Ska man äta före eller efter träningen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska man äta före eller efter träningen?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 4, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska man äta före eller efter träningen om man ska bygga muskler?
Kom med motiveringar... Har diskuterat de lite å det finns mycket delade meningar.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
868652
April 4, 2005 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har då lärt mig att man ska äta något litet innan t.ex en banan och sedan en rejäl måltid efteråt.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
868655
April 4, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Ska man äta före eller efter träningen om man ska bygga muskler?
Kom med motiveringar... Har diskuterat de lite å det finns mycket delade meningar.

båda delarna.. du ska äta mer kolhydrater före träningen så kroppen har energi å träna, efter ska du ha mer kolhydrater och även mer proteiner, glöm inte vitaminer och mineraler (grönsaker) det hjälper kroppen att ta upp de födoämnen du behöver...

Baskagge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
868670
April 4, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Gå in på http://www.ast-ss.se och läs. I slutet på deras Max-OT-program står det en del om kosttillskott och hur man räknar ut hur mycket protein just du behöver. Somliga blandar en shake med protein-pulver, druvsocker och kreatin och dricker det under träningen. Ta en banan under träningen också. En portion proteintillskott brukar innehålla 20-30 gram protein, detta räcker absolut inte så det är rekommenderat att ta flera portioner utspritt över dagen och det är viktigt att äta mycket efter träningen. Nattprotein är rätt populärt också.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
868678
April 4, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolhydrater innan som sagt men ät inte mycket innan träningen. Drick ett glas juice och käka en banan tex. Sen proteiner och kohydrater efteråt vill du inte bara bygga muskler utan bli lite större också ska du ta mer kolhydrater. Själv dricker jag en protendryck efteråt som inehåller allt man behöver.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
868692
April 4, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

en vanlig portion en till en och en halv timma innan tärnningen, sen kosttillskott behövs först när man kommit i gång ordentligt, vanliga "vardags trännare" klarar sig på vanlig mat om man sköter den rätt.. stor byggare behöver 2-3 gram prot./kg kropp per dag så i sådana lägen eller om man har svårt pga allergier att få i sig ordentligt med prot. då är det en ideé att börja med tillskott.. Kreatin är dock något alla som träna kan ta oavsett mål, och nej man behöver inte köpa dom dyra sorterna, star nutrition hos gymgrossisten är kanon!

direkt efter träningen måste du få i dig lite kolhydrater för att bromsa det katabola stadiet, mumsa i dig en banan eller två direkt när du kommer till omklädningsrummet..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
868704
April 4, 2005 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Att äta när man är hungrig tycker jag är rimligt..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
868706
April 4, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Att äta när man är hungrig tycker jag är rimligt..

om man alltid går runt å småäter på en massa så kommer du att få 2 problem 1) bli tjock (beroende på din träning) 2) får problem med tänderna å det är inte kul när man betalar för sin tandvård...

5 mål om dagen var av minst 2 varma sådana, en frukost bestående av långsama kolhydrater efter som du ska hålla dig fram till lunch och dessutom kompensera för nattens fasta, en varm lunch typ husmanskost, efter jobb/skola mellanmål /mindre måltid innan träning efter träning MAT! sen beroende på när man äter efter träningen ett lättare kvällsmål, en som tränar hårt och oftast liter senare fram mot kvällen tar inte skada av att ta en kvälls macka

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
868708
April 4, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: [quote=ilg@dd]Att äta när man är hungrig tycker jag är rimligt..

om man alltid går runt å småäter på en massa så kommer du att få 2 problem 1) bli tjock (beroende på din träning) 2) får problem med tänderna å det är inte kul när man betalar för sin tandvård...

5 mål om dagen var av minst 2 varma sådana, en frukost bestående av långsama kolhydrater efter som du ska hålla dig fram till lunch och dessutom kompensera för nattens fasta, en varm lunch typ husmanskost, efter jobb/skola mellanmål /mindre måltid innan träning efter träning MAT! sen beroende på när man äter efter träningen ett lättare kvällsmål, en som tränar hårt och oftast liter senare fram mot kvällen tar inte skada av att ta en kvälls macka

???
Äta 5 ggr om dan??
Ang. risken att bli beroende av träning ligger lååångt utanför min verklighet..Antar att man måste börja träna då först..
Frukost, lunch och middag..? kanske en nattamacka..
+ mycket snus, cigg och kaffe..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
868722
April 4, 2005 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Johan Nicklasson][quote=ilg@dd]Att äta när man är hungrig tycker jag är rimligt..

???
Äta 5 ggr om dan??
Ang. risken att bli beroende av träning ligger lååångt utanför min verklighet..Antar att man måste börja träna då först..

Tror du missuppfattade det där med beroende. Hur tjock man blir beror på hur mycket man tränar wink

F.ö. äter jag också när jag blir hungrig (eller inte, är ju ganska smal 😛 ). Fast jag vete fan om jag skulle ha råd att äta 5ggr om dagen som student 😕

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
868723
April 4, 2005 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Johan Nicklasson][quote=ilg@dd]Att äta när man är hungrig tycker jag är rimligt..

???
Äta 5 ggr om dan??

Tror du missuppfattade det där med beroende. Hur tjock man blir beror på hur mycket man tränar wink

F.ö. äter jag också när jag blir hungrig (eller inte, är ju ganska smal 😛 ). Fast jag vete fan om jag skulle ha råd att äta 5ggr om dagen som student 😕

Tjock är jag redan, så det behöver jag inte träna på..
wink

Fire
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
868726
April 4, 2005 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Ska man äta före eller efter träningen om man ska bygga muskler?

Man ska iaf inte träna på fastande mage det är en sak som är säkert. Du förbränner mer muskler än vad du bygger upp.

En reäll måltid efter träning är det som gäller. Men det e bra att du får i dig en heldel mat innan för att du ska orka med träningspasset. Ät alltid något innan träningen, men maten efter träning är bland det viktigaste. Det ska du inta senast 1,5 timme efter träning annars kommer du i nedbrytningsfas av musklerna.

GL 🙂

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
868737
April 5, 2005 - 3:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag äter aldrig en måltid innan jag tränar då jag väldigt lätt håller på att få upp det när jag kör mitt pass.

Tar max någon frukt eller något litet mellanmål och snabbar mig sedan hem efter träningen så är hemma ca 10-15 min efter träningen är avslutat.
Då äter jag och sen tar jag proteiner.
Tänk på att få i dig mat först och främst och sen protein så du inte blir mätt av proteinet då maten är viktigare.

kwansa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
868771
April 5, 2005 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

sådär 3 vaniljmunkar innan och en big mc & Co eller en stor fet pizza efter..det blir sketa bra 🙂

Golai
Medlem
Forum Posts: 168
868785
April 5, 2005 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Äta 5 ggr om dan??

Ja 5ggr om dagen är vad man ska äta om man vill gå ner i vikt och må bättre. Varför? för att kroppen ska få bättre ämnesomsättning.
Om man äter regelbundet på bestämda tider så hinner inte kroppen bli hungrig och förbränner den mat den har tills nästa måltid, då den får ny bränsle.
För om man äter lite och ofta så får kroppen mer energi än den behöver och vad gör någon som får för mycket av nånting? den lagrar och det enda lagrig man har i kroppen är..??.. FETT! som kroppen kan hämta energi ifrån när man inte äter, men när man gör det ofta så ja då hinner det ju inte förbrännas 😕

Jag gick själv ner 15kilo med att ändra mina kostvanor från att ätit när jag jag kännt mig hungrig till att äta frukost(som jag aldrig hade gjort sen jag var liten), lunch, middag och 2 mellanmål om dagen. Sen det absolut viktigaste för att gå ner i vikt.. gå ut och röra på sig, är man otränad så powerwalking är ett bra allternativ. Det gjorde jag och rasade i vikt exakt enligt experternas rekomenadtion med 1kilo i veckan.

Sen för att inte komma allt för mycket off topic så äter man 5ggr om dan med mellanmål så blir det ju lite före(mellanmål) med ordentlig lagad mat efter. Notera också att pizza, strips och annan McD mat inte längre är ett allternativ till sin nya kost. Utan husmanskost är det som gäller.
3timmar mellan varje mat intag blir perfekt för träning och ett bättre mående.

Sen ska nog poängteras att vissa människor har haft turen med att få dessa kroppar som kan trycka i sig pizzor, hamburgare cola utan att gå upp ett uns i vikt 😕 Men jag tror det beror mycket på att dessa människor är lite aktiva iaf, många röker som INTE är bra egentligen men man tar en cigg istället för att trycka i sig mat(som man gör när man slutar röka , jag vet. been there done that and bought the f**ing T-shirt).

Fire
Medlem
Forum Posts: 161
868797
April 5, 2005 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Golai wrote: [quote=ilg@dd] Äta 5 ggr om dan??

Sen ska nog poängteras att vissa människor har haft turen med att få dessa kroppar som kan trycka i sig pizzor, hamburgare cola utan att gå upp ett uns i vikt 😕 Men jag tror det beror mycket på att dessa människor är lite aktiva iaf, många röker som INTE är bra egentligen men man tar en cigg istället för att trycka i sig mat(som man gör när man slutar röka , jag vet. been there done that and bought the f**ing T-shirt).

Orsaken är oftast att dem har en så förbaskat bra ämnesomsättning pga sina gener. Men det som e jobbigt för dessa personer är ju om dem vill gå upp mycket i vikt. Om en sådan person satsar mot bodybuilding så får dem ju äta extremt för att gå upp, vilket kan bli en pina. Sen finns det som har det tvärtom att dem som tittar på mat går upp i vikt. Allt handlar om hur deras ämnesomsättning fungerar. Dessa 2 fall är ju ändå rätt ovanliga.

Annars har det mycket med hur aktivt jobb man har eller hur mycket man håller på att pyssla med saker som är energikrävande som man inte alltid tänker på. Jag tror rätt många blir tjockare efter att ha fått sitt körkort tex. 😛

Att äta 5 ggr per dag ökar inte bara ämnesomsättningen utan ger också ett stabilare blodsockervärde och förbättrar insulinkänsligheten.

Om man vill bli smalare så ska man inte jaga fettet i maten, så länge man inte överdriver med fetmat redan. Det är det snabba sockret som är den stora boven. Så tänk på att inte äta/dricka så mycket kakor, läsk, snabbmakaroner och undvik sockra på alltförmycket på flingor etc. Försök hitta goda nyttiga alternativ.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
868813
April 5, 2005 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Inom en halvtimme efter träning ska du ha i dig kolhydrater och proteiner, för att kroppen ska återhämta sig.
Ju fortare du tar det efter träning, desto lättare har kroppen för att ta upp det du äter efter träning.
Ni ser, alla äckliga, jobbiga jävla kostföreläsningar man varit tvungen att gå på kommer till användning...
Åtminstone en gång.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
868861
April 5, 2005 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Pasta innan för långvarig och snabb energi, kolhydrater efter.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
868879
April 5, 2005 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Fire wrote: [quote=Golai][quote=ilg@dd] Äta 5 ggr om dan??

Orsaken är oftast att dem har en så förbaskat bra ämnesomsättning pga sina gener. Men det som e jobbigt för dessa personer är ju om dem vill gå upp mycket i vikt. Om en sådan person satsar mot bodybuilding så får dem ju äta extremt för att gå upp, vilket kan bli en pina. Sen finns det som har det tvärtom att dem som tittar på mat går upp i vikt. Allt handlar om hur deras ämnesomsättning fungerar. Dessa 2 fall är ju ändå rätt ovanliga.

Jag är en av dem som måste äta upp hela ICA-butiken för att gå upp nämnvärt. Varker röker eller snusar, men däremot småäter jag rätt mycket godis och sånt skit, men vad hjälper det. Kan säga att jag rör mig inte sådär väldigt mycket heller så jag måste väl ha en väldigt hög ämnesomsättning. Vet inte om man ska tycka det är positivt eller negativt heller.

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
868897
April 5, 2005 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag måste då äta rejält efteråt. Annars går jag och är svinhungrig hela dagen. Man blir riktigt hungrig av att träna och de är bra för muskelbyggningen att äta proteinrik mat efter träning samt mycke kolhydrater före träningen, dock bör man ej äta alldeles före för då orkar man inte så mycket eftersom det går åt mycket energi att förbränna maten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 434
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL