December 9, 2002
Pim_ wrote: [quote=XaMMi]Har jag missat något? Jag har iaf för mig att hackare inte skadar system.
Men det kanske bara är i den här tävlingen.
Nä vanligast sysslan för hackers är att gå in och optimera system, frigöra resurser och ibland om de är på gott humör så skickar de hem en extra hårddisk till ägaren, bifogat med ett dussin röda rosor.
"Hacker
Den som med viss skicklighet gör egna program eller ändrar i andras program. Se även Cracker."
"Cracker
Den som i syfte att sabotera, utnyttja eller förändra information på en dator. Se även Hacker."
March 1, 2001
XaMMi wrote: [quote=Pim_][quote=XaMMi]Har jag missat något? Jag har iaf för mig att hackare inte skadar system.
Nä vanligast sysslan för hackers är att gå in och optimera system, frigöra resurser och ibland om de är på gott humör så skickar de hem en extra hårddisk till ägaren, bifogat med ett dussin röda rosor.
"Hacker
Den som med viss skicklighet gör egna program eller ändrar i andras program. Se även Cracker."
"Cracker
Den som i syfte att sabotera, utnyttja eller förändra information på en dator. Se även Hacker."
Källa: http://www.ts.se/Home/HTML/ordlista.htm
Detta talades det mycket om i linux filmen the code
June 28, 2001
kärt barn har många namn, definitionen Hacker är ju omöjlig att sätta fingret på. eftersom alla "hackers" har olika personligheter och olika mål i livet.
hacker för mig : en som kan "bryta" sig in i servrar, databaser osv.
cracker : en som knäcker koder o velar runt, och knäcker kopieringsskydd =)
March 20, 2003
XaMMi wrote: [quote=Pim_][quote=XaMMi]Har jag missat något? Jag har iaf för mig att hackare inte skadar system.
"Hacker
"Cracker
Källa: http://www.ts.se/Home/HTML/ordlista.htm
Enligt din egen def. så står det ju
Hacker
Den som med viss skicklighet gör egna program eller ändrar i andras program. SAMT.. (se även cracker) dvs.....Den som i syfte att sabotera, utnyttja eller förändra information på en dator.
Så jag fattar inte om det var ett försök att tala om ngt för mig eller om du vill visa att du är förvirrad.
Minds beskrivning är funkis i min värld men om du vill dra in svenska akademin i det hela så är du välkommen att göra det..
January 26, 2003
En hacker är inte någon som sabbar för att det är roligt. En hacker är inte
någon som använder program som någon annan har skapat för att ta sig in
i folks datorer, för att sedan öppna CD ROMén. En hacker är inte någon som
sänker en server för att sabba för en kompis som surfar gratis på den.
En hacker är VERKLIGEN INTE någon som planterar in virus eller släpper loss
"wormers" i data system!Nej, en hacker är någon som törstar efter information om olika system och
program. En som älskar att läsa om hacking och phreaking, en som
är villig att läsa 10.000 sidor text för att lära sig olika säkerhets
funktioner och brister. En hacker sitter dagarna i ända och kodar nya program
och försöker hitta nya säkerhetshål i olika system.
En hacker älskar att koda och LÄRA, LÄRA, LÄÄÄÄÄÄÄRA SIG SAKER!!!!Om du däremot vill göra det som jag först nämnde, så vill du snarare sagt
bli en cracker.
hittade det för ett tag sen
det var tydligen en som höll på med hacking, så han vet nog vad han pratar om
på samma ställe:
Hacking: Att hitta nya vägar in i system. (Hitta bakdörrar mm).
Cracking: Att ta sig in i ett system och förstöra. (Radera någons PC).
March 1, 2001
kottetrance wrote: Tävlingen går framför allt ut på att skada servrar i miljöer som Apple Macintosh, samt IBMs och HPs unix-servrar. Poängsättningen är en poäng för Windows och upp till fem poäng för HP-UX och Macintosh
ingen fara...ingen är väl så dum så man äger en mac ändå..
beror väl på, en del kanske tycker det är lättare att ta 5 3poäng´s linux
en 3 5poängs mac
1 Guest(s)