May 17, 2002
fastbullit wrote: De har något j**la skit kallat intelligent design som de flesta tror på där, det är något mellanting..
Ja just det! Läste om det i Forskning och framsteg, deras argument är ungefär t.ex: "Ett öga är såpass avancerat att det är omöjligt att det utvecklats genom evolution, därför måste det vara intelligent design (GUD eller något liknande)"
Det kan man ju få en tankeställare av, men när jag läste artikeln framgick det att det inte var speciellt otroligt att ögat hade utvecklats via evolution. Det var snarare mycket troligt och den enda logiska förklaringen jag kan tänka mig...
August 2, 2001
Delph1 wrote: De vill erbjuda mer än bara evolutionen i skolan eftersom den inte är vatentät, än.
//Andreas
Men det är också den enda som är trolig. Alla religiösa teorier tycks vara tagna ur luften. Ska man lära ut den kristna teroin kan man lika gärna också lära ut islam, scientologin eller något obskyrt som teorin om det Flygande Spaghetti Monstret. Alla är faktamässigt ungefär lika troliga.
October 17, 2004
mounte wrote: Hur kommer det sig att så många vetenskapsmän som verkligen studerar ämnet kommer fram till att av de teorier(som handlar om hur jorden och eller universum blivit till) som finns så kommer evolutions teorin långt ner på listan.
En del påstår att det krävs mer tro att tro på evolution än att tro på en skapelse.
Det som är fascinerande är att ingen människa på denna jord har något svar på frågan.
Eeh?
Mjae. Seriösa vetenskapsmän sätter inte evolutionsteorin långt ner opå listan.
Sedan är inte evolutionsteorin något som t.ex. "intelligent design" som är taget ur tomma luften.
Evolutions teori är inte endast en "teoretisk" teori som nån kommit fram till genom att sitta och tänka "jo men så är det nog". Den baserar sig på fakta, kvarlämningar, likheter mellan olika arter, geografisk placering etc etc.
Det finns så mycket information om detta, och det emsta talar för evolutionsteorin i en viss form, dock är motståndare sällan väl pålästa inom relevanta områden...
dupa666 wrote: [quote=mounte]Hur kommer det sig att så många vetenskapsmän som verkligen studerar ämnet kommer fram till att av de teorier(som handlar om hur jorden och eller universum blivit till) som finns så kommer evolutions teorin långt ner på listan.
En del påstår att det krävs mer tro att tro på evolution än att tro på en skapelse.
Det som är fascinerande är att ingen människa på denna jord har något svar på frågan.
Eeh?
Mjae. Seriösa vetenskapsmän sätter inte evolutionsteorin långt ner opå listan.
Sedan är inte evolutionsteorin något som t.ex. "intelligent design" som är taget ur tomma luften.
Evolutions teori är inte endast en "teoretisk" teori som nån kommit fram till genom att sitta och tänka "jo men så är det nog". Den baserar sig på fakta, kvarlämningar, likheter mellan olika arter, geografisk placering etc etc.
Det finns så mycket information om detta, och det emsta talar för evolutionsteorin i en viss form, dock är motståndare sällan väl pålästa inom relevanta områden...
Ändå är det så att många framstående vetenskapsmän är religiösa, och en hel del även JV..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 2, 2001
mounte wrote: Hur kommer det sig att så många vetenskapsmän som verkligen studerar ämnet kommer fram till att av de teorier(som handlar om hur jorden och eller universum blivit till) som finns så kommer evolutions teorin långt ner på listan.
Jasså? Villka teorier skulle det vara? Det är ju inte direkt så att det finns många. Främst Darwins och de olika religiösa. Du får gärna länka till lite studier.
October 17, 2004
October 22, 2002
nXsty wrote: Men det är också den enda som är trolig. Alla religiösa teorier tycks vara tagna ur luften. Ska man lära ut den kristna teroin kan man lika gärna också lära ut islam.......
Vilka teorier syftar du på?
För att poängtera ut en sak så sammanfaller i princip teorien mellan kristen och muslimskt tro. Islam förklarar dock många evolutionstankar, exempelvis universiumsutveckling och utvecklingen av jorden.
tex: http://www.islamicity.com/Scie.....sld001.htm
August 2, 2001
CasO wrote: Vilka teorier syftar du på?
För att poängtera ut en sak så sammanfaller i princip teorien mellan kristen och muslimskt tro. Islam förklarar dock många evolutionstankar, exempelvis universiumsutveckling och utvecklingen av jorden.
tex: http://www.islamicity.com/Scie.....sld001.htm
Jag syftar på religiösa skapelseberättelser i allmänhet. Finns ju lite olika. Tex. den kristna, intelligent design, hinduismen, scientologin (Om man nu kan räkna det som en seriös religion.) mm. Jo jag vet att islam och kristendomen har samma bakgrund och därmed antaligen liknande skapelseberättelse, fast utan att ha läst islams skulle jag gissa att man nog inte kan lära ut dem som en och samma.
April 10, 2003
Delph1 wrote: Som sagt köper jag evolutionen, men det finns anledning att tvivla vilket jag redan visat.
//Andreas
Jo men problemet i USA är att dom försöker få in intlegent design/kreationism genom att smutskasta/motbevisa evolutionen.
Då i deras ögon detta gör per atomatik deras teori/förklaring korekt.
Dom tar inte ens i tanke alla andra teorier/förklaringar när man diskuterar att få in intlegent design/kreationism i vetenskapliga delen av skolan.
Det är som kristna som man möter som säger -"Varför blir du inte kristen endå, du har ju inget att förlora på det om det inte finns nått liv efter döden."
Tja men det finns en 20-30k andra religioner som kan ha rätt ;).
September 3, 2001
Lustigt 😀
Ville bara flika in att för nästan alla religiösa så innebär det att en ide som inte är vattentät eller inte helt bevisat, att man måste förkasta den. Dom kan ju inte lägga sin existens på något som inte är till 100% bevisat.
Men dom verkar därmed också tro att vetenskapen fungerar på samma sätt, och det gör den ju inte.
Man kan tro på evolutionsteorin hur mkt eller lite man vill, det kommer fortfarande att finnas sårbarheter i teorin men dom läckorna gör inte att alla fossil blir värdelösa helt plötsligt. Hittar man fossil som talar om något annat får helt enkelt revidera tolkningen lite och vips så var allt klart helt smärtfritt.
Skulle man däremot hitta Jesus kropp eller Josefs dagbok där han säger att han egentligen satte på Maria innan dom gifte sig, så skulle alla plötsligt bli judar och det skulle bli kaos.
Sen förstår jag inte heller varför dom kräver att vetenskapen ska vara fri från läckage för att kunna accepteras, då bibeln är helt full av dem och intelligent design är tagen ur luften. Det handlar i princip bara om att se på något och uppleva det som komplicerat, och därmed hävda att det måste ha varit gud. Ett tips kanske skulle kunna vara att studera lite själva. Men sen så är det ju jänkare det handlar om.
November 27, 2003
Evolution Major Vanishes From Approved Federal List;
http://www.nytimes.com/2006/08.....38;emc=rss
//Andreas
1 Guest(s)