February 4, 2003
Tjena.
Jag har haft dålig mage väldigt länge nu. Typ 2 ½ vecka.
Det gör inte ont, men den är väldigt "orolig" och inte särskillt fast.
Mina andra behov kan liksom komma när som helst.
Jag klarar av att jobba, eftersom det går kontrollera, men det är väldigt
jobbigt ändå när det inte är "fast" och "icke oroligt".
Inte varit hos läkaren, för jag har inte orkat. Gillar inte att gå dit i "onödan", men nu känns det som det verkligen måste vara något fel på kroppen eftersom det gått sån lång tid.
Förstår att det kanske är något dåligt man ätit, nån bakteri eller något. Men sitter det kvar för allitd om man inte går till läkaren och får medicin? Eller går det över av sig själv efter tillräckligt lång tid bara ?
Mvh/David
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 28, 2004
Jag har den dära tarmsjukdomen som inte går att bota som 10% av alla svenskar har, och jag liknande symptom som dig, fast haft det i 6 år nu oO. 95% av gångerna jag mår dåligt är p.g.a stress eller oro. Jag själv känner mig ej stressad men kroppen gör det efter ett tag..
EDIT: Proviva drycker och sånt biter inte på mig utan det enda som funkar för mig är att försöka stressa mindre och försöka oroa sig mindre.
Använd först det där proviva eller andra bakteriesaker.. annars testa bulkmedel på apoteket, funkar asbra... dock smakar det och ser ut som sågspån.. men men
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
February 4, 2003
Tack för alla tipsen killar.
Jag tror inte att det har med stress och oroa att göra faktiskt, jag känner ingen stress och oro över något, utan känner mig väldgigt harmonisk just nu faktiskt.
Misstänkter ganska starkt det är nått jag äter, eftersom jag sen ungefär tiden dessa problem började, har varit på ett bygge i Varberg och jobbat. Har ätit på diverse olika resturanger, blandannat en "Kines restaurang" där som jag tyckte hade lite dålig "mat" en dag.
Så tror att något (bakteri), eller förändringen av livsstil har gjort min mage dålig.
Hemma nu så undviker jag att äta mat överhuvudtaget, utan äter mest gröt, fil och flingor och sånt nu. För jag kan inte äta NÅGOT annat för det går liksom rakt ut. Börjar fan gå ner i vikt som fan nu också :S
Har läst lite om "diaré" idag på nätet, och såg att det kan finnas en hel del olika orsaker. Frågan är väl om det inte är dags ringa till läkaren och fråga i alla fall.
Hänt två gånger också att det röda vattnet kommit med.... :S
Fyfan för att vara sjuk. Och jag som påbörjar min semester nästa vecka :/
Kan tillägga att jag läste man ska dricka rikligt med vatten och det är något jag inte gjort de senaste veckorna, jag har helt enkelt inte varit "nå törstig". Men tvingade i mig typ 1 ½ liter för 3 timmar sen, och direkt omgående så kändes magen orolig. Men inget hände, och nu har det liksom gett sig sen dess, och den känns bättre (kan ligga ner utan att det bubblar). Så får väl se om det kan ge nå bättre resultat....
August 20, 2001
Tallji wrote: Jag har den dära tarmsjukdomen som inte går att bota som 10% av alla svenskar har, och jag liknande symptom som dig, fast haft det i 6 år nu oO. 95% av gångerna jag mår dåligt är p.g.a stress eller oro. Jag själv känner mig ej stressad men kroppen gör det efter ett tag..
EDIT: Proviva drycker och sånt biter inte på mig utan det enda som funkar för mig är att försöka stressa mindre och försöka oroa sig mindre.
Använd först det där proviva eller andra bakteriesaker.. annars testa bulkmedel på apoteket, funkar asbra... dock smakar det och ser ut som sågspån.. men men
Jag har även detta problemet, problemet är att man inte känner sig stressad även om kroppen "internt" kan vara stressad och orolig.
December 31, 2001
Röda vattnet ? Menar du då blod i avföringen ?
Rött klart blod betyder "oftast" att problemet sitter längre ner i tarmen.
Får du i dig ordentligt med fibrer så magen får arbeta ordentligt ? Tycker det nästan låter som om du bara äter lätt nedbrytbara saker som åker ut direkt.
Hårt bröd, Start i stället för flingor. I stället för vitt bröd så köper du det brunaste fanskap du kan hitta i butiken 😀
Är detta under 2-3 dagar blir det inte bättre så måste du tyvärr gå till farbror doktor i mina ögon.
Hatar själv att gå dit förutom om jag skulle ligga på dödsbädden så jag vet hur du känner.
July 11, 2006
davidhellmyrs wrote: Tjena.
Jag har haft dålig mage väldigt länge nu. Typ 2 ½ vecka.
Det gör inte ont, men den är väldigt "orolig" och inte särskillt fast.
Mina andra behov kan liksom komma när som helst.Jag klarar av att jobba, eftersom det går kontrollera, men det är väldigt
jobbigt ändå när det inte är "fast" och "icke oroligt".Inte varit hos läkaren, för jag har inte orkat. Gillar inte att gå dit i "onödan", men nu känns det som det verkligen måste vara något fel på kroppen eftersom det gått sån lång tid.
Förstår att det kanske är något dåligt man ätit, nån bakteri eller något. Men sitter det kvar för allitd om man inte går till läkaren och får medicin? Eller går det över av sig själv efter tillräckligt lång tid bara ?
Mvh/David
Fasen, sådär har jag kännt mig typ senaste 10 åren.. 🙁
February 4, 2003
Äter 99% av dagarna husmanskost på typ Östergök / Västegök i Halmstad. Dagens lunch.
Kan inte äta annorlunda, eftersom jag jobbar från bilen, och jag har ingen lust med micromat, dessutom har jag ingen micro i bilen. Maten jag äter nu är i klass med den man gör hemma + att jag undviker äta stora portioner potatis / pasta. Äter alltid sallad till dessutom. Dricker mjölk istället för läsk oftast.
Tror helt enkelt att något hände när jag började jobba i Varberg varje dag (har ett montage här nu som varar en längre tid). Så åt en dag på en Kina resaurang och kyckling där (tyckte maten verkade dålig, och det var inte så gott.... så vet inte om det kan vara det....)
Sen så tränar jag 3-4 ggr i veckan på ett gym. Styrka, och den grundkondition som "ingår" i det. Men fokusering på kondition kör jag förviso aldrig, utom när jag går promenader osvarande.
Ja sen kan jag väl säga att det blivit bättre de sista 2-3 dagarna. Har tvingat i mig 3-4 liter vätska varje natt innan jag somnat, så jag fått tokspringa till toa varje natt. Läste nånstans att diare ledde till vätskebrist, och att det är svårt "få det bättre" utan att dricka mycket. Och jag vet inte om det är det som gjort att det blivit bättre, eller om det är en tillfällighet.
Helt bra är det inte än. Men sen har jag också blivit förskyld nu. Fryser, och det är allmänt jobbigt, har feber. Men då bygget måste vara klart till fredag så jobbar jag ändå.... Men, antagligen har jag väl haft nån bakteri / virus som även omfattat magen, som nu kroppen "löst" ut på, och nu har det börjat läkas. Så på sätt och vis är det skönt kroppen är "sjuk" nu, så att den påbörjat sin läkning. Jobbigt gå runt med en infektion som aldrig slår ut.
Men en liten bi-fråga i sammanhanget. Vad händer om jag blir sjuk på semestern? Känns ju lite "b" att man blir sjuk och missar ens semester för man ställer upp nu. Hörde nått att man kan få framskjuten semester, och under tiden man är sjuk får man sjukersättning. Stämmer det? Annars är det ju tråkigt....
Om du sjukskriver dej på semestern, så har du naturligtvis kvar dom semesterdagarna tills senare.. Observera att du måste sjukskriva dej för att få behålla dom.
