July 14, 2004
ilg@dd wrote: Knappast, då blir man väl inlåst och stämplad som rasist.
Brukar till och med undvika att flagga eller bära blå och gula klädesplagg samtidigt.
Patriotism är fult nu för tiden, bara att inse.
tja, inte verkar norrmännen tycka det iaf.
Att folk blandar ihop patriotism med Rasism (det du gjorde nu?) är på grund av att det inte finns några tydliga gränser mellan dessa grupper, t.e.x (skinheads,bonheads?) och dylikt. Du sätter själv gränsen.
och varför i helvete skulle man inte fira nationaldagen bara p.g.a att det finns en minimal risk att bli kallad rasist? jag menar, då godkänner du ju nästan att folk inte fattar vad en patriot är... :-s
Till er som inte firar: Motivera!
Själv ska jag inte fira något avsevärt, chilla med ett par kompisar eller annat :), bara umgås och må bra!
Notering: som nån sa innan, fira nationaldagen kan man göra på många sätt, det betyder inte att man går ut med XXXL sverige flaggan på avenyn och viftar.
För er som inte vet Höger och vänster:
Rasism = Rasism är uppfattningen att olika raser har olika värde än andra, vanligen har den man själv tillhör större värde.
Patriotism = Patriotism är en kärlek till det egna landet som yttrar sig i att osjälviskt arbeta för dess välgång.
Nomic wrote: [quote=ilg@dd]Knappast, då blir man väl inlåst och stämplad som rasist.
Brukar till och med undvika att flagga eller bära blå och gula klädesplagg samtidigt.
Att folk blandar ihop patriotism med Rasism (det du gjorde nu?) är på grund av att det inte finns några tydliga gränser mellan dessa grupper, t.e.x (skinheads,bonheads?) och dylikt. Du sätter själv gränsen.
och varför i h*****e skulle man inte fira nationaldagen bara p.g.a att det finns en minimal risk att bli kallad rasist? jag menar, då godkänner du ju nästan att folk inte fattar vad en patriot är... :-s
Själv ska jag inte fira något avsevärt, chilla med ett par kompisar eller annat :), bara umgås och må bra!
Notering: som nån sa innan, fira nationaldagen kan man göra på många sätt, det betyder inte att man går ut med XXXL sverige flaggan på avenyn och viftar.
Rasism = Rasism är uppfattningen att olika raser har olika värde än andra, vanligen har den man själv tillhör större värde.
Patriotism = Patriotism är en kärlek till det egna landet som yttrar sig i att osjälviskt arbeta för dess välgång.
Att jämföra Sverige och Norge i dessa sammanhang är inte ens att tänka på..
Vi har liksom inte någon tradition i Sverige att fira nationaldag. I Norge däremot har dom det.
Att fira nationaldagen i Sverige är ungefär lika ursvenskt som att fira Halloween här..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 31, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Nomic][quote=ilg@dd]Knappast, då blir man väl inlåst och stämplad som rasist.
och varför i h*****e skulle man inte fira nationaldagen bara p.g.a att det finns en minimal risk att bli kallad rasist? jag menar, då godkänner du ju nästan att folk inte fattar vad en patriot är... :-s
Att jämföra Sverige och Norge i dessa sammanhang är inte ens att tänka på..
Vi har liksom inte någon tradition i Sverige att fira nationaldag. I Norge däremot har dom det.
Att fira nationaldagen i Sverige är ungefär lika ursvenskt som att fira Halloween här..
Håller med(WORD?). Är ni verkligen svenskar?? Jag är det så långt kyrkböckerna sträcker sig. Och det finns EN sak som är väldigt svensk: Vi tycker vi är bäst men vi säger det inte till någon.
Sen att nationaldagen borde vara att gå hem vid middag och ha ledigt dagen efter är väl självklar, vi är nämligen svenskar och inte norrmän. I Sverige super vi till det och i Norge går man på tur i sin lusekofte.
March 13, 2004
denstore wrote: Snarare bojkotta. Fantastiskt fånigt påfund. Varför plocka bort pingsten, som vi har haft i tusen år, bara för att instifta något vi inte har någon som helst nytta av.
För de flesta svenskar, så är midsommar den stora nationaldagen, med fest och gille för såväl stora som små. Få gnäller över folkmusik som spelas på midsommar, och vi äter vårt sillabord utan att någon annan än Mona Sahlin klagar. Vill man ha en folkfest, typ 17 Maj i Norge, så hade midsommar varit det gjutna alternativet.
'
anledningen till varför de finns både midsommar och nationaldag är ju för att man ska ha ett extra tillfällle att supa.
tror inte många vill slå ihop skiten.
March 11, 2003
chalaha wrote:
anledningen till varför de finns både midsommar och nationaldag är ju för att man ska ha ett extra tillfällle att supa.
tror inte många vill slå ihop skiten.
Som någon annan sade, vem fasen går ut och krökar en kväll när det är jobbdag dagen efter. Vänta förresten, det är iofs runt 40-50% av svenskarna som inte skall upp till jobbet. Jag glömde visst det......
September 15, 2003
denstore wrote: Snarare bojkotta. Fantastiskt fånigt påfund. Varför plocka bort pingsten, som vi har haft i tusen år, bara för att instifta något vi inte har någon som helst nytta av.
För de flesta svenskar, så är midsommar den stora nationaldagen, med fest och gille för såväl stora som små. Få gnäller över folkmusik som spelas på midsommar, och vi äter vårt sillabord utan att någon annan än Mona Sahlin klagar. Vill man ha en folkfest, typ 17 Maj i Norge, så hade midsommar varit det gjutna alternativet.
Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag håller helt med dig 😀
Pingst- men framför allt midsommarfirandet är relativt politiskt oladdade högtider, och står allmänt för en trevlig samvaro som är välkomnande för alla typer. Man slipper den där exkluderande och raselitistiska odören som ren nationalism utsöndrar.
Vafan är syftet med nationaldagsfirandet eg - att förstärka dom nationalistiska känslorna i landet, eller? Farligt, farligt, stolthet är ju som bekant en intelligenssubstituerande egenskap, medan gruppdynamik kortsluter det individuella kritiska tänkandet till förmån för masshysterisk idioti. Om dessa båda faktorer inverkar på samma individ skapas en av de dummaste mänskliga avarterna som finns: Nationalisten. Dvs. den som känner nationell och/eller rasbiologisk stolthet.
En oerhört lättmanipulerad typ som kan förmås göra vilka dödsföraktande dumheter som helst av den som besitter massmedial makt. Illustreras väl lättast av alla de erövringskrig krig som utkämpats genom historien, och där förevändningen "För att bevara landets heder" varit tillräcklig för att få folket att ta livet av sig frivilligt. Stackars idioter.
Så vad är det vi rustas mentalt för genom att uppvigglas av nationalistiska ideal och uppgå i en kontrollerad masshysteri som lätt kan antändas till ett frenetiskt utbrott med rätt ammunition?
3 Guest(s)