April 24, 2007
det där är meissner effekten. det som meanie syftar på är maglev. båda har rätt. 😀
skänt att ja kunde detta 😀
February 12, 2003
nvidiaamd wrote: det där är meissner effekten. det som meanie syftar på är maglev. båda har rätt. 😀
skänt att ja kunde detta 😀
Titta, du är ju inte helt värdelös ändå. 😉
February 19, 2004
Problemet med dessa tåg är att de inte är lönsamma av någon anledning. Själv gissar jag på att det beror på att det inte rör sig om någon massproducering som drar upp priserna.
Det som däremot är framtiden är el-bilen. Den har död-förklarat bensinmotorn 3 ggr enligt någon föreläsare, men nu kommer den antagligen för att stanna. Bensinmotorn har inte en chans emot en elmotor så man kan ju undra lite varför vi inte har tagit steget?
August 16, 2003
att göra magnet räls istället för vanlig räls är mycket dyrt, men det är kanske en besparing över tid?
ang elbilar så har batterierna förr varit alldeles för dåliga och effektiviteten på motorerna inte heller så bra.
jag tycker dock att hybrid bilar är en bra idé, ska du åka långt så har du kanske inte tid att ladda batterierna till bilen och då är det ju bra med en bensinmotor som kan ladda.
Ang wrote: Problemet med dessa tåg är att de inte är lönsamma av någon anledning. Själv gissar jag på att det beror på att det inte rör sig om någon massproducering som drar upp priserna.
Det som däremot är framtiden är el-bilen. Den har död-förklarat bensinmotorn 3 ggr enligt någon föreläsare, men nu kommer den antagligen för att stanna. Bensinmotorn har inte en chans emot en elmotor så man kan ju undra lite varför vi inte har tagit steget?
Att elbilen skulle putta undan eller ens komma i närheten av bensin/dieselbilarnas användbarhet är nog att betrakta som en utopi inom överskådlig tid, iaf om vi pratar Sverige och övriga Norden. Tänk dej -20, is fulla rutorna på både in och utsida..
Hur stor användning tror du att du har av en sån leksak när du fått "bilen" fit for fight? Läste någonstans att ~30-40% av streten går åt för att tina av rutorna och få värme i kupe'n, föreställ dej sedan hur långt du kan köra med tanke på hur mycket sämre effekt det är i batteriet vid ett tiotal minusgrader.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 16, 2004
Supraledare är absolut inget nytt, har ni inte lekt med det på gymnasiet?
Men att använda sig av det i vanligt bruk är svårt, då man behöver behålla väldigt kalla temperaturer, minns inte exakt, men har för mig att man behöver hålla ca -140 C för den supraledaren som klarar högst temperatur. Att få supraledare i rumstemperatur vore en dröm, då ämnet får noll resistans, vilket vore utmärkt för t. ex elledningar, föra över el med 0% förlust.
February 19, 2004
Poontus wrote:
ang elbilar så har batterierna förr varit alldeles för dåliga och effektiviteten på motorerna inte heller så bra.jag tycker dock att hybrid bilar är en bra idé, ska du åka långt så har du kanske inte tid att ladda batterierna till bilen och då är det ju bra med en bensinmotor som kan ladda.
Under 70-talet konstaterade man att elmotorn skulle driva tågen vilket ökade effektiviteten, kvaliten och säkerheten. Dieselmotorerna driver egentligen bara en generator som driver elmotorerna som drar tåget.
Elmotorn tog över i industrin och alla tåg och båtar ersattes med elmotorer. Dock så behövde man fortfarande något som genererade ström då man inte kunde lagra den.
Under 90talet gjorde elbilen ett lyckat framsteg med GMs EV1 eller vad den hette, men av "oklara" beslut skrotades den trots stora framsteg. Kolla dokumentären "Who killed the electric car" så får man en väldigt tydlig och bra anledning till varför.
Hur som helst, nutid:
Idag så börjar däremot batterierna göra stora framsteg och man har börjat leka lite med olika elmotorer. Jag ska nämna dess fördelar mot ottomotorns och citera så gott jag kan.
Elmotorns fördelar är:
Tar inget utrymme, får plats i hjulet (!!).
Oehört mycket kraftigare än ottovarianterna (pga 80-90% effektivitet så ger motorn 4ggr mer kraft med samma energi och samma åt andra hållet d vs producera 4ggr mindre värme för samma effekt) Faktum är att en elmotor i samma storlek som en modern dieselmotor på 140hk ger över 1000hk!!
Oehört mycket effektivare! Krävs avsevärt mindre energi.
Oehört mycket mer pålitlig! Det ingår väldigt få komponenter som utsätts för betydligt mindre värme och stryk än ottovarianterna. (Inga föroreningar, inget smuts som ställer till det. Helt självständig ifrån luft,smuts och värme/kyla jämfört med ottovarianterna.
Kvaliten är överlägset högre. Elmotorer används i alla extrema klimat (ilg@dd) pga sin slitage-styrka. (exempelvis hittar vi de i rymden)
Enormt kostnadseffektiv! För samma krona går elbilen minst 6ggr längre än ottovarianterna i USA, medan minst det dubbla (d vs 12ggr) i Europa!
Mycket säkrare drift. Då motorn sitter i hjulet och styrs av en dator och batteri så kan den anpassa hjulen helt självständigt ifrån varandra till underlaget.
Nackdel:
Lagringen av energi. Dock så presterar batterierna idag tillräckligt bra för 80% av amerikanska befolkningen, och mer för resterande världen. Nya batterier kan laddas upp till 70% på tio minuter.
Alla världens bilföretag, inkl andra som t ex Siemens, har tagit fram elmotorer eller partners De är helt redo för den dagen konsumenterna uppmärksammas.
Faktum är att GMs Lutz (vice chairman of global product development) sa att denna gången kan man inte stänga dörren för elmotorn. Den kommer, helt garanterat, att ta över. Framtiden är att man kopplar bilen direkt till uttaget. Det är inte ens en fråga om hybrider längre.
Ottomotorns fördelar:
Vid längre sträckor snabb att "ladda om"
Ottomotorns nackdelar:
Den är precis dålig ur alla aspekter förutom att den kan få fullt lager med energi efter bara 5 min tankning.
Varför har vi fortfarande ottobilar? En av de största anledningarna var att man tjänar något enormt med pengar på konsumenterna med ottobilarna. De går sönder, energioeffektiva och ger staten en anledning att till att beskatta folket betydligt mer. Svenska staten har massvis med att förlora på eldriftens effektivitet i form av skatt. Däremot har landet i helhet bara att tjäna på eldriften.
För de som är intresserade så kan de kolla på prototypbilen "Tesla" som har en motor stor som en melon men producerar 250hp (0-100 på 4 sek eller 6sek beroende på växellådan). En laddning ger 37mil körning. Dock är denna bilen byggd ur inte alls effektiv synpunkt vilket gör den inte alls optimal ur elektrisk synpunkt . Bilen är dock konstruerad på traditionella Li-jon-batterier och vilket gör att denna bilens batterier är 1/10 så effektiv som de nya batterierna.
Summerat så är otto helt död denna gången, helt garanterat precis som GM säger. Alla världens biltillverkare står med en egen elbil bakom dörren som väntar på tillfället.
*edit*
illg@dd:
När man pratar om eldrivna bilar idag så använder man sig utav Litiumjon-batterier. Dessa mår bra av kyla, men kan hamna i kritiskttillstånd vid -40. De nya batterierna som kommer påstås vara upp till 10ggr effektivare än de som används i dagens prototypbilar.
January 12, 2007
Ang wrote:
illg@dd:
När man pratar om eldrivna bilar idag så använder man sig utav Litiumjon-batterier. Dessa mår bra av kyla, men kan hamna i kritiskttillstånd vid -40. De nya batterierna som kommer påstås vara upp till 10ggr effektivare än de som används i dagens prototypbilar.
kanske men jag tror att han mest syftade på energi åtgången på uppvärming av bilden när det är väldigt kallt. Det kostar ju inte direkt extra energi från en bensin/diesel motor då dom skapar värme när dom körs.
Men om elmotorn ska driva bilen och producera värme så lär inte batterierna vilja vara med så länge. Och visst kommer batterierna bli bättre, inget snack om saken det är en självklarhet
Ang wrote: Under 70-talet konstaterade man att elmotorn skulle driva tågen vilket ökade effektiviteten, kvaliten och säkerheten. Dieselmotorerna driver egentligen bara en generator som driver elmotorerna som drar tåget.
Elmotorn tog över i industrin och alla tåg och båtar ersattes med elmotorer. Dock så behövde man fortfarande något som genererade ström då man inte kunde lagra den.Under 90talet gjorde elbilen ett lyckat framsteg med GMs EV1 eller vad den hette, men av "oklara" beslut skrotades den trots stora framsteg. Kolla dokumentären "Who killed the electric car" så får man en väldigt tydlig och bra anledning till varför.
Hur som helst, nutid:
Idag så börjar däremot batterierna göra stora framsteg och man har börjat leka lite med olika elmotorer. Jag ska nämna dess fördelar mot ottomotorns och citera så gott jag kan.Elmotorns fördelar är:
Tar inget utrymme, får plats i hjulet (!!).
Oehört mycket kraftigare än ottovarianterna (pga 80-90% effektivitet så ger motorn 4ggr mer kraft med samma energi och samma åt andra hållet d vs producera 4ggr mindre värme för samma effekt) Faktum är att en elmotor i samma storlek som en modern dieselmotor på 140hk ger över 1000hk!!
Oehört mycket effektivare! Krävs avsevärt mindre energi.
Oehört mycket mer pålitlig! Det ingår väldigt få komponenter som utsätts för betydligt mindre värme och stryk än ottovarianterna. (Inga föroreningar, inget smuts som ställer till det. Helt självständig ifrån luft,smuts och värme/kyla jämfört med ottovarianterna.
Kvaliten är överlägset högre. Elmotorer används i alla extrema klimat (ilg@dd) pga sin slitage-styrka. (exempelvis hittar vi de i rymden)
Enormt kostnadseffektiv! För samma krona går elbilen minst 6ggr längre än ottovarianterna i USA, medan minst det dubbla (d vs 12ggr) i Europa!
Mycket säkrare drift. Då motorn sitter i hjulet och styrs av en dator och batteri så kan den anpassa hjulen helt självständigt ifrån varandra till underlaget.Nackdel:
Lagringen av energi. Dock så presterar batterierna idag tillräckligt bra för 80% av amerikanska befolkningen, och mer för resterande världen. Nya batterier kan laddas upp till 70% på tio minuter.Alla världens bilföretag, inkl andra som t ex Siemens, har tagit fram elmotorer eller partners De är helt redo för den dagen konsumenterna uppmärksammas.
Faktum är att GMs Lutz (vice chairman of global product development) sa att denna gången kan man inte stänga dörren för elmotorn. Den kommer, helt garanterat, att ta över. Framtiden är att man kopplar bilen direkt till uttaget. Det är inte ens en fråga om hybrider längre.Ottomotorns fördelar:
Vid längre sträckor snabb att "ladda om"
Ottomotorns nackdelar:
Den är precis dålig ur alla aspekter förutom att den kan få fullt lager med energi efter bara 5 min tankning.Varför har vi fortfarande ottobilar? En av de största anledningarna var att man tjänar något enormt med pengar på konsumenterna med ottobilarna. De går sönder, energioeffektiva och ger staten en anledning att till att beskatta folket betydligt mer. Svenska staten har massvis med att förlora på eldriftens effektivitet i form av skatt. Däremot har landet i helhet bara att tjäna på eldriften.
För de som är intresserade så kan de kolla på prototypbilen "Tesla" som har en motor stor som en melon men producerar 250hp (0-100 på 4 sek eller 6sek beroende på växellådan). En laddning ger 37mil körning. Dock är denna bilen byggd ur inte alls effektiv synpunkt vilket gör den inte alls optimal ur elektrisk synpunkt . Bilen är dock konstruerad på traditionella Li-jon-batterier och vilket gör att denna bilens batterier är 1/10 så effektiv som de nya batterierna.
Summerat så är otto helt död denna gången, helt garanterat precis som GM säger. Alla världens biltillverkare står med en egen elbil bakom dörren som väntar på tillfället.
*edit*
illg@dd:
När man pratar om eldrivna bilar idag så använder man sig utav Litiumjon-batterier. Dessa mår bra av kyla, men kan hamna i kritiskttillstånd vid -40. De nya batterierna som kommer påstås vara upp till 10ggr effektivare än de som används i dagens prototypbilar.
Nu vet jag iofs inte om det är egna teorier ellar andras du plitar ner, men lika fullt är det utopier i den närmsta framtiden.. Möjligtvis om en 20-25 år kan det ev vara ett alternativ med elbil, men här i norden tror jag knappast den kommer att slå.. Det ska ju vara hållbara lösningar också och fungera en 15-20 årsperiod utan större mankemang.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 27, 2005
Twelve wrote: kanske men jag tror att han mest syftade på energi åtgången på uppvärming av bilden när det är väldigt kallt. Det kostar ju inte direkt extra energi från en bensin/diesel motor då dom skapar värme när dom körs.
Men om elmotorn ska driva bilen och producera värme så lär inte batterierna vilja vara med så länge. Och visst kommer batterierna bli bättre, inget snack om saken det är en självklarhet
Då är det väll bara att koppla elmotorerna till några element i bilen så värmer de upp den? Bra mycket effektivare än att värma med spillvärme från en förbränningsmotor.
Jag tvekar inte på att elmotorerna är framtiden. Dock inte ännu...
January 12, 2007
ojdå wrote: Då är det väll bara att koppla elmotorerna till några element i bilen så värmer de upp den? Bra mycket effektivare än att värma med spillvärme från en förbränningsmotor.
Jag tvekar inte på att elmotorerna är framtiden. Dock inte ännu...
Tror inte att en elmotor förlorar lika mycket energi i form av värme som en bensinmotor. så det skule nog ta väldigt lång tid eller få en fisjummen temp
2 Guest(s)