November 27, 2003
davidhellmyrs wrote: [quote=obelix]Självklart, det finns ingen vetting anledning till att dom inte skulle få det.
Jo det finns vettiga anledningar.
Jag har inget emot homosexuella, tro mig.
Men jag tycker inte att homosexuella ska få adoptera av den simpla anledningen att resten av samhället inte är redo.
Så länge resten av samhället inte accepterar det full ut så är det inte särskillt bra att låta barn bli adopterade av homosexuella eftersom det ses som något "annorlunda".
Det är alltså inte de homosexuella som inte är bra föräldrar, utan resten av samhället till viss mån som inte är redo.
Moment 22. Samhället måste få vänja sig vid tanken och utan barn som blir adopterade kommer det inte hända.
//Andreas
September 12, 2001
davidhellmyrs wrote: [quote=obelix]Självklart, det finns ingen vetting anledning till att dom inte skulle få det.
Men jag tycker inte att homosexuella ska få adoptera av den simpla anledningen att resten av samhället inte är redo.
Så länge resten av samhället inte accepterar det full ut så är det inte särskillt bra att låta barn bli adopterade av homosexuella eftersom det ses som något "annorlunda".
Det är alltså inte de homosexuella som inte är bra föräldrar, utan resten av samhället till viss mån som inte är redo.
Så länge homosexuella inte skulle få adoptera så kommer samhället aldrig att bli redo.
November 26, 2002
man kunde adoptera barn med annorlunda hudfärg långt innan samhället var redo för det, om det är det nu ens.
om man hade låtit bli att göra saker bara för att samhället inte är redo för det så hade utvecklingen inte gått särskilt snabbt framåt.
May 7, 2004
Jag ser inte några som helst hinder för att homosexuella inte ska få adoptera. En viss del av samhället kanske kan ställa sig lite kritiska i början, men kommer nog acceptera det mer efter ett tag. Jag tror en del av befolkningen måste mogna lite och acceptera ett samhälle med människor med olika läggningar, åsikter osv.
Argument som att de lär ungen fel saker under uppväxten tycker jag är rent skitsnack. Då kan man säga att religiösa människor ej ska adoptera för att de lär in ungen att en gud finns. Ska man säga så kommer man nog aldrig att hitta en lämplig förälder åt ett barn.
Så, istället för att säga nej så borde ni lära er att acceptera ett blandat samhälle. Ingen av oss är likadan, var glad för det.
June 27, 2002
Klart de ska få det, jag känner en del vars farsa eller morsa har kommit på lite senare i livet att de gillar sitt eget kön och inte fan blev de mobbade i skolan för det. De barn som mobbar är ju de som oftast har väldigt trångsynta och dåliga föräldrar och de blir färre och färre.
May 7, 2004
Redfaction wrote: Klart de ska få det, jag känner en del vars farsa eller morsa har kommit på lite senare i livet att de gillar sitt eget kön och inte fan blev de mobbade i skolan för det. De barn som mobbar är ju de som oftast har väldigt trångsynta och dåliga föräldrar och de blir färre och färre.
Ja, men borde lära ungarna (och färäldrarna) att det inte är något fel med att vara homosexuell. Någon som är homosexuell är exakt lika mycket värd som en heterosexuell. Man kan inte välja sin läggning direkt.
March 11, 2003
squarepusher wrote: Hellre att nån liten kotte från somalia får gay föräldrar jämfört med alternativet -> dö av svält.
Jag är mer eller mindre kluven, men den anledning du ger är faktiskt en anledning till att rösta nej. Många länder vägrar låta adoptera till länder där det finns chans/risk att barnen hamnar hos homosexuella.
February 4, 2003
Nja. Visst kommer samhället aldrig vara riktigt redo att låta homosexuella adoptera.
Men det kan bli mer redo än vad det är idag.
Det är alldeles för mycket frågor idag för att ens tänka tanken att låta homosexuella adoptera. Kom ihåg att barnen först och främst är de viktiga i sammanhanget, inte att bevisa att homosexuella är lika bra.
Folk måste förstå att alla homosexuella inte är läderkillar och liknande. Fördomarna måste bort. Och reglerna måste bli klara.
Exempel.)
Om idag en homosexuelfamilj adopterar / tar hand om en unge och ena "föräldern" dör (den som är lagligt skriven som förälder) så är det inte säkert att den andra föräldern blir "förälder" enligt lagens mening.
Det finns många hinder på vägen. Men framför allt människors åsikter. Innersta åsikter.
För det spelar ingen roll vad 95% sitter och säger här inne. Även om ni utåt visar att ni accepterar någon så måste det vara "på riktigt". Annars påverkar det ändå familjen, eftersom de kommer särbehandlas. Vilket inte är bra. Barn märker sånt.
Jag tycler inte att samhället är redo. Och därmed ska man inte heller riskera barnen. Mer diskussion och acceptans av samhället behövs.
July 23, 2002
Jerry wrote: Adoptera barn, ja.
Inseminera barn, nej. :cy:
Håller med. 🙂
Jag tycker absolut att homosexuella par ska ha möjlighet att ansöka om att få adoptera barn.
Att inte tillåta det för att barnet eventuellt skulle bli utsatt för mobbning är idioti. Vem som helst kan bli mobbad för vad som helst och det är inget som ska styra någon lagstiftning. Man kan inte låta någras trångsynthet stoppa kampen för jämnlikhet.
July 23, 2002
February 4, 2003
nilsrock wrote: Att inte tillåta det för att barnet eventuellt skulle bli utsatt för mobbning är idioti. Vem som helst kan bli mobbad för vad som helst och det är inget som ska styra någon lagstiftning. Man kan inte låta någras trångsynthet stoppa kampen för jämnlikhet.
Trångsynhet? Men hörredu vem av oss är trångsynt?
Gå ut till vilken lågstadieklass idag som helst och kolla hur barnen använder ord som "bög", "knulla röv", "lesb" och så vidare.
Om du är så trångsynt att du jämför dig själv med småbarn som de som adopteras är så är du ju otroligt trånsynt själv människia.
Kom ihåg att barnen som adopteras redan har komplex över att de har förlorat sina riktiga föräldrar. De ska inte behöva ha ännu mer problem på deras axlar.
Ska exempleviss en svart unge ha tre problem att tänka på? Eventuellt fyra?
1.) De är adopterade
2.) De är svarta / skiljer sig
3.) Föräldrarna är homosexuella
4.) Föräldrarna är ev. tjocka
Nilsrock kom inte till mig och säg att homosexuella är accepterade idag, för det är dem inte. På ytan ja. Men skrapar man lite så finner man att de inte alls är 100% accepterade.
Ett exempe som jag kan reletera till eftersom jag känner en famil som det blivit såhär för.)
Pelle och Ella gifte sig 1989. Skaffade barn 1990. Skiljde sig tyvärr efter 5 år, alltså 1994 när barnet var fyra år. Pelle och Ella bestämde sig för att vara vänner eftersom de ville att barnet skulle trivas och ha det bra.
2001 så träffade dock Ella en ny partner. Men denna gången var det en kvinnlig sådan. Vilket Pelle efter några löften och diskssioner accepterade. Även i fortsättningen var vårdnaden i Ellas händer.
2004 så träffade även Pelle en ny partner, men han är fortfarande hetro. Pelles nya partner Eva-Lena accepterar att Ella är homosexuell och säger att familjen ska leva tillsammans som de tidigiare gjort, med nära relationer.
2005. Eva-Lena har märkt att hon har homo-noja och drar sig för att umgås med Ella och hennes nya partner, vilket även i långa loppet gör att Pelle blir påverkad eftersom det blir "en märklig situation". I det långa loppet glider barnet och pappan ifrån varandra.
2005 lite senare. Idag är det en väldans diskussion med många gräl i den familjen.
Visst. Detta är ingen adoptiv-familj. Men det jag vill visa är att så länge inte ALLA accepterar homosexuella fullt ut inombords så spelar det ingen roll vad ni säger utåt.
Visst man kan säga att det är Pelles uppgift att sätta ner foten och säga NEJ!
Men verkligheten är annan. Man påverkas omedvetet. Man glider ifrån varandra. Även sina barn i värsta fall!
Det räcker inte att prata fina ord. Så länge inte samhället accepterar det fullt ut så kommer barnet ofta ut i olägenheter som inte är bra.
Vad händer om lärarna på skolan inte gillar att barnets föräldrar är homosexuella? Sämre betyg?
Finns allt för många "OM".
November 27, 2003
För att poängtera än en gång: adoptionskraven i Sverige är fruktansvärt höga och det är väldigt få som blir accepterade som blivande föräldrar.
(Så jag har inga tvivet att de som blir godkända, oavsett läggning, är bra föräldrar.)
Trångsynta svenskar kommer det alltid finnas.
//Andreas
5 Guest(s)