October 11, 2002
tjena mors!
Efter 2 intervjuer och mycket babbel så fick jag reda på att jag ska börja på Onoff.
så idag skall jag skriva kontrakt för ONOFF om att bli butikssäljare avdelning data/tele. Aldrig jobbat som det tidigare och därför undrar jag om det finns några tips och tricks?
Vad skall jag ställa för frågor till högsta chefen ( som jag inte träffat än, bara säljcheferna).
har frågat lite redan som grundlön och provision och arbetstider.
börjar gå runt som en äggsjuk höna nu :cy:
March 11, 2003
obelix wrote: Kunden har alltid rätt, även när den har fel.
Var alltid trevllig, även om den kallar dig för det mest otrevliga saker.
Vadå, skall han inte göra som alla andra On-Off och Siba-försäljare?
*Ljug alltid för kunden, även om det är helt uppenbart att kunden kan mycket mer än dig.
*Påstå att de sakerna man säljer på just denna butiken är billigare än någon annanstans.
*Hävda att firman säljer just denna saken så billigt att de egentligen inte tjänar något. Det är bara en service för kunderna.
*Förklara att den datorn du håller på att sälja just nu, är perfekt avsedd för spel, och att det kan man se på att Celeronprocessorn arbetar i 2,8Ghz och att FX5200-kortet har 128Mb minne.
*Kom alltid bra förslag, t.ex. "köp inte mer minne, det är redan tillräckligt på grafikkortet", "den här maskinen klarar du dig på i många många år", "köp Intel, AMD är en kinesisk kopia på Intel".
😀
August 11, 2001
denstore wrote: [quote=obelix]Kunden har alltid rätt, även när den har fel.
Var alltid trevllig, även om den kallar dig för det mest otrevliga saker.
Vadå, skall han inte göra som alla andra On-Off och Siba-försäljare?
*Ljug alltid för kunden, även om det är helt uppenbart att kunden kan mycket mer än dig.
*Påstå att de sakerna man säljer på just denna butiken är billigare än någon annanstans.
*Hävda att firman säljer just denna saken så billigt att de egentligen inte tjänar något. Det är bara en service för kunderna.
*Förklara att den datorn du håller på att sälja just nu, är perfekt avsedd för spel, och att det kan man se på att Celeronprocessorn arbetar i 2,8Ghz och att FX5200-kortet har 128Mb minne.
*Kom alltid bra förslag, t.ex. "köp inte mer minne, det är redan tillräckligt på grafikkortet", "den här maskinen klarar du dig på i många många år", "köp Intel, AMD är en kinesisk kopia på Intel".
😀
Haha, jag tror jag kissar på mig*asg*
Exakt såna är dom försäljarna!
October 11, 2002
November 22, 2001
Ett seriöst tips:
Var inte för påstridig.
Jag o tjejen råkade ut för en säljare när vi var o kollade på laptop åt henne.
Han dök direkt på oss och frågade om vi ville ha hjälp (vilket naturligtvis är helt ok)
Nej, vi bara tittar svarade vi.
Då började han gå på med att eftersom vi tittar på laptops måste vi ju vilja köpa en (redan här tyckte jag han var påstridig, men visst).
Så vi pratade lite prestanda med honom (precis som alla andra på sådana här ställen hade inte en susning egentligen)
Sen berättade vi att den vi tittat på fanns billigare på computercity o då kollade han detta o lovade samma pris.
Bra sa vi, vi återkommer i veckan då.
Här blev han riktigt jobbig, han vägrade förstå att vi inte skulle köpa den på en gång (tjejen behövde flytta lite pengar o så, man springer ju inte alltid runt 10k+ på sig). Han tjatade och föreslog massa avbetalningar osv.
Och det var med måttligt trevlig attityd.
Detta fick oss att inte åka tillbaka dit.
Slutsats:
Acceptera att folk bara tittar och vill komma tillbaka en annan dag 🙂
September 17, 2003
Jag jobbar som säljare i en lite mindre
och serviceinriktad butik. Telitronic heter den.
De tips jag har till dig är att alltid göra en kundanalys,
alltså att se vad kunden har tänkt att använda produkten
tex om det kommer in en äldre herre så är det kanske
inte så bra att sälja på honom en dator med ett
6800gfx (om det nu finns på onoff 😉 ) Eftersom han bara
tänkt att betala räkningarna och kolla aftonbladet.
