Ska byta bank, vilken är bäst?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska byta bank, vilken är bäst?
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 21, 2006 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har FSB nu, och är trött på deras 0% ränta, och deras jävla avgifter, t.ex. är det gratis att betala till annas konto i annan bank, men om man sätter en schamalagd betalning varje månad, som jag gjort med mat & hyra, kostar det 10:- varje gång, varför? Det blir inget extra jobb för dem...

Jag vill till att börja med ha ett pensionskonto med så hög ränta som möjligt i en annan bank, sedan tänkte jag eventuellt byta bank helt senare, så det är bra om banken även har en bra och enkel internetbank, som ändå är relativt säker (fsb ska vara säkrast enligt undersökning).

Vill också kunna binda ett VISA bankkort till ett konto senare, och det vore bra om det fanns lönekonto osv med bra ränta också...

Kort sagt, samma funktionalitet som man kan få hos FSB (sparkonto, lönekonto, ungdomskonto, Internetbank, internet betalkort, VISAbankkort, osv) men till lägre avgifter och högre ränta...

Tacksam för för och nackdelar med de banker som Ni använder Er av!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1025796
March 21, 2006 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

E-sparkontona ligger ju på 1.35% just nu hos FSB det är ju inte 0%

vad jag visste så kostade inte schemalagda overföringar pengar. Därmot kostar ju visa-koren och liknande funktioner.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1025800
March 21, 2006 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ju va ett tips å besöka SEB. Det värsta som kan hända att du tjänar 500:- på en timme.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1025802
March 21, 2006 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Kan ju va ett tips å besöka SEB. Det värsta som kan hända att du tjänar 500:- på en timme.

Sen så kan man ju överväga vad dom kallar att förbättra din ekonomi. Kan ju t.ex vara attt sluta röka så har du massor av mer pengar på fickan varje månad...

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1025813
March 21, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Arny]Kan ju va ett tips å besöka SEB. Det värsta som kan hända att du tjänar 500:- på en timme.

Sen så kan man ju överväga vad dom kallar att förbättra din ekonomi. Kan ju t.ex vara attt sluta röka så har du massor av mer pengar på fickan varje månad...

Jo, känns ju en aning diffust det där men lite seriositet borde det ändå ligga bakom. Om man nu funderar att byta bank kan man ju lika gärna knalla dit å se vad dom säger.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1025843
March 21, 2006 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: E-sparkontona ligger ju på 1.35% just nu hos FSB det är ju inte 0%

vad jag visste så kostade inte schemalagda overföringar pengar. Därmot kostar ju visa-koren och liknande funktioner.

Schemalagda öveföringar kostar, jag snackade nyss med telefonbanken om det...

E-sparkontot kanske inte har 0% i ränta , men det lär finnas bättre alternativ.

Sen så ska FSB byta namn, vilket beräknas kosta 185miljoner om jag inte mins fel, bara det anser jag vara skäl nog att byta bank, slösa pengar på ett namnbyte i stället för att öka räntan eller sänka avgifter...

Arny: Jag vill helst höra från andra personer än banken själva, eftersom det knappast finns någon som är mer partisk...

nv98ling
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
1025850
March 21, 2006 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

har själv bytt från fsb till skandiabanken och är helnöjd, funkar perfekt

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1025864
March 21, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Har SEB och är väldigt nöjd.

Visst är det vissa avgifter men är väldigt nöjd.
Har för mig att jag får betala för mitt VISA kort samt internetbank, men inga övriga avgifter.

VISA't kostar ~150 om året och samma med internetbaknen har jag för mig.

Inga övriga avgifter att ha auto transaktioner eller skicka pengar osv.
Kan skicka pengar mellan kontona på SEB's bankomater samt att man kan ta ut på alla bankomater.

Vet inga direkta nakdelar med banken.
Har lyckats bli av med mitt VISA kort ett antal ggr och har inte varit nå strul att få nytt eller extra avgifter för de.

Tummen upp tycker jag bara.

Haft FSB när jag var yngre och kommer ihåg att man var tvungen att använda deras egna bankomater för att ta ut.
Kanske var förut eller att de var något budget utagskort.

Gillar SEB's kort också 🙂 Ser ut som ett fingeravtryck fast de har olika färg om man har utagskort, maestro, visa eller mastercard.

[Image Can Not Be Found]

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1025870
March 21, 2006 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Handelsbanken helt klart!

Varför?

1. Certifikat som fungerar med Firefox
2. Du har även engångskoder som på norder
3. Visa kort brukar du kunna få gratis om du frågar, jag fick det i alla fall 🙂
4. Allmänt bra support!

Sedan kommer jag inte på fler 😛

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1025875
March 21, 2006 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle säga Nordea. Hade handelsbanken innan, och det var grymt osmidigt system med certifikatet för internetbanken (har dom ändrat det nu?)

Hur som helst, nordeas internettjänst är smidig,snabb och kostar ingenting (för mig som student). Har även visa-bankkort gratis, och kan ta ut gratis i alla automater. Hade även ett problem en gång när jag råkat sätta in 2 papp på fel konto som Nordea löste snabbt och smidigt åt mig.

Handelsbanken har gjort vissa oförlåterliga tabbar, och vägrat be om ursäkt för dem, så de kan jag tyvärr inte rekommendera.

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
1025890
March 21, 2006 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Handelsbanken helt klart!

Varför?

1. Certifikat som fungerar med Firefox

Handelsbanken har varit en av de sämre med stöd för ff, vet att farsan har fått krånglat som fan och tror att han fortfarande kör 1.0.7 för att det inte fungerade out-of-the-box med 1.5.

[EDIT] http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=Z_Internettjanst&navid=Z_Internettjanst&navob=3&base=/Shb/inet/ICentSv.nsf&sa=/Shb/inet/ICentSv.nsf/default/qEBAE33A0948D226FC125707E0050672B
Där finns inte version 1.5.x med
[/EDIT]

Jag kör skandiabanken vilket jag gjort i flertal år. Sjukt bra bank. Eftersom de inte har några bankkontor o sånt så har det verkligen lagt ner hur mycket som helst på internetbanken och den slår alla. Enkelt med certifikat, inga dryga engångskoder och sånt. Användargränssnittet är riktigt bra och du betalar endast för ett VISA kort, allt annat följer gratis med som internetbetalningar, hämta pengar från annan bank, överförning till annan bank osv.

Jupp jupp, tummen upp för Skandiabanken. När jag skaffa de, hade de överlägset den bästa räntan. Den är väl inte lika het nu, men ligger inte sämren än några av de andra vanliga bankerna.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1025892
March 21, 2006 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder och har alltid använt SEB. Vågar inte säga om det finns några bättre, men jag är iaf helnöjd med SEB.
Har tagit ett par lån för lägenheten hos SEB och det har funkat väldigt smidigt.
Kan inte komma på någonting jag är missnöjd med iaf.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1025961
March 21, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte också byta inatt när FSB's sida va nere och jag verkligen behövde komma in där..

Funderar starkt på SEB.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
1025965
March 21, 2006 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

SEB, Nordea och handelsbanken får jag kolla upp... Kan man ta ut i alla bankers bankomater med deras VISAbankkort, utan extra avgift? Det är ju en fördel, FSB tar ju 5:- kanske inte så mycket, men det är en principsak...

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1025971
March 21, 2006 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: SEB, Nordea och handelsbanken får jag kolla upp... Kan man ta ut i alla bankers bankomater med deras VISAbankkort, utan extra avgift? Det är ju en fördel, FSB tar ju 5:- kanske inte så mycket, men det är en principsak...

med nordea kan du det iaf.. tror handelsbanken är gratis också.

fattar för övrigt inte hur dom kan ta en avgift för att ta ut pengar... det är ju mina jäkla pengar som jag har lånat banken, då ska jag väl kunna få ut dom gratis 😛

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1025994
March 22, 2006 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

Har Handelsbanken och är helnöjd med dem, Internetbanken är kanske inte den bästa men när man har fått den att funka (Kan ibland vara lite bökigt att installera cert) så funkar den oklanderligt, kan tillomed lägga om topplån och allt vad det heter via Internet banken.

Kan även ta ut pengar på alla bankomater utan extra avgift. Om du skulle råka springa på en bankomat utomlands tar de 35kr för varje uttag tror jag (Om man har VISA dvs).

xerxes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
1026047
March 22, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Är du ute efter att öka din tillgångar borde du kanske överväga att placera dem i fonder istället. Tillväxten i även de säkraste fonderna överstiger oftast bankräntan flera gånger om. Nu har vi iofs haft två bra år bakom oss men hade du investerat i en Sverigefond förra året hade den varit värd drygt 30% mer i år. Vissa fonder som Rysslad och Latinamerika har ökat med ~70% senaste året.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1026064
March 22, 2006 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

skandiabankens internetbank är riktigt bra.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1026068
March 22, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har dåliga erfarenheter från Nordea och SEB.
Däremot har jag bara bra erfarenheter från FSB.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1026094
March 22, 2006 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Kan man ta ut i alla bankers bankomater med deras VISAbankkort, utan extra avgift? Det är ju en fördel, FSB tar ju 5:- kanske inte så mycket, men det är en principsak...

Jag har inte stött på någon bankomat i eller utanför sverige där jag inte har kunnat ta ut pengar med mitt VISA kort från SEB.
I sverige tar de ingen avgift och inte utomlands heller vad jag kommer ihåg.

Jag som är student har gratis VISA och gratis internetbank.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 304
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL