December 17, 2005
Hellu har äntligen fattat beslutet att skaffa en hundvalp. Då jag aldrig riktigt haft en hund (förutom när jag var mindre) så undrar jag hur det fungerar när den är liten..
Just nu under sommaren jobbar jag 06-15 vardagar, kan en liten hundvalp vara ensam så länge per dag? Efter sommaren är det troligtvis inget problem då jag blir hemma mycket längre..
Sen undrar jag vad man behöver göra på en hundvalp, är det lag på registrering och sånt eller? vaccinering? Kastrering? osv vad kostar sånt?
Hur som helst, ni som haft/har hund kom med synpunkter, tips och vad saker kostar är ni snäll...
January 31, 2004
En hund skall inte vara ensam mer än 4tim per tillfälle. Givetvis klarar de längre men är en bra tumregel.
Se till att du har hundvakter som kan ställe upp om du vill åka på semester eller åka bort en helg. Gå ut med den om du blir sen från jobbet mm
Sen har ju olika hundraser olika behov så läs på vad just den hundrasen du är intresserad av, kräver för stimulans.
Hundkurser så som valpkurs/vardagslydnad är att rekommendera om du inte haft hund tidigare, samt att det är bra socialträning för valpen.
Vaccinationsintervallerna är om jag inte minns fel, 1gång/år
Försäkring ligger runt 2000-2500 per år.
Kastrering runt 2500:-
Tänk också på att en hund blir ca 10år, du skriver att du jobbar under sommaren och att du kommer ha mer tid efter sommaren. Har du precis gått ut skolan och har ett sommarjobb. Då borde du vara runt 20år?
Du binder upp dig otroligt mkt med en hund, kanske vill du börja plugga om ett par år/ åka utomlands för att jobba? då ställer en hund till mkt problematik.
Tänk igenom beslutet ordentligt innan bara, och lycka till med din valp.
May 8, 2001
Bjornstrom wrote: a01marev: tack för svar. Är nog bättre jag väntar tills sommaren är över ialla fall.. Hundvakt har jag ifall jag ska på "semester", dock har jag redan katt så bunden är jag redan..
Padda: 9h
Att äga en hund kan inte jämföras med att äga katt. Katten kan man utan problem lämna ensam under arbetsdagen, det går inte med en hund! Ska du skaffa hund så måste du vara medveten om att du måste ha dag-husse/matte de närmaste 10-15 åren. Åtmistonde någon som går ut med hunden en gång per dag men det är egentligen inte tillräckligt enligt mig. Det är grymt kul att ha hund men det är viktigt att man förstår att det är mkt jobb. Om du tycker att du är bunden av att ha en katt så kanske du ska fundera några gånger extra... (dock kanske du bara menade att du var bunden när du skulle åka på semester och dyligt). En valp bör du dessutom inte lämna ensam så mkt de första månaderna.
Vi är två (heltidsaarbetande) som delar på ansvaret och då funkar det ganska bra men jag skulle aldrig skaffa hund om jag var själv nu när jag vet hur det funkar och hur mkt det kostar med dagmatte... Detta behöver ju inte betyda att detsamma gäller för dig dock!
EDIT: Lite länkar:
http://www.alltomhund.se/tip.htm
http://www.skullebo.se/skaffahund.html
http://hem.passagen.se/voffsin.....a_hund.htm
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 29, 2006
Ett alternativ är att ta över en vuxen hund, det underlättar en del om man bor ensam och jobbar. En rekommendation är att aldrig lämna en vuxen hund mer än 5 timmar men det är nog en hel del som får vänta de där 9 timmarna ett heltidsjobb innebär. En valp bör inte lämnas ensam mer än någon timme i början om ens det
February 1, 2002
När jag bodde hemma så skaffade morsan o farsan hund..
I början så fick man springa ut med den stup i kvarten annars pinka den precis där den ville.
Så bo högst upp i en lägenhet är nog ingen höjdare.
Sen va det bäst att ta den på sommaren då det är varmt ute så den kan vara ute och lära sig göra av sig där.
Lämna en hund ensam mer än 4 timmar är inte bra, då kan de börja protestera.
Bita sönder saker, göra av sig inne, tom sluta äta.
Men man ska för den sakens skull inte vara med dem 24/7, de ska lära sig att kunna vara ensam också.
Sen ska de alltid ut då man själv minst vill det typ mitt i natten, klippas, borstas, ska till vetrinären mm mm..
Nä, katt istheshit 🙂 Enkla och ändå hyffsat sällskaplig.
January 12, 2004
första månade kallar jag för valpkoma.
för mig innebär det att jag dels får hunden rumsren på 1-2 veckor, och dels att jag knappt för sova alls.
Valpen ska ut efter varje måltid, efter varje gäng den har sovit och ätit och busat.
Man lämnar inte en valp ensam hemma, man kan träna den att vara ensam hemma from ca 6-7 månader.
En vuxen hund kan vara ensam hermma heltid, om den klarar av det.
Tänk igenom ordentligt vilken hundras du vill ha, vad du vill gör med den osv.
Äsch, köp en grillad kyckling istället.. Bara att käka upp den när du blir less på att få den rumsren.
😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
Bjornstrom wrote: obelix: hehe låter trevligt. Jag hade tänkt en schäfer (stavning?)
Se till och läs på och fråga kunnigt kennel folk när det gäller att köpa Schäfer.
Där har jag dessvärre noll koll.
Se till att få en med brukslinjer, dvs de som har en rak rygg, inte en sk räkstjärt som är avlad för utställning (exteriörsavel).
Se till att gå kurser med hunden, börja med valpkurs och gå vidare sedan.
Det är en smula bökigt att få iordning en hund om man inte är hundvan på egen hand.
Det jag tycker är viktigast att lära en hund först av allt är inkallning, och se till att det sitter, det kan rädda din hunds liv...
låna böcker på biblan, tex om klickerträning.
läs olika böcker och försök att ta till dig det osm passar dig och ditt sätt att vara.
Gå inte på detta tjafset om mjuka v/s hårda metoder, det är skitsnack...
Man gör det som situationen kräver, och man kan inte slå en hund till lydnad.
Lycka till, om du hittar en Schäfer så kan jag bara säga att du kommer att få en underbar kompis...
September 1, 2002
Schäfrar är i regel INTE rätt för en första hund. De är väldigt krävande vad gäller uppfostran m.m.
Och du skall också hålla dig borta från terriers som första hund då de är väldigt säregna.
Skaffa typ en Golden Retriever eller dylika då dessa är lättuppfostrade och väldigt snälla av naturen.
January 12, 2004
Dinos wrote: Schäfrar är i regel INTE rätt för en första hund. De är väldigt krävande vad gäller uppfostran m.m.
nja...
Min första hund var Schäfer.
Om man har sunt förnuft och går på kurser så är det inga problem.
Men det gäller att man vet vad man har i andra änden av kopplet.
December 17, 2005
Dörren är som sagt ännu öppen på hundras. Men hade helst velat ha en sådan. Men vad det blir lär vi se. Själva utbudet av hundar verkar vara riktigt dåligt här uppe, lite små trisst..
obelix: du verkar veta mycket inom området hundar. Vad brukar en schäfervalp gå på? Om den inte är renrasig eller vad man nu säger
January 12, 2004
Bjornstrom wrote: Dörren är som sagt ännu öppen på hundras. Men hade helst velat ha en sådan. Men vad det blir lär vi se. Själva utbudet av hundar verkar vara riktigt dåligt här uppe, lite små trisst..
obelix: du verkar veta mycket inom området hundar. Vad brukar en schäfervalp gå på? Om den inte är renrasig eller vad man nu säger
Man får räkna med 8-10 000:- för en renrasig reggad Schäfer med bra linjer.
Det är värt pengarna att köpa en sådan valp, för då minskar riskerna med att hunden blir sjuk.
Min nuvarande Schäfer hade jag aldrig köpt pga att han har AD/HD problem i släkten (höf och ledproblem).
Men jag fick honom gratis och ångrar inte en sekund att vi fick honom, men iom att han har detta i släkten plus att han är storväxt så kan glädjen bli kort om vi har otur.
Om man köper en oreggad Schäfer så räknas den som blandras, och dessa kan man hitta från 3000 och uppåt (samma med blandras).
Om man köper en blandras så skulle jag aldrig betala mer än just 3000, men generellt så har jag där en gräns på 1500:-
JAg är långt ifrån en expert, och man blir aldrig fullärd när det gäller hundar.
Jag har heller aldrig gått en kurs, och kommer nog aldrig att gå en kurs.
Men jag har haft hundar runt mig på det ena eller andra sättet i 39 år...
och med sunt förnuft så komme rman långt, man måste även vara beredd på att anpassa sig till hundens behov...
May 29, 2006
Är man intresserad och aktiv så är alla hundar bra "förstahundar". Vissa kanske är lite lättare än andra men skaffa vad du vill.
Själv började jag med terrier 🙂
Köp en reggad och renrasig hund, det kan löna sej i slutändan. Ett exs schäfer hade kostat ungefär 30.000:- på 2 år i mediciner och liknande.
Visst finns det underbara och fina oreggade och blandrashundar men det är betydligt mer spel än en reggad version av en seriös kennelägare
1 Guest(s)