Skadad rygg|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skadad rygg
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 28, 2009 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

För ca en vecka sedan slant jag i en trappa och landade på ryggen och slog i övre ryggmuskeln. Har fortfarande ont efter fallet och funderar lite hur det ska läka på bästa sätt. Är det ens någon ide att gå till sjukgymnast? Är det en blödning i muskeln jag har fått, känns inte som att vila hjälper nåt bra?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1225096
April 28, 2009 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det sista du ska göra är att söka hjälp på ett forum.
Ring en sjukgymnast...

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1225097
April 28, 2009 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ring 1177 och fråga sjukhusrådgivningen.

Påminner mig lite om Pale detta med att fråga om hjälp i ett forum.. hehe.. saknar verkligen den grabben =/

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1225102
April 28, 2009 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Rekommenderar också professionell rådgivning, ryggskador är inget att leka med. Har själv en sprucken disk. Och min mor är sjukpensionär med diskbråck. Hoppas att allt går bra dock.

//Jimmy

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1225109
April 28, 2009 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: Rekommenderar också professionell rådgivning, ryggskador är inget att leka med. Har själv en sprucken disk. Och min mor är sjukpensionär med diskbråck. Hoppas att allt går bra dock.

//Jimmy

Sprucken disk är trevligt, jag fick gå och gympa med alla pensionärer i ett halvår. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1225114
April 28, 2009 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gå till någon kvacksalvare bara så ser du att det ordnar sig 😉

//Andreas

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1225117
April 28, 2009 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Var det ett rejält fall kan man mycket väl ha ont en längre tid.

Hur exakt landade du? Hur högt var fallet? Har du känsel/motorikbortfall eller påverkan? Gör det ut i ett visst ställe eller strålar det? Gör det ont hela tiden eller ibland och vad förvärrar/lindrar? Kan du kissa utan problem? Har smärtan blivit värre eller bättre under veckan som gått? Kan du röra på dig i samma utsträckning som innan i rygg och armar?

Går du till en läkare kommer de inte göra så mycket då sådana här saker oftast läker ut av sig själva. Jag utgår från att du landade på skuldran/sidan/övre delen av ryggen och inte har något annat besvär än enbart smärta.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1225122
April 28, 2009 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Var det ett rejält fall kan man mycket väl ha ont en längre tid.

Hur exakt landade du? Hur högt var fallet? Har du känsel/motorikbortfall eller påverkan? Gör det ut i ett visst ställe eller strålar det? Gör det ont hela tiden eller ibland och vad förvärrar/lindrar? Kan du kissa utan problem? Har smärtan blivit värre eller bättre under veckan som gått? Kan du röra på dig i samma utsträckning som innan i rygg och armar?

Går du till en läkare kommer de inte göra så mycket då sådana här saker oftast läker ut av sig själva. Jag utgår från att du landade på skuldran/sidan/övre delen av ryggen och inte har något annat besvär än enbart smärta.

Trappan var inte jättestor, typ 5 trappsteg, men slant på sista trappsteget och landade med 75 kg direkt på övre delen, vänster sida muskeln under skulderbladet. Kände direkt att det skulle bli jobbigt.

Det gör ont när jag lyfter nåt med vänster arm. Då jobbar ju vänstra ryggmusklerna. Smärtan har blivit värre.

Tror inte heller läkare kan göra så mycket, mer än värktabletter. Massera bort värkarna funkar nog inte heller om det är en blödning i muskeln.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1225156
April 29, 2009 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Trappan var inte jättestor, typ 5 trappsteg, men slant på sista trappsteget och landade med 75 kg direkt på övre delen, vänster sida muskeln under skulderbladet. Kände direkt att det skulle bli jobbigt.

Det gör ont när jag lyfter nåt med vänster arm. Då jobbar ju vänstra ryggmusklerna. Smärtan har blivit värre.

Tror inte heller läkare kan göra så mycket, mer än värktabletter. Massera bort värkarna funkar nog inte heller om det är en blödning i muskeln.

Är det muskler som sitter nedanför skulderbladet så ska de inte påverka armens rörelser i större omfång, så har du problem med att använda vänster arm beror det mer på muskler i axeln.

Vid vilka rörelser har du svårigheter? Är det när du sträcker armen rakt fram och upp, rakt upp åt sidan eller när du har armbågen låst i 90 grader med överarmen längs kroppen och roterar armen/rör armen så att dina händer roterar utåt och innåt?
Om man trycker på bröstkorgens framsida, gör det ont bak i ryggen med?
Hur känns det i axeln? smärta där med?

Ta smärtstillande om du känner att besvären är för stora och vänta ut det. Ser inte varför det skulle vara en blödning, klart sannolikheten finns, men som sagt. Det skulle i så fall vara pga en brutet revben eller två och då finns det heller inte mycket att göra. Vidare kommer området vara svullet vilket jag inte uppfattar att det är i ditt fall, stämmer det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 404
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL