August 2, 2001
Jag tror inte att det ska vara några problem, så länge det inte blir några spänningstoppar. Fast jag vet inte säkert, det är mer en gissning. Filsystemet kan ju ta skada av att datorn stängs ner fel.
Hur som helst, det bästa alternativet är väl att skaffa en UPS. Tex den här:
http://www.tbh.se/index.asp?id.....d_id=33107
Eller kanske en med högre kapacitet om du behöver.
July 27, 2002
Ok, tack.
Ne någon strömspik ska det inte bli. Proppen är helt enkel klen och stänger av när det blir för mkt elförbrukning.
EN ups har jag aldrig hört talas om. Ansluts seriellt. Vad hjälper det?
Jag tänkte mig en förlängningssladd som skyddar datorn på något sätt när strömmen går.
February 3, 2003
Den seriella anslutningen används för övervakning av UPS'en om jag inte gissar fel. 😉
Se UPS'en som ett gigantiskt batteri (väldigt enkelt förklarat). Den ligger mellan din dator och vägguttaget och om strömmen går så kommer UPS'en hålla datorn vid liv så du förhoppningsvis hinner stänga av den säkert. Beror lite på hur stor UPS du har och hur mycket din dator drar. 🙂
October 2, 2003
Mitt moderkort gick sönder en gång. Datorn stod på under dagen, kom hem från jobbet och ser att klockan blinkande. Hade varit strömavbrott under dagen. Och datorn gick ej att få igång. Har även haft sönder ett nätagg pga strömavbrott.
En annan gång så blev det strömavbrott pga av åska i Södertälje. Och jag och två kompisar fick våra dvd-spelare förstörda. Alltså 3 dvd-spelare på 3 olika ställen i staden. 🙂
Numera så har jag jordat allt och kör med bra överspänningsskydd och har inte haft ett problem på 2-3 år.
Så lita inte på ström kör jordat och med överspänningsskydd!
May 23, 2006
Tills vidare kan man ju bara se till att inte köra de stora förbrukarna samtidigt. Dammsugare, spis, vattenkokare och brödrostar ligger farligt nära max-strömmen på en 10 A-säkring och oftast ÖVER en 6 A-säkrings max-ström.
Du borde ju kunna plugga in t.ex. dator på annan säkring än spisen också.
October 16, 2004
June 11, 2001
Skaffa en UPS från APC, det bästa man kan göra, dessutom så skyddar den inte bara för strömmavbrott utan även mot spikar, spänningsfall, gitter samt det absolut farligaste, som ger strömavbrott på mindre än en våg (Hz), vilket innebär att inget tar skada eftersom nätagg ofta har tillräckligt med för mycket ström för att klara detta och det är så kort stund. Däremot så kommer det att ändra en enskild bit datorn vilket innebär att det kan ändra värdet på en enstaka byte till något helt annat än vad det skulle vara.
Dessutom, gitter i sig är inte farligt då det är för smått för att påverka datorn, däremot kan det, om det håller på länge orsaka problem. I detta fall går en UPS in och hinner vänta ut gitter tills det försvunnit.
En UPS reagerar på mellan 2-4ms och en riktigt bra UPS är alltid aktiv och "tvättar" strömmen innan den når datorn.
April 24, 2007
legacy wrote: Datorn kan absolut ta skada vid ett strömavbrott. Mina föräldrar hade nåt strul med elen i huset förut. Blev avbrott då och då. En gång rök tre hårddiskar samtidigt för mig.
hur kunde tre av dina hårddiskar ryka om du inte har någon dator? eller är det just därför?
August 7, 2003
Det finns ju typ såna där stickproppar som inte är en hel bauta-tung ups utan bara en pryl som "tvättar" strömmen om man är orolig.
Jag har aldrig lyckats bränna nånting i datorn *ta i trä* Jag har halvtaskig ström, ibland när jag slår på spisen går säkringen, sen är det så hela dagen... men sen funkar det igen... hmms...
October 16, 2004
nvidiaamd wrote: [quote=legacy]Datorn kan absolut ta skada vid ett strömavbrott. Mina föräldrar hade nåt strul med elen i huset förut. Blev avbrott då och då. En gång rök tre hårddiskar samtidigt för mig.
hur kunde tre av dina hårddiskar ryka om du inte har någon dator? eller är det just därför?
Exakt 😛
Det var efter det den signaturen kom till
Datorn kan mycket riktigt ta skada av att strömmen tvärbryts, störst risk är att HDD blir skadad/korrupt och att OS inte vill fungera längre + att diverse filer kan bli oanvändbara framledes.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 17, 2004
Callister wrote: Får göra det. 500 kronor för en UPS är mkt pengar för mig nu.
Cirka 25 polly eller minst 7 pizzor.
Som jag skrev tidigare så kan jag få fram en UPS till salu om intresse finns. Och nää tar inte 500kr för den, fast den är ny (oanvänd).
lite att ta i att jämföra snabbmat med en UPS :roll:.
2 Guest(s)