March 14, 2004
denstore wrote: Självklart skall vi ha U-hjälp. Anledningen att vi har problem med vår budget är inte hårt relaterat till våra biståndspengar. Se till att få ordning på de riktiga problemen i samhället, så kan vi nog t.o.m. öka biståndet.
Jo du har en poäng där. Men nja är fortfarande skepptisk.
May 1, 2005
Ja och nej. Ja på så sätt att det är klart att man ska hjälpa till. Nej på så sätt om det bara funkar som plåster på såren.
Klippt från en tidigare tråd:
dreamweaver wrote: Det man vill se när man delar med sig av sina resurser är inte bara en tillfällig hjälp, utan man vill se en förebyggande verkan isf också. /.../ Det blir konstgjord andning som C-J sa, och sådan hjälp är mentalt sett slöseri med resurser. Man vill se bättring, inte statisk minimering av förluster.
Är det någon som vet hur det står till i U-länderna egentligen? Hur många länder ser en positiv utveckling i sin välfärd? Jag ska inte påstå att jag har superkoll på hur bistånd funkar, kanske just för att den är så dynamisk. Nån som vet om hjälpen mest består av rena pengar, mat/vatten, byggnationer eller arbetskraft?
Är U-hjälp mycket mer politiskt spel för galleriet, än effektiv hjälp? Regeringen kan t ex skryta hur mycket de vill om att de byggt upp en skola med svenska medel i byn Zbihandaeh, när det egentligen krävs kanske uppåt tusen skolor för att det ska göra länder nån nytta. Anledningen till att jag ställer många frågor kring U-hjälp är just att man ser samma flugansikten dag ut och dag in i rutan. Eller är det helt enkelt så att media väljer att bara visa de utsatta områdena, och att det inte är så dåligt som familjen Svensson tror som sitter framför sin TV långt ifrån på andra sidan ekvatorn?
Frågor frågor...alla dessa frågor...
June 30, 2003
June 18, 2001
Vet ni hur man får någon att visa tacksamhet? Förödmjuka och utnyttja denna. Efter en tid kommer varje vänligt ord att framstå som ett under av välvillighet.
..men det hjälper alltid någon, och det handlar om för lite pengar för att en eliminering skulle leda till en välbehövd reaktion. Så ja; behåll biståndet.
1 Guest(s)