January 17, 2002
http://www.aftonbladet.se/vss/.....67,00.html
Ytterligare ett värdetransportsrån, kanske inte det största, men det blir mer och mer.
Vore det inte smart att skapa nya jobb innom polisen genom att erbjuda värdetransporter eskort med en speciell grupp poliser? Securitas får ju bara stå och göra i byxorna då det kommer en maskerad man med pistol och ber om pengar, jag slår vad om att rånarna tänkt två gånger innan de rånat en transport med beväpnade poliser i, som dessutom antagligen vill bli rånade så de kan göra exempel av dem som försöker?
Eller så ger dom securitaskillarna som kör värdetransportera en mindre polisutbildning och en Glock var?
Finns så många sätt att stoppa detta på, förstår inte varför ingen gör något.
October 18, 2002
Det värsta är väl att om man ger dem vapen kan folk komma till skada.
Som det ser ut idag så behövs det ju en halv arme för att hålla folk borta från transporterna.
Som nu senast. Någon totte på cyckel som rånade, hur fan kan dom komma undan?
Och folk som rånar dem och rymmer på moped.
Att ge dem vapen kanske skulle hjälpa mot alla dessa "små rån" när det inte är så jätte planerat.
Men de större sprängningarna skulle nog bara bli värre.
March 14, 2004
Vapen kan fungera men det innebär också att dagens tunga rån (sprängladdningar, stula militära vapen mm) kommer att bli ännu brutalare och tyngre då rånarna måste tänka på att dom blr beskjutna. Många rånare kommer att hålla sig borta från värdetransporter, men MC gäng mm kommer att beväpna sig ännu tyngre.
Vad vet vi, kanske dom skjuter sönder förarhytten på värdetransportbilen med ett stulet granatgevär eller likande, och då kommer väktare att dö.
Nej beväpna väktarna är bara en ond spiral.
November 26, 2002
beväpnade vakter med en glock tror jag inte på, inte när det är närmare tio rånare med automatvapen. det kommer bara innebära att väktarna dör också.
sätta dit en piketstyrka på tio man eller liknande skulle kanske fungera, men vad jag har förstått så är det en ganska lång process att åka runt med pengar till olika bankomater och dylikt, så det skulle kräva för mycket resurser.
November 4, 2001
Nej vapen runt pengar = DÅLIGT.
Ge kort pengarna och se till så att ingen kommer till skada.
Kan dom använda sprängämnen och rikta vapen mot väktarna kan dom lika gärna skjuta väktaren (om väktaren riktar ett vapen mot dem).
Rån är ju vad dessa grabbar lever på. Man ska ju inte vara så naiv att man tror att dom slutar för att riskerna blir större.
September 28, 2005
Skippa mynt och sedlar, fattar inte att vi har kvar det alls år 2005.
Alla kan betala med ett bankkort (EJ samma som kreditkort) och småbetalningar kan man betala med det krypterade Cash systemet som lades ned för att ingen använde det för ett par år sedan (chippet som finns på alla bankkort).
Och argumentet att det skulle vara svårare för pensionärer går jag inte på, de använder ju redan Medmera kort, ICA kort och alla möjliga löjliga rabattkort som finns i butikerna.
1 Guest(s)