February 10, 2004
Hjälp mig nu snälla nån!!!!
Grejjen är så här:
På söndag så ska ajg åka till hellsingfors.
Problem!!: Måste ha nån form av personbeis. Mitt Pass blev stulet vid ett inbrott för ca. 1år sedan... å nått leg har jag inte heller... finns det något annat man kan använda som personbevis?
Att skaffa pass tar ca 5 arbetsdagar å det hinner vi inte...
Hjälp mig nån!!! plz
//Adde
October 25, 2003
Har för mig att man kan få ett tillfälligt pass som bara gäller en månad eller nåt hos polisen.
Min morsa använde ett sånt när vi skulle till grekland för ett par år sedan, hon fick det dirkt i handen.
EDIT: Men man måste nog ha med sig ID när man använder det :bgrin:
December 3, 2002
då lägger jag in den här.
http://www.polisen.se/inter/no.....ion=1.html
man bör ha leg, men måste inte ha.
July 29, 2003
Jimi wrote: då lägger jag in den här.
http://www.polisen.se/inter/no.....ion=1.html
man bör ha leg, men måste inte ha.
du måste kunna legitimera dej! och posten eller bankens id-kort gäller inte. enbart svenskt körkort eller pass!
February 12, 2003
Quarzi wrote: enligt silja line och andra färjor så är det krav att "Samtliga passagerare måste kunna legitimera sig med giltig ID-handling."
och i detta fall vill combat ha ett pass.. kan ju vara bra om man vill åka utamlands nån senare gång..
Hah, jo tjena... Åker med Silja flera ggr/år, har ALDRIG, whatsoever, behövt visa upp nånting. Iofs skulle det vara ganska nytt, men jag har iaf inte behövt visa nåt.
January 14, 2002
AMD_RULEZ wrote: [quote=Quarzi]enligt silja line och andra färjor så är det krav att "Samtliga passagerare måste kunna legitimera sig med giltig ID-handling."
och i detta fall vill combat ha ett pass.. kan ju vara bra om man vill åka utamlands nån senare gång..
Hah, jo tjena... Åker med Silja flera ggr/år, har ALDRIG, whatsoever, behövt visa upp nånting. Iofs skulle det vara ganska nytt, men jag har iaf inte behövt visa nåt.
spelar ingen roll... om det står så på deras sida så är det nog bäst att skaffa det! bara för att en inte följer reglerna så behöver inte andra ta efter... citat från silja line
8.3 Pass, visum, hälsobestämmelser m.m. Innan avtal sluts skall arrangören eller återförsäljaren på lämpligt sätt informera resenären om sådana hälsobestämmelser som blir tillämpliga under resan samt, i den mån det har betydelse för resenären, om vad som gäller i fråga om pass och visum för medborgare i stater inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Resenären är dock själv ansvarig för att iaktta nöd- vändiga formaliteter för resans genomförande, som t.ex. innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, försäkring. Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av bristerna i nämnda formaliteter ,t.ex. hemtransport i följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
December 11, 2002
Jag som reser mycket innom EU brukar inte ha med mitt pass när jag åker bil, när jag flyger däremot har jag alltid pass även om jag inte har blivit frågad om pass när jag fugit heller. Ändå gången jag blev frågad om pass var när bilen gick sönder påväg hem från tyskland och jag fick ta tåget hem. Då kom det tullare på tåget efter rödby-puttgarden färgan men jag hade ju inget pass med mig men det gick bra iaf.
Du klarar dig bra utan pass!
February 10, 2004
Hmm... Just det!, "Man måste inte ha pass innom Eu..." står det på polisens hemsida. Men på siljas sida står det att man måste kunna leggitemera sig. (inte för att jag förstår till vad, men man bör vel vra på den säökra sidan...)
Json_81 wrote: Inom EU ska det räcka med ett giltigt EU-körkort.
Har du inget gammalt pass? Det hade jag med mig enda gången jag behövt visa pass i tyskland och det funkade alldeles utmärkt.
Jag tänkte på det dära också, men grejjen är den att mitt pass blev stulet i ett inbrott som vi hade för ca. 2år sedan och jag har inte behft använda pass sedan dess...
Nåja nåja, jag ska fixa ett pass. Men min mor måste knske vara med å legitemera sig om jag ska få mitt pass... 😛 LoL va jobbigt detta var...
1 Guest(s)