October 13, 2001
Tjaa allaaaa... fan nu börjar ajg bli orolig som bara den !
1 april är det då dem ska börja beskatta mediat ??
Har hört någonstans att det ska vara 800% !?!?! 😮 så en cd-r på 3kr idag kommer kosta 24kr efter 1april då.. FAN.. det är inte det minsta stabilt.. dyrt som bara den !
January 28, 2003
Jerry wrote: Gäller detta även hårddiskar?
All lagringsmedia gäller ändringarna.
Men en sak verkar alla missa:
Skatten kommer inte höjas så mycket att den utgör majoriteten av priset
Enligt alla som jobbar i affärer som säljer CD-skivor/DVD-skivor/HDDs etc säger att om en CD-skiva kostar 3kr idag, så kommer den kosta ca 4kr efter höjningen.
Skrämmseltaktik från vår kära sosseregering och APB som vanligt...
June 18, 2001
"Skrämseltaktik från vår kära sosseregering"? Är det inte sossarna som har fattat beslutet att höja ersättningen? 🙂
Från justitiedepartementet:
"Innebär förslaget att kassettersättning även kommer att tas ut på datorer och kopiatorer?
Nej, liksom tidigare är det endast fråga om sådana produkter som är särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt material, som t.ex. inspelningsbara CD- och DVD-skivor, videokassetter, MP3-spelare och DVD-spelare med egen lagringsenhet. Vanliga datorer och kopiatorer är inte särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk och omfattas därmed inte."
January 28, 2003
Jerry wrote: "Skrämseltaktik från vår kära sosseregering"? Är det inte sossarna som har fattat beslutet att höja ersättningen? 🙂
Det sa jag ingenting emot, de har fattat ett beslut som inte har så stor effekt och nu försöker de få det att verka mycket värre än det är 😉
Jerry wrote: Från justitiedepartementet:
"Innebär förslaget att kassettersättning även kommer att tas ut på datorer och kopiatorer?
Nej, liksom tidigare är det endast fråga om sådana produkter som är särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt material, som t.ex. inspelningsbara CD- och DVD-skivor, videokassetter, MP3-spelare och DVD-spelare med egen lagringsenhet. Vanliga datorer och kopiatorer är inte särskilt ägnade för privat kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk och omfattas därmed inte."
Var står det hårddiskar?
"Datorer" tar jag som om när du köper typ ett datorpaket, då har inte priset påverkats av höjningen
June 18, 2001
MrWeizel wrote: [quote=Jerry]"Skrämseltaktik från vår kära sosseregering"? Är det inte sossarna som har fattat beslutet att höja ersättningen? 🙂
Det sa jag ingenting emot, de har fattat ett beslut som inte har så stor effekt och nu försöker de få det att verka mycket värre än det är 😉
Ja, det låter logiskt. 🙄
😛
MrWeizel wrote:
[quote=Jerry]Från justitiedepartementet:"Innebär förslaget att kassettersättning även kommer att tas ut på datorer och kopiatorer?
Var står det hårddiskar?
"Datorer" tar jag som om när du köper typ ett datorpaket, då har inte priset påverkats av höjningen
Hårddiskar är inte "särskilt ägnade" till kopiering av upphovsrättsligt material. Men du kan har rätt, jag vet inte.
June 20, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Jerry]"Skrämseltaktik från vår kära sosseregering"? Är det inte sossarna som har fattat beslutet att höja ersättningen? 🙂
Inte så stor effekt?
Kanske inte på CD/DVD-skivor, men räkna lite på momssatsen på dvd-spelare med hårddisk och mp3-spelare m.m. 😉
January 28, 2003
boogey wrote: [quote=MrWeizel][quote=Jerry]"Skrämseltaktik från vår kära sosseregering"? Är det inte sossarna som har fattat beslutet att höja ersättningen? 🙂
Inte så stor effekt?
Kanske inte på CD/DVD-skivor, men räkna lite på momssatsen på dvd-spelare med hårddisk och mp3-spelare m.m. 😉
Med tanke på att det inte får utgöra majoriteten av priset så..
Dessutom är det väl egentligen kassetersättningen som höjs, eller?
Och den är 2 öre per inspelningsbar minut, och max 6 kr per enhet. Så på en MP3-spelare kommer då priset att öka ca 8x6kr, vilket blir 48kr. Det kan jag leva med iaf.
På CD-skivor får inte ökningen av beskattningen utgöra majoriteten av priset, och där kommer ökning vara runt 1kr per skiva, dvd så pratar vi kanske om 3-5kr per skiva
1 Guest(s)