November 5, 2002
fisken wrote: OT:
Vad missade du på säk.kontrollen?
Fick lära mig av 2 lastbilschaufförer att bygga upp lufttrycket till bromsarna, hålla in bromsen en 30s och se om mätaren sjunker något vilket då indikerar på läckage. Kontrollgubben menade att det inte var säkert utan att man ska be någon annan trycka på bromsen medans man själv går runt bilen och lyssnar efter läckage. Verkar heldumt enligt mig då det förutsätter att man är 2 och man befinner sig i en tyst miljö.
March 14, 2001
Relaxia wrote: [quote=fisken]OT:
Vad missade du på säk.kontrollen?
Fick lära mig av 2 lastbilschaufförer att bygga upp lufttrycket till bromsarna, hålla in bromsen en 30s och se om mätaren sjunker något vilket då indikerar på läckage. Kontrollgubben menade att det inte var säkert utan att man ska be någon annan trycka på bromsen medans man själv går runt bilen och lyssnar efter läckage. Verkar heldumt enligt mig då det förutsätter att man är 2 och man befinner sig i en tyst miljö.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag lärde mig men tror det var såhär..
Kör motorn tills du har normalt lufttryck, stäng av motorn och håll ner bromsen i 3 minuter, sjunker trycker mer än 0.5bar är det läckage.
Trycker sjunker ju givetvis när man ansätter bromsen men om det sjunker ytterligare 0.5bar alltså..
Det där med att vara två stycken och den ena går runt för att lyssna efter läckage kan ju vara rätt smart, men knappast något det borde vara krav på att göra vid en säkerhetskontroll, inget jag lärde mig iaf..
October 22, 2002
Snorch wrote: [quote=Relaxia][quote=fisken]OT:
Vad missade du på säk.kontrollen?
Fick lära mig av 2 lastbilschaufförer att bygga upp lufttrycket till bromsarna, hålla in bromsen en 30s och se om mätaren sjunker något vilket då indikerar på läckage. Kontrollgubben menade att det inte var säkert utan att man ska be någon annan trycka på bromsen medans man själv går runt bilen och lyssnar efter läckage. Verkar heldumt enligt mig då det förutsätter att man är 2 och man befinner sig i en tyst miljö.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag lärde mig men tror det var såhär..
Kör motorn tills du har normalt lufttryck, stäng av motorn och håll ner bromsen i 3 minuter, sjunker trycker mer än 0.5bar är det läckage.
Trycker sjunker ju givetvis när man ansätter bromsen men om det sjunker ytterligare 0.5bar alltså..
Det där med att vara två stycken och den ena går runt för att lyssna efter läckage kan ju vara rätt smart, men knappast något det borde vara krav på att göra vid en säkerhetskontroll, inget jag lärde mig iaf..
Sen var det väl att om trycker sjunker mer än 0,5bar så fick man åka om den höll trycket på tomgången. Men jag kanske minns tokfel.
Om man får upp tryck i grejerna så åker man. Att det läcker lite luft gör inte så mkt 🙂
March 14, 2001
fisken wrote: [quote=Snorch][quote=Relaxia][quote=fisken]OT:
Vad missade du på säk.kontrollen?
Fick lära mig av 2 lastbilschaufförer att bygga upp lufttrycket till bromsarna, hålla in bromsen en 30s och se om mätaren sjunker något vilket då indikerar på läckage. Kontrollgubben menade att det inte var säkert utan att man ska be någon annan trycka på bromsen medans man själv går runt bilen och lyssnar efter läckage. Verkar heldumt enligt mig då det förutsätter att man är 2 och man befinner sig i en tyst miljö.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag lärde mig men tror det var såhär..
Kör motorn tills du har normalt lufttryck, stäng av motorn och håll ner bromsen i 3 minuter, sjunker trycker mer än 0.5bar är det läckage.
Trycker sjunker ju givetvis när man ansätter bromsen men om det sjunker ytterligare 0.5bar alltså..
Det där med att vara två stycken och den ena går runt för att lyssna efter läckage kan ju vara rätt smart, men knappast något det borde vara krav på att göra vid en säkerhetskontroll, inget jag lärde mig iaf..
Sen var det väl att om trycker sjunker mer än 0,5bar så fick man åka om den höll trycket på tomgången. Men jag kanske minns tokfel.
Om man får upp tryck i grejerna så åker man. Att det läcker lite luft gör inte så mkt 🙂
Nej så det stämmer nog rätt bra det..
Precis har man tryck hela tiden är det bara till att åka på, sen kör man samma bilar jämt vet man ju när det är nått som inte är som det ska utan att behöva göra en massa kontroller hit och dit..
October 16, 2004
May 19, 2003
optimuz wrote: Jag nötte STR Trafikskoleprogram på datorn i en vecka innan provet tills jag kunde alla frågor utantill, sen ströläste jag lite i boken om lastvikter, avgasutsläpp, zonparkering och sånt som inte var med på dataprovet. Jag fick 59 på första försöket 🙂
Gjorde precis samma sak, och fick också 59 poäng :D.
February 28, 2005
Vamp wrote: [quote=optimuz]Jag nötte STR Trafikskoleprogram på datorn i en vecka innan provet tills jag kunde alla frågor utantill, sen ströläste jag lite i boken om lastvikter, avgasutsläpp, zonparkering och sånt som inte var med på dataprovet. Jag fick 59 på första försöket 🙂
Gjorde precis samma sak, och fick också 59 poäng :D.
låter ju bra...men ska nog både läsa och göra STR programmet samtidigt...;)
1 Guest(s)