Sen att alltid vara trevlig och artig, inte verka besvärad när
en kund kommer med klagomål utan vara tillmötesgående.
(Kunden har alltid rätt förutom när den har totalt fel =) , och
då berättar man det på ett snälllt sätt)
Låt inte kunden alltid komma till dig, har du inget att göra
gå och fråga om folk behöver hjälp osv, visa att du är intresserad
av dem, hälsa på folk så att de känner sig välkomna.
MEN VAR INTE PÅSTRIDIG, FOLK VILL BARA KOLLA OM DE SÄGER De!
(undrar om jag någonsin varit med om dessa saker på
onoff,siba,giganten el dyl =) , tror inte d 😛 hehe )
Till chefen så e d bara o säga att du gillar utmaningar och
har lätt för o prata med folk, kan mkt om teknik o sånt =) så går d någo bra
hoppas d va till nån hjälp / sl41m
August 11, 2002
Fråga alltid om de vill ha hjälp, anta inte att alla vill det.
Anpassa språket efter kunden. Det bästa man kan försöka göra är så att kunden tror att det är han/hon som vet mer än dig. Fastna inte i siffror och Mhz även om det bör nämnas, även här intel > amd .... 😛
Var allmänt trevlig, lukta inte för mycket och se ut som en reko kille 😉
January 12, 2004
En sak som är bra, det är att se till att man inte tappar humöret.
det gjorde jag på min korta karriär på B&W i Stockholm.
Fick enkund som vägrade acceptera att jag hade jobbat där i två dagar och inte var expert på målarfärger.
det slutade med att jag med mord i blicken och med hög röst förklarade att han skulle ta sitt feta arsle och förpassa sig till dom lite varmare breddgraderna, jag sa även lite mer som jag dels inte kommer ihåg det mesta, samt att jag tror inte att reglerna tillåter mig att skriva det jag sa, men det var lite om hans fru och hans mor iaf.
det blev tyst runt omkring ett tag, sedan kom min chef och tog mig till sitt kontor och förklarade lite diplomatiskt att en kund hade klagat en smula. :bgrin:
February 16, 2005
när du känner för att strypa, sparka, slå och pinka på en kund så gör det.. men endast i fantasin stå å leeee stooort mot kuden och förklara för vedebörande hur korrekt han/hon/den/det har när dom påstår att det går att överklocka en brödrost så att den slår en amd 64 3500+ .. nä men seröst har själv stått i butik (dock ej hemelektronik) lismande och fjäsk, artiga kommentare och nått som inte alla säljare kan: Gör en kundanalys när en kund kommer, fråga vad personen ska ha varan till etc. ju mer du vet om deras behov och önskemål ju bättre kan du matcha med korrekt vara.. inte så ball å komma in å fråga efter en husvagns tv och få förslaget att köpa en 42" plasma skärm. Lycka till med det nya jobbet och snälla, du som ändå är med här på NH stå inte proklamera att en sempron 2,4Ghz med ati radeon 9250 är bästa speldatorn som tillverkats :p
Edit: såg lite sent att slaim redan tagit upp kundanalys delen... sry
May 10, 2002
Farbror wrote: [quote=Adam]Detta måste ju vara drömsäljarjobbet alla kategorier, tänk att få sälja gamla produkter som redan slutat tillverkas (inköpta via konkurslager), tjäna stora summor per såld pryl och dessutom ljuga för de som betalar hela dagarna... 🙂
:pray:
förstaklassbiljetten till helvete är bara ett övergångställe bort 😉
September 5, 2001
Bra Serviceanda, respekt för kundens behov och KUNSKAP om det du säljer.
Fråga 1gång(OCH BARA EN GÅNG!!!!) om kunden vill ha hjälp.
Kunden vill köpa en TV; säg inte "den där ser ganska bra ut", utan rekommendera och förklara varför du tycker han ska ha just den.
Le inte alltid, var trevlig men se inte ut som Joker i Batman, man kan tro att du döljer något.
några punkter som jag tycker är viktiga hos en säljare iaf.
1 Guest(s)