May 19, 2003
Hej!
Jag och flickvännen har planer på att flytta hemifrån och in i en lägenhet. Vi hade tänkt oss en billig etta, eftersom vi båda går i skolan (sista året på gymnasiet). Den största anledningen till att vi vill flytta är att vi aldrig får tid för oss själva, samt att jag personligen har det lite jobbigt med mina föräldrar.
Nu har vi inte så stor koll på det här med bidrag som man kan få, men flertalet av mina jämnåriga kompisar (20 år that is) har skaffat lägenheter rätt nyligen och dom får bidrag så dom har råd. Jag vet att det låter lite "löst", men jag skulle uppskatta lite hjälp om hur jag ska gå till väga för att ta reda på vilka man ska prata med, vad dom kräver för att man ev. ska få ekonomisk hjälp osv. All hjälp uppskattas!
Tack på förhand.
October 23, 2005
Här kan du iaf se om du har rätt till bostadsbidrag.
http://www.forsakringskassan.s...../index.php
Övriga bidrag har jag ingen koll på.
October 18, 2002
Callister wrote: De där 1050:- från csn kmr höjas till 2500 kr för er.
Bostadsbidrag kommer ni absolut ha rätt till.Soc kan lägga ut mellanskillnaden.
2500+2500:5000 kr
Bostadsbidrag: 1000?
erat existensminimum är 9500 kr om ni får en hyra på 3k. soc skjuter till det.
Om dom har tur o får en soc käringing med någe i skallen och följer de regler de har.
Fått försörja en kompis pga. att käringen på soc inte ville ge honom bidrag.
Även fast han praktiserade och inte hade någonstanns att bo.
Fick 1050kr i månaden att leva på. Från csn.
May 19, 2003
Callister wrote: De där 1050:- från csn kmr höjas till 2500 kr för er.
Bostadsbidrag kommer ni absolut ha rätt till.Soc kan lägga ut mellanskillnaden.
2500+2500:5000 kr
Bostadsbidrag: 1000?
erat existensminimum är 9500 kr om ni får en hyra på 3k. soc skjuter till det.
Hur ska man gå till väga för att söka alla bidrag osv? Går ut skolan om 4 månader så det kanske är lika bra att börja planera redan nu. Hur blir det med CSN om man inte studerar efter gymnasiet, de lär ju inte ge mig något.
Planen är kort sagt att flytta hemifrån och söka jobb så fort som möjligt.
January 8, 2005
jag är inte särkskilt insatt i allt det här med bidrag och hit, men jag har iaf fått uppfattningen att leva på Soc, är något som är en dålig merit, jag vet dock inte hur det uppvisas eller om det står nånstans, men att bli inblandad med soc är något jag alltid undvikit.
October 18, 2002
Polekatt wrote: jag är inte särkskilt insatt i allt det här med bidrag och hit, men jag har iaf fått uppfattningen att leva på Soc, är något som är en dålig merit, jag vet dock inte hur det uppvisas eller om det står nånstans, men att bli inblandad med soc är något jag alltid undvikit.
Det är ju inte så att det står i ditt CV senare precis 😉
Så nej, det spelar ingen roll för en framtida arbetsgivare.
April 24, 2007
Callister wrote: Meddela CSN att du inte bor hemma längre
Med SOC så är det bara att ringa och boka tid för möte.
Du får inga pengar av SOC om ni har pengar på banken, värdehandlingar, aktier, eller bostad/bil. Då är ni skyldiga att leva/sälja på dem FÖRST.
mao. du måste skriva över dessa saker om du har på nån annan som du kan lita på. (saäger det bara som info)
1 Guest(s)