Ska Turkiet få vara med i EU?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska Turkiet få vara med i EU?
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
959285
October 5, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

De vill bara ha gratis pengar, förut ville de inte tillhöra Europa men EU har de inget emot.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
959307
October 5, 2005 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad kan Turkiet erbjuda oss annat än förtryck, snedvridna ideal och sämre ekonomi? Och vad har de överhuvud taget gemensamt med europa, annat än att nån klant råkade dra kontinentgränsen lite för långt söderut?

Mitt svar är förstås nej och jag hoppas innerligt att turkarna som vanligt sätter sig på tvären och förhalar när det kommer till förhandlingarna. Så länge de inte är med i EU bryr jag mig inte om deras lagar och what not. Orkar inte bry mig om förtryck i ett land som kallar sig demokrati om det kan hålla dom borta från oss. Bortsett från det som drabbar andra förstås, som t.ex. grekcyprioterna.

edit: råkade visst dubbelposta innan jag var klar med inlägget.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
959308
October 5, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

för er som inte har förstått det så är EU inte byggt från grunden för att vara 100% europeiskt då det inte finns något 100% europeiskt. Vi är indelade i flera stater och tycker olika så varför kan inte ännu en som tycker olika gå då massa andra redan har gjort det? Argumentet att de inte ligger i europa håller inte direkt då de är ricktigt myckt väst i Turkiet. Sen så borde alla redan ha listat ut att de ändast går med för att de vill ha en bättre ekonomi (som vissa andra länder också har gjort, se öststater som är med i eu) och EU tar gärna emot dem då det förbättrar fred och så vidare.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
959311
October 5, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Delph1]Lever de upp till de stadgar EU satt så självklart ska de få vara med.

//Andreas

Säger som Delph1.

Säger som Delph1 och håller med Dehman.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
959315
October 5, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: för er som inte har förstått det så är EU inte byggt från grunden för att vara 100% europeiskt då det inte finns något 100% europeiskt. Vi är indelade i flera stater och tycker olika så varför kan inte ännu en som tycker olika gå då massa andra redan har gjort det? Argumentet att de inte ligger i europa håller inte direkt då de är ricktigt myckt väst i Turkiet. Sen så borde alla redan ha listat ut att de ändast går med för att de vill ha en bättre ekonomi (som vissa andra länder också har gjort, se öststater som är med i eu) och EU tar gärna emot dem då det förbättrar fred och så vidare.

Förbättrar vilken fred? Var är konflikten? 😉 Till skillnad från t.ex. baltstaterna som av förklarliga skäl gjort allt för att distansiera sig från ryssland så har inte Turkiet nåt sånt hot emot sig.

edit: stavning

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
959317
October 5, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer inte turkarna kunna resa till Sverige utan att visa pass sen? Eller förhindrades det?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
959321
October 5, 2005 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Kommer inte turkarna kunna resa till Sverige utan att visa pass sen? Eller förhindrades det?

Det kan man ju inte göra inom EU i dagsläget, men det kanske kommer bli så?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
959324
October 5, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Knappast.
EU hjälper sverige så lite, och det skulle inte gynna oss för fem öre om turkiet går med.
Sverige ut ur EU för min del.

Quote på den, exakt min mening. Ville inte gå med från början och än mindre nu. Vi blir helt utsugna redan,gissa vilket land som får betala alla pengar som Turkiet behöver för att bygga upp landet sen? Norge är det enda smarta landet i Europa. Tror ni de hade haft höga avgifter till Eu med tanke på deras olja?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
959336
October 5, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget land borde vara med i EU..
Och skyll inte på mej
jag röstade NEJ.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

QllQ
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
959349
October 5, 2005 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=HELIX]Kommer inte turkarna kunna resa till Sverige utan att visa pass sen? Eller förhindrades det?

Det kan man ju inte göra inom EU i dagsläget, men det kanske kommer bli så?

Det har man kunnat göra länge, problemet är att sverige hårdnackat vägrat skriva nationalitet på id korten.

Från och med första oktober kan man beställa ett svenskt id kort på passexpeditionen, kostar 400kr, bild och allt tas direkt av polisen och alla uppgifter lagras på ett chip på id kortet.

Med detta id kort kan du resa passfritt inom schengen området, alla länder deltar inte i schengen samarbetet.

Läs mer:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=36624&pageversion=1.html
http://www.polisen.se/inter/nodeid=3940&pageversion=1.html

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
959358
October 5, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=Vitamin-C]för er som inte har förstått det så är EU inte byggt från grunden för att vara 100% europeiskt då det inte finns något 100% europeiskt. Vi är indelade i flera stater och tycker olika så varför kan inte ännu en som tycker olika gå då massa andra redan har gjort det? Argumentet att de inte ligger i europa håller inte direkt då de är ricktigt myckt väst i Turkiet. Sen så borde alla redan ha listat ut att de ändast går med för att de vill ha en bättre ekonomi (som vissa andra länder också har gjort, se öststater som är med i eu) och EU tar gärna emot dem då det förbättrar fred och så vidare.

Förbättrar vilken fred? Var är konflikten? 😉 Till skillnad från t.ex. baltstaterna som av förklarliga skäl gjort allt för att distansiera sig från ryssland så har inte Turkiet nåt sånt hot emot sig.

edit: stavning

ja freden är väll här då få av de europeiska länderna krigar med någon. EU(EG) skapades för att länderna skulle bli (eknonomsikst)sammanlänkade(beroende) av varandra så att de inte skulle gå i krig med varandra. Om Turkiet skulle bli ekonomiskt sammanlänkat med resten av europa så lär de inte starta något ofog heller då deras chanser för att klara det rent ekonomiskt skulle försämras.

ser ni något stavfel eller något galet så kan jag ju alltid skylle på att jag inte kan stava eller skriva normal 😉

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
959363
October 5, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=Dehman][quote=Delph1]Lever de upp till de stadgar EU satt så självklart ska de få vara med.

//Andreas

Säger som Delph1.

Även jag instämmer i detta. 🙂

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
959382
October 5, 2005 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

spazz wrote: [quote=macrus][quote=Dehman][quote=Delph1]Lever de upp till de stadgar EU satt så självklart ska de få vara med.

//Andreas

Säger som Delph1.

Även jag instämmer i detta. 🙂

Även jag

Men jag vet att turkiet aldrig kommer att leva upp till nått i stadgan 😛

Dom borde lägga till

"Nej, ni får inte vara muslimer heller"

i den.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
959388
October 5, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det något att tveka på? Om de går med i EU så kan EU lägga större krav Turkiet. Turkiet snabbt in i EU säger jag.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
959394
October 5, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Finns det något att tveka på? Om de går med i EU så kan EU lägga större krav Turkiet. Turkiet snabbt in i EU säger jag.

Det funkar tyvärr tvärt om

Kolla på Frankrike och tyskland bara, dom får ultimatum med ekonomin stup ikvarten, men där händer inget, på båda sidor.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
959450
October 5, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej!!
Av samma anledning som hälften här inne!

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
959490
October 5, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

EU är redan för stort som det är. Alla öst-stater var illa nog.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
959501
October 5, 2005 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Delph1]Lever de upp till de stadgar EU satt så självklart ska de få vara med.

//Andreas

Säger som Delph1.

Håller med.

För övrigt så är Turkiet ett underbart land, väldigt trevliga människor och GOD MAT :P.
Deras lagar är dock inte lika tillfredsställande

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
959576
October 6, 2005 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Som det ser ut idag nej

Neatrate
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 106
959592
October 6, 2005 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

De har juförsig avvisat dödsstraff.. men.. NEJ.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 399
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL