SJUKT! Svävande tåg|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
SJUKT! Svävande tåg
Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1181739
February 22, 2008 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Men nej, du fattar fel. Det som är bra med elmotorn är ju att den inte förlorar så mycket energi i form av värme (spill) som en förbränningsmotor. Just därför ska man inte använda spällvärmen utan istället själva den energi som motorn alstrar till att driva ett par element inuti bilen.
Det är mycket effektivare!

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
Member Since:
January 12, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1181740
February 22, 2008 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jojo men då påverkas ju batterierna. Men det kommer säkert bli fullt möjlig om några decenier

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1181741
February 22, 2008 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja men bensinen påverkas ju när du tomgångskör motorn? Så där är väll ingen skillnad direkt...

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
Member Since:
January 12, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1181746
February 22, 2008 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej iof men när bensinmotorn har blivit varm så gör det ingen skillnad.

Men om du ska värma bilen med el är du beroende av el hela tiden.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1181758
February 22, 2008 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker de luftdrivna motorerna ( http://www.youtube.com/watch?v.....mqpGZv0YT4 ) som är under utveckling bådar gott.
Hade det gått att köpa en bil med sådan motor idag hade jag nog skaffat en.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1181766
February 22, 2008 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Jag tycker de luftdrivna motorerna ( http://www.youtube.com/watch?v.....mqpGZv0YT4 ) som är under utveckling bådar gott.
Hade det gått att köpa en bil med sådan motor idag hade jag nog skaffat en.

mums. den var feeet. !!

grymm idé. det höga motorljudet fick mina tankar att gå till dem första ottomotorerna! dem var ju också högljudda o hackiga. den där har framtiden för sig:D

elbilen är också mycket intressant men dock i framtiden då batterierna blir billigare o klart bättre.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
September 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1181775
February 22, 2008 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Twelve wrote: Nej iof men när bensinmotorn har blivit varm så gör det ingen skillnad.

Men om du ska värma bilen med el är du beroende av el hela tiden.

Till skillnad från när du värmer med bensin då du är beroende av bensin?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1181784
February 22, 2008 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote: Under 70-talet konstaterade man att elmotorn skulle driva tågen vilket ökade effektiviteten, kvaliten och säkerheten. Dieselmotorerna driver egentligen bara en generator som driver elmotorerna som drar tåget.

Nu är det ju inte den enda anledningen till att man använder elmotorer i tåg, utan den största anledningen är att man slipper ha enormt stora och kraftiga växellådor för att överhuvudtaget kunna få igång tåget.
När man sen använder en dieselmotor för att få fram strömmen till elmotorn ökar inte effektivitet speciellt mycket när "energikällan" fortfarande är väldigt ineffektiv.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
Member Since:
February 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1181810
February 23, 2008 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

Twelve wrote: Men om elmotorn ska driva bilen och producera värme så lär inte batterierna vilja vara med så länge. Och visst kommer batterierna bli bättre, inget snack om saken det är en självklarhet

De nya batterierna är 10ggr starkare som jag innan länkade till, d vs tar allt hos dagens elbilar ggr 10 så får du bättre specs än dagens ottomotorer. Volvos koncept bil rullar då 100mil på en laddning. En bensinbil gör cirkus 60mil d vs du har "40mil el" utöver som kan gå till värme om du ska ligga på samma nivå som bensinbilen i form av distans.

Ilg@dd:
Jag har läst en massa påstående överallt angående elmotorn. Mycket vet vi utan att man behöver länka till t ex den mycket högre kvaliten. Annars angående effektiviteten så gäller enligt Volvo för deras konceptbil:

Volvo wrote: operating costs are expected to be about 80 percent lower than that of a comparable petrol-powered car.

De sjukaste siffrorna jag har hört var 10-20ggr högre kostnads-effektivitet, men det kan mycket väl bara vara lösa rykten.

Lite länkar. Har dock tappat samtlig information jag fiskade upp hos NyTeknik där den riktiga diskussionen egentligen ägde rum.
http://www.youtube.com/watch?v.....PSoNfmuBXc
http://www.greencarcongress.co.....o_mak.html
http://thefraserdomain.typepad.....-is-i.html

Gamblor:
Tryckluft är inte heller något alternativ då det krävs en elmotor för att komprimera luften. Vad man vet är att kommer inte energin direkt ifrån kraftverken så kommer det innebära en hel del involverad spillenergi, d vs igen underlägset elmotorn.

Snorch wrote: Nu är det ju inte den enda anledningen till att man använder elmotorer i tåg, utan den största anledningen är att man slipper ha enormt stora och kraftiga växellådor för att överhuvudtaget kunna få igång tåget.
När man sen använder en dieselmotor för att få fram strömmen till elmotorn ökar inte effektivitet speciellt mycket när "energikällan" fortfarande är väldigt ineffektiv.

Helt sant. Dock ville jag komma åt att man såg elmotorn som drivare bättre än att använda ottomotorn direkt. Avsevärt högre kvalite/livslängd och därmed pris (växellådan, service och slitagekostander utan elmotor) som vägde tungt.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1181814
February 23, 2008 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

vad hände med världens miljövänligaste bil? flinta bilen 😛

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1182106
February 25, 2008 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Maglev är väl kanske smart i sig men inte så användbart imho... tåget i Shanghai är bara ett skrytbygge. Du kan inte bygga hela vägen in till stan eftersom rälsen skickar ut massa strålning och kräver mycket plats runtomkring för att inte störa. Resan tar dig halvvägs in till Shanghai och tar 8 minuter... så du ska ändå in i en taxi.

Att åka tåg i 430 kmh känns inte sådär jätte häftigt, särskilt inte eftersom rälsen ligger på pelare. Början av sträckan är dock lite skoj eftersom den går intill/över motorvägen så blåser man om bilar i 300 kmh.

När man blir omkörd/möter tåget sittandes i taxi är dock lite tufft.

Tekniken är väldigt dyr, rälsen kostar multum. Enda fördelen är väl hastigheten?

Men det varken ser eller känns särskilt mycket häftigare än Arlanda Express.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
Member Since:
February 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1182128
February 25, 2008 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Maglev i Shanghai går inte så bra, iaf inte ekonomiskt vilket Shanghai kritiserar det Tyska företaget för.

Men Maglev går till någonstans i Pu Dong. På stationen får du byta till den traditionella tunnelbanan som tar dig vidare, genom några mellanstationer, till Nanjing Rd. Vid People Square, eller lite mer väst på Nanjing Rd så kan du byta till de andra linjerna som täcker det mesta av staden. D vs att genom tåg tar du dig nästan överallt i Shanghai, eller ganska nära dit du ska och endast den sista biten skulle behöva kräva taxi.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
Member Since:
February 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1182677
February 29, 2008 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.nyteknik.se/nyheter.....e70792.ece

För helvete satsa nu!!! Måste hitta tungt involverade företag så finns det extrema summor att tjäna!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 365
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL