July 27, 2002
Jag tänkte om jag kunde få tips på planeringsstadiet och vad som kanske är viktigt när man förbereder? Våran projektledare aldrig i skolan när man har tid. Är ni skillade?
Projektarbete ht 2006
Johan xxxxxx och Malin xxxxxx
SP-0404K
Frågeställning: Vilka är de egentliga vinnarna efter valet 2006?
Vi kommer i huvudsak undersöka vilka konsekvenser alliansens vallöften får, om de ens går igenom. Vi kommer att ta upp olika scenarion, jämföra klasskillnader gentemot alliansens politik. Även jämföra alliansens politik med vänsterblocket. Alltså täcka det mesta utan att gå in på specifika frågor som blocken står för. Med i vårat projekt kommer förhoppningsvis referenser till statsvetare etc. finnas då vi tänkt att prata med någon/några.
Terminsplan
38: Definierat projektet och gjort terminsplan
39: Ta reda på fakta kring högerblockets politik
40: Ta reda på fakta kring vänsterblockets politik
41: Vilka personer kan vi kontakta för hjälp med projektet? Förbereda frågor
42: Tid öppen för möte
43: Tid öppen för möte
44: Höstlov
45: Sammanställer informationen
46: Utforma arbetet, design etc.
47: Utforma arbetet. Förbered muntlig redovisning
48: Projekt klart, korrigera
49: Deadline
50: Deadline
June 17, 2006
Tycker det ser rätt tajt ut med tanke på att projektarbetet ligger på 100p. Hur många timmar har ni avsatt varje vecka?
Ska själv också börja på projektarbetet snart och jag tror vi har en lektionstimme avsatt i veckan fram till v14 eller nåt i den stilen. Men det skiljer uppenbarligen mellan skolorna hur man lägger upp det, vilket gör att ni får vara effektivare helt enkelt 🙂 Om ni kör med den där planen skulle jag redan börja bäva inför v45 om jag var dig. Då går det ju inte att maska längre..
Måste säga att det var ett intressant ämne, även om det sannolikt kommer bli jättesvårt för er att inte lägga in egna värderingar. Spekulationer är också lurigt.
July 27, 2002
Olegh wrote: Tycker det ser rätt tajt ut med tanke på att projektarbetet ligger på 100p. Hur många timmar har ni avsatt varje vecka?
Ska själv också börja på projektarbetet snart och jag tror vi har en lektionstimme avsatt i veckan fram till v14 eller nåt i den stilen. Men det skiljer uppenbarligen mellan skolorna hur man lägger upp det, vilket gör att ni får vara effektivare helt enkelt 🙂 Om ni kör med den där planen skulle jag redan börja bäva inför v45 om jag var dig. Då går det ju inte att maska längre..Måste säga att det var ett intressant ämne, även om det sannolikt kommer bli jättesvårt för er att inte lägga in egna värderingar. Spekulationer är också lurigt.
Får försöka vara så sakliga som möjliga och åsikter kan man ju lägga in om man vill eller behöver. På någe sätt. 🙂
Det kan bli lite tajt faktiskt, men både jag och tjejen är duktiga så det ska nog gå bra, kan ju fuska lite på planeringen också.
November 26, 2002
Terminsplan
38: Definierat projektet och gjort terminsplan
-> Speca upp projektet noggrant. Definiera målen så dessa är mätbara och beskriv syftet så att ni kan uppvisa att ni fyllt ert mål och syfte vid redovisningen. Se även till att redan nu göra avgränsningar i projektet så att det är tydligt vad ni kommer att behandla och vad som ligger utanför projektets gränser.
39: Ta reda på fakta kring högerblockets politik
-> Bryt ner detta i ett antal aktiviteter med vad ni ska ta reda på annars blir uppgiften för stor. Använd sedan samma aktiviteter för nr 40.
40: Ta reda på fakta kring vänsterblockets politik
41: Vilka personer kan vi kontakta för hjälp med projektet? Förbereda frågor
-> 41 bör göras innan 39 och 40. Boka även in tid här för avstämning av projektet. Nu vet ni mycket mer vad som kommer att krävas för att nå målet.
42: Tid öppen för möte
43: Tid öppen för möte
-> Ni kan inte avsätta 2 veckor för möten! Tänk i timmar. Boka upp måndag förmiddag för möten och eftermiddag för dokumentering. Samma för tisdag, och boka sedan onsdagen till uppföljning av projektet. Torsdag och fredag för möten och dokumentering. Måndagen därefter för sammanställning av insamlat material samt uppföljning. Mycket effektivare att tänka timmar eller dagar än veckor.
44: Höstlov
-> Finns inte i en projektledares vardag!!! 🙂
45: Sammanställer informationen
46: Utforma arbetet, design etc.
-> Räkna med v46 till att göra det ni inte hann med hittills.
47: Utforma arbetet. Förbered muntlig redovisning
-> Ska räcka med max 2-3 dagar för 47. Dags för uppföljning mot mål igen.
48: Projekt klart, korrigera
-> 48:a är 1-2 dagar max!
49: Deadline
50: Deadline
Och framför allt: Fuska inte med planeringen!!! Då skjuter ni er i foten. En bra och analytisk planering sparar tid och ger kvalitét.
July 27, 2002
Tack John, det var informativt. 🙂
Jag måste dock meddela er om att vi har ändrat oss i sista stund. Tjejen ska göra ett projekt som går ut på att starta ett damlag i sigtuna kommun, i frisbee.
Medan jag gör ett helt annat projekt. :bgrin:
Frågeställning: kan jag bli kvitt ett nikotinberoende på en månad?
Jag har valt att göra ett roligare och nyttigare projekt som är mer praktiskt än det traditionella projektet. Jag kommer, när det är en månad kvar till färdigt projekt, att sluta snusa. Under denna tid ska jag föra dagbok och beskriva hur avsaknaden av nikotin i min kropp påverkar min vardag, min omgivning och kanske t.o.m. samhället. Dagboken blir huvudpunkten i projektet och sedan kommer jag även att upplysa den goda publiken om fysiologiska väsentligheter etc. Därför önskar jag mig själv ett gott lycka till!
July 27, 2002
Relaxia wrote: Idé kan vara att få med dig några andra som du kan fråga varje dag. Det skulle ge en bättre bild och en mer trovärdig uppsats. Kanske inte fråga dem varje dag, men hålla möte var 3e dag eller nåt.
Jag kan ju fråga bjornstrom om han har tänkt att fortsätta. 🙂
Skulle det vara okej för dig bjorn om jag frågar dig var tredje dag?
1 Guest(s)