June 8, 2001
Röster på vänsterblocket eftersom högerblocket fortfarande är ett block för eliten.
”Det är synd om överklassen i dagens Sverige.”
Charlotta Beata Barke, vice ordförande för Fria Maria Antoinette studentförbundet
Några härliga höjdpunkter för M partiets 100-åriga historia.
• 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
• 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
• 1927: Nej till folkskolereform.
• 1934: Nej till a–kassa.
• 1935: Nej till höjda folkpensioner.
• 1938: Nej till två veckors semester.
• 1946: Nej till fria skolmåltider.
• 1960–talet: Ja till apartheid
• 1963: Nej till fri sjukvård.
• 1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
• 1974: Nej till fri abort
• 1976: Nej till femte semesterveckan.
• 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
• 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU.
• 2001: Nej till jämställdhet inom EU. EU–parlamentet röstade om att män och kvinnor ska behandlas lika när det gäller rätten till arbete, utbildning, karriärmöjligheter och arbetsvillkor. Moderaterna röstade nej.
• 2003: Ja till Irakkriget.
• 2004: Nej till bättre miljö inom EU.
• 2004: Ja till Bush.
Kaleid wrote: Röster på vänsterblocket eftersom högerblocket fortfarande är ett block för eliten.
”Det är synd om överklassen i dagens Sverige.”
Charlotta Beata Barke, vice ordförande för Fria Maria Antoinette studentförbundetNågra härliga höjdpunkter för M partiets 100-åriga historia.
• 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
• 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
• 1927: Nej till folkskolereform.
• 1934: Nej till a–kassa.
• 1935: Nej till höjda folkpensioner.
• 1938: Nej till två veckors semester.
• 1946: Nej till fria skolmåltider.
• 1960–talet: Ja till apartheid
• 1963: Nej till fri sjukvård.
• 1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
• 1974: Nej till fri abort
• 1976: Nej till femte semesterveckan.
• 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
• 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU.
• 2001: Nej till jämställdhet inom EU. EU–parlamentet röstade om att män och kvinnor ska behandlas lika när det gäller rätten till arbete, utbildning, karriärmöjligheter och arbetsvillkor. Moderaterna röstade nej.
• 2003: Ja till Irakkriget.
• 2004: Nej till bättre miljö inom EU.
• 2004: Ja till Bush.
Ett synnerligen arbetarvänligt parti således..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 8, 2001
😉
Ja visst. Och visst gillade de demokrati också 😉
Visserligen har de påverkats av libaralismen genom åren likaså S, men de har svåra problem med att vilja ändra samhället.
A conservative is a man who sits and thinks, mostly sits.
Woodrow Wilson (1856 - 1924)
A conservative is a man with two perfectly good legs who, however, has never learned to walk forward.
Franklin D. Roosevelt, radio address, Oct. 26, 1939
"Conservatives spend all their lives saying how govt doesn't work and once elected, prove it."
March 11, 2003
Kaleid wrote:
😉Ja visst. Och visst gillade de demokrati också 😉
Visserligen har de påverkats av libaralismen genom åren likaså S, men de har svåra problem med att vilja ändra samhället.A conservative is a man who sits and thinks, mostly sits.
Woodrow Wilson (1856 - 1924)A conservative is a man with two perfectly good legs who, however, has never learned to walk forward.
Franklin D. Roosevelt, radio address, Oct. 26, 1939"Conservatives spend all their lives saying how govt doesn't work and once elected, prove it."
Det var i och för sig hyffsat många år sedan M var konservativa.
Och om man nu skall klaga på gamla synder, så ligger varken sossarna eller vp särskilt bra till......
June 8, 2001
denstore wrote:
Det var i och för sig hyffsat många år sedan M var konservativa.
Och om man nu skall klaga på gamla synder, så ligger varken sossarna eller vp särskilt bra till......
Moderaterna är en blandning av konservativa och nyliberala tankar. Sådär 40/60 fördelning i mina ögon.
Har aldrig röstat på V, p.g.a. deras fortfande många kopplingar till kommunismen, en totalt värdelös ideologi i mina ögon. Jag håller mig helst till socialdemokratiska och socialliberala tankar...humanismen ska stå i centrum.
Hittar du något liknande från S, helst hur de har röstat i större frågor som verkar helt puckade så posta dem gärna här... 🙂
June 8, 2001
denstore wrote: [quote=Kaleid]
Hittar du något liknande från S, helst hur de har röstat i större frågor som verkar helt puckade så posta dem gärna här... 🙂
Har du hört talas om baltutlämningen?
Visst...en svart punkt i historien, inget att vara stolt över. Tvångssterilisering skulle jag nämna direkt också...
Har du hört talas om hur moderaterna ville slåss på nazisternas sida mot kommunisterna?
Läser svar sent ikväll, har faktiskt prov i samhällskunskap imorrn...
denstore wrote: [quote=Kaleid]
Har du hört talas om baltutlämningen?
Hur tycker du att man skall hantera desertörer?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 14, 2001
Ålderspensionsavgift 10,21%
Efterlevandepension 1,70%
Sjukförsäkringsavgift 8,64%
Arbetsskadeavgift 0,68%
Föräldraförsäkring 2,20%
Arbetsmarknadsavgift 4,45%
Löneavgift 4,40%
Summa 32,28%
Ja jag har avstått löneutrymme för dessa försäkringar och pensioner
inget är gratis även om det är obligatoriskt.
Vad ska bort?
Edit:frågan är riktad till zx5 och det är klart som fan det är lättare att anställa om lönen är lägre men vill vi ha lägre lön?
Edit2: taket i kassan är ju 20075 så jag får aldrig nåra 80% av lön i kassa eftersom högern inte vill höja taket och när vi är nere i 65% så har jag ju rätt så jävla mycket mindre än 60% av lön i ersättning så ja 60% var fel det är mindre än så
March 11, 2003
Kaleid wrote:
Har du hört talas om hur moderaterna ville slåss på nazisternas sida mot kommunisterna?
Nja, det var ju snarare så att deras ungdomsförbund hade nazisympatier 1934, och därför bröt moderpartiet helt med dem, och ungsvenskarna bildades.
Men visst, det fanns säkerligen nazisympatier även inom huvudpartiet, men det fanns det inom i stort sett alla partier, inte minst på vänstersidan. Hotet från stalinryssland var lika allvarligt för kommunister som konservativa.
February 22, 2004
andy wrote: För att det är mina stålar som dom vill åt sänka arbetsgivare avgiften som jag har avstått löneutrymme för!!!!!!!
andy wrote: Idiothöjning av trafikförsäkringen jamen den e ju för billig redan
Roligt att du inte bekymrar dig för de försäkringar jag som arbetsgivare betalar, men gnäller högt när du får betala själv...
/T
denstore wrote: [quote=Kaleid] Har du hört talas om hur moderaterna ville slåss på nazisternas sida mot kommunisterna?
Nja, det var ju snarare så att deras ungdomsförbund hade nazisympatier 1934, och därför bröt moderpartiet helt med dem, och ungsvenskarna bildades.
Men visst, det fanns säkerligen nazisympatier även inom huvudpartiet, men det fanns det inom i stort sett alla partier, inte minst på vänstersidan. Hotet från stalinryssland var lika allvarligt för kommunister som konservativa.
Kan vara möjligt, men trots det så var stora delar av kapitalisterna vänligt inställda mot nazisterna. Då tänker jag speciellt på Wallenbergsgrenen.
*Edit*
Raoul Wallenberg borträknad.
Intressant artikel om detta
February 22, 2004
andy wrote: Ålderspensionsavgift 10,21%
Efterlevandepension 1,70%
Sjukförsäkringsavgift 8,64%
Arbetsskadeavgift 0,68%
Föräldraförsäkring 2,20%
Arbetsmarknadsavgift 4,45%
Löneavgift 4,40%
Summa 32,28%
andy wrote: Vad ska bort?
Arbetsmarknadsavgift 4,45% <- Effektivisera AMS, tack...
Löneavgift 4,40% <- Vad används egentligen dessa kronor till?
andy wrote: Edit:frågan är riktad till zx5 och det är klart som fan det är lättare att anställa om lönen är lägre men vill vi ha lägre lön?
Är inte zx5, men vilket parti går till val på att sänka din lön?
/T
May 14, 2001
ToTT_e wrote: [quote=andy]För att det är mina stålar som dom vill åt sänka arbetsgivare avgiften som jag har avstått löneutrymme för!!!!!!!
andy wrote: Idiothöjning av trafikförsäkringen jamen den e ju för billig redan
Roligt att du inte bekymrar dig för de försäkringar jag som arbetsgivare betalar, men gnäller högt när du får betala själv...
/T
som sagt jag har avstått löneutrymme för de försäkringarna så det är jag som betalar inte du men det är klart att du vill sänka dina lönekostnader genom att sänka avgifterna och därigenom ge mig lägre lön
Sen borde bilförsäkringarna oroa även arbetsgivare speciellt de med fordonspark
November 22, 2001
andy wrote: [
som sagt jag har avstått löneutrymme för de försäkringarna så det är jag som betalar inte du men det är klart att du vill sänka dina lönekostnader genom att sänka avgifterna och därigenom ge mig lägre lön
Kan du förklara för mig hur du tror att du ska få lägre lön?
Att sänka arbetsgivaravgifter handlar ju om en avgift som företaget betalar till staten, inga pengar som du är i kontakt med.
Och du kan inte räkna att du får 60% i a-kassa bara för att du ligger över taket. Men du kanske inte vill ha något tak? Du kanske vill kunna gå hemma på bidrag istället för att jobba?
Det passar ju fint med röd politik.
February 22, 2004
andy wrote: som sagt jag har avstått löneutrymme för de försäkringarna så det är jag som betalar inte du men det är klart att du vill sänka dina lönekostnader genom att sänka avgifterna och därigenom ge mig lägre lön
Har både utryckningsfordon och tunga fordon, och visst kostar försäkringarna. Skillnaden är ju att jag kan sänka mina premier där genom att hålla efter fordon och anställda.
Förstår inte riktigt hur din lön sänks av att jag betalar mindre för ovesäntligheter som detta.
2 Guest(s)