Laktosintolerant eller glutenintolerans kan vara en förklaring på orolig mage.
Hur är det med dygnsrytmen? Sover du rejält, eller är det sena kvällar (nätter) som gäller?
Regelbundna måltider och tillräckligt med sömn är bland det första man bör kika på vid magproblem.
Avslagen Coca Cola och/eller blåbärssoppa är en gammal fungerande huskur vid diarre'.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Tjena killar. Mycket bra tips.
Tack för allt också ilg@dd. Sovit lite dåligt på sistonde, varit uppåt 4.5 h övertid nästan varje dag denna veckan, och innan dess så var det en 1-3 timmar per dag i 2 veckor.
Men senaste två tre dagarna har jag faktiskt mått väldigt bra i magen. För två dagar sen blev det "fast" igen. Men inte helt 100% 🙂
Roliga är att jag idag kom hem, efter en hel vecka i Varberg, och har inte ätit hemma och därmed inte handlat. Kom hem sent och brödet jag hade hemma gick inte använda (fastän bäst före datumet bara gick ut idag....).
Så ja, jag tog lite gröt (ville inte ha flingor) och hade ingen lust alls att göra nått annat.
2 timmar efter att jag hade käkat så satte magen igång igen. Så antagligen har jag för mycket fullkort och skit i magen på mig nu. Så får låta magen vara nu ett tag + att jag har semester från och med imorgon tre veckor framöver. Så, nu ska den få sina gamla rutiner igen. Från den tiden jag inte hade några problem.
Man kan bara hoppas 🙂
February 4, 2003
Diagnos till 80% efter mitt tredje läkarbesök
ulcerös colit
Kul
Stämmer det, att tobaksrökning hjälper vid ulcerös colit?
Ja, det gör det. Men det är bäst att genast från början göra klart, att tobaksrökningens negativa effekter i allmänhet är större än den eventuella nytta man har av tobaken vid denna sjukdom. Män men ulcerös colit har i vissa material längre livslängd än friska män - varför - jo, män med ulcerös colit får inte lungcancer, inte hjärtinfarkt, inte hjärnblödning. inte och så vidare, eftersom de inte röker!Det är alltså faktiskt så, att personer som aldrig rökt, och speciellt personer som rökt, men slutat, har större risk än rökare att få ulcerös colit. Återupptagande av rökning lindrar sjukdomen. Det har också visat sig, att rökning kan skydda mot en pouchit (dvs inflammation i en reservoar gjord av tunntarm vid operativ behandling av ulcerös colit). Man vet inte exakt, vilket ämne i tobaksröken som eventuellt har en gynnsam effekt på ulcerös colit. Prövningar med nikotinplåster har gett varierande effekt.
http://www.gastrolab.net/s02ucos.htm
http://www.gastrolab.net/kscolis.htm
"Unga människor drabbas... Dessa två sjukdomarna avviker från många andra sjukdomar i det avseendet att väldigt unga människor drabbas. Den vanligaste åldern vid insjuknandet är mellan 15 och 35 år. Förloppet är väldigt varierande, i någon mån tom nyckfullt. Det vanligaste är, att sjukdomen är aktiv åtminstone skovvis i några år, för att sedan så smångingom slockna. 10 år efter insjuknandet brukar sjukomen sällan mera ge mycket besvär. Dessa sjukdomar är alltså typiskt sjukdomar, som drabbar unga, arbetsföra och annars friska människor. "
"Det kan vara skäl att påpeka, att dessa sjukdomar definitivt inte är stressjukdomar. En psykiskt stressperiod kan göra, att patienten upplever symtomen värre, eller kan eventuellt utlösa en viss försämring av sjukdomen, men grundorsaken är inte stress. Man kan alltså inte undvika dessa sjukdomar - eller bota dem - genom att leva ett väldigt lugnt och stressfritt liv."
BAAAAH. RÖK FÖR HELVETE =) DET HAR INTE JAG GJORT... :()
2 Guest(s)