Ska bli butikssäljare!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska bli butikssäljare!
kakmonstret
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
Member Since:
October 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 18, 2005 - 5:40 am
sp_Permalink sp_Print

tjena mors!

Efter 2 intervjuer och mycket babbel så fick jag reda på att jag ska börja på Onoff.

så idag skall jag skriva kontrakt för ONOFF om att bli butikssäljare avdelning data/tele. Aldrig jobbat som det tidigare och därför undrar jag om det finns några tips och tricks?

Vad skall jag ställa för frågor till högsta chefen ( som jag inte träffat än, bara säljcheferna).

har frågat lite redan som grundlön och provision och arbetstider.

börjar gå runt som en äggsjuk höna nu :cy:

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
892683
May 18, 2005 - 5:45 am
sp_Permalink sp_Print

Kunden har alltid rätt, även när den har fel.

Var alltid trevllig, även om den kallar dig för det mest otrevliga saker.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892686
May 18, 2005 - 6:19 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Kunden har alltid rätt, även när den har fel.

Var alltid trevllig, även om den kallar dig för det mest otrevliga saker.

Vadå, skall han inte göra som alla andra On-Off och Siba-försäljare?

*Ljug alltid för kunden, även om det är helt uppenbart att kunden kan mycket mer än dig.

*Påstå att de sakerna man säljer på just denna butiken är billigare än någon annanstans.

*Hävda att firman säljer just denna saken så billigt att de egentligen inte tjänar något. Det är bara en service för kunderna.

*Förklara att den datorn du håller på att sälja just nu, är perfekt avsedd för spel, och att det kan man se på att Celeronprocessorn arbetar i 2,8Ghz och att FX5200-kortet har 128Mb minne.

*Kom alltid bra förslag, t.ex. "köp inte mer minne, det är redan tillräckligt på grafikkortet", "den här maskinen klarar du dig på i många många år", "köp Intel, AMD är en kinesisk kopia på Intel".

😀

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
892687
May 18, 2005 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix]Kunden har alltid rätt, även när den har fel.

Var alltid trevllig, även om den kallar dig för det mest otrevliga saker.

Vadå, skall han inte göra som alla andra On-Off och Siba-försäljare?

*Ljug alltid för kunden, även om det är helt uppenbart att kunden kan mycket mer än dig.

*Påstå att de sakerna man säljer på just denna butiken är billigare än någon annanstans.

*Hävda att firman säljer just denna saken så billigt att de egentligen inte tjänar något. Det är bara en service för kunderna.

*Förklara att den datorn du håller på att sälja just nu, är perfekt avsedd för spel, och att det kan man se på att Celeronprocessorn arbetar i 2,8Ghz och att FX5200-kortet har 128Mb minne.

*Kom alltid bra förslag, t.ex. "köp inte mer minne, det är redan tillräckligt på grafikkortet", "den här maskinen klarar du dig på i många många år", "köp Intel, AMD är en kinesisk kopia på Intel".

😀

Haha, jag tror jag kissar på mig*asg*
Exakt såna är dom försäljarna!

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892688
May 18, 2005 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

du måste lära dig att "lägsta-pris-garantin" endast gäller inom en 28-meters radie från butiken...

kakmonstret
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
Member Since:
October 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
892697
May 18, 2005 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

hehe, hade faktiskt tänkt bli en sjysst säljare.. på intervjun så angav jag min personlighet som öppen glad och nyfiken och de verkade de gilla.

28m radie hade jag inte h ört, men 3 km däremot, och så måste den andra firman ha produkten i lager 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892706
May 18, 2005 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Tur du inte sa du brukar "hänga" är, då hade du nog betraktats som överkvalificerad och varit tvungen genomgå lobotomi för att få jobba där 😉

Nädå, lyckatill 🙂

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892719
May 18, 2005 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Detta måste ju vara drömsäljarjobbet alla kategorier, tänk att få sälja gamla produkter som redan slutat tillverkas (inköpta via konkurslager), tjäna stora summor per såld pryl och dessutom ljuga för de som betalar hela dagarna... 🙂

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892735
May 18, 2005 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Detta måste ju vara drömsäljarjobbet alla kategorier, tänk att få sälja gamla produkter som redan slutat tillverkas (inköpta via konkurslager), tjäna stora summor per såld pryl och dessutom ljuga för de som betalar hela dagarna... 🙂

:pray:

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
892738
May 18, 2005 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Ett seriöst tips:

Var inte för påstridig.

Jag o tjejen råkade ut för en säljare när vi var o kollade på laptop åt henne.
Han dök direkt på oss och frågade om vi ville ha hjälp (vilket naturligtvis är helt ok)
Nej, vi bara tittar svarade vi.
Då började han gå på med att eftersom vi tittar på laptops måste vi ju vilja köpa en (redan här tyckte jag han var påstridig, men visst).
Så vi pratade lite prestanda med honom (precis som alla andra på sådana här ställen hade inte en susning egentligen)
Sen berättade vi att den vi tittat på fanns billigare på computercity o då kollade han detta o lovade samma pris.
Bra sa vi, vi återkommer i veckan då.
Här blev han riktigt jobbig, han vägrade förstå att vi inte skulle köpa den på en gång (tjejen behövde flytta lite pengar o så, man springer ju inte alltid runt 10k+ på sig). Han tjatade och föreslog massa avbetalningar osv.
Och det var med måttligt trevlig attityd.

Detta fick oss att inte åka tillbaka dit.

Slutsats:
Acceptera att folk bara tittar och vill komma tillbaka en annan dag 🙂

slaim
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
Member Since:
September 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892739
May 18, 2005 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag jobbar som säljare i en lite mindre
och serviceinriktad butik. Telitronic heter den.

De tips jag har till dig är att alltid göra en kundanalys,
alltså att se vad kunden har tänkt att använda produkten
tex om det kommer in en äldre herre så är det kanske
inte så bra att sälja på honom en dator med ett
6800gfx (om det nu finns på onoff 😉 ) Eftersom han bara
tänkt att betala räkningarna och kolla aftonbladet.

Sen att alltid vara trevlig och artig, inte verka besvärad när
en kund kommer med klagomål utan vara tillmötesgående.
(Kunden har alltid rätt förutom när den har totalt fel =) , och
då berättar man det på ett snälllt sätt)

Låt inte kunden alltid komma till dig, har du inget att göra
gå och fråga om folk behöver hjälp osv, visa att du är intresserad
av dem, hälsa på folk så att de känner sig välkomna.
MEN VAR INTE PÅSTRIDIG, FOLK VILL BARA KOLLA OM DE SÄGER De!

(undrar om jag någonsin varit med om dessa saker på
onoff,siba,giganten el dyl =) , tror inte d 😛 hehe )

Till chefen så e d bara o säga att du gillar utmaningar och
har lätt för o prata med folk, kan mkt om teknik o sånt =) så går d någo bra

hoppas d va till nån hjälp / sl41m

Jeefy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
892740
May 18, 2005 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Fyfan, skulle aldrig kunna jobba på onoff eller siba och sälja skitdatorer till överpriser 😀

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
August 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
892795
May 18, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Fråga alltid om de vill ha hjälp, anta inte att alla vill det.
Anpassa språket efter kunden. Det bästa man kan försöka göra är så att kunden tror att det är han/hon som vet mer än dig. Fastna inte i siffror och Mhz även om det bör nämnas, även här intel > amd .... 😛
Var allmänt trevlig, lukta inte för mycket och se ut som en reko kille 😉

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
892805
May 18, 2005 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

En sak som är bra, det är att se till att man inte tappar humöret.

det gjorde jag på min korta karriär på B&W i Stockholm.

Fick enkund som vägrade acceptera att jag hade jobbat där i två dagar och inte var expert på målarfärger.

det slutade med att jag med mord i blicken och med hög röst förklarade att han skulle ta sitt feta arsle och förpassa sig till dom lite varmare breddgraderna, jag sa även lite mer som jag dels inte kommer ihåg det mesta, samt att jag tror inte att reglerna tillåter mig att skriva det jag sa, men det var lite om hans fru och hans mor iaf. laugh

det blev tyst runt omkring ett tag, sedan kom min chef och tog mig till sitt kontor och förklarade lite diplomatiskt att en kund hade klagat en smula. :bgrin:

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
892810
May 18, 2005 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

när du känner för att strypa, sparka, slå och pinka på en kund så gör det.. men endast i fantasin stå å leeee stooort mot kuden och förklara för vedebörande hur korrekt han/hon/den/det har när dom påstår att det går att överklocka en brödrost så att den slår en amd 64 3500+ .. nä men seröst har själv stått i butik (dock ej hemelektronik) lismande och fjäsk, artiga kommentare och nått som inte alla säljare kan: Gör en kundanalys när en kund kommer, fråga vad personen ska ha varan till etc. ju mer du vet om deras behov och önskemål ju bättre kan du matcha med korrekt vara.. inte så ball å komma in å fråga efter en husvagns tv och få förslaget att köpa en 42" plasma skärm. Lycka till med det nya jobbet och snälla, du som ändå är med här på NH stå inte proklamera att en sempron 2,4Ghz med ati radeon 9250 är bästa speldatorn som tillverkats :p

Edit: såg lite sent att slaim redan tagit upp kundanalys delen... sry

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
892811
May 18, 2005 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=Adam]Detta måste ju vara drömsäljarjobbet alla kategorier, tänk att få sälja gamla produkter som redan slutat tillverkas (inköpta via konkurslager), tjäna stora summor per såld pryl och dessutom ljuga för de som betalar hela dagarna... 🙂

:pray:

förstaklassbiljetten till helvete är bara ett övergångställe bort 😉

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
892821
May 18, 2005 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

En standarfras som alla försäljare brukar köra. Är att allt bra har de själva hemma.
När man tittar på en tv säger de: Jag har samma där hemma för den är så bra.
Kan variera lite hur de säger det men de påpekar alltid att de har en själv.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892841
May 18, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen måste du lära dig att läsa ut alla priset så fel som möjligt;

Säg inte Ettusenniohundranittiofem, säg nittonnittifem... :arg:

EDIT: Och säg inte "den kostar..." Säg "den ligger på..." :cy:

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
892848
May 18, 2005 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra Serviceanda, respekt för kundens behov och KUNSKAP om det du säljer.

Fråga 1gång(OCH BARA EN GÅNG!!!!) om kunden vill ha hjälp.
Kunden vill köpa en TV; säg inte "den där ser ganska bra ut", utan rekommendera och förklara varför du tycker han ska ha just den.
Le inte alltid, var trevlig men se inte ut som Joker i Batman, man kan tro att du döljer något.

några punkter som jag tycker är viktiga hos en säljare iaf.

kakmonstret
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
Member Since:
October 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
892851
May 18, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

jag bugar och bockar för alla tips! massor som ni nämnt som jag inte tänkt så mycket på.

1,5h tills kontraktskrivandet! tur att man jobbar så man inte hinner tänka på skiten så mycket 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 407
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL