September 1, 2002
bha* wrote: Fick du nån hjälp av AMS eller fick du reda på att du skulle va tvungen att ta vilket sitjobb som helst och att man inte får nån hjälp med att söka jobb?
Hon sa bara att jag var tvungen att ta de jobb som de skickade till mig. Men det lät inte direkt som om de kommer att hitta något.
Däremot fick jag tips om en utbildning...... det hon inte såg var att sista ansökningsdagen var tidigt i våras. Hehe.
January 29, 2004
Precis som alla säger, först får man skriva in sig, sen får man ett möte med en handläggare som kompletterar lite uppgifter och sen beror det på lite.
Är du under 25 så fanns det (iaf när jag var arbetslös) någon sorts garanti som "åtgärdade" mig innom 3månader. Dvs jag fick sitta på arbetsförmedlingen en vecka å lära mig skriva cv. Sen gick det några månader å samma sak igen. Å igen... Å igen... (visserligen precis innan förra valperioden så det kunde ha något med "öppet arbetslösa" siffran å göra)
Är man över 25 så tar det lite längre tid innan det händer något. Ibland skickar dom lite annonser som dom tycker passar dina meriter, jag fick dessutom redovisa minst 5 sökta jobb varje månad. Gjorde jag inte det blev jag avstängd och förlorade rätten till A-kassa eller annan ekonomisk hjälp.
Ett tips är att aldrig säga emot något en handläggare säger, tycker han att du ska lära dig skriva cv för 5:e gången innom loppet av några månader så gör det bara. Jag fick för mig att bli lite sur 3:dje gången å började protestera, slutade inte lyckligt. 😛
Tror visserligen inte att du planerat å vara arbetslös någon längre period så du kanske slipper det. Fast jag planerade juh inte det heller direkt å ända satt man där nåt år å inte hade nåt å göra. 🙂 Aja, nu slipper jag iaf det där..
Oh, ang a-kassa å de där, får du inte det så:
Har för mig alla kan söka Soc om dom inte har någon inkomst eller några tillgångar. (bil räknas som tillgång). Basbeloppet ligger på runt 3tusen.
Detta kan alla som inte har någon A-kassa eller liknande få. Oavsett om man fortfarande bor hemma. Dock får man inte vara under 18 eller under 20 och fortfarande gå i gymnasiet för då är dina föräldrar försörjningspliktiga! 😀
January 13, 2003
DiDi wrote: [quote=Dinos]Jag är dessvärre 26 år och är med andra ord "lite äldre". Får se... ska dit på onsdag och gå på något tråkigt infomöte därefter ska det bokas tid till handläggare vad jag förstått.
Det info-mötet är nog det mest meningslösa jag varit på 😉
Hela ams förutom platsbanken är mest meningslöst.
1 Guest(s)