blir de vanligare och vanligare längre söderut eftersom de har en fördel över andra utan skyddet.
Just denna typ av mutation tar lite för lång tid att uppstå för att den ska ha kunnat spridas i någon större utsträckning i Afrika i sig. Däremot kan det mycket väl finnas personer som bär på något annat naturligt skydd i Afrika. Det skulle inte förvåna mig.
Tyvärr så är nog inte CCR5-defekten nog för att vi ska kunna känna oss vidare säkra. HIV har en hemsk mutationsfrekvens och det är nog bara frågan om när denna immunitet inte är värd ett vitten.
//Andreas
April 3, 2007
så hur tar man reda på om man är skyddad då?
om man är det... så lär det ju inte bara vara att knula runt liksom, utan kondis.... för man kan ju troligen fortfarande vara smittbärare!=!?!?!?
February 12, 2003
Hagiz wrote: så hur tar man reda på om man är skyddad då?
om man är det... så lär det ju inte bara vara att knula runt liksom, utan kondis.... för man kan ju troligen fortfarande vara smittbärare!=!?!?!?
Din idé lär falla på två punkter: du hänger på NH, därför lär du inte få doppa. Den andra punkten: det finns massvis med andra roliga könssjukdomar.
Mean Machine wrote: [quote=Hagiz]så hur tar man reda på om man är skyddad då?
Din idé lär falla på två punkter: du hänger på NH, därför lär du inte få doppa. Den andra punkten: det finns massvis med andra roliga könssjukdomar.
Nämn gärna en "rolig könssjukdom".. Jag känner iaf inte till någon sådan.
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Mean Machine][quote=Hagiz]så hur tar man reda på om man är skyddad då?
Nämn gärna en "rolig könssjukdom".. Jag känner iaf inte till någon sådan.
🙄
Du känner i vanlig ordning inte igen sarkasm heller, ser jag.
April 3, 2007
Mean Machine wrote: [quote=Hagiz]så hur tar man reda på om man är skyddad då?
sant... finns ju andra...tänkte inte på de jusst när ja skrev... hahah dopp i grytan!
1 Guest(s)