Ska till arbetsförmedlingen...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska till arbetsförmedlingen...
Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2007 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

...i morgon och börjar bli lite nervös.

Hur går det till när man är där? Får man snacka över disk bland resten av människorna eller går man in i nåt rum eller så och snackar med handläggare? Jag ska alltså göra en inskrivning...

Fan... jobbig sits det här med att vara arbetslös. Och troligtvis är jag inte berättigad till a-kassa heller då jag studerat i två år och varit utan tjänst i över ett år.
Blev även utesluten ur facket p.g.a. att jag inte betalat avgiften. Det "roliga" är att de inte skickat ut inbetalningskort trots att jag bad dom fyra gånger (fick bekräftelse på tre av gångerna att de skulle skicka).

Så jävla nervös... börjar sina i förmögenheten som går till räkningarna. 🙁

Kaffe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1147986
July 17, 2007 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan inte tillföra något till tråden men önskar dig lycka till 🙂

Dinos
Member
Medlem
1147988
July 17, 2007 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaffe wrote: Kan inte tillföra något till tråden men önskar dig lycka till 🙂

Tackar 🙂

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1147992
July 17, 2007 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag skrev in mig på AMS för ett par år sedan fick jag först fylla i massa uppgifter i en dator; personuppgifter, utbildning etc. Sedan fick jag snacka med någon tant om uppgifterna som skulle skickas till någon databas. Mer än så är det inte. Sedan blir man kallad till lite menlösa möten ibland och kommer man inte blir man avskriven. Ofta blir man lite otrevligt bemött också. Men det är inget att oroa sig över iaf.

Dinos
Member
Medlem
1147994
July 17, 2007 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: När jag skrev in mig på AMS för ett par år sedan fick jag först fylla i massa uppgifter i en dator; personuppgifter, utbildning etc. Sedan fick jag snacka med någon tant om uppgifterna som skulle skickas till någon databas. Mer än så är det inte. Sedan blir man kallad till lite menlösa möten ibland och kommer man inte blir man avskriven. Ofta blir man lite otrevligt bemött också. Men det är inget att oroa sig över iaf.

Gjorde någon grej på AMS hemsida som handlade om inskrivning, med personuppgifter, utbildning m.m. som skickades in via sidan. Och sedan stod det att man skulle gå till ett kontor.

Sedan förstår jag inte riktigt hur de ska veta att man aktivt söker jobb m.m.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1148010
July 17, 2007 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska du skriva in dig om du inte får a-kassa? då e det ju helt jävla värdelöst ju. Gå till dom där tattarna utan att få nåt ut av det. o.O

Dinos
Member
Medlem
1148011
July 17, 2007 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Varför ska du skriva in dig om du inte får a-kassa? då e det ju helt j**la värdelöst ju. Gå till dom där tattarna utan att få nåt ut av det. o.O

Nån brud jag snackade med i luren på AMS sa att jag eventuellt kunde få det om man kunde skriva av min studietid på nåt sätt... jag hajjade inte riktigt.

Så det ä rnog värt ett försök i alla fall 🙂

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1148032
July 18, 2007 - 5:00 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Gjorde någon grej på AMS hemsida som handlade om inskrivning, med personuppgifter, utbildning m.m. som skickades in via sidan. Och sedan stod det att man skulle gå till ett kontor.

Du får som sagt snacka med någon handläggare som tar fram de uppgifter du lagt in på deras sida och kompletterar (raderar) dem.

Kan ju säga direkt att deras jobb/utbildnings-koder är helt idiotiska. Ett exmpel är att jag tidigare jobbat som arkivansvarig på ett lab, men det kunde jag ju inte skriva in eftersom att det var en högskolekod...

Sedan hur de vet att du aktivt söker jobb, efter en viss tid så ska man ringa dit in (sitta i telefonkö i 40min för en grej som tar typ 5-10min 😉 )och berätta om några jobb som man sökt (så var det i alla fall när jag sökte) och sedan blir man ju kallad till återbesök. Jag gjorde helt enkelt så att jag gjorde en lista i Excel där det stod vilken tjänst jag sökt, datum jag sökt tjänsten, vilket företag och var. Sedan inför varje besök skrev jag ut den och tog med den. Man blev lite bättre bemöt då.

Dinos
Member
Medlem
1148042
July 18, 2007 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=Dinos]Gjorde någon grej på AMS hemsida som handlade om inskrivning, med personuppgifter, utbildning m.m. som skickades in via sidan. Och sedan stod det att man skulle gå till ett kontor.

Du får som sagt snacka med någon handläggare som tar fram de uppgifter du lagt in på deras sida och kompletterar (raderar) dem.

Kan ju säga direkt att deras jobb/utbildnings-koder är helt idiotiska. Ett exmpel är att jag tidigare jobbat som arkivansvarig på ett lab, men det kunde jag ju inte skriva in eftersom att det var en högskolekod...

Sedan hur de vet att du aktivt söker jobb, efter en viss tid så ska man ringa dit in (sitta i telefonkö i 40min för en grej som tar typ 5-10min 😉 )och berätta om några jobb som man sökt (så var det i alla fall när jag sökte) och sedan blir man ju kallad till återbesök. Jag gjorde helt enkelt så att jag gjorde en lista i Excel där det stod vilken tjänst jag sökt, datum jag sökt tjänsten, vilket företag och var. Sedan inför varje besök skrev jag ut den och tog med den. Man blev lite bättre bemöt då.

Lustigt att du nämner det där med Excel-lista 🙂 Började göra en sådan för ett par dagar sedan 😀

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1148045
July 18, 2007 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte varför du inte ska få akassa fast för du studerat?

Jag fick det då iaf efter mina studier.

Dinos
Member
Medlem
1148047
July 18, 2007 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Jag förstår inte varför du inte ska få akassa fast för du studerat?

Därför att jag blev utesluten ur facket, och därmed även a-kassan någon gång under 2005. Dock inte mitt fel... men lika utesluten ändå.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1148053
July 18, 2007 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm, du borde ju kunna få Alfa-kassa?

http://www.alfakassan.se/

Dinos
Member
Medlem
1148054
July 18, 2007 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Hmm, du borde ju kunna få Alfa-kassa?

http://www.alfakassan.se/

Eventuellt, men det var inte 100% säkert det heller.
Ska dit om ett tag och höra vad de har att säga. 🙂

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1148058
July 18, 2007 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: [quote=Starscream]Jag förstår inte varför du inte ska få akassa fast för du studerat?

Därför att jag blev utesluten ur facket, och därmed även a-kassan någon gång under 2005. Dock inte mitt fel... men lika utesluten ändå.

Du ska inte behöva vara med i något fack för att få akassa..

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
1148062
July 18, 2007 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Ifall du inte har gjort någont det senaste året är det 99% säkert att du inte kommer få något ifrån alfa-kassan. Det är helt enkelt för länge sedan du studera.

Dinos
Member
Medlem
1148066
July 18, 2007 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Ajin wrote: Ifall du inte har gjort någont det senaste året är det 99% säkert att du inte kommer få något ifrån alfa-kassan. Det är helt enkelt för länge sedan du studera.

Jag slutade iofs plugga för snart 4 veckor sedan...

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1148085
July 18, 2007 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

jag fyllde också i allt på hemsidan, sen gick jag dit och snacka med nån lirare, inget farligt. satt på hans kontor och småprata lite bara typ

Dinos
Member
Medlem
1148159
July 18, 2007 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn wrote: jag fyllde också i allt på hemsidan, sen gick jag dit och snacka med nån lirare, inget farligt. satt på hans kontor och småprata lite bara typ

Hände det något efter då? :p Alltså... fick du någon hjälp.

Dinos
Member
Medlem
1148216
July 19, 2007 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Sådär nu kom jag just där i från. Det gick väl rätt bra--- jävla massa papper jag måste fixa och skicka in dock.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1148255
July 19, 2007 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick du nån hjälp av AMS eller fick du reda på att du skulle va tvungen att ta vilket sitjobb som helst och att man inte får nån hjälp med att söka jobb?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 406
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL