June 28, 2001
fan jag avskyr att slösa tid på att raka mig så jag rakar mig ca var 5 dag.
som tur var så växer det ganska långsamt dom 2 första dagarna, sen jävlar får det fart för att senare inte alls bli mkt längre när det har nått en längd på ca 1cm,
jag får skaffa mig ett vax-kitt och vaxa skägglinjen.
September 11, 2002
Arny wrote: [quote=Json_81][quote=Arny]Kraftig skäggväxt är grymt jobbigt om man gör lumpen. Eftersom man rakar sig varje dag ökar skäggväxten och man får raka sig ännu oftare.
Jag klarade mig 3 veckor utan att åka dit på omrakning 🙂
Att skägget växer snabbare för att man rakar sig är en myt.
Då har du en ovanligt dålig skäggväxt.
Skägget kanske inte blir längre men det blir iaf grövre när man rakar sig ofta. De mjuka fjunen man en gång hade blir till vassa pålar.
Nej det blir det inte. Du upplever det som om det blir grövre, men det blir inte det minsta grövre egentligen. Myten har uppstått just på grund av att skäggstråna både känns och ser grövre ut när skägget växer ut efter att man rakat sig.
Flera orsaker:
Innan rakning har skägget alltid en viss slitning som gör att varje strå har en mjukare rundning. Den rundade ytan sprider ljus som studsar mot skägget på ett annat sätt än vad ett vasst nyrakat skäggstrå gör. Ett slitet skäggstrå både känns och ser också mycket fjunigare ut än endags skäggstubb.
Vid rakning skärs alltid skäggstrået av i en viss vinkel. Snittytan blir då större än diametern på skäggstrået. Eftersom det är snittytan som vi tar för att vara spetsen på skäggstrået så ser den alltså grövre ut än vad skäggstrået var innan rakning.
Ovanstående stämmer särskilt bra när man jämför före/efter rakning. Trots att alla förstår att skägget inte magiskt blir grövre direkt när man rakar sig så hänger bilden ändå kvar i huvudet av att skägget blir grövre av rakning.
När man börjar raka sig första gångerna är de flesta i puberteten, och skäggväxten är fjunig av naturen. Allt eftersom man rakar sig och tiden går blir stråna grövre och grövre och ändrar dessutom färg till en mörkare ton. Allt sammantaget är det saker som gör att folk inbillar sig att det är rakningen som orsakat den grova skäggväxten. De som inte får en grov skäggväxt
Faktiskt är det så att hårsäckar går in och ut ur flera olika perioder där de är aktiva och passiva. Dessa perioder är flera år långa. Det är längden på de aktiva perioderna då hårsäckarna producerar hår som bestämmer hur långt hår/skägg man kan få. Den aktiva perioden för hår på hjässan kan vara upp till 10 år i extrema fall, och det betyder alltså att håret kan bli exakt så långt som hårsäcken orkar producera på 10 år.
Eftersom alla hårsäckar går in och ut ur aktiva perioder vid olika tidpunkter så har vi alltså hela tiden både aktiva och passiva hårsäckar.
Det betyder att håret du rakar i dag inte ens behöver komma från samma hårsäckar när du rakar dig om fem år.
January 23, 2002
Quarzi wrote: jag efter 5 dagar utan att raka mig:
http://user.tninet.se/~sdt996f.....d%2023.jpgjag som jag oftast brukar se ut 😛
http://user.tninet.se/~sdt996f.....%20(2).jpg(17 år)
Har du en (tvilling)bror eller släkting i Hyltebruk (eller trakten runt om) norr om Halmstad som är väldigt lik dig, eller har du precis flyttat till Stockholm.
Du är ju äckligt lik en kille därifrån som jag har LANat med :cy:
November 6, 2001
Kör med apparat. Gillar inte riktigt Philishave pga utformningen på skärhuvudet, tycker Braun ger bättre kontroll över var man skär. Kör ändå Philipsen för det är batteridriven 🙄
Rakar kinder och överläpp, försöker spara till bockskägg. Det går inte så bra, har växt typ <1 cm på några månader...
January 17, 2002
shlumpen wrote: Kör med apparat. Gillar inte riktigt Philishave pga utformningen på skärhuvudet, tycker Braun ger bättre kontroll över var man skär. Kör ändå Philipsen för det är batteridriven 🙄
Rakar kinder och överläpp, försöker spara till bockskägg. Det går inte så bra, har växt typ <1 cm på några månader...
Hur långt har du? mitt är runt 3-4 cm just nu, sparar också till bockskägg.
April 19, 2004
matsansan wrote: Tips om du ska spara ut ett riktigt ”Bin Laden-rövskägg” som jag har i ansiktet:
1. Smeta in de områden där du vill ha skägget med koskit
2. Lägg gladpack över
3. Vänta ca 4-5 dagar
4. Njut av din nuvunna skäggväxt!😉
Vart kan man få tag på de saker de?!
January 17, 2002
pcw wrote: Intressant tråd 🙂 Fjuniga datanördar diskuterar deras manliga skäggväxt 🙂 *ehrm harkel*
Kallar du mig fjunig din jävel? *hytter med näven*
Njäe, du skulle nog bli skraj om du läste förra tråden om hårväxt, en viss kråka fick panikångest då han börjat få hår på ryggen... Vid 19 års ålder va? *HARKEL!*
5 Guest(s)