ska ta teorin, bra inlärningsätt?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ska ta teorin, bra inlärningsätt?
Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
sp_UserOfflineSmall Offline
1083258
October 5, 2006 - 4:17 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du ska läsa körkortsboken typ 10 minuter varje kväll innan du ska sova så kommer du ihog allt i stort sätt. Sen efter ett par veckor så kan det säkert vara bra att köra lite övningar i något program på datorn.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1083304
October 5, 2006 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Förstår itne hur det bara kan vara 1 månad :S där jag bor är det typ 2 månader kö för att få köra upp.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1083344
October 5, 2006 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: OT:
Vad missade du på säk.kontrollen?

Fick lära mig av 2 lastbilschaufförer att bygga upp lufttrycket till bromsarna, hålla in bromsen en 30s och se om mätaren sjunker något vilket då indikerar på läckage. Kontrollgubben menade att det inte var säkert utan att man ska be någon annan trycka på bromsen medans man själv går runt bilen och lyssnar efter läckage. Verkar heldumt enligt mig då det förutsätter att man är 2 och man befinner sig i en tyst miljö.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1083351
October 5, 2006 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: [quote=fisken]OT:

Fick lära mig av 2 lastbilschaufförer att bygga upp lufttrycket till bromsarna, hålla in bromsen en 30s och se om mätaren sjunker något vilket då indikerar på läckage. Kontrollgubben menade att det inte var säkert utan att man ska be någon annan trycka på bromsen medans man själv går runt bilen och lyssnar efter läckage. Verkar heldumt enligt mig då det förutsätter att man är 2 och man befinner sig i en tyst miljö.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag lärde mig men tror det var såhär..
Kör motorn tills du har normalt lufttryck, stäng av motorn och håll ner bromsen i 3 minuter, sjunker trycker mer än 0.5bar är det läckage.
Trycker sjunker ju givetvis när man ansätter bromsen men om det sjunker ytterligare 0.5bar alltså..

Det där med att vara två stycken och den ena går runt för att lyssna efter läckage kan ju vara rätt smart, men knappast något det borde vara krav på att göra vid en säkerhetskontroll, inget jag lärde mig iaf..

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1083354
October 5, 2006 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Relaxia][quote=fisken]OT:

Kör motorn tills du har normalt lufttryck, stäng av motorn och håll ner bromsen i 3 minuter, sjunker trycker mer än 0.5bar är det läckage.
Trycker sjunker ju givetvis när man ansätter bromsen men om det sjunker ytterligare 0.5bar alltså..

Det där med att vara två stycken och den ena går runt för att lyssna efter läckage kan ju vara rätt smart, men knappast något det borde vara krav på att göra vid en säkerhetskontroll, inget jag lärde mig iaf..

Sen var det väl att om trycker sjunker mer än 0,5bar så fick man åka om den höll trycket på tomgången. Men jag kanske minns tokfel.

Om man får upp tryck i grejerna så åker man. Att det läcker lite luft gör inte så mkt 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1083355
October 5, 2006 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Snorch][quote=Relaxia][quote=fisken]OT:

Sen var det väl att om trycker sjunker mer än 0,5bar så fick man åka om den höll trycket på tomgången. Men jag kanske minns tokfel.

Om man får upp tryck i grejerna så åker man. Att det läcker lite luft gör inte så mkt 🙂

Nej så det stämmer nog rätt bra det..

Precis har man tryck hela tiden är det bara till att åka på, sen kör man samma bilar jämt vet man ju när det är nått som inte är som det ska utan att behöva göra en massa kontroller hit och dit..

legacy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
1083399
October 5, 2006 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade ett datorprogram med frågor. Körde igenom alla frågorna i det dagen innan och sen satt alla rätt på provet

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
1083401
October 5, 2006 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Jag nötte STR Trafikskoleprogram på datorn i en vecka innan provet tills jag kunde alla frågor utantill, sen ströläste jag lite i boken om lastvikter, avgasutsläpp, zonparkering och sånt som inte var med på dataprovet. Jag fick 59 på första försöket 🙂

Gjorde precis samma sak, och fick också 59 poäng :D.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1083408
October 5, 2006 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote: [quote=optimuz]Jag nötte STR Trafikskoleprogram på datorn i en vecka innan provet tills jag kunde alla frågor utantill, sen ströläste jag lite i boken om lastvikter, avgasutsläpp, zonparkering och sånt som inte var med på dataprovet. Jag fick 59 på första försöket 🙂

Gjorde precis samma sak, och fick också 59 poäng :D.

låter ju bra...men ska nog både läsa och göra STR programmet samtidigt...;)

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1083410
October 5, 2006 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Du borde väl vid det här laget veta själv hur du bäst lär dig saker. Det är väl mitt tips. Bara för att nån annan kan läsa igenom en bok en gång och sedan kunna allt så är det kanske inte rätt sätt att gå tillväga för dig.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1083413
October 5, 2006 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste igenom teoriboken. Sen gjorde jag alla frågorna i frågeboken. Vissa kapitel repeterade jag. Sen körde jag lite program på datorn.

Funkade fint för mig, hade 2veckor på mig tror jag när jag började. Blev ungefär ett kapitel om dagen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 188
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL