July 29, 2003
Jag vet inte... Samma fråga på http://www.fragbite.se/?threadID=146988
July 18, 2003
Vad jag vet så får man skatta på allt över gränsen, det är inte skoj men man får leva med det.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
November 22, 2001
Du betalar skatt på det belopp som överstiger grundavdraget.
Men är inte grundavdraget över 20 000 nu?
Har för mig det stod så i min deklaration, fast jag kanske minns fel.
Varning för jämkning, i regel åker man på restskatt kommande år, så behöver du inte absolut ha ut pengarna nu rekommenderar jag att låta bli.
October 31, 2003
Json_81 wrote: Du betalar skatt på det belopp som överstiger grundavdraget.
Men är inte grundavdraget över 20 000 nu?
Har för mig det stod så i min deklaration, fast jag kanske minns fel.Varning för jämkning, i regel åker man på restskatt kommande år, så behöver du inte absolut ha ut pengarna nu rekommenderar jag att låta bli.
Japp, GRUNDAVDRAG varför heter det så... tänk tänk
March 3, 2004
Här kommer ett exempel från skatteverket.se
Adrians berättelse..
Adrian sommarjobbade som brevbärare i en månad och beräknade att tjäna mindre än 16 699 kronor. Han lämnade därför in blanketten "Befrielse från skatteavdrag" till sin arbetsgivare.
Men det visade sig att lönen blev högre än han trott, närmare bestämt 17 678 kronor. Han skickade då in "Ändrad beräkning A-skatt skolungdom och studerande" till sitt skattekontor.
Adrian fick därefter ett beslut som löd:
På summan av kontant ersättning för arbete och värdet av ev. förmåner från Posten Sverige AB ska skatteavdrag vid varje utbetalningstilfälle göras med 7 %.
Beslutet gäller under förutsättning att summa kontant ersättning för arbete och värdet av ev förmåner från utbetalaren uppgår till högst 17 700 kronor för angiven tid (2005-06-01 - 08-31).Det här tyckte Adrian var förvirrande. Skulle han betala 7 % skatt på hela sin lön, dvs. 17 678 kronor eller bara på mellanskillnaden, dvs. (17 678 - 16 699) = 979 kronor?
Adrian skickade sin fråga till skatteupplysningen och fick följande svar:
Hej Adrian!Du ska betala skatt med 7 % på hela din lön, dvs. på 17 678 kronor. Lämna över beslutet till arbetsgivaren snarast möjligt så de hinner justera skatteavdraget innan du får din sista löneutbetalning.
Med vänlig hälsning
Anna Svensson, skatteupplysningen
Kort och gott: du skattar på hela lönen. Inte bara den överstigande delen.
December 5, 2001
Collateral wrote: [quote=Sardaukar]Det som överskrider. Hade jag för mig...
Hmm...du ger dig inte ändå eller ;D ?
Aelrik postade innan jag hann se.
F.ö. förstår jag inte var 7% kommer ifrån? Är det inte det vanliga 30% och lite till då?
När man betalt restskatten eller får skatteåterbäring nästa år kanske man betalt 30% på det överskridande iaf?
December 28, 2004
Sardaukar wrote: [quote=Collateral][quote=Sardaukar]Det som överskrider. Hade jag för mig...
Hmm...du ger dig inte ändå eller ;D ?
Aelrik postade innan jag hann se.
F.ö. förstår jag inte var 7% kommer ifrån? Är det inte det vanliga 30% och lite till då?
När man betalt restskatten eller får skatteåterbäring nästa år kanske man betalt 30% på det överskridande iaf?
Aelrik citerade ett exempel.
Aelrik wrote: Här kommer ett exempel från skatteverket.se
January 15, 2004
Jag tror det fugerrar såhär någonting.
Tänar du 0 - 16 699 kr så betalar du ingen skatt. Detta är grunavdraget och är alltså inget du behöver skatta för och är inkomstberoende.
Tänar du mer så betalar du 1200 kr i skatt (eller 7% på de 16 700 du tjänat) plus kommunalskatt (på runt 30% beroende på var du bor) på det beloppet som översiger 16 699.
November 9, 2002
Man får alltså egentligen bara skatta på det överstigande beloppet. Men Har man lämnat in skattetabell på säg 20000, så slås skatten på det överstigande beloppet ut på totalbeloppet.
Så skatten blir olika beroende på hur mycket över basbeloppet du kommer att tjäna.
Sedan kommer det totala naturligtvis skilja, och korrigeras vid skatteåterbäringen året efter.
December 5, 2001
ren wrote: Jag tror det fugerrar såhär någonting.
Tänar du 0 - 16 699 kr så betalar du ingen skatt. Detta är grunavdraget och är alltså inget du behöver skatta för och är inkomstberoende.
Tänar du mer så betalar du 1200 kr i skatt (eller 7% på de 16 700 du tjänat) plus kommunalskatt (på runt 30% beroende på var du bor) på det beloppet som översiger 16 699.
Låter mycket troligt. Isf har alla rätt på sätt och vis.
3 Guest(s)