Ska utvecklingsstörda ha rösträtt?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ska utvecklingsstörda ha rösträtt?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
931630
August 5, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=ilg@dd][quote=Arny][quote=ilg@dd][quote=Arny]Anser att alla som inte är över 18 och inte är omyndigförklarade har rätt att rösta.

Vet du av många under 18år som är myndigförklarade??
#-o

Har läst igenom vad jag skrev och hittar inte felet. 😕

Fel och fel, det beror helt på hur du menar..
"Anser att alla som inte är över 18"=Dvs folk under 18 år..
"och inte är omyndigförklarade har rätt att rösta"=Under 18år, omyndiga.
Menar du att endast dom som är under 18år(DVS Omyndiga) ska ha rätt att rösta?? Ja, då har du uttryckt dej rätt..
Hmm, blev kanske en smula virrigt, men det var svar på ett virrigt inlägg..
😀

Jaja, blev lite rörigt kanske men du fattade vad jag menade iaf...eller? Marre verkar ha fattat iaf.

Om du menar att endast dom under 18år ska ha rösträtt så håller jag definitivt inte med dej..
Menar du att det skall vara som det är, då är jag med..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
931636
August 5, 2005 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Om du menar att endast dom under 18år ska ha rösträtt så håller jag definitivt inte med dej..

Tar det igen och försöker vara lite tydligare...
För det första ska inte rösträttsålderns sänkas, hellre höjas. Vad jag menar är att en utvecklingsstörd person har rätt att rösta så länge han är över 18 och inte blivit omyndigförklarad. Han har lika stor rätt att uttrycka sin åsikt som vem som helst.

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
931639
August 5, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror väl på. jag känner en kille som fyller 18 nästa år, men har är ungefär på en 7-årings nivå mentalt (även fast han inte officiellt är utvecklingsstörd så kan jag lätt säga detta eftersom jag känner honom väl). Han borde inte ha rösträtt enligt mig.
sedan finns det ju andra typer av utvecklingsstörda.. om man har en åsikt man vill framföra och man kan påverka samhället dit man själv vill, genom att rösta, så ska man få det tycker jag.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
931641
August 5, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=ilg@dd]Om du menar att endast dom under 18år ska ha rösträtt så håller jag definitivt inte med dej..

Tar det igen och försöker vara lite tydligare...
För det första ska inte rösträttsålderns sänkas, hellre höjas. Vad jag menar är att en utvecklingsstörd person har rätt att rösta så länge han är över 18 och inte blivit omyndigförklarad. Han har lika stor rätt att uttrycka sin åsikt som vem som helst.

Då är jag med..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
931643
August 5, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror på personen, sådant borde kollas och om omyndigförklara vissa av dem som inte skulle uppfylla kraven.

Fia.B din signatur är för lång 🙂

pepsiXX
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
931645
August 5, 2005 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Spelar det någon roll?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
931646
August 5, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Beror på personen, sådant borde kollas och om omyndigförklara vissa av dem som inte skulle uppfylla kraven.

Jo, anställda arbetare som av någon anledning röstar blått borde bli av med sin rösträtt.
wink

Näe, snarare för hög..
😀

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
931651
August 5, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings]Beror på personen, sådant borde kollas och om omyndigförklara vissa av dem som inte skulle uppfylla kraven.

Jo, anställda arbetare som av någon anledning röstar blått borde bli av med sin rösträtt.
wink

Näe, snarare för hög..
😀

viktigpetter 😛

Arny
Member
Medlem
931652
August 5, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings]Beror på personen, sådant borde kollas och om omyndigförklara vissa av dem som inte skulle uppfylla kraven.

wink

Jaha, där försvann min rösträtt då...

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
931653
August 5, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

NEJNEJNEJNEJNEJ!

och.... NEJ!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
931657
August 5, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är det för jäkla trams och säga att man ska höja höja gränsen när man ska få rösta och inte.

Så jäkla snevridet samhälle när man är myndig, och ändå inte får rösta, köpa sprit på bolaget, köra taxi eller köra tung mc utan reservation.

Jäkla överbeskydarsamhälle. Men ändå förväntar ni er att vi ska jobba när vi ändå inte får säga vårt via röstsedeln? Och göra vad vi vill med våra liv och pengar?

Jag tycker även att handikapade, kriminella, utlänningar och så vidare ska få ha rätt att rösta. Även om jag själv skulle vilja att dom inte fick det, för det är en bra hållhake för Soccarna att kunna be en del av folket att göra en halvtimmes jobb var fjärde år för att stanna i makten.

Det är alldeles för svår fråga för någon att avgöra vem som är kapabel att rösta, och vem som inte är det. Man måste köra generella regler. Man kan inte gå på mognad. Det går inte.

Och så länge den handikapade är en individ och har en åsikt och vilja i samhället så ska denna ha rätt att rösta. Han kanske vill ha den vård som något av partierna utlovar och den sociala trygghet som utlovas (men i detta fallet inte ges, men det är en annan sak=)

Alla som omfattas av systemet bör ju få ha en röst och åsikt och rätt att påverka. Det är ju demokratin. Och den är mer värd än att borgarna ska få sitta i styre för att majoriteten av svenska folket är "dumma i huvet" (rent politiskt, enligt mig).

En nedre gräns ser jag dock som befogad. Eftersom man som barn är barn, och visst man omfattas av samhället och borde ha rätt att påverka. Men samtidigt måste man tillåtas vara barn, och hoppas att föräldrarna eftersträvar det bästa för den kommande generationen. Men en separat ålder för att bli RÖSTBERÄTTIGAD och MYNDIG tycks vare helt bissart, i alla fall för mig.

Lyckligsviss (tråkigt för individer, men bra för samhället) så dör en massa pensionärer och liknande nu framöver på grund av ålderns höst. Därmed tror jag att Vänsters fäste som ett arbetarparti kommer dämpas mycket, eftersom den yngre generationen förhoppningsvis ser vart vi är påväg.

Vissa tror visst att ideal och verklighet är samma sak. Speciellt idealen som de såg ut på järnåldern typ.

För övrigt borde Borgarna lära sig sprida sitt budskap och nå ut på ett bättre sätt med sin "reklam" och ideologi. Vilket de ser ut att lyckas med bättre nu än på länge. På samma sätt borde Soccarnas inflytande över folk, myndigheter och allt bli lägre. På så viss så tror jag att mycket av problemen som finns över att "vissa grupper tillåts rösta" försvinner.

Arny
Member
Medlem
931660
August 5, 2005 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Vad är det för jäkla trams och säga att man ska höja höja gränsen när man ska få rösta och inte.

Så jäkla snevridet samhälle när man är myndig, och ändå inte får rösta, köpa sprit på bolaget, köra taxi eller köra tung mc utan reservation.

Därför borde man inte bli myndig förrens man fyller 20 som det var förr.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
931661
August 5, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=davidhellmyrs]Vad är det för jäkla trams och säga att man ska höja höja gränsen när man ska få rösta och inte.

Därför borde man inte bli myndig förrens man fyller 20 som det var förr.

Oki då är jag med på noterna.
Men jag håller ändå inte med, men jag förstår din åsikt.

Kanske jag inte är med eftersom jag är 18 år och inte vill hamna i ett gap =)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
931664
August 5, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=ilg@dd][quote=Death On Wings]Beror på personen, sådant borde kollas och om omyndigförklara vissa av dem som inte skulle uppfylla kraven.

wink

Tjusningen med demokratin vi har idag är just att jag inte kan ta din rösträtt ifrån dej, vilket jag inte skulle vilja göra heller..
Din röst är alltså lika mycket värd som min, även om jag inte förstår varför du röstar blått och är arbetare..

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
931674
August 5, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

För att alla som har ett arbete tjänar på att rösta blått, jag kan inte tänka mig att någon seriös människa skulle föredra att gå på bidrag (som nu) för att klara livhanken framför att ha lägre skatt och leva på sin intjänade lön...

F.ö. så tycker jag att om man har fått en diagnos typ "retard" eller något, alltså att en läkare kommit fram till att personen ifråga inte fattar ett jota då borde den fråntas sin rösträtt, annars bör man få rösta!

Jag tycker också att man borde bli myndig vid 20, jag känner allt för många som inte klarar av ansvaret man får när man blir myndig...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
931676
August 5, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Arny][quote=ilg@dd][quote=Death On Wings]Beror på personen, sådant borde kollas och om omyndigförklara vissa av dem som inte skulle uppfylla kraven.

wink

Tjusningen med demokratin vi har idag är just att jag inte kan ta din rösträtt ifrån dej, vilket jag inte skulle vilja göra heller..
Din röst är alltså lika mycket värd som min, även om jag inte förstår varför du röstar blått och är arbetare..

Vad är det för konstigt med det?

Arny
Member
Medlem
931677
August 5, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Din röst är alltså lika mycket värd som min, även om jag inte förstår varför du röstar blått och är arbetare..

Tycker att högerblocket i Sverige har vettigare åsikter i fler fall än vad vänsterblocket har.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
931679
August 5, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=ilg@dd]Din röst är alltså lika mycket värd som min, även om jag inte förstår varför du röstar blått och är arbetare..

Tycker att högerblocket i Sverige har vettigare åsikter i fler fall än vad vänsterblocket har.

Det tycker inte jag. Men det är mycket möjligt att de är effektivare och ärligare med sina åsikter, men det vet vi inte så mycket om.

Frågan är om man vill ha ett effektivt helvete. wink

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
931680
sp_Permalink sp_Print

Svår fråga, men då jag betraktar rösträtt som en mänsklig rättighet (För de med åldern inne så klart) är jag nog böjd att svara ja. Frågan tål att diskuteras dock.
En personlig bedömning utifrån den grad av handikapp individen lider av, och således en bedömning om de är i stånd till att fatta ett (eget, klokt) beslut om vad rösten skall läggas på, skulle jag helst vilja se. Men det skulle gå åt allt för stora resurser åt detta, vilket inte gör det hela realistiskt. Så... Som sagt, jag säger ja.

Uj. Vilken tragglig text det där blev. Nåja, ni får ha överseende 😛

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
931681
sp_Permalink sp_Print

kom igen nu killar.
Frågan handlar om rösträtten för utvecklingsstörda.

Inget annat !

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 28
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL